Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

  • CDA

    Stemmen: 1 4,3%
  • VVD

    Stemmen: 1 4,3%
  • D66

    Stemmen: 0 0,0%
  • PvdA

    Stemmen: 1 4,3%
  • SP

    Stemmen: 2 8,7%
  • GL

    Stemmen: 1 4,3%
  • CU en/of SGP

    Stemmen: 3 13,0%
  • PVV

    Stemmen: 0 0,0%
  • DENK

    Stemmen: 2 8,7%
  • Andere landelijke partij

    Stemmen: 0 0,0%
  • Lokale partij

    Stemmen: 7 30,4%
  • Geen verkiezingen / blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

    Stemmen: 3 13,0%
  • Wiv: VOOR

    Stemmen: 1 4,3%
  • Wiv: TEGEN

    Stemmen: 8 34,8%
  • Wiv: blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

    Stemmen: 3 13,0%

  • Totaal aantal stemmers
    23
  • Opiniepeiling gesloten .

Friesland

Well-known member
Code:
    Inlichtingenwet wordt aangepast     
                                        
 De Wet op de inlichtingen- en        
 veiligheidsdiensten (Wiv) wordt vanwege
 het 'nee' bij het referendum aangepast.
 Dat hebben de vier regeringspartijen na
 overleg besloten.Het kabinet buigt zich
 er morgen over.                        
                                        
 Gegevens moeten minder willekeurig     
 worden verzameld en voor het delen van 
 gegevens met inlichtingendiensten in   
 het buitenland moeten nauwkeurige      
 richtlijnen komen op grond van de      
 Nederlandse democratische normen,vinden
 VVD,CDA,D66 en de Christenunie.        
                                        
 Mogelijk wordt ook de bewaartermijn van
 drie jaar voor verzamelde maar nog niet
 beoordeelde gegevens ingekort.

Bron: NOS

Uitgebreider artikel: https://nos.nl/artikel/2225968-regeringspartijen-passen-inlichtingenwet-aan.html

Acceptabel compromis, denk ik.
 

JMD

Well-known member
Het is niet mogelijk natuurlijk, maar eigenlijk zou je hier dan ook een referendum over moeten houden. Want vindt men dit genoeg of niet?

Ik ben het met gevegt eens.
 

vakx2.0

Banned
Het toezicht is juist heel goed. Zou niet weten hoe je dat anders moet inrichten. Moet 'het volk' toezicht houden soms? Dan kun je de geheime dienst net zo goed opheffen.

En nog een referendum... alsjeblieft zeg. Wat een schijn-democratie. Driekwart van de Nederlanders gaf zonder schaamte toe geen idee te hebben waarvoor ze eigenlijk stemde. Niemand zit erop te wachten, niemand gelooft erin, niemand schiet er wat mee op.
 

gevegt

Well-known member
Het toezicht is juist heel goed. Zou niet weten hoe je dat anders moet inrichten.
Ik heb wel een idee.
Misschien zou je in een rechtsstaat niet de politiek het laatste woord moeten geven maar een rechter.
Het is maar een idee.
 

Pascallovic

Well-known member
Het is niet mogelijk natuurlijk, maar eigenlijk zou je hier dan ook een referendum over moeten houden. Want vindt men dit genoeg of niet?

Ik ben het met gevegt eens.
Lijkt mij dat beiden kamers opnieuw mogen stemmen over de wijzigingen. Dan zou je daarover een nieuw referendumverzoek kunnen indienen, als deze dan nog niet is afgeschaft natuurlijk, maar dat zal wel het geval zijn dan.
 

gevegt

Well-known member
Lijkt mij dat beiden kamers opnieuw mogen stemmen over de wijzigingen. Dan zou je daarover een nieuw referendumverzoek kunnen indienen, als deze dan nog niet is afgeschaft natuurlijk, maar dat zal wel het geval zijn dan.

Dat hoeft niet. Als het weer een site letter wordt, is er geen stemming nodig in de Tweede Kamer.

De Eerste Kamer heeft in deze bijna alleen rechtstatelijke onvolkomenheden naar voren gebracht. Sterker nog, ze adviseren om een complete nieuwe wet te schrijven omdat deze nooit stand zal houden.

Alleen hierom hoop ik dat de Eerste Kamer tot in de eeuwigheid blijft bestaan.
 

JMD

Well-known member
Laatst bewerkt:

vakx2.0

Banned
Ik heb wel een idee.
Misschien zou je in een rechtsstaat niet de politiek het laatste woord moeten geven maar een rechter.
Het is maar een idee.

Zucht. Dit is dus wat ik bedoel... stuitend gebrek aan kennis. Wat de beoogde toetsingscommissie betreft:

De commissie bestaat uit drie mensen met ruime rechterlijke ervaring en wordt gekozen in samenspraak met de Nationale Ombudsman, de vice-president van de Raad van State en de president van de Hoge Raad. Dit moet de onafhankelijkheid waarborgen.

What more can you expect???
 

JMD

Well-known member
Zucht. Dit is dus wat ik bedoel... stuitend gebrek aan kennis. Wat de beoogde toetsingscommissie betreft:

De commissie bestaat uit drie mensen met ruime rechterlijke ervaring en wordt gekozen in samenspraak met de Nationale Ombudsman, de vice-president van de Raad van State en de president van de Hoge Raad. Dit moet de onafhankelijkheid waarborgen.

What more can you expect???

Wees dan helemaal compleet:
"Die commissie kan een verzoek om (bijvoorbeeld) iemand af te tappen weigeren. Maar als een onderzoek eenmaal loopt, dan heeft de TIB er niks meer over te zeggen. Het toezicht gaat dan over op een andere commissie, de commissie van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (CTIVD) en hun oordeel is niet bindend. "


En wie bepaalt wie er in die commissies komt? De politiek, dus toch politiek gekleurd. Ik voorspel dat er weinig PVV-rechters en DENK-rechters in komen...
 

gevegt

Well-known member
Tsja, voor sommige mensen is dat dus blijkbaar geen probleem...

De ellende is eigenlijk dat er veel mensen zijn die de Eerste Kamer willen afschaffen. En daarmee ook de RvS.
Als alle wetten alleen door de Tweede Kamer zouden worden getoetst, is over twee jaar de VVD aan de macht.
Tel uit je winst.
 

JMD

Well-known member
De ellende is eigenlijk dat er veel mensen zijn die de Eerste Kamer willen afschaffen. En daarmee ook de RvS.
Als alle wetten alleen door de Tweede Kamer zouden worden getoetst, is over twee jaar de VVD aan de macht.
Tel uit je winst.
Ben het met je eens, behalve dat stuk over de VVD aan de macht. Want die hebben toch geen meerderheid, dus zullen ze altijd samen moeten werken.
 

gevegt

Well-known member
Zucht. Dit is dus wat ik bedoel... stuitend gebrek aan kennis. Wat de beoogde toetsingscommissie betreft:

De commissie bestaat uit drie mensen met ruime rechterlijke ervaring en wordt gekozen in samenspraak met de Nationale Ombudsman, de vice-president van de Raad van State en de president van de Hoge Raad. Dit moet de onafhankelijkheid waarborgen.

What more can you expect???

Dat er geen rechter meer aan te pas komt.

Een commissie die door de politiek benoemd wordt, en door een minister terzijde kan worden geschoven.

Doe je huiswerk.
 

vakx2.0

Banned
Wees dan helemaal compleet:
"Die commissie kan een verzoek om (bijvoorbeeld) iemand af te tappen weigeren. Maar als een onderzoek eenmaal loopt, dan heeft de TIB er niks meer over te zeggen. Het toezicht gaat dan over op een andere commissie, de commissie van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (CTIVD) en hun oordeel is niet bindend. "


En wie bepaalt wie er in die commissies komt? De politiek, dus toch politiek gekleurd. Ik voorspel dat er weinig PVV-rechters en DENK-rechters in komen...

Jij leest dus gewoon niet. Er staat duidelijk in samenspraak met wie er commissies worden gekozen. Veel feillozer en objectiever ga je ze niet vinden in Nederland.

En dan kun je blijven wantrouwen, wikken en wegen... maar zolang er mensen bij betrokken zijn, en geen robots, kun je alles verdacht blijven maken en van suggestieve politieke voorkeuren voorzien. Wat is het alterternatief: counter-terrorisme laten uitvoeren door robots? Buiten het feit dat dit praktisch niet eens kan, zijn ook onze digitale vrienden inmiddels besmet met besmette algoritmes etc.

100% perfect zal het nooit worden. Maar omdat er toch een WERKBARE oplossing moet komen, is de huidige opzet zo gek nog niet. Paar puntjes bijschaven, prima. En dan graag operationeel. Zou weer typisch iets voor Nederland zijn om het bureaucratisch zo lang te vertragen, dat we aan de achterkant voor het gemak onze veiligheid te grabbel gooien.
 

gevegt

Well-known member
Ben het met je eens, behalve dat stuk over de VVD aan de macht. Want die hebben toch geen meerderheid, dus zullen ze altijd samen moeten werken.

Dat laatste was een redelijk serieuse kwinkslag. Ik begrijp dat je dat niet zag.
 
Bovenaan