Hoofdklasse C zondagamateurs 2015/2016

SanMark.

Well-known member
Ze spelen volgens mug liever eerste klasse omdat ze geen of minder dure spelers hoeven aan te trekken.
Ook een prima reden om niet het hoogste na te streven, zoals ik al enkele keren beweerde.
Bijkomend voordeel is dat ze in een leuke competitie terecht komen.

Nee ze spelen niet liever eerste klasse, maar dat gebeurd noodgedwongen omdat ze minder gaan betalen.

Ze blijven het hoogste nastreven wat binnen hun budget past. Stel dat ze een geweldige lichting hebben en die blijft een paar jaar en ze promoveren naar de hoofdklasse dan gaan ze echt niet zeggen, van kom de laatste paar wedstrijden gaan we maar verliezen want we willen niet in de hoofdklasse voetballen.
 

SanMark.

Well-known member
Die conclusie is niet vanzelfsprekend.

Ik ken genoeg clubs waar als er dik betaald zou worden de meeste vrijwilligers zouden opstappen, nou dan is het ook gauw gebeurd met het betalen van de spelers.
Dus als je een cultuur van 30 a 40 jaar betalen hebt en je bent in al die jaren een zeer grote succesvolle club in alle geledingen van de club mag je er wel van uit gaan dat het betalen breed gedragen word.
 

noordooster

Well-known member
Later kwam daar Zuidwolde nog bij omdat een vriend van mij daar in het eerste voetbalde.

Zuidwolde is een goed voorbeeld van niet sportief het hoogste nastreven als dat ten koste gaat van zaken die ook belangrijk zijn.
Toen Popko Schuitema trainer was kwam de club steeds op hoger niveau te spelen waarbij sommige jongens betaald kregen en andere, vooral " eigen jongens" niet.
Die namen daarmee geen genoegen en verlieten deels de club.
Zuidwolde daalde enkele niveaus . Ze willen nu wel sportief hogerop maar niet ten koste van..... Zeker niet als het zou moeten zoals midden jaren ' 90.
 

SanMark.

Well-known member
Zuidwolde is een goed voorbeeld van niet sportief het hoogste nastreven als dat ten koste gaat van zaken die ook belangrijk zijn.
Toen Popko Schuitema trainer was kwam de club steeds op hoger niveau te spelen waarbij sommige jongens betaald kregen en andere, vooral " eigen jongens" niet.
Die namen daarmee geen genoegen en verlieten deels de club.
Zuidwolde daalde enkele niveaus . Ze willen nu wel sportief hogerop maar niet ten koste van..... Zeker niet als het zou moeten zoals midden jaren ' 90.

Vandaar dat er nu spelers van bv Desz richting Zuidwolde gaan. Zuidwolde is juist het voorbeeld van een club die zo gauw er maar een gaatje is van dat er betaald kan worden dat er betaald word. Schuitema heeft de glorie jaren gemaakt bij Zuidwolde maar die is er ook de oorzaak van dat het daarna allemaal in elkaar is gedonderd. Een slechter voorbeeld dan Zuidwolde had je niet kunnen nemen.
 

noordooster

Well-known member
Nee ze spelen niet liever eerste klasse, maar dat gebeurd noodgedwongen omdat ze minder gaan betalen.
Dat bedoel ik met niet steeds per se sportief het hoogste willen.
Zeker niet als dat ten koste gaat van andere zaken die de club ook belangrijk vindt.
Alcides vindt het om diverse redenen belangrijk geen of minder dik betaalde spelers te halen.
Sommigen kunnen niet goed lezen waardoor ik me helaas wel moet herhalen.
 

noordooster

Well-known member
Vandaar dat er nu spelers van bv Desz richting Zuidwolde gaan. Zuidwolde is juist het voorbeeld van een club die zo gauw er maar een gaatje is van dat er betaald kan worden dat er betaald word. Schuitema heeft de glorie jaren gemaakt bij Zuidwolde maar die is er ook de oorzaak van dat het daarna allemaal in elkaar is gedonderd. Een slechter voorbeeld dan Zuidwolde had je niet kunnen nemen.

Zuidwolde speelde de laatste jaren juist zonder spelers van buiten af. Ook na Schuitema is het roer daar om gegooid.
Dat Keizer spelers van zijn vorige club warm maakt voor Zuidwolde kan ik begrijpen.
Het zouden dan voor het eerst sinds lange tijd weer spelers van buiten Zuidwolde worden.
Geen idee of ze komen en of ze dan wat betaald krijgen.
De conclusie van : "club die zo gauw er maar een gaatje is van dat er betaald kan worden dat er betaald word" laat ik voor jouw rekening.
Zuidwolde is een prima voorbeeld van een club die niet (meer) ten koste van veel het hoogste nastreeft.
Je bent als vaker niet zo goed op de hoogte en je kletst maar wat raak.
 

noordooster

Well-known member
Ik ken genoeg clubs waar als er dik betaald zou worden de meeste vrijwilligers zouden opstappen, nou dan is het ook gauw gebeurd met het betalen van de spelers.

Opnieuw een bevestiging van mijn stelling dat je als amateurclub niet altijd het hoogste moet nastreven zeker niet als dat ten koste gaan van andere zaken die de club ook belangrijk vindt.
 

SanMark.

Well-known member
Zuidwolde speelde de laatste jaren juist zonder spelers van buiten af. Ook na Schuitema is het roer daar om gegooid.
Dat Keizer spelers van zijn vorige club warm maakt voor Zuidwolde kan ik begrijpen.
Het zouden dan voor het eerst sinds lange tijd weer spelers van buiten Zuidwolde worden.
Geen idee of ze komen en of ze dan wat betaald krijgen.
De conclusie van : "club die zo gauw er maar een gaatje is van dat er betaald kan worden dat er betaald word" laat ik voor jouw rekening.
Zuidwolde is een prima voorbeeld van een club die niet (meer) ten koste van veel het hoogste nastreeft.
Je bent als vaker niet zo goed op de hoogte en je kletst maar wat raak.

Laatste jaren wel ja, maar ook in de jaren na Schuitema is er diverse keren wel wat betaald en diverse spelers en zijn spelers benaderd om daar te komen voetballen. Je kunt Keizer in de verte wel vergelijken met Schuitema. Beide kunnen mensen enthousiast maken om een doel na te streven om mensen lekker te maken en om geld in de club te stoppen. Desz was voordat Keizer er kwam ook een club die niet betaalde en het grotendeels moest hebben van eigen spelers. Keizer kwam daar en er kwamen spelers van Genemuiden, Staphorst Meppel e.d.

Keizer is weg en je ziet het al wat instorten bij Desz er is onenigheid wat de te voeren koers moet zijn en met wat voor spelers. Nu gaat hij dat trucje herhalen bij Zuidwolde, ook daar zul je meer nieuwe spelers zien komen zo lang Keizer er zit en die komen niet voor niets.

En die laatste zin is weer belachelijk elke club streeft het hoogste na, alleen moet de doelstelling wel realistisch zijn.

Bv een FC Meppel wil naar de eerste klasse toe en dat is hun streven al hebben ze dan nog maar 1 club waar ze een 'derby' tegen spelen en als ze in de 'mooie' tweede klasse zouden blijven zouden ze veel meer derby's gaan spelen ( al zijn er nu net wel twee gedegradeerd uit de tweede klasse) maar die willen maar wat graag naar de eerste klasse toe. Ondanks dat ze dan verder moeten reizen.
 

SanMark.

Well-known member
Opnieuw een bevestiging van mijn stelling dat je als amateurclub niet altijd het hoogste moet nastreven zeker niet als dat ten koste gaan van andere zaken die de club ook belangrijk vindt.

Dus mijn conclusie is juist dat de afgelopen 30 a 40 jaar genoeg draagvlak was bij Alcides dat er betaald werd. Kunnen we die ook wegstrepen.

EN als jij in de herhaling valt doe ik het ook. Voor een dorpsclub is de tweede klasse misschien het streven om in te voetballen dan streven die het hoogste na, maar hun doelstelling zal echt wel veranderen als blijkt dat ze een paar talentvolle lichtingen hebben en meestrijden voor een plek naar de eerste klasse. Die zullen dan echt niet zeggen kom spelers de laatste 3 wedstrijden moeten jullie even verliezen want op de eerste klasse zit niemand te wachten.

Zo'n soort verhaal heb ik ooit maar 1 keer gehoord en dat was in het jaar dat Flevo Boys continue bovenaan de hoofdklasse stond en op eens op het laatst de eerste positie verloor. Toen gingen de geruchten dat FB geen zin had aan de topklasse. ( maar dat waren dan ook nog via via geruchten die langs het veld rondgingen)
 

noordooster

Well-known member
Waan stelde : " Een hoger niveau is gewoon altijd mooier. Anders heb je het principe van sport niet begrepen. Althans, zo kijk ik er tegenaan."

Ik reageerde: "Ik kijk daar inderdaad wat anders tegen aan.
Voor mij betekent amateursport niet dat je altijd per se het hoogste nastreeft.
Zeker niet als het ten koste gaat van teveel andere zaken die ook belangrijk zijn."

Ondanks of juist dankzij alle reacties zie ik geen reden om er nu anders over te denken.
Elke club streeft het hoogste na binnen de beperkingen die ze heeft of die ze zichzelf stelt.
Wellicht onbedoeld wordt dat door bijna alle reageerders hier bevestigd.

De keuze van Alcides om niet koste wat kost Hoofdklasse te willen spelen begrijp ik en als MSC ook zo'n keuze zou maken zou ik dat niet onlogisch vinden.
Bijkomend voordeel is dat ze met 1F ook nog in en mooiere klasse terecht (zouden) komen.
 

de waan

Well-known member
Ja, maar dat was weer een reactie op een post van jou dat de eerste klasse misschien wel mooier was dan de hoofdklasse. Daar begon het allemaal mee.

En je blijft alsmaar twee dingen door elkaar halen
1. Het maximaal haalbare niveau dat een club met haar eigen beperkingen en randvoorwaarden kan bereiken
2. De stelling dat een lagere afdeling beter/mooier/aantrekkelijker kan zijn dan een hoger niveau.

1 heeft helemaal niks met 2 te maken.
 

noordooster

Well-known member
Bv een FC Meppel wil naar de eerste klasse toe en dat is hun streven al hebben ze dan nog maar 1 club waar ze een 'derby' tegen spelen en als ze in de 'mooie' tweede klasse zouden blijven zouden ze veel meer derby's gaan spelen ( al zijn er nu net wel twee gedegradeerd uit de tweede klasse) maar die willen maar wat graag naar de eerste klasse toe. Ondanks dat ze dan verder moeten reizen.
Ik beweer nergens dat geen enkele club zou ( moeten )willen promoveren. Als Fc Meppel kampioen zou worden kan ik me voorstellen dat ze graag een klasse hoger willen spelen ondanks dat ze dan misschien wat derby' s minder hebben.
Het gaat me meer om zoiets: Een club als Olympia Hasselt wil denk ik sportief gezien graag terug naar de Hoofdklasse. En dat kan als ze daarvoor net als MSC , of zo, allemaal spelers van buiten moeten halen en betalen. Maar dat willen ze niet. Dus wordt het hoogste bereiken beperkt door het beleid van de club.
 

SanMark.

Well-known member
Ja, maar dat was weer een reactie op een post van jou dat de eerste klasse misschien wel mooier was dan de hoofdklasse. Daar begon het allemaal mee.

.

Precies en daarna haalt hij er allerlei dingen bij om maar niet te willen toegeven dat (bijna)geen enkele club zo denkt.
 

noordooster

Well-known member
Ja, maar dat was weer een reactie op een post van jou dat de eerste klasse misschien wel mooier was dan de hoofdklasse. Daar begon het allemaal mee.

En je blijft alsmaar twee dingen door elkaar halen
1. Het maximaal haalbare niveau dat een club met haar eigen beperkingen en randvoorwaarden kan bereiken
2. De stelling dat een lagere afdeling beter/mooier/aantrekkelijker kan zijn dan een hoger niveau.

1 heeft helemaal niks met 2 te maken.

In het geval MSC/Alcides, en daarover ging het indertijd, hebben die 2 juist wel met elkaar te maken.
Ik denk dat zeker komend seizoen 1F een mooiere klasse is om in te spelen dan de zondaghoofdklasse, om diverse redenen.
Dat maakt het besluit van Alcides om niet koste wat kost ( via halen en betalen ) sportief het hoogste na te streven gemakkelijker.
En als MSC zou besluiten niet meer het hele elftal te halen te betalen zal het sportief vast een stap terug moeten doen, maar ze krijgen denk ervoor terug dat er minder onvrede in de club is, dat eigen spelers meer kansen krijgen, , dat ze in een volgens mij interessantere competitie komen enz.
 

noordooster

Well-known member
Precies en daarna haalt hij er allerlei dingen bij om maar niet te willen toegeven dat (bijna)geen enkele club zo denkt.

Jij leest slecht , maakt vaak irritante op de persoon gespeelde lage opmerkingen en je denkt ten onrechte dat iemand ongelijk heeft wanneer die iets anders beweert dan jij.
Overigens geef ik hier vaak slechts mijn mening.
Daarmee kan men het eens of oneens zijn. De manier waarop men dit uit gaat van normaal ( met argumenten ) tot uiterst irritant met insinuaties en belachelijke opmerkingen.
 

SanMark.

Well-known member
Jij leest slecht , maakt vaak irritante op de persoon gespeelde lage opmerkingen en je denkt ten onrechte dat iemand ongelijk heeft wanneer die iets anders beweert dan jij.
Overigens geef ik hier vaak slechts mijn mening.
Daarmee kan men het eens of oneens zijn. De manier waarop men dit uit gaat van normaal ( met argumenten ) tot uiterst irritant met insinuaties en belachelijke opmerkingen.

Nou nou. Jij hebt hier vaker een mening over mij dan ik over jouw.
 
Bovenaan