Mijn mening schiet de afgelopen avond, nacht en ochtend alle kanten op.
Aan de ene kant vind ik dat Messi het heeft verdiend zelf te bepalen wanneer hij vertrekt en dat hij dan ook vrij is, ongebonden aan een afkoopsom. Het moment dat Messi zou vertrekken kwam puur op basis van zijn leeftijd steeds dichterbij, maar ik heb altijd het Xavi/Iniesta-scenario voor ogen gehad: zelf besluiten te vertrekken, transfervrij zijn en dan kiezen voor een niet-Europese club (in het geval van Messi: China, MLS, Argentinië).
Een overstap naar een andere Europese topclub heb ik nooit voor mogelijk beschouwd. Messi bij PSG MCity of Inter, het is zoals Raúl bij Schalke of Casillas bij Porto maar dan duizendmaal erger, het past gewoon niet. Mocht het er toch op uitdraaien, laat die Arabieren of Chinezen dan maar flink betalen. De afkoopsom van 700 miljoen lijkt mij onmogelijk te betalen, maar wie weet heeft één of andere oliemiljardair geld over. 222 miljoen en 1 euro kwam ik net ergens tegen, zodat Messi de duurste ooit wordt.
Kortom, dit is mijn deal: gratis naar Beckham's Miami FC, Newell's Old Boys of de nieuwe attractie van Messiland China worden (of andere opties van vergelijkbare strekking), of een maffe Arabier of Chinees een recordsom laten betalen voor een overname door een Europese club, of - en dat heeft met onmeetbare afstand mijn voorkeur - bij Barça blijven.