Zat er al een tijdje aan te komen, maar Feyenoord heeft gisteravond een akkoord bereikt met Dinamo Zagreb over de transfer van Kroatisch international Luka Ivanusec.
Ivanusec is een 24-jarige aanvallende middenvelder, die het afgelopen jaar een revelatie was als hangende linksbuiten. In die rol heeft hij zich ook terug geknokt in de Kroatische ploeg, na een aantal mindere jaren, en gaf hij laatst in de Nations League nog een assist in het duel met Oranje.
Aangezien de geruchten al een tijdje gingen over deze speler, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om afgelopen zaterdag de Kroatische supercup te bekijken om te zien wat voor vlees we in de Kuip gaan halen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik in die wedstrijd absoluut niet overtuigd ben geraakt van zijn kwaliteiten. Hij begon inderdaad op linksbuiten, maar liep gedurende de wedstrijd meer aan de rechterkant van het middenveld dan op zijn eigenlijke positie. Ik heb hem ook geen enkele poging zien doen om het één tegen één duel aan te gaan met de rechtsback. En hij had in die wedstrijd ook totaal geen diepte in zijn spel. Ik vond hem zelfs een beetje lui ogen. Al was het sowieso een wedstrijd op slakkentempo, van niveau lik m'n vestje en zou je ook kunnen zeggen dat hij zich enkel niet aan de malaise heeft kunnen ontrekken. Dus dat geeft al met al wel gemengde gevoelens.
Wat me wel duidelijk is geworden, is dat deze jongen een goeie dribbel heeft en comfortabel is in de kleine ruimte. Dus als ik het tactisch plaatje voor ogen zie, wordt hij een soort spelmaker op links, die veel gaat combineren met de nog aan te trekken aanvallende middenvelder. En voor linksback Hartman wordt het nog meer zaak om veel buitenom te gaan, zodat de bezetting en de diepgang op links in tact blijft. We gaan zien of het ook daadwerkelijk zo uitpakt.
Wat wel positief is, is dat deze jongen ook naar de Bundesliga en de Premier League kon, maar bewust voor Feyenoord kiest. Dat we inmiddels op het niveau zijn dat we Kroatisch internationals kunnen kopen, is een goed teken. Dat op zich maakt me wel enthousiast, maar wel met de nodige gereserveerdheid dat ik in één wedstrijd zeker niet overtuigd ben geraakt.
We gaan het zien. Uiteraard krijgt hij, conform de traditie, alle tijd en ruimte om zich te bewijzen in een Feyenoordshirt. En tot hij er echt een potje van maakt, heb ik er hoe dan ook vertrouwen in dat Slot en de scouting weten wat ze doen met het aantrekken van deze speler.