Eredivisie 2019-2020

Joost

Well-known member
Haha wat een onzin van die advocaat;

"Er zijn wat argumenten aan te dragen. ADO wordt sportief en financieel ernstig getroffen, maar daarnaast heeft de club het in de laatste fase van de competitie altijd heel goed gedaan. Dat zal ook worden aangedragen. Ze hebben een relatief gunstig programma in het vooruitzicht (Fortuna Sittard, FC Twente, FC Emmen, Willem ll, Feyenoord, VVV-Venlo, FC Groningen en PEC Zwolle, red.), beduidend gunstiger dan de concurrenten. Dat argument zal worden aangevoerd. De vraag is wat de rechter daarvan gaat vinden. In die toetsing zal bekeken worden of het besluit ADO onevenredig heeft benadeeld."

Tegen de genoemde clubs heeft ADO in de heenronde 6 punten gehaald, dat is 0.75 punt per wedstrijd. Dat is vergelijkbaar met de 0,73 die ze over het gehele seizoen hebben gehaald. In de terugronde van de Eredivisie haalde ADO tot nu toe juist minder punten tegen dezelfde tegenstanders dan in de heenronde.
Er gaat toch geen enkele rechter op basis van resultaten in vorige seizoenen oordelen?
 

De Wolf

Well-known member
De kans dat AZ kampioen zou worden lijkt mij groter dan dat ADO zich veilig speelt. Ik denk niet dat ze in Alkmaar naar de rechter zouden gaan mocht Ajax als nummer 1 uitgeroepen worden.
 

Bernardo

Well-known member
De nietig verklaring gaat er niet komen als dit klopt.

'UEFA-besluit: Punt-per-wedstrijd-ranking voor Europese plekken, AZ CL in'
Gepubliceerd: Do 23-04-2020 om 12:40
Laatste update: Do 23-04-2020 om 12:57
Kopieer link
Deel op WhatsApp
Deel op Facebook
De UEFA heeft volgens The Times donderdag besloten dat bonden van landen waar de competitie dit seizoen niet wordt afgemaakt, de Europese plekken moeten verdelen op een punten-per-wedstrijd-systeem. Dat betekent dat de prestaties van dit seizoen doorslaggevend zijn voor wie volgend jaar Europa in mag, en dat betekent dus ook dat niet PSV maar AZ de voorronde van de Champions League ingaat.

Door het gemiddeld aantal punten per wedstrijd te berekenen worden scheve programma's rechtgetrokken. Voor de Eredivisie betekent dit geen verschuivingen in het klassement. In de top-drie hebben Ajax, AZ en Feyenoord allemaal een wedstrijd minder gespeeld, en dus blijven de verhoudingen hetzelfde.

Spannend werd het wel even in de strijd om plek vijf. Daar staat Willem II met 44 punten uit 26 wedstrijden. FC Utrecht heeft echter 25 wedstrijden gespeeld en staat op 41 punten. Willem II houdt plek vijf echter vast met een gemiddelde van 1,69 punt per wedstrijd. Nummer zes FC Utrecht heeft 1,64 punt per wedstrijd. Omdat de rest van de competitie een gelijk aantal wedstrijden gespeeld heeft, vinden er geen verschuivingen plaats.

De belangrijkste conclusie van dit besluit is dat het huidige seizoen dus doorslaggevend is voor de verdeling van de Europese tickets. Er lag ook een scenario op tafel waarbij het seizoen nietig verklaard zou worden en de eindstand van vorig seizoen leidend is, waardoor bijvoorbeeld PSV alsnog de voorronde van de Champions League in zou gaan. Met dit UEFA-besluit, wat nog bevestigd moet worden, is dat echter onmogelijk.

De besluitvorming rond het aanwijzen van een kampioen en het bepalen van de promotie/degradatieregeling laat de UEFA bij de nationale bonden, aldus The Times
 

Atreides

Well-known member
De kans dat AZ kampioen zou worden lijkt mij groter dan dat ADO zich veilig speelt. Ik denk niet dat ze in Alkmaar naar de rechter zouden gaan mocht Ajax als nummer 1 uitgeroepen worden.

Gezien het feit dat AZ eerder voor het beeinidigen van de competitie was lijkt me dat niet nee.
 

JMD

Well-known member
Ik denk dat ze de weg van de minste weerstand kiezen. Huidige stand voor de verdeling EC plekken, geen kampioen, geen degradanten/promovendi. Alleen het laatste zou ik echt heel zuur vinden. Maar wel weer helemaal Cambuur.

Dit zou ook het meest logische zijn. Je kan niet wél ploegen laten promoveren en niet ploegen laten degraderen (terwijl de afstand naar de veilige plekken voor hen even groot is als de voorsprong van Cambuur en de Graafschap op de nr.3). Dan kan je idd maar alles zo houden zoals het nu staat.
 

Batigoal

Well-known member
De kans dat AZ kampioen zou worden lijkt mij groter dan dat ADO zich veilig speelt.

Op basis waarvan dan?

Ik lees dat vaker, maar het enige feit is dat Ajax en AZ veel te dicht op elkaar staan. De regels aanpassen omdat AZ in het voordeel is bij onderlinge confrontaties slaat natuurlijk nergens op, helemaal niet bij een competitie die gaat over veel meer dan die 2 speelrondes.
 

Maasveld

Well-known member
Op basis waarvan dan?

Ik lees dat vaker, maar het enige feit is dat Ajax en AZ veel te dicht op elkaar staan. De regels aanpassen omdat AZ in het voordeel is bij onderlinge confrontaties slaat natuurlijk nergens op, helemaal niet bij een competitie die gaat over veel meer dan die 2 speelrondes.

AZ staat gelijk in punten met Ajax en is/was bezig aan een sterk seizoen, ADO staat er 7 achter op Fortuna en is/was bezig aan een dramatisch seizoen. Lijkt me geen hogere wiskunde.
 

Friesland

Well-known member
Ze willen pas op 1 oktober beginnen.

Dan zou mijn opzet ideaal zijn, want dan hoeft er, wat betreft de Eredivisie, niets veranderd te worden aan de speeldagenkalender.
Voor augustus en september stonden er oorspronkelijk 6 speelrondes in de Eredivisie gepland.
De Eerste Divisie is een ander verhaal. Daar stonden 8 speeldagen gepland voor augustus en september. In mijn opzet zijn er vier speelrondes minder, maar dan moeten er dus nog steeds 4 speelrondes verplaatst worden. Vier extra speelrondes op maandag, lijkt een logische oplossing.

Hou je 18 clubs in de Eredivisie en 20 in de Eerste Divisie, dan moet je in de Eredivisie die eerste zes speelrondes ergens anders in de kalender kwijt. Het schrappen van de winterstop wordt genoemd, maar ook zonder winterstop resulteert het nog altijd in twee extra midweekse speelronde en dus minder mogelijkheden om wedstrijden in te halen. s. De Eerste Divisie is misschien wat flexibeler, maar het lijkt mij dat ze niet zitten te wachten op liefst 8 extra speelrondes op maandag.
 

Forza AZ

Well-known member
De kans dat AZ kampioen zou worden lijkt mij groter dan dat ADO zich veilig speelt. Ik denk niet dat ze in Alkmaar naar de rechter zouden gaan mocht Ajax als nummer 1 uitgeroepen worden.

Dat zou ook kansloos zijn, want de regels zijn duidelijk wat betreft de ranglijst. Doelsaldo telt voor onderling resultaat.

Maar een nummer 1 uitroepen of die ook als kampioen bestempelen zijn wel verschillende dingen. Kampioenschap is onbeslist, maar omdat er toch een verschil zit tussen CL-rondes tussen positie 1 en 2, zul je wat dat betreft toch een onderscheid moeten maken tussen Ajax en AZ.
 

SanMark.

Well-known member
AZ staat gelijk in punten met Ajax en is/was bezig aan een sterk seizoen, ADO staat er 7 achter op Fortuna en is/was bezig aan een dramatisch seizoen. Lijkt me geen hogere wiskunde.

Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook niet zo'n moeilijke rekensom.
 

erka

Well-known member
De nietig verklaring gaat er niet komen als dit klopt.

'UEFA-besluit: Punt-per-wedstrijd-ranking voor Europese plekken, AZ CL in'
Gepubliceerd: Do 23-04-2020 om 12:40
Laatste update: Do 23-04-2020 om 12:57
Kopieer link
Deel op WhatsApp
Deel op Facebook
De UEFA heeft volgens The Times donderdag besloten dat bonden van landen waar de competitie dit seizoen niet wordt afgemaakt, de Europese plekken moeten verdelen op een punten-per-wedstrijd-systeem. Dat betekent dat de prestaties van dit seizoen doorslaggevend zijn voor wie volgend jaar Europa in mag, en dat betekent dus ook dat niet PSV maar AZ de voorronde van de Champions League ingaat.

Door het gemiddeld aantal punten per wedstrijd te berekenen worden scheve programma's rechtgetrokken. Voor de Eredivisie betekent dit geen verschuivingen in het klassement. In de top-drie hebben Ajax, AZ en Feyenoord allemaal een wedstrijd minder gespeeld, en dus blijven de verhoudingen hetzelfde.

Spannend werd het wel even in de strijd om plek vijf. Daar staat Willem II met 44 punten uit 26 wedstrijden. FC Utrecht heeft echter 25 wedstrijden gespeeld en staat op 41 punten. Willem II houdt plek vijf echter vast met een gemiddelde van 1,69 punt per wedstrijd. Nummer zes FC Utrecht heeft 1,64 punt per wedstrijd. Omdat de rest van de competitie een gelijk aantal wedstrijden gespeeld heeft, vinden er geen verschuivingen plaats.

De belangrijkste conclusie van dit besluit is dat het huidige seizoen dus doorslaggevend is voor de verdeling van de Europese tickets. Er lag ook een scenario op tafel waarbij het seizoen nietig verklaard zou worden en de eindstand van vorig seizoen leidend is, waardoor bijvoorbeeld PSV alsnog de voorronde van de Champions League in zou gaan. Met dit UEFA-besluit, wat nog bevestigd moet worden, is dat echter onmogelijk.

De besluitvorming rond het aanwijzen van een kampioen en het bepalen van de promotie/degradatieregeling laat de UEFA bij de nationale bonden, aldus The Times

Ook hier het beste en meest logische besluit. We komen er wel.
 

Forza AZ

Well-known member
Ook hier het beste en meest logische besluit. We komen er wel.

Volgens mij heeft The Times het gemiddeld aantal punten zelf geinterpreteerd van het UEFA-artikel. Daar staat echter alleen in dat de keuze voor de CL en EL plekken gebaseerd moet zijn op objectieve sportieve criteria. Maar wordt niet gesproken hoe clubs met een verschillende aantal wedstrijden vergeleken moeten worden.
 

Joost

Well-known member
En dat is ook het belangrijkste argument denk ik.
Als de clubs nu zelf besluiten om de stekker er uit te trekken heeft dat veel juridische consequenties voor bijvoorbeeld de bedragen die Fox betaald.
Als ze juist aantonen dat ze wél willen dan is het uiteindelijk overmacht en valt de Eredivisie weinig te verwijten.

Naar het schijnt heeft Jack van Gelder dit vanavond op Ziggo Sport als ‘nieuws’ gebracht.

Vervolgens is daar door knip en plak voetbalprimeur een item van gemaakt dat Van Gelder dan zelf ook weer als nieuws brengt.

:cab:
 
Bovenaan