De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Fregge

Well-known member
Niet in een bericht zelf bevestigd overigens, maar Blauw Geel doet ook mee aan de O23 competitie.

de Kok

Member
Speelt jullie O19 in de 2e divisie? Zo niet dan mag je volgens mij niet mee doen. Er wordt wel gewerkt aan een regeling voor clubs met o19 in de 3e divisie.naar verluid.

Unregistere

Well-known member
Dat geldt voor de Onder 21 competitie waaraan ook de BVO's deelnemen.

De Onder 23 competitie is gewoon toegankelijk.

noordooster

Well-known member
Het volgende kan grote consequenties voor de voetbalpiramide.

" De KNVB gaat landelijk inventariseren welke voetbalclubs willen overstappen van het zondag- naar zaterdagvoetbal. Tijdens een vergadering waar alle hoofdklassevoetbalclubs in Nederland deze maand voor waren uitgenodigd, is gesproken over verenigingen eenmalig de kans geven om op hetzelfde niveau in te stappen op zaterdag."

Alleen hoofdklassers ?
Kun je op verzoek ook overstappen op lager niveau naar keuze ?
Gaan clubs die eerder wel onderaan moesten beginnen niet bezwaar maken ?
Welke verdere voorwaarden worden gesteld aan overstappers ?

de waan

Well-known member
Waar komt dit citaat vandaan, want dit kan natuurlijk helemaal niet in de huidige competitiestructuur.

Deathprod

Well-known member
Naast de O23 competitie zijn er meer plannen bleek uit een gesprek met Arjan Jonkers voorzitter van MSC.
Namelijk een vierde divisie tussen de hoofdklasse en de derde divisie. Er komt daarom een versterkte promotie nog dit seizoen. Nog iemand die dit opgevangen heeft?

De zaterdag zondag mix blijft in de koelkast liggen. De KNVB wil dit aan de clubs over laten, maar die komen er niet uit. Dat ligt overigens niet alleen aan de zaterdagclubs maar ook aan de zondag.
Vooral capaciteitsproblemen op zaterdag zijn pijnpunten.

Ik sprak iemand van het bestuur van DUNO en die vertelde mij dus het zelfde over die 4e Divisie. Zou te maken hebben met de omslachtige promotie/degradatie tussen de Hoofdklasse en de 1e Klasse.
Plan volgens hem:

1x Tweede Divisie
2x Derde Divisie
3x Vierde Divisie
6x Hoofdklasse

JMD

Well-known member
Ik sprak iemand van het bestuur van DUNO en die vertelde mij dus het zelfde over die 4e Divisie. Zou te maken hebben met de omslachtige promotie/degradatie tussen de Hoofdklasse en de 1e Klasse.
Plan volgens hem:

1x Tweede Divisie
2x Derde Divisie
3x Vierde Divisie
6x Hoofdklasse

De enige manier om ergens een omslachtige p/d op te lossen is door continu de verhouding 1 : 2 te behouden.
Dus 1x 2e, 2x 3e, 4x HK, 8x 1e klasse enz.

Dat zit dus momenteel goed tussen 2e div en 3e div en 3e div en HK.
De 1e klasse moet dus eigenlijk afslanken (of een tussenniveau toevoegen idd), want van 2 naar 5 is het probleem.

Dit alles (+ de terechte vragen die NO stelt) geeft veel problemen, maar als je dat dan koppelt aan de overstap naar het weekendvoetbal kan je in 1 klap alles oplossen. Als je dit nu gaat doen en het nog steeds zat/zon houdt ben je nog verder van huis, want dan stroomt de zondag leeg (want er ontstaat een 'nu of nooit') en zijn de niveaus totaal niet meer met elkaar te vergelijken.

Deathprod

Well-known member
Ik heb ik niet gevraagd, maar waarschijnlijk onderste 3 eruit bij de 2e Divisie en de top 2 van de 3e divisie's er in?

JMD

Well-known member
Ik heb ik niet gevraagd, maar waarschijnlijk onderste 3 eruit bij de 2e Divisie en de top 2 van de 3e divisie's er in?

Of gewoon zoals nu. Nummer 17 en 18 eruit, 15 en 16 nac, en uit de 2 3e divisies de nummer 1 rechtstreeks en dan uit elke divisie 3 ploegen die samen met de 2 uit de 2e divisie om 2 plekken spelen. Ik vind dat echt een mooi systeem. Mag wat mij betreft overal zo zijn. Lekker 2 weken knock-outvoetbal met volle spanning.

Deathprod

Well-known member
De enige manier om ergens een omslachtige p/d op te lossen is door continu de verhouding 1 : 2 te behouden.

Dan zou je met 4 districten moeten gaan werken, dan zou dat wel kunnen. Maar het lijkt er nu op alsof ze teveel dingen tegelijkertijd willen doen. Clubs naar zaterdag laten overstappen, weekendvoetbal, divisie's toevoegen. Het is het een of het ander lijkt me. Het kan zijn dat het gewoon proefballonetjes zijn, want anders lijkt het erop alsof de KNVB niet meer weet wat ze doen en willen.

JMD

Well-known member
Dan zou je met 4 districten moeten gaan werken, dan zou dat wel kunnen. Maar het lijkt er nu op alsof ze teveel dingen tegelijkertijd willen doen. Clubs naar zaterdag laten overstappen, weekendvoetbal, divisie's toevoegen. Het is het een of het ander lijkt me. Het kan zijn dat het gewoon proefballonetjes zijn, want anders lijkt het erop alsof de KNVB niet meer weet wat ze doen en willen.
En anders de districten afschaffen? Je ziet nu toch ook al dat 'grensclubs' (zoals bv Hillegom) het ene jaar in west I spelen en het jaar erop in west II. Je kan toch best elk jaar gewoon weer de beste regionale indeling maken per klasse op basis van de clubs die in die klasse spelen?

Districten kan je natuurlijk gewoon behouden voor de jeugd (en voor reserves), en elke club kan gewoon onder een district vallen alleen gaat het standaardvoetbal (het eerste team) gewoon los van de districten.

Joost

Well-known member
En anders de districten afschaffen? Je ziet nu toch ook al dat 'grensclubs' (zoals bv Hillegom) het ene jaar in west I spelen en het jaar erop in west II. Je kan toch best elk jaar gewoon weer de beste regionale indeling maken per klasse op basis van de clubs die in die klasse spelen?

Districten kan je natuurlijk gewoon behouden voor de jeugd (en voor reserves), en elke club kan gewoon onder een district vallen alleen gaat het standaardvoetbal (het eerste team) gewoon los van de districten.

Dat laatste is nu eigenlijk al zo. Enkel is het zo dat een district verantwoordelijk is voor de organisatie van de competitie.

de waan

Well-known member
Zo werkt het ook bij de hogere jeugd. Daar heb je ook een piramide met 2-4-8 afdelingen en is voor elke afdeling een district verantwoordelijk.

noordooster

Well-known member

Dat zit dus momenteel goed tussen 2e div en 3e div en 3e div en HK.
De 1e klasse moet dus eigenlijk afslanken (of een tussenniveau toevoegen idd), want van 2 naar 5 is het probleem.

Dit alles (+ de terechte vragen die NO stelt) geeft veel problemen, maar als je dat dan koppelt aan de overstap naar het weekendvoetbal kan je in 1 klap alles oplossen. Als je dit nu gaat doen en het nog steeds zat/zon houdt ben je nog verder van huis, want dan stroomt de zondag leeg (want er ontstaat een 'nu of nooit') en zijn de niveaus totaal niet meer met elkaar te vergelijken.

Dat eerste dacht ik ook, toen ik die verdeling van Deathprod met die 3 Vierde Divisies zag.
Dat zou dan nog op te lossen zijn door er daarvan 2 voor de zaterdag en 1 van de zondag van te maken, iets wat met het horizontaal overstappen en het verschil in niveau wat je nu al hebt verdedigbaar zou zijn.
Overigens houd je dan wel de grote reisafstanden op het 5e niveau ( de vierde divisies )
En dan zouden die 6 Hoofdklassen een niveau krijgen wat nu Hoofdklasse laag/eerste klasse hoog is.

Eergisteren bij Alcides sprak ik enkele supporters en ook zij maakten zich grote zorgen over de leegloop bij het zondagvoetbal en wilden eigenlijk niks liever dan wedstrijden spelen tegen Staphorst, Genemuiden, HZVV, ACV, Berkum , Flevo Boys ( en event. Noordscheschut ) enz.
En overigens dachten ze ook dat Alcides beter uit was met spelen in de noordelijke eerste klasse, dan in de huidige Hoofdklasse.

Deathprod

Well-known member
Zo werkt het ook bij de hogere jeugd. Daar heb je ook een piramide met 2-4-8 afdelingen en is voor elke afdeling een district verantwoordelijk.

Dus alle competitie's worden na de indelingen verdeeld over de districten? Ik weet niet of dat organisatorisch mogelijk is. Wellicht is het beter om dan terug te gaan naar 4 districten. Alleen worden West en Zuid dan qua leden en clubs veelste groot. Dus zouden ze het moeten herindelen.

Noord 1708
Oost 2640
West I 2345
West II 1935
Zuid I 2301
Zuid II 1446

West 4280
Zuid 3747

https://knvb-digitaal.sportlink.com/images/districtsindeling-schaduw.png

Laatst bewerkt:
Bovenaan