Groundhopping; Tips en adviezen

JMD

Well-known member
Ik heb ook besloten om er een dagje Turijn van te maken. Ik hoop dat het weer een beetje mee gaat vallen, de voorspellingen zijn erbarmelijk.

Turijn vond ik een heel mooie stad. Weet niet hoeveel tijd je hebt, maar de Superga is zeker een aanrader. Op die heuvel buiten de stad kwam 'il Grande Torino' in 1949 aan zijn eind doordat het vliegtuig met daarin dat team tegen de basiliek vloog. Alle passagiers overleefden de klap niet. Het deel van de basiliek waar het vliegtuig tegen knalde is nooit gerestaureerd, en daar is nu een monument. Indrukwekkend.

Ook mooi vond ik de 'kerk' "Il Mole". Een hele aparte vorm, het herbergt nu een museum. Je kan met de lift naar boven, waar je een heel mooi uitzicht hebt. Maar minstens net zo mooi vond ik het deel in de kerk dat je naar boven gaat, spectaculair uitzicht.

In het jaar dat ik in Turijn was (2015) werd de lijkwade van JC weer tentoongesteld (dat is niet altijd). Was helaas al voorbij toen ik daar was. De kerk waar die lijkwade ligt lieten de Turijners daarna maar een tijdje dicht, dus kon niet eens naar binnen...

Verder aan te raden het oude FIAT-gebouw, met bovenop de testbaan, waar je op kan lopen als onderdeel van het museum. Ook het stadion van Torino is mooi, en als je dan van dat FIAT-gebouw naar het Torino-stadion loopt kom je ook deels langs het Olympisch dorp van 2006, dat echt totaal verpauperd is. Overigens ligt naast het FIAT-gebouw het Lingottocomplex, waar in 2006 het schaatsen plaatsvond.
 

JMD

Well-known member
O, zie nu dat je er vandaag bent... Dan zijn mijn tips te laat... :p

Anyway, have fun, en ik hoop dat het weer meevalt...
 

Bernardo

Well-known member
Wij willen met een groepje aankomende januari/februari een paar wedstrijden gaan bezoeken in Engeland, en hier zijn volgens mij wel een paar ervaringsdeskundigen die mij wat tips kunnen geven. We willen dan naar Londen en gaan dan voor een vrijdag t/m maandag.

Regelen jullie alles zelf of doen jullie het via die voetbalreis organisaties?

Mocht je het zelf regelen, bestel je dan kaartjes online of koop je die daar? En iemand nog een tip voor een goede overnachtingsplek in Londen?
 

Joost

Well-known member
Allen als je extreem lui en teveel geld hebt boek je via een organisatie. En zelfs dan nog niet.

Kaartjes kun je allemaal vooraf kopen en voor een club die uitverkoopt raad ik het ook aan. Bij andere clubs kan het ook vooraf maar is het niet noodzakelijk.

Londen is een redelijke uitvalsbasis maar ook lastig qua kaartjes. De clubs die op zondag zouden kunnen spelen zijn meestal vrijwel onmogelijk qua kaarten.
 

JMD

Well-known member
Ik bestel meestal wel kaartjes online, maar dat is vooral omdat ik zeker wil weten dat ik een plaats heb ?n ook omdat ik dan een beetje kan kijken waar ik wil zitten.
Zoals Joost al aangaf, eigenlijk op de PL-clubs na (geen idee overigens of de Spurs hun nieuwe stadion uitverkopen) is een kaartje meestal geen probleem. West Ham is volgens mij ook wel eenvoudig tegenwoordig

Waar je in de periode die jij aangeeft rekening mee moet houden (behalve afgelastingen) is het feit dat in het eerste en vierde weekend van januari de FA Cup is, in die weekends staan wel duels uit lagere divisies gepland, maar die kunnen dus verplaatst worden. En dat kan het hele plan in de war gooien, want misschien speelt bv Brentford dan wel een uitduel in de FA Cup ipv een thuisduel in het Championship waarvoor je kaartjes hebt.

Verder vind ik persoonlijk de kleinere clubs leuker, Brentford is echt een aanrader, QPR vooral categorie 'schoenendoos' (echt ongelooflijk klein stadion, heel compact). Leyton Orient vond ik niet veel, Fulham is vooral het stadion mooi, dus ja, het is maar net wat je voorkeur heeft. Verder qua hotels zijn ze er in allerlei prijzen en klassen. Ik kijk altijd of ik een beetje in de buurt zit van een groot metrostation, zodat je snel veel kanten op kunt.

Ook moet je bedenken hoe je er naar toe gaat. Als je vliegt, op welk vliegveld doe je dat dan, met de boot kan ook en dan vanaf Harwich met de trein, kanaaltunnel met de auto ook, trein is tegenwoordig ook een optie (al heb je heen wel een overstap in Brussel als je vanaf Amsterdam vertrekt, terug is rechtstreeks naar Amsterdam).
 

Joost

Well-known member
Ik kon gisteren alleen mobiel antwoorden dus daarom was het beknopt. JMD geeft nog een aantal goede punten aan wat betreft de FA Cup.

Ga vooral eens bij je zelf te raden wat je graag wil. Wil je met vrienden een paar potjes voetbal zien in Engeland of wil je met een paar vrienden naar Londen en is het voetbal meer een bijzaak. Is het dat tweede dan ga gerust naar Londen maar hou er rekening mee dat je waarschijnlijk maar 1 wedstrijd ziet en de kans dat die op het hoogste niveau is, is niet eens heel hoog. Kaartjes voor Arsenal, Chelsea en Spurs kun je eigenlijk wel vergeten. West Ham United is wel een optie maar is qua stadion en beleving minder sinds ze in het Olympisch Stadion zitten. Crystal Palace is mogelijk maar wel lastig. Watford is meestal wel mogelijk.

Op lager niveau is Millwall altijd wel bijzonder, Charlton gezellig, QPR claustrofobisch, Brentford lekker old-school, Leyton Orient heel familiaal, AFC Wimbledon knus en Fulham gemoedelijk. Of het sfeervol is daarvoor kan niemand je een garantie geven. Sfeer is in Engeland altijd afhankelijk van de wedstrijd. Misschien zie je een op papier geweldig affiche in een doodsaaie 0-0 eindigen of een juist saai affiche in een geweldige 4-3. Ik heb zelf ooit in 1 seizoen Shrewsbury v Chester en omgekeerd gezien, een stevige derby is dat. In Shrewsbury was het qua wedstrijd en ambiance fantastisch, in Chester viel ik bijna in slaap.

Londen is voor het combineren van wedstrijden echt heel onhandig. Wel is Londen prima te bereiken met de auto. Vanuit Friesland wel een aardige zit maar met het vliegtuig is je reistijd niet eens heel veel korter maar wel een stuk duurder waarschijnlijk en veel minder flexibel.

Wil je graag een keer Engels voetbal zien, 2 duels bezoeken, lekker willen gaan stappen en niet zoveel aan sightseeing doen dan zou ik Londen gauw vergeten. Steden als Birmingham, Manchester, Sheffield, Bristol, Leeds, Liverpool, Nottingham, Newcastle zijn daarvoor echt heel veel leuker. Buiten Newcastle is het combineren van wedstrijden daar ook echt een heel stuk eenvoudiger en je hebt echt veel meer opties.
 

JMD

Well-known member
Precies. Sowieso die hele band in Noord Engeland die van Liverpool tot York loopt heeft allemaal mooie oude clubs, is ook de 'geboortegrond' van het Engelse competitievoetbal, het barst daar van de traditieclubs (de 12 clubs die de Football League oprichtten komen allemaal (of op 1 na) daar vandaan en bestaan bijna allemaal ook nog.

En verder idd wat Joost zegt, garanties heb je van tevoren niet. Mijn mooiste Engelse pot ooit was een duel op het 5e niveau, gespeeld voor 300 toeschouwers, op een heerlijke zomeravond. En de 1/2 finale van de Checkatrade Trophy in Luton tegen Oxford dat in een knotsgekke 2-3 eindigde. Afgelopen december zag ik bij Everton - Spurs 7 goals, en een juweel van een stadion, maar was het qua sfeer niet veel beter dan de dag ervoor toen ik op Bootham Crescent zag in York bij een duel op het 6e niveau.

Dus idd, bekijk wat je wil. En als je echt veel dagen voetbal wil zien kan je imo beter met Pasen gaan, dan kan je zonder problemen altijd 3 duels zien (Goede Vrijdag, Paaszaterdag, Paasmaandag) en als de PL meewerkt op Paaszondag ook nog 1, en vaak worden er 1 of meer maandagduels naar dinsdag doorgeschoven. Zo heb ik 1 Paasweekend doorgebracht in Manchester en ging vanuit mijn hotel aldaar naar Bolton, Burnley, Rochdale en Oldham en zat ik in 2017 in Birmingham en ging naar de Wolves, Villa en West Bromwich.
 

JMD

Well-known member
Jij hebt ook al best veel gevinckt zo te lezen.

Jep. In Engeland zit ik nu op 38 duels. Afgelopen seizoen slechts 2 duels bezocht, maar het seizoen ervoor zat ik elke vakantie wel een paar dagen in Engeland om voetbal te kijken..)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
In de zomer ben ik van plan naar een paar vrij afgelegen clubs te gaan, onder andere Wick & Bora Rangers in de Highland League. Mogelijk in combinatie met John O'Groats FC, een kleine amateurclub, maar die spelen op het meest noordelijke voetbalveld op het Britse vasteland. Ik ga ook even naar het Isle of Skye en ben van plan daar naar een paar wedstrijden in de amateurcompetitie die ze hebben te gaan. Het voetbal zal weinig voorstellen, maar de locaties waar daar gespeeld wordt zijn fantastisch mooi.
 

Mario

Well-known member
Tellen ze zonder wedstrijd ook? Vandaag Easter Road Stadium in Edinburgh, morgen naar Falkirk Stadium.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Tellen ze zonder wedstrijd ook? Vandaag Easter Road Stadium in Edinburgh, morgen naar Falkirk Stadium.

Ik tel een stadion als ik een wedstrijd gezien heb, ongeacht wat voor een wedstrijd het is. Maar iedereen moet het voor zichzelf weten.

Sommigen maken het veel moeilijker dan ik doe. Er zijn mensen die een stadion alleen tellen als ze de thuisclub in een offici?le wedstrijd gezien hebben (wedstrijden op neutraal terrein en oefenwedstrijden tellen dus niet mee). Sommigen gaan wel heel ver en tellen een stadion niet als ze er geen programmaboekje hadden of zelfs als er geen doelpunten vielen!
 

Max

Administrator
Forumleiding
Groundhopping; Tips en adviezen

Niet tevens het stadion van Heart bezocht?
 

Mario

Well-known member
Nee.

Waarom ga je eigenlijk naar het stadion van Falkrik, dat is een saai bouwsel bij een industrieterrein?

Falkirk lag onderweg van Edinburgh naar de Highlands. Wij waren daar vooral voor het Helix park & The Kelpies.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Volgende maand voor het eerst naar wat wedstrijden in Noord-Ierland, waaronder Noord-Ierland - Nederland. Kaarten zijn geregeld. :)
 

Bernardo

Well-known member
Wij wouden begin volgend jaar naar Londen gaan, door omstandigheden komt dat er nou niet van. Nu gaan we 9 november naar Newcastle United - Bournemouth. Ben benieuwd, mijn eerste wedstrijd in het buitenland.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Engeland groundhoppers, ik heb jullie advies nodig. Ik ga in oktober naar Engeland en moet nog een wedstrijdje uitzoeken voor zaterdag 16 oktober in Londen.

Mijn oog is gevallen op drie opties:

Fulham - QPR
Wimbledon - Sheffield Wednesday
Millwall - Luton Town

Heb van JMD al prima input gekregen, maar ik twijfel nog ernstig. Wat zouden jullie doen?
 
Bovenaan