Eredivisie 2019-2020

JMD

Well-known member
Overigens kan onderling resultaat heel idioot werken.

Als voorbeeld de laatste speelronde van 2006/2007: na 33 duels stonden AZ, Ajax en PSV gelijk. Was er toen naar onderling resultaat gekeken dan had PSV op dat moment op kop gestaan. Hadden Ajax, AZ en PSV hun laatste duel gewonnen en was er naar onderling resultaat gekeken dan had dus PSV de titel behaald. Echter, hadden we de échte resultaten bekeken dan hadden we dus alleen de duels tussen Ajax en PSV moeten bekijken en dan was Ajax ruim de beste (0-1 voor PSV in Amsterdam, 1-5 voor AJax in Eindhoven).

Bij onderling resultaat kan je dus in de situatie zitten dat je moet gaan hopen dat je medekandidaat wint ipv punten verliest... Idiote situatie.
 

SanMark.

Well-known member
[maar waarom is AZ niet akkoord met het voorronde CL-ticket? Ze staan 2e. Simpel. .

Omdat die meer dan een grote kans hadden op het kampioenschap, en er in de stand nog geen punt verschil zit tussen de twee en je het doelsaldo ook nog kunt inhalen in de laatste wedstrijden.

Daarnaast staan RKC en ADO een straatlengte achter en daar word dan beslist dat ze het nog hadden kunnen redden.

Had dan geloot tussen Ajax en AZ, kijken of Ajax dan nog zo'n voorstander was geweest om te stoppen met de competitie.
 

SanMark.

Well-known member
Overigens kan onderling resultaat heel idioot werken.

Als voorbeeld de laatste speelronde van 2006/2007: na 33 duels stonden AZ, Ajax en PSV gelijk. Was er toen naar onderling resultaat gekeken dan had PSV op dat moment op kop gestaan. Hadden Ajax, AZ en PSV hun laatste duel gewonnen en was er naar onderling resultaat gekeken dan had dus PSV de titel behaald. Echter, hadden we de échte resultaten bekeken dan hadden we dus alleen de duels tussen Ajax en PSV moeten bekijken en dan was Ajax ruim de beste (0-1 voor PSV in Amsterdam, 1-5 voor AJax in Eindhoven).

Bij onderling resultaat kan je dus in de situatie zitten dat je moet gaan hopen dat je medekandidaat wint ipv punten verliest... Idiote situatie.

Goed verhaal, maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken ?
 

Maasveld

Well-known member
Omdat die meer dan een grote kans hadden op het kampioenschap, en er in de stand nog geen punt verschil zit tussen de twee en je het doelsaldo ook nog kunt inhalen in de laatste wedstrijden.

Daarnaast staan RKC en ADO een straatlengte achter en daar word dan beslist dat ze het nog hadden kunnen redden.

Had dan geloot tussen Ajax en AZ, kijken of Ajax dan nog zo'n voorstander was geweest om te stoppen met de competitie.

Het aanwijzen van de Europese tickets staat volledig los van promotie/degradatie.
 

Joost

Well-known member
Ik vind al dat commentaar van clubs als Utrecht en Cambuur echt héél hilarisch en tevens volstrekt kansloos.
1. Willem II heeft absoluut en relatief meer punten dan Utrecht.
2. Er is geen bekerwinnaar dus dan gaat de plek naar de hoogste in de competitie
3. ADO RKC waren officieel nog niet gedegradeerd dus er zijn formeel geen degradanten
4. Cambuur en De Graafschap andersom idem dito

Kortom, de KNVB had dit ook in 5 minuten kunnen beslissen en een rechter is denk ik in 10 seconden wel klaar met de bezwaren van de clubs.


Ik denk dat buiten Utrechters en AZ’ers niemand bezwaar heeft tegen het toewijzen van de Europese tickets. De beslissing is genomen, prima.

Had de KNVB ook gewoon een beslissing genomen over p/d was het ook prima geweest. Maar dit is gewoon stupide.
 

Forza AZ

Well-known member
https://www.vi.nl/pro/achter-de-sch...-voetbaldag-tranen-woede-en-een-volle-mailbox
..., maar waarom is AZ niet akkoord met het voorronde CL-ticket? Ze staan 2e. Simpel. En ja, onderling heeft AZ duidelijk Ajax verslagen, maar daar wordt in NL simpelweg niet naar gekeken, je kan niet zomaar ineens dat nu gaan toevoegen.
AZ wilde ook een stemming over het toewijzen van de Europese tickets. Niet dat dat iets had uitgemaakt, want ik neem aan dat de clubs gewoon de reglementen (=doelsaldo) hadden gevolgd in zo'n stemming, en anders had de KNVB ook die stemming wel naast zich neer gelegd. Ik lees veel reacties van mensen die in dit geval het doelsaldo niet eerlijk vinden, maar zoals je al zegt dat is nu eenmaal het eerste criterium, dus dat kun je niet zomaar terzijde schuiven.

Verder had AZ een duidelijke afspraak gewild over de Europese startpremies, in plaats van de oproep van de KNVB voor een morele plicht om geld af te staan. Ik vind daar wel iets inzitten, want het verschil tussen groepsfase CL (even er van uitgaande dat de nummer 1 daar direct in mag beginnen) en de rest is nogal groot. En dat grote verschil krijgt Ajax nu zomaar in de schoot geworpen met slechts een miniem verschil in de stand met nog 9 wedstrijden te gaan.
 

Maasveld

Well-known member
Verder had AZ een duidelijke afspraak gewild over de Europese startpremies, in plaats van de oproep van de KNVB voor een morele plicht om geld af te staan. Ik vind daar wel iets inzitten, want het verschil tussen groepsfase CL (even er van uitgaande dat de nummer 1 daar direct in mag beginnen) en de rest is nogal groot. En dat grote verschil krijgt Ajax nu zomaar in de schoot geworpen met slechts een miniem verschil in de stand met nog 9 wedstrijden te gaan.
Zoals ik al aangaf, ik snap niet dat er gisteren al zonodig een beslissing moest worden genomen. Dan had je tijd gehad om dit soort zaken te regelen.
 

Joost

Well-known member
Zoals ik al aangaf, ik snap niet dat er gisteren al zonodig een beslissing moest worden genomen. Dan had je tijd gehad om dit soort zaken te regelen.

De KNVB was door de UEFA gemaand om de Europese plaatsen zo snel mogelijk door te geven omdat Nederland een speciale status had gekregen.
 

erka

Well-known member
Dat is heel logisch dat jij dat vindt.

Wetenschappers nemen aan dat autisten moeite hebben met sociaal contact omdat ze geen empathie voelen. Empathie is inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen.

Ik denk dat ik dan de specifieke aandoening Cambuur-autisme in het spectrum heb ofzo.
 

Abubakari

Well-known member
Nee hoor, je hebt niks met Cambuur dus ik schat je in als een gewone DVK autist.
 
Laatst bewerkt:

bqandy

Well-known member
Zou dit geen leuke zijn geweest om van het p/d gezeur af te zijn? Er zullen wel tientallen argumenten zijn waarom het niet kan, maar fantaseren kan toch?

Alle betaald voetbalclubs op één hoop. De beloften voor een jaartje er uit. Twee competities van 17 clubs, enigszins regionaal ingedeeld. Bovenste vier van beide competities spelen aan het einde van de rit play-offs voor kampioenschap en Europese tickets. Bovenste zeven allemaal verzekerd van eredivisie. Acht tot en met elf spelen play-offs voor de overige vier plekken. Alles onder de elfde plek naar de eerste divisie met de verliezers van de play-offs.

Het is ook een mooie financiële opsteker voor de 1e divisie clubs die ineens een topclub op bezoek krijgen. :)
 

SanMark.

Well-known member
Zou dit geen leuke zijn geweest om van het p/d gezeur af te zijn? Er zullen wel tientallen argumenten zijn waarom het niet kan, maar fantaseren kan toch?

Alle betaald voetbalclubs op één hoop. De beloften voor een jaartje er uit. Twee competities van 17 clubs, enigszins regionaal ingedeeld. Bovenste vier van beide competities spelen aan het einde van de rit play-offs voor kampioenschap en Europese tickets. Bovenste zeven allemaal verzekerd van eredivisie. Acht tot en met elf spelen play-offs voor de overige vier plekken. Alles onder de elfde plek naar de eerste divisie met de verliezers van de play-offs.

Het is ook een mooie financiële opsteker voor de 1e divisie clubs die ineens een topclub op bezoek krijgen. :)

Op Twitter gaat ook al zo'n NBA model rond van twee conferences.

Ik zou het een mooie variant vinden al heb je daarmee ook al heel gauw dat er veel teams nergens meer om voetballen.
 

JMD

Well-known member
Omdat die meer dan een grote kans hadden op het kampioenschap, en er in de stand nog geen punt verschil zit tussen de twee en je het doelsaldo ook nog kunt inhalen in de laatste wedstrijden.

Daarnaast staan RKC en ADO een straatlengte achter en daar word dan beslist dat ze het nog hadden kunnen redden.

Had dan geloot tussen Ajax en AZ, kijken of Ajax dan nog zo'n voorstander was geweest om te stoppen met de competitie.

Vwb het kampioenschap ben ik het helemaal met je eens, daar had AZ nog een grote kans op. Maar de KNVB heeft besloten om het seizoen eigenlijk ongeldig te verklaren vwb Schaal, beker en p/d.
Het probleem is alleen dat de UEFA wel wil weten wie er namens NL mee mag doen aan de Europese competitie en daar is het het meest eerlijk om te kijken naar de ranglijst, en daar staat Ajax 'gewoon' eerste.
 

JMD

Well-known member
De KNVB was door de UEFA gemaand om de Europese plaatsen zo snel mogelijk door te geven omdat Nederland een speciale status had gekregen.

Dat lijkt me sterk. Normaal gesproken had Nederland ook niet voor half/eind mei geweten wie er de tickets zouden krijgen, waarom zou dat dan nu ineens sneller moeten, in de wetenschap dat de UEFA tijdverlenging had gegeven tot 1 augustus om de competities af te maken.
 

ALenstra

Well-known member
Dat is toch alleen als je definitief besluit de competitie niet af te maken? Want landen die besluiten de competitie af te maken kunnen niet eerder dan juni of juli hun Europese deelnemers aan te melden bij de UEFA. Of is de KNVB gekke Henkie?
 
Bovenaan