Klopt. Maar daar hebben die bedrijven vooral zelf last van (en zullen dat merken in hun jaarcijfers en/of boze klanten). De overheid heeft geen last van jaarcijfers, vraagt zo weer wat miljarden aan de regering, en wij zijn daar geen klant... Want er is geen alternatief.
Met name de bankcaire sector daar zullen een aantal systemen behoorlijk gedateerd zijn. Laatst was ik voor een klant aan het schakelen met de belastingdienst en ik begrijp dat het betaalsysteem uit de jaren tachtig dateert en dat de invorderaar echt niet teveel in het systeem durfde te gooien. Dat zal vermoedelijk in de bancaire sector vergelijkbaar zijn. Ik zal het eens bij een IT-er werkzaam bij ABN Amro vragen.
Ik denk dat er een aantal voorbeelden zijn te vinden van bedrijven die bijkans over de kop zijn gegaan omdat de vernieuwing van het IT systeem niet zo goed verliep.
En als het al klopt bij banken en andere grote bedrijven dan komt dat vooral omdat ze er een shitload aan geld tegenaan gegooid hebben. Verder heb je te maken 2e lijnsproblematiek die dat soort bedrijven geoutsourced hebben. Heb je een probleem dan zit je met een Pakistaan aan de telefoon omdat dat de kosten lekker drukt.
Is natuurlijk kansloos bij de overheid. Heb je een vraag over je digitaal ingestuurde beroepsschrift en dan zit je met iemand 15000 km verderop te lullen. Onmogelijk
Los hiervan ik vind de reactie dat we bij bedrijven tenminste de keus hebben enigszins na?ef. Waar denk je dat dat geld weer verdiend moet worden? Daar betalen we dus ook netjes aan mee hoor. En als je dan weg wil bij de ING dan stap je over naar de ABN waar ze precies hetzelfde manco hebben.
Of doe je uit principe je boodschappen niet meer bij de AH vanwege voedselverspilling oid en stap je over naar de concurrent waar hetzelfde probleem speelt.
Ik word een beetje kriegel van het beeld dat er bij sommige mensen blijkbaar is dat er bij de overheid altijd maar een boom staat waar tot in den treure geld uit wordt gehaald, ik zie nu van dichtbij dat dat dus niet het geval is.
Neemt natuurlijk niet weg dat er regelmatig dingen niet goed gaan, iets wat ik nu ook van dichtbij zie maar goed, ik ben er van overtuigd dat dat in het bedrijfsleven net zo fout gaat. Ik denk dat het heel lastig is om een grootschalig IT project zonder kosten- en tijdsoverschrijding af te ronden.