Friesland
Well-known member
Je hebt het over het maximum aantal BVO's, dat zijn er nu 34, dus die 32 is complete onzin. De vraag ging over hoeveel clubs je in de Eerste Divisie kunt proppen.Volgens een onderzoekje jaren geleden 32. Kunnen er nu een paar meer zijn. Ik hoor tegenwoordig weinig over financiële problemen bij clubs.
Maar bij twee divisies van 16 clubs zouden er vooral in de 1e divisie wat te weinig recettes zijn. Er was een minimum aantal wedstrijden afgesproken met de 1e divisie.
Het grootste struikblok in deze hele discussie is inderdaad de licentie-eisen, dat had ik in augustus al benoemd. Ik heb in augustus al een "eenvoudige" oplossing uitgewerkt. Het grootste probleem is dat er geen begrip is voor het standpunt van de andere kant.Daarom toch twee keer 18 in eerste instantie en na wat faillissementen (oa AGOVV, Veendam) werden 2e elftallen toegevoegd aan de 1e divisie. Na een dreiging van een oneven aantal clubs kwam Achilles'29 als experiment er bij. Dat ging mis. Maar dat lag ook aan de overmoedigheid van de directie.
De licentie eisen omlaag voor de 1e divisie lijkt me de enige mogelijkheid om een p/d regeling te maken met de 2e divisie.
Maar aan de andere kant. Welke top amateurclub heeft aangegeven te willen promoveren naar het betaald voetbal? Iedereen lijkt het zo wel best te vinden.
Vanuit het betaald voetbal worden er licentie-eisen neergelegd en zij vragen vervolgens aan de promovendi of ze daar even binnen drie jaar aan willen voldoen. Daar zitten echter twee denkfouten in. Enerzijds is het maar de vraag of het wel in drie jaar te doen is; Achilles kreeg een extra jaar en ging er alsnog aan ten onder. Anderzijds wordt er voorbij gegaan aan een principekwestie: veel clubs willen gewoon een amateurclub blijven. De enige mogelijke conclusie is daarom dat de je voor toelating geen extra eisen moet stellen ten opzichte van de Tweede Divisie.
De BVO's hebben hun eigen bezwaren en stellen dat de huidige licentie-eisen in stand moeten blijven omdat er anders een ongelijk speelveld zou ontstaan, "dan moeten we ineens concurreren met clubs waarvoor andere regels gelden dan voor ons," is de klacht. Een oplossing zou kunnen zijn om de BVO's in de Eerste Divisie dezelfde licentie-eisen te geven, maar dan krijg je dezelfde discussie tussen Eredivisie en Eerste Divisie. En zo kom ik tot de onclusie dat amateurclubs wel met Tweede Divisie eisen kan meedoen aan de Eerste Divisie, maar dan wel met restricties, zodat het argument van het ongelijke speelveld wordt weggenomen. Wat die restricties precies zijn, moet nader bepaald worden, maar ik heb in mijn bericht van augustus enkele voorbeelden genoemd.