JMD
Well-known member
Ik heb ook besloten om er een dagje Turijn van te maken. Ik hoop dat het weer een beetje mee gaat vallen, de voorspellingen zijn erbarmelijk.
Turijn vond ik een heel mooie stad. Weet niet hoeveel tijd je hebt, maar de Superga is zeker een aanrader. Op die heuvel buiten de stad kwam 'il Grande Torino' in 1949 aan zijn eind doordat het vliegtuig met daarin dat team tegen de basiliek vloog. Alle passagiers overleefden de klap niet. Het deel van de basiliek waar het vliegtuig tegen knalde is nooit gerestaureerd, en daar is nu een monument. Indrukwekkend.
Ook mooi vond ik de 'kerk' "Il Mole". Een hele aparte vorm, het herbergt nu een museum. Je kan met de lift naar boven, waar je een heel mooi uitzicht hebt. Maar minstens net zo mooi vond ik het deel in de kerk dat je naar boven gaat, spectaculair uitzicht.
In het jaar dat ik in Turijn was (2015) werd de lijkwade van JC weer tentoongesteld (dat is niet altijd). Was helaas al voorbij toen ik daar was. De kerk waar die lijkwade ligt lieten de Turijners daarna maar een tijdje dicht, dus kon niet eens naar binnen...
Verder aan te raden het oude FIAT-gebouw, met bovenop de testbaan, waar je op kan lopen als onderdeel van het museum. Ook het stadion van Torino is mooi, en als je dan van dat FIAT-gebouw naar het Torino-stadion loopt kom je ook deels langs het Olympisch dorp van 2006, dat echt totaal verpauperd is. Overigens ligt naast het FIAT-gebouw het Lingottocomplex, waar in 2006 het schaatsen plaatsvond.