Eredivisie 2019-2020

JMD

Well-known member
Het is in Frankrijk 28 jaar geleden gebeurd dat de beker niet werd uitgespeeld. Dit n.a.v. het drama op Corsica waarbij in de 1/2 finale Bastia - Marseille een noodtribune instortte en 18 mensen de dood vonden. De competitie werd toen niet afgemaakt, in de andere halve finale had Monaco Cannes verslagen na strafschoppen.

De Franse bond besloot toen het ticket voor de EC2 aan Monaco te geven, die werden tevens 2e in Ligue1 achter het in die dagen ongenaakbare Marseille (haalden dat jaar hun 4e van 5 landstitels op rij).
 

Forza AZ

Well-known member
Het is in Frankrijk 28 jaar geleden gebeurd dat de beker niet werd uitgespeeld. Dit n.a.v. het drama op Corsica waarbij in de 1/2 finale Bastia - Marseille een noodtribune instortte en 18 mensen de dood vonden. De competitie werd toen niet afgemaakt, in de andere halve finale had Monaco Cannes verslagen na strafschoppen.

De Franse bond besloot toen het ticket voor de EC2 aan Monaco te geven, die werden tevens 2e in Ligue1 achter het in die dagen ongenaakbare Marseille (haalden dat jaar hun 4e van 5 landstitels op rij).

Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met nu, want de EC2 was alleen voor clubs die zich via de beker kwalificeerden. In Nederland is er nog eens een wedstrijd om de 3e plaats gespeeld in de beker (1998) omdat beide finalisten al voor de CL geplaatst waren.

Je kunt het wel vergelijken met de situatie in België van vorig seizoen. Bekerwinnaar KV Mechelen werd uitgesloten van Europees voetbal, en het beste EL-ticket ging naar Standard Luik (nummer 3 in de competitie) en niet naar AA Gent als verliezend bekerfinalist
 

Forza AZ

Well-known member
Ik lees dat Utrecht een ledenvergadering wil. Want ze staan 6e en hebben de bekerfinale gehaald dus hebben recht op Europees voetbal.

Kan iemand mij vertellen in welk seizoen bovenstaande resultaten voldoende waren voor Europees voetbal, waarbij dezelfde regels als in het huidige afgelaste seizoen gehanteerd werden?

Het enige wat Utrecht nog Europees voetbal zou kunnen opleveren is als ze het voor elkaar krijgen dat de bekerfinale alsnog gespeeld wordt (in september?) en de UEFA het toeslaat dat Nederland pas na die datum de Europese deelnemers hoeft aan te geven.
Voorlopig wil de UEFA echter op 3 augustus de deelnemers hebben omdat ze de voorrondes willen laten spelen tussen eind augustus en begin oktober. Veel later nog beginnen aan de voorrondes wordt ook wel heel moeilijk, want dan heb je geen tijd genoeg meer om de groepsfase en alle volgende rondes nog af te werken. En voor de 2e voorronde EL moet dan bekend zijn wie de bekerfinale gewonnen heeft, want daar hangt dan vanaf of Willem II of PSV in die 2e voorronde moet spelen.
 

Joost

Well-known member
Het enige wat Utrecht nog Europees voetbal zou kunnen opleveren is als ze het voor elkaar krijgen dat de bekerfinale alsnog gespeeld wordt (in september?) en de UEFA het toeslaat dat Nederland pas na die datum de Europese deelnemers hoeft aan te geven.
Voorlopig wil de UEFA echter op 3 augustus de deelnemers hebben omdat ze de voorrondes willen laten spelen tussen eind augustus en begin oktober. Veel later nog beginnen aan de voorrondes wordt ook wel heel moeilijk, want dan heb je geen tijd genoeg meer om de groepsfase en alle volgende rondes nog af te werken. En voor de 2e voorronde EL moet dan bekend zijn wie de bekerfinale gewonnen heeft, want daar hangt dan vanaf of Willem II of PSV in die 2e voorronde moet spelen.
In België was toch ook pas extreem laat vorig jaar bekend wie in welke Europa League voorronde uit zou komen.
 

ALenstra

Well-known member
In België was toch ook pas extreem laat vorig jaar bekend wie in welke Europa League voorronde uit zou komen.

Klopt, had te maken met de omkopingszaak rond Mechelen. De Belgische voetbalbond kon pas half juli de deelnemers doorgeven.
 

Forza AZ

Well-known member
Daar zou je die hele speelronde ook nog kunnen laten vervallen.

Dat zou voor de belangrijke posities in de stand geen verschil maken ten opzichte van de stand die er nu is. Alleen de volgende clubs zouden van plek wisselen:
9/10 Heerenveen en Groningen
13/14 Twente en VVV
15/16 Fortuna Sittard en PEC Zwolle
 

JMD

Well-known member
Het enige wat Utrecht nog Europees voetbal zou kunnen opleveren is als ze het voor elkaar krijgen dat de bekerfinale alsnog gespeeld wordt (in september?) en de UEFA het toeslaat dat Nederland pas na die datum de Europese deelnemers hoeft aan te geven.
Voorlopig wil de UEFA echter op 3 augustus de deelnemers hebben omdat ze de voorrondes willen laten spelen tussen eind augustus en begin oktober. Veel later nog beginnen aan de voorrondes wordt ook wel heel moeilijk, want dan heb je geen tijd genoeg meer om de groepsfase en alle volgende rondes nog af te werken. En voor de 2e voorronde EL moet dan bekend zijn wie de bekerfinale gewonnen heeft, want daar hangt dan vanaf of Willem II of PSV in die 2e voorronde moet spelen.

PSV moet sowieso de 2e voorronde spelen.
 

Deathprod

Well-known member
Ik verwacht dat de luchtruimen van alle Europese landen niet zo snel open zijn. Bovendien heb je ook kans dat sommige landen verwachten dat spelers eerst in quarantaine gaan voordat ze het land in mogen. De kans is ook enorm groot dat er een volgende uitbraak komt op het moment dat landen hun lockdown loslaten. Ik verwacht eigenlijk dat het komend seizoen allemaal niet gaat werken op Europees niveau.
 

erka

Well-known member
Ik verwacht dat de luchtruimen van alle Europese landen niet zo snel open zijn. Bovendien heb je ook kans dat sommige landen verwachten dat spelers eerst in quarantaine gaan voordat ze het land in mogen. De kans is ook enorm groot dat er een volgende uitbraak komt op het moment dat landen hun lockdown loslaten. Ik verwacht eigenlijk dat het komend seizoen allemaal niet gaat werken op Europees niveau.

Wat zouden ze dan doen? Misschien alsnog dit seizoen uitspelen en dan het hele seizoen 2020-21 eigenlijk overslaan, zowel landelijk als Europees?
 

JMD

Well-known member
Wat zouden ze dan doen? Misschien alsnog dit seizoen uitspelen en dan het hele seizoen 2020-21 eigenlijk overslaan, zowel landelijk als Europees?
Dat lijkt me sterk dat ze dit seizoen alsnog gaan uitspelen. Er is een besluit genomen om te stoppen, dan kan je niet in bv september zeggen van 'we gaan toch verder met de vorige competitie'.
 

De Wolf

Well-known member
Frankrijk is het tweede land binnen Europa wat de competitie niet uitspeelt.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Haha verrassend. Roda heeft tegen promotie gestemd, wat een kut club is het ook.:eek:mg:

Makkelijke mening maar een betrekkelijk logische stem.
Het boeit voor ons en vrijwel alle andere clubs namelijk bitter weinig of ADO & RKC in de Eerste Divisie spelen of dat het De Graafschap & Cambuur zijn.

Maar we hebben wel een technisch directeur die een half jaar geleden nog bij ADO zat, dus daar is een belletje naartoe gegaan vanuit de Hofstad.
 

Abubakari

Well-known member

Even gecheckt, en inderdaad, huisvlijt van mijn broer. Zag het aan het dorp en wist gelijk, dat is het werk van mijn broer. :D
 
Bovenaan