Hoofdklasse A zondag 2019/20

noordooster

Well-known member
Neemt niet weg dat het in de Derde Divisie op zaterdag natuurlijk een stuk lastiger overleven is. Zie ook GOES dit jaar.

https://soundcloud.com/user-1352157...-zijn-eeuwige-jeugd-voetbal247-s02-e08#t=0:00

Berry Powel op bezoek bij voetbal 247.
Powel en de gesprekspartners bespreken o.a. het over het verschil in niveau en beleving ( toeschouwers ) tussen de derde divisie op zaterdag en die op zondag.
Volgens Powel is dat verschil groter dan tussen de derde divisie zaterdag en de hoofdklassen zaterdag.
Hij motiveert dat bijv. met hoe Sparta Nijkerk en Noordwijk het doen/deden in de derde divisie en door aan te geven hoe moeilijk teams als Goes en SJC het hebben in de za. derde divisie.
 

Joost

Well-known member
En hoeveel wedstrijden heeft meneer Powel gespeeld in de Derde Divisie op zondag?

Powel is een typische broodvoetballer die gewoon gaat voetballen waar ze het meeste geld bieden, en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.

Maar zo'n term als beleving en toeschouwers dat blijft echt de allergrootste lulkoek die er bestaat. Voorbeeldje (en het was schrapen want betrouwbare cijfers zijn nauwelijks voorhanden).

De uitwedstrijden die ADO '20 en ODIN '59 speelden in seizoen 17-18. Beide huit Heemskerk, de een op zondag, de ander op zaterdag actief in de Derde Divisie:


Spakenburg 1.600
Quick Boys 1.576
DOVO 1.041
Harkemase Boys 750
DVS '33 700
Spijkenisse 500
ASWH 466
ONS Sneek 400
Scheveningen 400
VVOG 400
ACV 400
Capelle 300
FC Groningen 250
Almere City FC 250
Magreb '90 150
FC Volendam 150
FC Twente 150

HBS 750
Westlandia 750
Quick (Den Haag) 650
UNA 650
OJC Rosmalen 600
Dongen 600
Hercules 500
Blauw Geel '38 450
OFC 400
HSC '21 400
Vitesse 375
JVC Cuijk 300
Quick '20 300
EVV (Echt) 250
De Graafschap 250
Be Quick 1887 250
De Meern 142

Gemiddelde ODIN: 558
Gemiddelde ADO: 448

Spakenburg en Quick Boys zorgen natuurlijk voor de positieve uitschieter in de zaterdagvariant maar daar speel je echt maar 1 keer per seizoen tegen, en lijkt me daarom niet representatief voor het hele seizoen en de hele divisie.
Dus; het gemiddelde zonder de 2 hoogste en 2 laagste aantallen;
ODIN: 462
ADO: 440

Conclusie; buiten de uitschieters maakt het echt geen bal uit.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Ik heb werkelijk geen idee hoeveel wedstrijden Powel speelde of bezocht heeft in de derde divisie op zondag.
Ik weet alleen, dat hij een mening had over genoemde zaken.
Jij noemt het ook, de vraag is of de opgave van toeschouwersaantallen klopt.
Is het een schatting ? Is er werkelijk geteld ? Wanneer wordt er geteld ?
Daar is het hier vaker over gegaan en daar kom je niet uit.

Jij noemt in je overzichtje de toeschouwersaantallen in uitwedstrijden van 2 clubs, Odin en ADO'20.
En komt vervolgens tot de conclusie dat het allemaal geen bal uitmaakt.
Een nogal snelle en gemakkelijke conclusie, met alleen de uitwedstrijden van 2 willekeurig gekozen clubs.
Uiteraard spelen / speelden clubs als Quick Boys en Spakenburg natuurlijk wel in de za. 3e divisie en Powels oordeel zal daar mede op zijn gebaseerd.
Afgezien van hoe jij of de kranten of de clubs aan die aantallen komen, gemiddelden van alle clubs over een heel seizoen zeggen natuurlijk veel meer.

Of er wel of niet verschillen zijn, kun je denk ik het beste vragen aan spelers die in beide competities ervaring hebben of aan mensen die regelmatig diverse wedstrijden bezoeken in beide competities.
 

Unregistere

Well-known member
Ben ik op zich met je eens hoor, Joost. Al kan je natuurlijk ook zeggen dat ODIN '59 de pech had dat ze tegen vier belofteteams speelden en ADO '20 maar tegen twee. En dat we op zaterdag ook nog Magreb hadden destijds... Vraag me trouwens af of die cijfers kloppen, maar dat zei je zelf ook al. Spijkenisse gemiddeld 500 toeschouwers geloof ik bijvoorbeeld niks van. En boven de 1000 bij DOVO vind ik evenzeer twijfelachtig.

Maar nog lastiger dan het verhaal rond de toeschouwersaantallen is dat verhaal over de kwaliteit. Ik snap de neiging om de derde divisie zaterdag hoger in te schatten dan de derde divisie zondag. Wellicht is dat ook wel zo, als je de verhalen van ervaringsdeskundigen in beide afdelingen beluistert. Alleen vind ik het zo lastig om dat echt te kunnen vaststellen.

De afgelopen jaren duikelden Magreb '90, Achilles '29 en De Dijk omlaag als 'zondagclubs' in de zaterdagafdeling. Van die clubs kan ik me echter bijna niet voorstellen dat ze op zondag niet gedegradeerd zouden zijn. Zie ook waar ze nu staan.

Blijven over SJC, VVSB en GOES. SJC degradeerde via de nacompetitie. Een wonderploeg vond ik dat zeker niet, dus of die op zondag wel de dans ontsprongen waren? Anderzijds vond ik ze vergelijkbaar met Hercules - al baseer ik dat op ??n wedstrijd, dus een gevaarlijke conclusie - en die redden het wel.

VVSB doet nu mee in de subtop van de derde divisie zaterdag, GOES staat onderin. Maar zou VVSB op zondag bovenaan gestaan hebben en had GOES dan een plekje in de middenmoot gehad? Moeilijk te zeggen. GOES is bijvoorbeeld de trainer kwijt en de beste speler, de nieuwkomers kwamen van lager niveau. Misschien hadden ze het op zondag nu wel net zo lastig gehad.

Of kijk toch even naar ASWH. Wij hebben dit seizoen nog maar weinig offici?le wedstrijden gewonnen, maar w?l van TEC (5-1) en Jong FC Volendam (5-2). Teams uit de derde divisie zondag van vorig jaar. Maar zegt dat iets over de kracht? Ik weet het niet. Volendam hebben we in het verleden ook wel getroffen en daarvan verloren we destijds vaker dan dat we er van wonnen. En TEC staat wel gewoon boven ons in de competitie.

Je komt er eigenlijk alleen maar achter door te mixen...
 

noordooster

Well-known member
Je komt er eigenlijk alleen maar achter door te mixen...

Onzin. Gelul.
Ook dan kom je er niet achter.
Je hele verhaal staat vol met voorbeelden van clubs die kennelijk in het ene jaar sterker/zwakker zijn dan in het andere jaar, waarom zou dat bij een mix niet het geval zijn.
Verder zullen in een gemixte klasse de idiote aanvangstijden en het wel of niet interessant zijn van tegenstanders invloed hebben op de toeschouwersaantallen , hetgeen ook in de tweede divisie goed te merken was.
En de vraag of aan gegeven toeschouwersaantallen wel kloppen blijft natuurlijk.
 

Unregistere

Well-known member
Okee, als dat onzin is, ben ik wel benieuwd naar de manier waarop je er dan wel achter zou kunnen komen.

De tweede divisie is misschien juist wel het beste voorbeeld. Daar begon men in 2016 met 7 zaterdagclubs, 7 zondagclubs en 4 beloften. Anno 2019 zijn het 12 zaterdagclubs. 4 zondagclubs en 2 beloften. Dus in dat opzicht kun je wel al een inschatting maken over de krachtsverhoudingen aan de top. Juist doordat ze destijds gemixt hebben.
 

de Kok

Member
Okee, als dat onzin is, ben ik wel benieuwd naar de manier waarop je er dan wel achter zou kunnen komen.

De tweede divisie is misschien juist wel het beste voorbeeld. Daar begon men in 2016 met 7 zaterdagclubs, 7 zondagclubs en 4 beloften. Anno 2019 zijn het 12 zaterdagclubs. 4 zondagclubs en 2 beloften. Dus in dat opzicht kun je wel al een inschatting maken over de krachtsverhoudingen aan de top. Juist doordat ze destijds gemixt hebben.

Misschien moet je ook hier gewoon concluderen dat de begroting voor een groot deel de ranglijst bepaalt.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Wat is het trouwens raar dat je bij zulke gemiddelden zegt; ja maar die en die zitten erin. Die horen toch ook gewoon bij die divisie en beleving en alles wat erbij hoort?

Alsof een leerling met 4 vijven op zijn rapport zegt; ja maar zonder wiskunde, aardrijkskunde en biologie ging ik wel over.
 

Unregistere

Well-known member
Misschien moet je ook hier gewoon concluderen dat de begroting voor een groot deel de ranglijst bepaalt.

Dat speelt uiteraard ook een grote rol. Maar het betekent toch nog niet dat je met zekerheid kunt stellen dat de zaterdagafdeling sterker zou zijn dan de zondagafdeling?

Wat is het trouwens raar dat je bij zulke gemiddelden zegt; ja maar die en die zitten erin. Die horen toch ook gewoon bij die divisie en beleving en alles wat erbij hoort?

Alsof een leerling met 4 vijven op zijn rapport zegt; ja maar zonder wiskunde, aardrijkskunde en biologie ging ik wel over.

Voor het gemiddelde maakt het natuurlijk wel verschil, aangezien de beloften dat drastisch omlaag halen. In die zin was een vergelijking op basis van het seizoen 2016/17 (met 3 om 3 qua beloften) of 2018/19 (1 om 1) misschien 'eerlijker' geweest. Al verwacht ik dat de uiteindelijke conclusie van Joost hetzelfde kan blijven hoor.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Ik heb werkelijk geen idee hoeveel wedstrijden Powel speelde of bezocht heeft in de derde divisie op zondag.
Ik weet alleen, dat hij een mening had over genoemde zaken.
Jij noemt het ook, de vraag is of de opgave van toeschouwersaantallen klopt.
Is het een schatting ? Is er werkelijk geteld ? Wanneer wordt er geteld ?
Daar is het hier vaker over gegaan en daar kom je niet uit.

Jij noemt in je overzichtje de toeschouwersaantallen in uitwedstrijden van 2 clubs, Odin en ADO'20.
En komt vervolgens tot de conclusie dat het allemaal geen bal uitmaakt.
Een nogal snelle en gemakkelijke conclusie, met alleen de uitwedstrijden van 2 willekeurig gekozen clubs.
Uiteraard spelen / speelden clubs als Quick Boys en Spakenburg natuurlijk wel in de za. 3e divisie en Powels oordeel zal daar mede op zijn gebaseerd.
Afgezien van hoe jij of de kranten of de clubs aan die aantallen komen, gemiddelden van alle clubs over een heel seizoen zeggen natuurlijk veel meer.

Of er wel of niet verschillen zijn, kun je denk ik het beste vragen aan spelers die in beide competities ervaring hebben of aan mensen die regelmatig diverse wedstrijden bezoeken in beide competities.

Het zijn aantallen gepubliceerd door VoZ en door ADO'20 zelf, die van ADO lijken altijd aardig te kloppen, VoZ heeft altijd de VoZ bonusfactor maar dat maakt in dit geval mijns inziens niet uit

Je noemt specifiek Quick Boys en Spakenburg als interessante tegenstanders maar dat is een redenatie die je altijd volgt. Je neemt van de zaterdag de krenten in de pap en van de zondag de allerminste clubs. Dat is uitermate krom. Natuurlijk komen er bij Spakenburg meer toeschouwers dan bij EVV en is de accommodatie professioneler. Maar dat zijn in beide gevallen de uitzonderingen. Vandaar dat ik zeg; schrap de uitschieters naar boven en naar beneden en je hebt een veel beter beeld. En dat beeld is dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de gemiddelde beleving (=toeschouwersaantallen) op zaterdag heel veel beter is dan op zondag.

Als een broodvoetballer als Powel de keus krijgt tussen bijvoorbeeld ODIN en ADO'20 dan zal hij echt niet bij ODIN gaan spelen omdat die 1 keer per jaar tegen Spakenburg spelen. Hij zal ook niet voor ODIN kiezen omdat hij anders met ADO'20 naar EVV moet. Ne, spelers kiezen waar ze het meeste geld kunnen krijgen en dat is meestal op zaterdag.
 

Joost

Well-known member
Ben ik op zich met je eens hoor, Joost. Al kan je natuurlijk ook zeggen dat ODIN '59 de pech had dat ze tegen vier belofteteams speelden en ADO '20 maar tegen twee. En dat we op zaterdag ook nog Magreb hadden destijds... Vraag me trouwens af of die cijfers kloppen, maar dat zei je zelf ook al. Spijkenisse gemiddeld 500 toeschouwers geloof ik bijvoorbeeld niks van. En boven de 1000 bij DOVO vind ik evenzeer twijfelachtig.

In beide gemiddelden zonder uitschieters zitten twee beloftenclubs. Maar zelfs als er op zaterdag nog twee niet beloften hadden gezeten had dat voor het gemiddelde en de conclusie weinig uitgemaakt. Dat zouden clubs zijn geweest die al rond het gemiddelde van de divisie zouden liggen. Het zaterdaggemiddelde zou er wel wat mee omhoog gaan. Als ik reken met twee drukke clubs met 450 toeschouwers dan gaat het zaterdaggemiddelde naar 495.

Het verschil tussen 450 en 500 toeschouwers lijkt mij tijdens een wedstrijd niet eens waarneembaar.
 

Unregistere

Well-known member
In beide gemiddelden zonder uitschieters zitten twee beloftenclubs. Maar zelfs als er op zaterdag nog twee niet beloften hadden gezeten had dat voor het gemiddelde en de conclusie weinig uitgemaakt. Dat zouden clubs zijn geweest die al rond het gemiddelde van de divisie zouden liggen. Het zaterdaggemiddelde zou er wel wat mee omhoog gaan. Als ik reken met twee drukke clubs met 450 toeschouwers dan gaat het zaterdaggemiddelde naar 495.

Het verschil tussen 450 en 500 toeschouwers lijkt mij tijdens een wedstrijd niet eens waarneembaar.

Dat is dan inderdaad lood om oud ijzer.
 

noordooster

Well-known member
Nogmaals, hoe Joost het verder ook brengt zal mij worst wezen.
Net zo goed als dat hij zijn cijfers, waarvan je geen enkel bewijs hebt of ze kloppen, op een bepaalde manier wil presenteren.

Zoals ik al zei, je kan het beste uitgaan van wat spelers ervan vinden die zowel op zaterdag als op zondag hebben gevoetbald en liefhebbers die redelijk wat wedstrijden meemaken op za. en op zo.
Het zal aan mij liggen maar ik hoor en lees nogal eens van spelers die het zondagvoetbal verruilen voor dat op zaterdag vanwege zaken als publiek en entourage , maar uiteraard kunnen dan ook allerlei andere zaken een rol spelen.

Dit gaat over de zo hoofdklasse A. Mijn ervaring bij de clubs waar ik wel eens kom, is dat Emmen, Be Quick 1887 en MSC weinig publiek trekken, Alcides wat meer dan MSC en Hoogeveen nog wat meer, ongeveer evenveel als HZVV dat op zaterdag op hetzelfde sportcomplex speelt.
Mijn ervaring met andere zaterdaghoofdklassers uit Drenthe en Overijssel , zoals Staphorst, Genemuiden en ACV, is dat die wel wat meer publiek trekken.
 

noordooster

Well-known member
Ah. Het is dus betaald voetbal. :p

Wat jij wil...
Maar ook in de derde divisie, de hoofdklassen, de eerste klassen en de tweede klassen, maakt het voor de ranglijst wel wat uit in hoeverre clubs spelers halen en betalen.
Zie bv Pelikaan S dat vorig seizoen kampioen in de tweede klasse werd met allemaal gehaalde en betaalde spelers.
Als ze het moesten doen met "eigen spelers", zouden ze onderaan staan in de laagste klasse als ze al niet in een reserveklasse zouden spelen of zouden zijn opgeheven.
 

SanMark.

Well-known member
Nogmaals, hoe Joost het verder ook brengt zal mij worst wezen.
Net zo goed als dat hij zijn cijfers, waarvan je geen enkel bewijs hebt of ze kloppen, op een bepaalde manier wil presenteren.

Zoals ik al zei, je kan het beste uitgaan van wat spelers ervan vinden die zowel op zaterdag als op zondag hebben gevoetbald en liefhebbers die redelijk wat wedstrijden meemaken op za. en op zo.
Het zal aan mij liggen maar ik hoor en lees nogal eens van spelers die het zondagvoetbal verruilen voor dat op zaterdag vanwege zaken als publiek en entourage , maar uiteraard kunnen dan ook allerlei andere zaken een rol spelen.

Dit gaat over de zo hoofdklasse A. Mijn ervaring bij de clubs waar ik wel eens kom, is dat Emmen, Be Quick 1887 en MSC weinig publiek trekken, Alcides wat meer dan MSC en Hoogeveen nog wat meer, ongeveer evenveel als HZVV dat op zaterdag op hetzelfde sportcomplex speelt.
Mijn ervaring met andere zaterdaghoofdklassers uit Drenthe en Overijssel , zoals Staphorst, Genemuiden en ACV, is dat die wel wat meer publiek trekken.

Als de cijfers je niet uitkomen dan boeit het toevallig niet zoveel.
 

Joost

Well-known member
Nogmaals, hoe Joost het verder ook brengt zal mij worst wezen.
Net zo goed als dat hij zijn cijfers, waarvan je geen enkel bewijs hebt of ze kloppen, op een bepaalde manier wil presenteren.

Zoals ik al zei, je kan het beste uitgaan van wat spelers ervan vinden die zowel op zaterdag als op zondag hebben gevoetbald en liefhebbers die redelijk wat wedstrijden meemaken op za. en op zo.
Het zal aan mij liggen maar ik hoor en lees nogal eens van spelers die het zondagvoetbal verruilen voor dat op zaterdag vanwege zaken als publiek en entourage , maar uiteraard kunnen dan ook allerlei andere zaken een rol spelen.

De door jouw genoemde Powel heeft nog nooit in zijn leven een wedstrijd in een zondagcompetitie gespeeld.

Het aantal spelers dat ieder jaar de overstap van zaterdag naar zondag vanwege de entourage en het publiek is nul. Dat is echt een mythe, ze kunnen dat wel zeggen maar kiezen echt puur voor het geld. En daar is echt niets mis mee.
 
Bovenaan