U.G.
Well-known member
Die clausule zit ik niet mee, mits goed opgesteld. Messi heeft het wat mij betreft verdiend zijn eigen afscheid te kiezen, maar wel onder enige voorwaarden met als voornaamste geen gratis vertrek naar een Europese club.
Bartomeu zie ik als president verantwoordelijk voor het handelen van zijn bestuurlijke staf. Het transferbeleid van de laatste jaren is dramatisch. Gaspart staat te boek als de slechtste president uit de geschiedenis en hij lijkt de leermeester te zijn geweest van Bartomeu hoe je een enorme binnengekomen transfersom moet verspillen aan spelers die niet voldoen. Spelers als Malcom en Boateng waren te belachelijk voor woorden, de aankopen van 100+ miljoen euro falen, talentvolle canteranos als Cucurella en Carles Pérez moeten plaats maken voor "aanwinsten" als Junior en Braithwaite. Over de speler Abidal niets dan goed, zijn comeback bekroond met de aanvoerdersrol op het ereterras van Wembey was schitterend, maar de bestuurder Abidal is een mislukking gebleken.
Ook in de jeugdopleiding lopen veel dingen niet zoals het zou moeten. Zo is Joan Vila, de ontdekker van Xavi en jarenlang een belangrijk persoon, opgestapt na onenigheid over de te voeren koers. Wedstrijden van het eerste die er niet meer toedoen na een verspeeld kampioenschap worden belangrijker geacht dan een mogelijke promotie van het tweede elftal, in de zin dat Ansu Fati en Riqui Puig niet mee mochten naar de play-offs.
Net als dat het voor Messi zal zijn, is het ook voor mij een optelsom van heel veel dingen die slecht worden aangepakt bij Barça.
Als je de situatie zo uit de hand laat lopen en je aanvoerder en sterspeler zo frustreert dat hij wil vertrekken, vind ik dat je als president je verantwoordelijkheid moet nemen, moet beseffen dat je het niet meer om kan zetten in iets positiefs en af moet treden.
Om nog eens te illustreren wat voor zooitje het is bij de club momenteel: Quique Setién is nog niet eens officieel ontslagen, er ligt nog allerlei onafgehandeld papierwinkel. Koeman is al aangesteld, maar geïnspireerd door Messi besloot Setién ook maar een "burofax" te sturen naar de club om zijn nog niet beëindigde contract nog eens onder de aandacht te brengen.
Thanx voor de inzichten. Het is duidelijker nu, hommeles op alle terreinen dus. Hopelijk neemt intern het juiste kamp het over, en behoudt de achterban het geduld.