Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

  • CDA

    Stemmen: 1 4,3%
  • VVD

    Stemmen: 1 4,3%
  • D66

    Stemmen: 0 0,0%
  • PvdA

    Stemmen: 1 4,3%
  • SP

    Stemmen: 2 8,7%
  • GL

    Stemmen: 1 4,3%
  • CU en/of SGP

    Stemmen: 3 13,0%
  • PVV

    Stemmen: 0 0,0%
  • DENK

    Stemmen: 2 8,7%
  • Andere landelijke partij

    Stemmen: 0 0,0%
  • Lokale partij

    Stemmen: 7 30,4%
  • Geen verkiezingen / blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

    Stemmen: 3 13,0%
  • Wiv: VOOR

    Stemmen: 1 4,3%
  • Wiv: TEGEN

    Stemmen: 8 34,8%
  • Wiv: blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

    Stemmen: 3 13,0%

  • Totaal aantal stemmers
    23
  • Opiniepeiling gesloten .

Friesland

Well-known member
Morgen wordt er gestemd voor de gemeenteraad en het referendum over de Wet inlichtingen en veiligheidsdienst, ook wel de volksmond ook wel "de sleepwet" genoemd. In een aantal gemeentes waren in november al gemeenteraadsverkiezingen of wordt komend november gemeenteraadsverkiezingen gehouden in verband met herindelingen, in die gemeentes wordt er alleen gestemd over de Wiv.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen mogen alle inwoners van 18 jaar en ouder stemmen. Voor het referendum mogen alleen mensen met de Nederlandse nationaliteit stemmen, hiervoor gelden de regels zoals bij de Tweede Kamerverkiezingen.

Wat wordt het?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ja, die gemeenteraadsverkiezingen. Mooi gespreksonderwerp de laatste tijd in diverse appgroepen. Vooral in Rotterdam gaat het er behoorlijk om spannen, als we de berichten moeten geloven.

Voor mijzelf is het niet zo spannend allemaal. Ik stem landelijk altijd centrum-links, maar hier in Hellevoetsluis maakt het allemaal niet zoveel uit waar je op stemt. Het is bij ons een trend van de laatste jaren dat bij ingrijpende beslissingen de voltallige raad, dus alle zes de partijen, voor dan wel tegen stemt. Dus echt fundamentele verschillen zijn er niet. De partijen onderschrijven zelf ook dat ze liever naar de overeenkomsten zoeken dan de verschillen te belichten. Het past ook volledig bij onze gemeente. Het is prima wonen hier, voor iedereen. En dus gaat het om de details.

Voor mijzelf zijn er een aantal thema's belangrijk, namelijk cultuur en recreatie. We hebben in Hellevoet tal van mogelijkheden om evenementen te organiseren. Dit gebeurt deels ook al wel, maar kan nog veel meer. Met name jongeren hebben de afgelopen jaren het ??n en ander moeten inleveren wat voorzieningen betreft. En nu wil het geval dat een goede bekende van mij zich daar hard voor wil maken. Hij staat nummer 4 op de lijst bij de VVD, dus mijn keuze valt op hem. Gekke gewaarwording wel, want ik zou landelijk nooit op de VVD stemmen. Maar hier gaat het dan toch echt gebeuren.
 

JFK

Well-known member
Dat is wel grappig, ik ga hier in de gemeente ook op de VVD stemmen. Landelijk zou ik dat nooit doen. Wat het referendum aangaat, ga ik blanco stemmen. Ik kies ervoor om geen advies te geven aan de regering.
 

gevegt

Well-known member
Hier is helaas DENK nog niet aanwezig, voor mij wordt het dus LP. Lekker eindelijk een crimineel in de raad en hopelijk een wietshop!:duim:
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Mensen tegen de sleepwet hebben blijkbaar wat te verbergen, of menen heel belangrijk te zijn.
 

erka

Well-known member
Hier zijn dus geen verkiezingen ivm herindeling. Binnenkort (april) valt definitieve besluit of die doorgaat. Zo ja, dan gaat Groningen van 205.000 naar 230.000 inwoners en wordt het net iets groter dan Eindhoven :)

Wat betreft het referendum ga ik niet stemmen. Ik ben helemaal klaar met de manier waarop het kabinet heeft gezegd met de uitslag om te gaan. Puur fake.
 

erka

Well-known member
Mensen tegen de sleepwet hebben blijkbaar wat te verbergen, of menen heel belangrijk te zijn.

Ik ga dus niet stemmen, maar als ik dat wel had gedaan was ik tegen de sleepwet geweest.

Niet zozeer tegen het idee zelf, maar de manier waarop de Nederlandse overheid met IT omgaat en "beveiligd" is tegen hacks geeft mij geen enkel vertrouwen dat de data die ze ophalen veilig blijft.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Oh ja, die sleepwet. Dat interesseert me dus echt helemaal geen reet. Waarom moet ik over dat soort dingen gaan stemmen? Laat dat lekker aan de deskundigen over.
 

gevegt

Well-known member
Ik stem tegen de sleepwet. Mij maakt het niet zoveel uit hoeveel data ze verzamelen maar het is wel heel zorgelijk dat ze die naar andere landen mogen sturen. Nog veel zorgelijker is dat de politiek het laatste woord krijgt ipv de rechter. Als je dat niet interesseert ga dan in Rusland of de DDR wonen.
 

JFK

Well-known member
Ik word echt helemaal gek van het volgende riedeltje: "De politieagent, de onderwijzer en de verpleger."
 

JFK

Well-known member
Ik stem tegen de sleepwet. Mij maakt het niet zoveel uit hoeveel data ze verzamelen maar het is wel heel zorgelijk dat ze die naar andere landen mogen sturen. Nog veel zorgelijker is dat de politiek het laatste woord krijgt ipv de rechter. Als je dat niet interesseert ga dan in Rusland of de DDR wonen.

Hup DDR!
 

erka

Well-known member
Oh ja, die sleepwet. Dat interesseert me dus echt helemaal geen reet. Waarom moet ik over dat soort dingen gaan stemmen? Laat dat lekker aan de deskundigen over.

Omdat een stel mensen zich zorgen maakt over die sleepwet en genoeg handtekeningen verzamelde voor een referendum mag je nu je mening geven. Vervolgens steekt het kabinet een dikke middelvinger op naar de kiezer en was dit voorlopig het laatste referendum in Nederland.

Waarmee we na de DDR het 2e land ooit zijn dat het referendum heeft afgeschaft. Dat je het maar weet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik heb wat te verbergen, dus ik stem tegen de sleepwet.

Verder stem ik in principe op het CDA, al begrijp ik dat FvD wellicht nog beter is voor mij met mijn appartementje op erfpacht. Al lijkt FvD redelijk uitgesloten van macht en kan CDA wellicht verrassend meedoen.
 

erka

Well-known member
Ik heb wat te verbergen, dus ik stem tegen de sleepwet.

Verder stem ik in principe op het CDA, al begrijp ik dat FvD wellicht nog beter is voor mij met mijn appartementje op erfpacht. Al lijkt FvD redelijk uitgesloten van macht en kan CDA wellicht verrassend meedoen.

Ik dacht dat jij altijd VVD stemde?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Omdat een stel mensen zich zorgen maakt over die sleepwet en genoeg handtekeningen verzamelde voor een referendum mag je nu je mening geven. Vervolgens steekt het kabinet een dikke middelvinger op naar de kiezer en was dit voorlopig het laatste referendum in Nederland.

Waarmee we na de DDR het 2e land ooit zijn dat het referendum heeft afgeschaft. Dat je het maar weet.

Ik kan er niets aan doen, maar dit boeit me dus echt niet. Referenda kunnen we gestolen worden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

Ik dacht dat jij altijd VVD stemde?

Met de gemeenteraadsverkiezingen heb ik in Hoorn zelfs een keer Groenlinks gestemd omwille van fietsenstallingen. Verder inderdaad altijd VVD. Alleen is de VVD gruwelijk onbetrouwbaar gebleken de afgelopen vier jaar en hebben ze mij met een nogal hoge rekening opgezadeld. Alternatief D66 is nog verschrikkelijker. Die twee hadden hun achterban met name in Zuid en in Buitenveldert. Juist die wijken hebben ze keihard genaaid ten faveure van Zuidoost en Noord waren ze geen stemmen trekken. Zou mij verbazen als ze nu nog steeds een hoop stemmen in Zuid en Buitenveldert. De alternatieven zijn echter ook niet alles. Zolang Eric van der Burg blijft zitten zal ik niet meer op de VVD stemmen. Die is alleen in verkiezingstijd een VVD-er.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Ik stem tegen de sleepwet. Mij maakt het niet zoveel uit hoeveel data ze verzamelen maar het is wel heel zorgelijk dat ze die naar andere landen mogen sturen. Nog veel zorgelijker is dat de politiek het laatste woord krijgt ipv de rechter. Als je dat niet interesseert ga dan in Rusland of de DDR wonen.

Helemaal gelijk. Maar zelfs iemand die een rechten opleiding heeft gevolgd en laatst nog naar de Xi Jinping aflevering heeft gekeken ziet er allemaal geen kwaad in. Naast dat heeft Erka verder een punt dat onze overheid bekend staat om IT problemen. Tenslotte mag je achterdochtig worden als de bewindvoerders die het verdedigen niet durven de waarheid te vertellen.
 

JMD

Well-known member
Het verhaal in Hillegom is redelijk vergelijkbaar met dat wat Jamel post, in die zin dat 4 partijen (CDA, VVD, D66 en een lokale partij) niet veel verschillen en ook samen het college hebben gevormd de afgelopen jaren (14 van de 19 zetels) en ook de periode ervoor volgens mij. Ze zijn gewoon (ondanks dat dat door de uitslag niet nodig was, de lokale partij scoorde alleen al 7 zetels) samen doorgegaan en er is niet veel mis geweest de afgelopen jaren, wat mij betreft mogen die 4 weer samen door. Hun standpunten (zeker die t.o.v. woningbouw en de echt noodzakelijke aanleg van een verbinding tussen de A4 en Hillegom) zijn duidelijk en herkenbaar en getuigen van moed om lastige beslissingen te nemen.
In de oppositie zit PvdA, GL en een andere (meer links geori?nteerde) lokale partij.

Ik denk dat het voor mij deze keer het CDA wordt, en het wordt zeker een 'nee' inzake de sleepwet. Het zal best zo zijn dat de overheid op dit moment alles goed wil doen (alhoewel inderdaad: overheid en ICT...) maar met behulp van deze wet kan iemand die aan de macht komt die kwaads in de zin heeft direct iedereen afluisteren enz.. In WOII waren de Duitsers ook al zo blij met onze precieze manier van bijhouden wie welk geloof had. Ze konden uit de bevolkingsregisters zo halen op welke adressen ze langs moesten.

Verder kwam ik van de week een mooie opmerking tegen over die sleepwet: 'de sleepwet is te vergelijken met het verplicht afgeven van je huissleutel aan de politie, omdat zij als er een boef in je huis zit je huis binnen moeten kunnen treden'... Dit zal niemand doen, waarom vinden we het dan wel goed dat we dat met computerdata doen?
 
Bovenaan