FC Barcelona - el millor club del m?n

Max

Administrator
Forumleiding
Wat is die clausule dan? Een afkoopsom gebaseerd op het salaris staat in ieder Spaans contract.
 

U.G.

Well-known member
Nee dit is geen bekende afkoop-clausule, deze clausule stelt 'm in staat na ieder seizoen transfervrij de deur uit te lopen. El Pais kwam ermee en dat werd bevestigd door Bartomeu.
 

Mario

Well-known member
:)

PSV gaat het natuurlijk nooit worden, maar ik hoop wel dat Messi naar een club gaat die niet standaard aan de top staat en die hij dan (a la Maradona in 1986 en later bij Napoli) gewoon op sleeptouw neemt en eigenhandig kampioen maakt ofzo.

Ik denk dat hij naar City zal gaan. Daar zit Guardiola, en hebben aangekondigd dat ze grote investeringen willen doen.
 

ALenstra

Well-known member
Guardiola en Messi hebben al een telefonisch gesprek gehad waarin ze de transfer hebben besproken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nee dit is geen bekende afkoop-clausule, deze clausule stelt 'm in staat na ieder seizoen transfervrij de deur uit te lopen. El Pais kwam ermee en dat werd bevestigd door Bartomeu.

Dat is op zich een sympathieke clausule, maar die had je mogen beperken tot een terugkeer naar Argentinië. Ik vind dat Messi zelf overigens ook niet kan maken om transfervrij naar de oliedollars van City of PSG over te stappen. Die eigenaars die lappen ook wel een paar honderd miljoen.

Maar goed, Koeman kan het stokje alweer bijna terug overnemen. Lijkt mij verstandig als de KNVB nog een paar weken geduld heeft.
 

Unregistere

Well-known member
Help Messi bij de keuze voor de juiste club:

Poll: Waar zal Lionel Messi zijn loopbaan vervolgen?
[*]Barcelona (blijft gewoon joh)
[*]Manchester United
[*]Juventus
[*]Ajax (met Suarez samen)
[*]Internazionale
[*]Paris Saint-Germain
[*]Real Madrid
[*]Manchester City
[*]Newell's Old Boys
[*]New York City FC
[*]ergens in 'de zandbak'
[*]FC Groningen
[*]Bayer Leverkusen
[*]Olympique Marseille
[*]Atlético Madrid
[*]Wolverhampton Wanderers
[*]Lazio
[*]Villarreal
[*]Anderlecht
[*]CSKA Moskou
[*]FC Porto
[*]AC Milan
[*]Sevilla
[*]Arsenal
[*]Portland Timbers
[*]ergens anders, nl. (noem naam)
[sup]Tussenstand:[/sup]
results.cgi

[sup]Ook een poll maken? Klik hier[/sup]
 

Xisco

Member
Mijn mening schiet de afgelopen avond, nacht en ochtend alle kanten op.

Aan de ene kant vind ik dat Messi het heeft verdiend zelf te bepalen wanneer hij vertrekt en dat hij dan ook vrij is, ongebonden aan een afkoopsom. Het moment dat Messi zou vertrekken kwam puur op basis van zijn leeftijd steeds dichterbij, maar ik heb altijd het Xavi/Iniesta-scenario voor ogen gehad: zelf besluiten te vertrekken, transfervrij zijn en dan kiezen voor een niet-Europese club (in het geval van Messi: China, MLS, Argentinië).

Een overstap naar een andere Europese topclub heb ik nooit voor mogelijk beschouwd. Messi bij PSG MCity of Inter, het is zoals Raúl bij Schalke of Casillas bij Porto maar dan duizendmaal erger, het past gewoon niet. Mocht het er toch op uitdraaien, laat die Arabieren of Chinezen dan maar flink betalen. De afkoopsom van 700 miljoen lijkt mij onmogelijk te betalen, maar wie weet heeft één of andere oliemiljardair geld over. 222 miljoen en 1 euro kwam ik net ergens tegen, zodat Messi de duurste ooit wordt.

Kortom, dit is mijn deal: gratis naar Beckham's Miami FC, Newell's Old Boys of de nieuwe attractie van Messiland China worden (of andere opties van vergelijkbare strekking), of een maffe Arabier of Chinees een recordsom laten betalen voor een overname door een Europese club, of - en dat heeft met onmeetbare afstand mijn voorkeur - bij Barça blijven.
 

Xisco

Member
Ondertussen blijft het stil op het officiële vlak. Geen persconferentie of publiekelijk statement van Messi of de club. Barça doet ondertussen net alsof er niets aan de hand is, als je de officiële website bekijkt. Je kunt de presentatie van Trincão digitaal volgen. Sorry voor hem, maar zit ik nu echt niet op te wachten.

Wat een chaos, wat een verschrikking. De prestaties in het afgelopen seizoen waren beter dan in het rampseizoen 2002/2003, maar toen hadden we tenminste geen clubicoon die dusdanig gefrustreerd werd door de clubleiding dat hij wilde vertrekken en hadden we president die uiteindelijk wél zijn verantwoordelijk nam en aftrad. Ik ben er van overtuigd dat Barça zal herrijzen, met de dictatuur van Primo de Rivera, de Spaanse Burgeroorlog en Franco heeft de club wel voor (letterlijk) hetere vuren gestaan, maar ik denk wel dat er een nieuw bestuur voor nodig is voordat de heropbouw kan beginnen. Als Bartomeu vasthoudt aan verkiezing in voorjaar 2021, gaan we een verloren seizoen tegemoet...
 

Xisco

Member
Het kan/mag toch niet zo zijn dat Messi's laatste wedstrijd voor Barça de 2-8 was? Goed, niet elk clubicoon kan zoals Xavi afscheid nemen door de Champions League-bokaal de lucht in te steken, maar dit is werkelijk het andere uiterste.

Gaat Koeman het volgend seizoen proberen met het tot nu toe falende aanvallende trio van een half miljard? Over rare clausules gesproken, had de clubleiding niet bedacht om in de deal met Liverpool te zetten dat Coutinho "met FC Barcelona" de CL moet winnen voor die bonus van vijf miljoen euro?
 

U.G.

Well-known member
Een recordsom ? Dit wordt een rechtszaak. Advocaten zullen staan te springen om deze zaak namens Messi aan te nemen.

Er wordt in de media ( Spanje en Argentinie ) ook niet gedetailleerd ingegaan op die clausule. Maw ze weten het gewoon niet.

Ik kan het niet uitleggen, maar ik vind iig niet dat ie naar Engeland moet.
 

Batigoal

Well-known member
Ondertussen ziet de Moldavische club Petrocub Hincesti zijn kans schoon om Messi te contracteren!

Efu--xaWkAANkUa
 

U.G.

Well-known member
Bartomeu dimisión! Moción de censura!

(nu is mijn relaas wel klaar voor vandaag)

Wat had Bartomeu beter kunnen en moeten doen, volgens jou ?

Ik kan er mss met meer ratio naar kijken, en het vertrek van Setien heeft de relatie tussen Bartomeu en Messi geen goed gedaan, maar ik weet nog dat de positie van de coach vorig jaar gewoon niet meer te handhaven viel. Bij zowel media als aanhang.

Messi is ondertussen nog steeds het epicentrum bij Barça, het is om hem blijven draaien. Dan schijnt ie ook nog een privilege-clausule in zijn contract te hebben ( net als de andere iconen Iniesta en Xavi ) waar je van schrikt als buitenstaander. Ik weet niet of hij ook nog zeggenschap had in de transfers van de afgelopen jaren, mss dat daar ook nog wrijving in is ontstaan.

Maar ok, je krijgt met 8-2 op je donder en de kapitein loopt vervolgens weg, ( je zou zeggen dit hebben we wel eerder bij hem gezien ...máár...lets not go there ), hoezo krijgt Bartomeu dit nu op zijn bord ? Buiten die belachelijke clausule om, wat je ook nog kan zien als de ultieme vorm van respect.

Hij wil gewoon weer de strijd oppakken met z'n Portugese maatje in Italie.
 

Xisco

Member
Wat had Bartomeu beter kunnen en moeten doen, volgens jou ?

Die clausule zit ik niet mee, mits goed opgesteld. Messi heeft het wat mij betreft verdiend zijn eigen afscheid te kiezen, maar wel onder enige voorwaarden met als voornaamste geen gratis vertrek naar een Europese club.

Bartomeu zie ik als president verantwoordelijk voor het handelen van zijn bestuurlijke staf. Het transferbeleid van de laatste jaren is dramatisch. Gaspart staat te boek als de slechtste president uit de geschiedenis en hij lijkt de leermeester te zijn geweest van Bartomeu hoe je een enorme binnengekomen transfersom moet verspillen aan spelers die niet voldoen. Spelers als Malcom en Boateng waren te belachelijk voor woorden, de aankopen van 100+ miljoen euro falen, talentvolle canteranos als Cucurella en Carles Pérez moeten plaats maken voor "aanwinsten" als Junior en Braithwaite. Over de speler Abidal niets dan goed, zijn comeback bekroond met de aanvoerdersrol op het ereterras van Wembey was schitterend, maar de bestuurder Abidal is een mislukking gebleken.

Ook in de jeugdopleiding lopen veel dingen niet zoals het zou moeten. Zo is Joan Vila, de ontdekker van Xavi en jarenlang een belangrijk persoon, opgestapt na onenigheid over de te voeren koers. Wedstrijden van het eerste die er niet meer toedoen na een verspeeld kampioenschap worden belangrijker geacht dan een mogelijke promotie van het tweede elftal, in de zin dat Ansu Fati en Riqui Puig niet mee mochten naar de play-offs.

Net als dat het voor Messi zal zijn, is het ook voor mij een optelsom van heel veel dingen die slecht worden aangepakt bij Barça.
Als je de situatie zo uit de hand laat lopen en je aanvoerder en sterspeler zo frustreert dat hij wil vertrekken, vind ik dat je als president je verantwoordelijkheid moet nemen, moet beseffen dat je het niet meer om kan zetten in iets positiefs en af moet treden.

Om nog eens te illustreren wat voor zooitje het is bij de club momenteel: Quique Setién is nog niet eens officieel ontslagen, er ligt nog allerlei onafgehandeld papierwinkel. Koeman is al aangesteld, maar geïnspireerd door Messi besloot Setién ook maar een "burofax" te sturen naar de club om zijn nog niet beëindigde contract nog eens onder de aandacht te brengen.
 
Laatst bewerkt:

Xisco

Member
Ik heb net toch maar de filmpjes en foto's van de presentatie van Francisco Trincão bekijken. Dat digitale gedoe rondom de presentatie was naar het schijnt een "succes", de mogelijkheid opmerkingen te geven bij de filmpjes werd massaal gekaapt voor protesten tegen Bartomeu en voor Messi. Die arme jongen verdient het eigenlijk ook niet zo genegeerd te worden en hij zal zijn officiële presentatie ook anders hebben voorgesteld.

Weet onze Portugal-kenner overigens wat over hem? Het schijnt een vleugelaanvaller te zijn en hopelijk heeft Barça dit keer de goede gekozen. Ik zie het al weer voor me, de Portugees van Barça vertrekt over een jaar na ruzie met zijn Nederlandse trainer (en stort zich op een nieuwe hobby, bizarre gezichtstatoeages) en ondertussen wordt een andere vleugelaanvaller van Braga naar Engeland gehaald en ontwikkelt zich daar spectaculair tot een dribbelkoning, doelpuntenmachine en Gouden Bal- en Champions League-winnaar...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan