FC Barcelona - el millor club del m?n

U.G.

Well-known member
Die clausule zit ik niet mee, mits goed opgesteld. Messi heeft het wat mij betreft verdiend zijn eigen afscheid te kiezen, maar wel onder enige voorwaarden met als voornaamste geen gratis vertrek naar een Europese club.

Bartomeu zie ik als president verantwoordelijk voor het handelen van zijn bestuurlijke staf. Het transferbeleid van de laatste jaren is dramatisch. Gaspart staat te boek als de slechtste president uit de geschiedenis en hij lijkt de leermeester te zijn geweest van Bartomeu hoe je een enorme binnengekomen transfersom moet verspillen aan spelers die niet voldoen. Spelers als Malcom en Boateng waren te belachelijk voor woorden, de aankopen van 100+ miljoen euro falen, talentvolle canteranos als Cucurella en Carles Pérez moeten plaats maken voor "aanwinsten" als Junior en Braithwaite. Over de speler Abidal niets dan goed, zijn comeback bekroond met de aanvoerdersrol op het ereterras van Wembey was schitterend, maar de bestuurder Abidal is een mislukking gebleken.

Ook in de jeugdopleiding lopen veel dingen niet zoals het zou moeten. Zo is Joan Vila, de ontdekker van Xavi en jarenlang een belangrijk persoon, opgestapt na onenigheid over de te voeren koers. Wedstrijden van het eerste die er niet meer toedoen na een verspeeld kampioenschap worden belangrijker geacht dan een mogelijke promotie van het tweede elftal, in de zin dat Ansu Fati en Riqui Puig niet mee mochten naar de play-offs.

Net als dat het voor Messi zal zijn, is het ook voor mij een optelsom van heel veel dingen die slecht worden aangepakt bij Barça.
Als je de situatie zo uit de hand laat lopen en je aanvoerder en sterspeler zo frustreert dat hij wil vertrekken, vind ik dat je als president je verantwoordelijkheid moet nemen, moet beseffen dat je het niet meer om kan zetten in iets positiefs en af moet treden.

Om nog eens te illustreren wat voor zooitje het is bij de club momenteel: Quique Setién is nog niet eens officieel ontslagen, er ligt nog allerlei onafgehandeld papierwinkel. Koeman is al aangesteld, maar geïnspireerd door Messi besloot Setién ook maar een "burofax" te sturen naar de club om zijn nog niet beëindigde contract nog eens onder de aandacht te brengen.

Thanx voor de inzichten. Het is duidelijker nu, hommeles op alle terreinen dus. Hopelijk neemt intern het juiste kamp het over, en behoudt de achterban het geduld.
 

U.G.

Well-known member
Ik heb net toch maar de filmpjes en foto's van de presentatie van Francisco Trincão bekijken. Dat digitale gedoe rondom de presentatie was naar het schijnt een "succes", de mogelijkheid opmerkingen te geven bij de filmpjes werd massaal gekaapt voor protesten tegen Bartomeu en voor Messi. Die arme jongen verdient het eigenlijk ook niet zo genegeerd te worden en hij zal zijn officiële presentatie ook anders hebben voorgesteld.

Weet onze Portugal-kenner overigens wat over hem? Het schijnt een vleugelaanvaller te zijn en hopelijk heeft Barça dit keer de goede gekozen. Ik zie het al weer voor me, de Portugees van Barça vertrekt over een jaar na ruzie met zijn Nederlandse trainer (en stort zich op een nieuwe hobby, bizarre gezichtstatoeages) en ondertussen wordt een andere vleugelaanvaller van Braga naar Engeland gehaald en ontwikkelt zich daar spectaculair tot een dribbelkoning, doelpuntenmachine en Gouden Bal- en Champions League-winnaar...


Die laatste alinea is geweldig verzonnen... flashbacks, 2003 wat een zomer.

Trincao is wel een mooie voetballertje, maar zijn ontwikkeling maakt wel minder golven ( laat ik het zo zeggen) dan de beste talenten van de grote 3. Da' s nou eenmaal zo qua aandacht. En eerlijk, toen ik voor het 1st Quaresma, Figo, CR, Rui Costa of zelfs Felix zag wist ik bij de eerste paar balcontacten al, of iig na een helft ' dit is next level ' , dat heb ik bij deze kerel niet. Ook niet tegen een Portimonense ofzo. Maar goed, ik moest ook wennen aan B. Silva of Conceiçao bijv.

We moeten het maar gaan zien Xisco.

Iig sterkte de komende dagen, weken !
 

Xisco

Member
Ik was Barçagate nog vergeten, alleen denkende aan de sportieve malaise: Bartomeu zou een bedrijf hebben ingehuurd om op sociale media tegenstanders zwart te maken en dan ging het niet alleen om personen die aanspraak willen maken op zijn "troon", maar ook om (oud-)spelers en oud-trainers die zich kritisch hadden uitgelaten.
 

Batigoal

Well-known member
Kortom, Koeman heeft een mooie klus te pakken.

Manchester City lijkt de voornaamste kandidaat om Messi te contracteren. Zij hebben veel geld over voor Messi, maar willen ook proberen om Eric Garcia, Angeliño en Gabriel Jesus in de deal te betrekken om de prijs te drukken.
 

Deathprod

Active member
Ik verwacht dat hij vertrekt. Barca moest een paar maanden terug 122 miljoen pond lenen om deze zomer de transfermarkt op te kunnen. Staan al bijna 900 miljoen rood. Dan heb je nog dat Covid gebeuren. Dus die moeten ook een keer cashen om niet om te vallen lijkt me.
 

Mario

Well-known member
Bartomeu is bereid om Barca te verlaten voor het aanblijven van Messi. Met een beetje mazzel is Koeman op tijd terug voor de eerste Nations League wedstrijd van Oranje (y)
 

Eef de Kip

Well-known member
Maar als Messi zoveel inspraak had (als ik de verhalen tenminste mag geloven) dan is hij zelf toch mede verantwoordelijk voor de slechte resultaten?
Blijkbaar is hij akkoord gegaan met het dramatische transferbeleid. En laten we wel zijn, ik denk dat er geen club in Europa te vinden is die het op transfergebied slechter heeft gedaan dan Barcelona.
En het aanstellen van trainers waar hij zijn zegen aan heeft gegeven lijkt me nou ook niet bepaald succesvol maar goed, ik weet ook niet in hoeverre hij daadwerkelijk invloed had op deze zaken.
 

ALenstra

Well-known member
Messi is er zelf uit. Eerst een paar Manchester City en dan een paar jaar naar het City-filiaal in New York.
 

JMD

Well-known member
Messi is er zelf uit. Eerst een paar Manchester City en dan een paar jaar naar het City-filiaal in New York.
Zou wel mooi zijn als hij PL gaat spelen. Alleen jammer dat Stoke niet meer PL speelt, zullen we nooit weten 'whether he can do it on a rainy Tuesday night in Stoke'... :)
 

Janssen

Well-known member
Maar als Messi zoveel inspraak had (als ik de verhalen tenminste mag geloven) dan is hij zelf toch mede verantwoordelijk voor de slechte resultaten?
Blijkbaar is hij akkoord gegaan met het dramatische transferbeleid. En laten we wel zijn, ik denk dat er geen club in Europa te vinden is die het op transfergebied slechter heeft gedaan dan Barcelona.
En het aanstellen van trainers waar hij zijn zegen aan heeft gegeven lijkt me nou ook niet bepaald succesvol maar goed, ik weet ook niet in hoeverre hij daadwerkelijk invloed had op deze zaken.

En dan gaan ze nu achter Wijnaldum aan. De meest doorsnee middenvelder van alle doorsnee middenvelders. Wat een droefenis.
 

Batigoal

Well-known member
Ze verjongen wel flink daar bij Barça! Vervangen zomaar een 33 en 32-jarige voor een 30 en 29-jarige.
 

Xisco

Member
Ik merk dat mijn gevoel de laatste dagen begint te verschuiven. Eerst was het vooral "hoe heeft de clubleiding het zover kunnen laten komen dat de beste speler ooit wil vertrekken", nu voel ik meer en meer irritatie bij de actie van Messi. In een "burofax" even op een avond meedelen dat je weg wil en vervolgens niets meer laten weten, dat kan niet. Wat zijn de problemen? Is het op te lossen? Wat zijn zijn plannen? Ik wacht nu al dagen op een officieel statement van Messi zelf. Begin dit jaar viel hij Abidal nog aan nadat hij niet specifiek genoeg was in zijn kritieken, nu doet Messi eigenlijk hetzelfde. De clubleiding wil met hem door, de president wil zelfs opstappen (al is dat een strategie die hoe dan ook voordelig uitpakt voor Bartomeu, zie onder), de trainer wil met hem door. Het opstelling van PSG omtrent Neymar wordt nu als voorbeeld gezien (wie had dat kunnen denken) toen Barça hem wilde terughalen en PSG voet bij stuk hield. Als Messi nu vertrekt, vind ik hem uiteindelijk toch zelf - en alleen hij - verantwoordelijk voor een afscheid dat geen recht doet aan zijn status, toewijding en historisch belang voor de club. Goed, een columnist schreef het deze week mooi, geparafraseerd "je hoopt een gelukkig einde, maar voetbal is geen poëzie, het leven is anders".

Bartomeu wil dus opstappen als Messi daarmee voor de club behouden blijft. Hoe het ook afloopt, voor Bartomeu is het positief. Blijft Messi en treedt Bartomeu af, dan scheelt dat een paar maanden ambtstermijn (ik neem aan dat hij niet verwacht volgend jaar de verkiezingen te winnen) maar geeft hij nog wel een positieve draai aan zijn afscheid. Hij heeft immers met zijn laatste actie Messi voor de club behouden. Blijft Messi niet, dan heeft Bartomeu het tenminste geprobeerd door een ultiem offer aan te bieden.

Josep Maria Minguella, een jurist maar vooral een man die al vijftig jaar in allerlei rollen (tolk, assistent-trainer, makelaar, transferadviseur, presidentskandidaat), schat de kans dat Messi blijft op 90%. Optimistisch, maar volgens hem is er geen juridische basis voor de vrije interpretatie van de Messi-entourage, 10 juni is 10 juni, en ook al zou bijvoorbeeld de FIFA Messi toestaan elders te gaan spelen, kan Barça de boel blokkeren vanwege "dubbele contracten" en speelt Messi nergens meer. FFP stelt weinig meer voor na de vrijspraak van MCity, maar 700 miljoen euro voor één speler wordt de UEFA toch wel te gortig, lijkt mij.
 

Abubakari

Well-known member
Elke keer als Messi met Argentinië verliest stopt ie toch ook als international? Beetje impulsief na een tegenslag en draait daarna wel weer bij. Messi moet niet zo raar doen en niet na zo'n lang gelukkig huwelijk tegen het einde met een ander in bed kruipen omdat het even tegen zit.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik vind het ook nogal tegen vallen wat hij nou doet, glans van zo'n geweldige voetballer gaat er wel een beetje vanaf zo.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Elke keer als Messi met Argentinië verliest stopt ie toch ook als international? Beetje impulsief na een tegenslag en draait daarna wel weer bij. Messi moet niet zo raar doen en niet na zo'n lang gelukkig huwelijk tegen het einde met een ander in bed kruipen omdat het even tegen zit.

Helemaal eens. Iedere keer weer hetzelfde gezeur met Argentinië. Dit is ook weinig chique. Prima dat je toe bent aan een andere uitdaging, maar niet op deze manier. Beroep je niet op een verlopen clausule en laat je club lekker die paar honderd miljoen pakken. Maar goed, Messi zal wel weer zijn keutel intrekken.

Ik vind het ook nogal tegen vallen wat hij nou doet, glans van zo'n geweldige voetballer gaat er wel een beetje vanaf zo.

Ook de club waar hij naartoe wil. Voor mij was de glans er al een beetje af aan het raken toen hij mee ging doen aan het dramatisch vallen. In de beginjaren van Messi maakte hij geen schwables en was hij op en top sportman. Dat was fantastisch om te zien.
 
Bovenaan