De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Deathprod

Well-known member
Precies. Dat is de enige maatregel waarbij we wel 'terug in de tijd' moeten.

Alleen wordt dan wel de vraag: wie gaat de gaten opvullen in de JL?

Wellicht een Eredivisie met 16 clubs en een Eerste Divisie met 18 clubs. Misschien zijn er wel clubs op lagere niveau's met een suikeroom die het aan durven. Als je niet kunt degraderen kan je op je gemak een profclub opbouwen.

SanMark.

Well-known member
Dat heeft Feyenoord toch een paar gedaan en er weer vanaf gestapt?

Tja het hoeft niet maar als je graag wil dat je spelers mee weerstand krijgen en je kan dat zelf niet voor elkaar krijgen in een belofte comp, dan zou je er dus aan kunnen denken om een x aantal spelers uit te lenen.

Volgens mij is Fey mede door het ontbreken van geld er vanaf gestapt.

Batigoal

Well-known member
Lijkt mij een uitstekend pressie middel. Zolang er geen open piramide is , blijven de jong teams in de divisies.

De KNVB zou 'm nog sterker moeten inzetten: bij een gesloten piramide komt er geen maximum op het aantal Jong teams per divisie. Moet je eens zien hoe snel principes dan kunnen veranderen.

Batigoal

Well-known member
Ik lees van Unregistrere dat de licentievoorwaarden worden versoepeld w.b. contractspelers, geldt dat dan niet voor de Eerste Divisie?

Reken daar maar niet op.

Eigenlijk is dit schandalig. Dus amateurclubs (lees: semiprofs) hoeven aan nog minder voorwaarden te voldoen terwijl ze bij de amateurs mogen blijven spelen als ze dat het beste uitkomt. Wat een cowboy-competitie wordt het dan.

Deathprod

Well-known member
Verbeek kwam vorige maand met het idee om de huidige beloftenteams af te schaffen. En dan de leeftijdsgrens van de O19 Competitie op te schroeven naar O21. Omdat de echte talenten meestal de huidige beloftenteams overslaan. Dat lijkt me wel een interessant idee om verder te onderzoeken.

Deathprod

Well-known member
Dat er ook bij BVO's niet gelijk wordt gedacht over beloftenteams was bekend.
Interessant is bijvoorbeeld ook hoe van Geel van Feijenoord er tegenaan kijkt :
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/02/beloften-zorgen-voor-scheuren-in-de-voetbalpiramide-a1583453

https://www.vi.nl/nieuws/feyenoord-mikt-met-nieuw-beloftenteam-op-kwaliteitsimpuls-voor-selectie

Ik zag dat Feyenoord zelfs op de laatste plek stond op dit moment in de reserve league. Echt serieus nemen ze het voorlopig nog niet.

https://nl.soccerway.com/national/netherlands/reserve-league/20172018/group-a/r42910/

Max

Administrator
Forumleiding
De piramide

Makaay schijnt een nog slechtere trainer te zijn dan Van Bronckhorst. In die zin moet je niet vreemd opkijken als Makaay straks trainer van Feyenoord 1 is.

Ze spelen ook wel eens met de A2, maar over het algemeen speelt Feyenoord met veel spelers met eredivisie ervaring.

de waan

Well-known member
Eigenlijk is dit schandalig. Dus amateurclubs (lees: semiprofs) hoeven aan nog minder voorwaarden te voldoen terwijl ze bij de amateurs mogen blijven spelen als ze dat het beste uitkomt. Wat een cowboy-competitie wordt het dan.

Je kunt precies voorspellen wat er gaat gebeuren. Onder de eerste divisie ontstaat een soort zaterdageredivisie, bestaande uit allemaal clubs die prima mee zouden kunnen in het rechterrijtje van de Eerste Divisie maar niet willen promoveren en het wel prima vinden zo, zodat de hele boel dicht blijft zitten.

Joost

Well-known member
Je kunt precies voorspellen wat er gaat gebeuren. Onder de eerste divisie ontstaat een soort zaterdageredivisie, bestaande uit allemaal clubs die prima mee zouden kunnen in het rechterrijtje van de Eerste Divisie maar niet willen promoveren en het wel prima vinden zo, zodat de hele boel dicht blijft zitten.

Ongemerkt komt er dan gelijk een tweede glazen plafond bij omdat het voor de hoogstspelende zondagclubs wellicht interessanter is om niet naar de (zaterdag) tweede divisie te promoveren.

noordooster

Well-known member
Ik betwijfel of de topamateurploegen zomaar mee zouden kunnen draaien in de eerste divisie.
Incidenteel, bv in de beker, winnen ze wel eens van clubs in de eerste divisie , maar over een heel seizoen wordt het wat anders.

En zeker onder de huidige condities vind ik de keuze om promotie niet verplicht te stellen een verstandige.
En laat clubs inderdaad vooraf aangeven of ze wel of niet zouden willen promoveren .
Je kunt dan nog discussi?ren over welke clubs dan na afloop van het seizoen in aanmerking komen om de stap te maken.
De clubs die als laatste zijn toegetreden tot het betaald voetbal waren ook lang niet allemaal amateurkampioen.

noordooster

Well-known member
Verplichte promotie zou helemaal geen probleem zijn wanneer er dusdanige voorwaarden en omstandigheden zijn dat de topamateurs graag zouden willen promoveren naar de eerste divisie.
En dat ook de BVO's zich erin kunnen vinden.
Kennelijk hebben " de verkenners " zoiets niet kunnen bedenken.

Je zou dan kunnen kiezen voor verplichte promotie , terwijl amateurclubs liever niet dan wel willen promoveren en misschien zelfs wel hun best doen om promotie te ontlopen.
Dat lijkt me ook geen gezonde situatie.

De plannen die nu naar buiten zijn gekomen, geen verplichte promotie en van te voren bekendmaken of je wel of niet zou willen promoveren , lijken mij op dit moment ook het beste.

SanMark.

Well-known member
Gelul . Eisen omlaag. En een verplichte promotie eerste jaar alleen fee kampioen. Daarna kampioen rechtstreeks. Nummer 2 play off. Aantal jaar daarna nummers 1 en 2 rechtstreeks en nummer 3 play offs .

De Groene Scout

Well-known member
Inderdaad stoppen met dat softe geneuzel van wel of niet willen. Dat heeft niets met topsport te maken. Ben je de beste; dan moet je hogerop.
De eisen voor dat hogere niveau moeten dan nog maar eens nader bekeken worden, maar promoveren moet je eisen als KNVB-zijnde.

Forza AZ

Well-known member
Inderdaad stoppen met dat softe geneuzel van wel of niet willen. Dat heeft niets met topsport te maken. Ben je de beste; dan moet je hogerop.
De eisen voor dat hogere niveau moeten dan nog maar eens nader bekeken worden, maar promoveren moet je eisen als KNVB-zijnde.
Alleen enkele eisen stellen aan de accomodatie. En dat hoeft voor de clubs uit de Tweede Divisie geen probleem te zijn. Op dit moment wordt op de trainingscomplexen van Ajax, PSV en AZ immers ook gespeeld in de Eerste Divisie. Dan moeten top amateurclubs ook makkelijk aan diezelfde eisen kunnen voldoen.

de Kok

Member
Mijn eerdere reacties zijn om duistere redenen verdwenen.
Inderdaad gewoon promoveren in een open piramide hoort bij een topsport gebeuren.
Licentie eisen gelijkstellen in 1e en 2e divisie. Zeker op het punt van contract spelers. Ambitie eredivisie? Dan dien je meer richting licentie eisen eredivisie te voldoen.
Thans is er sprake van een scheve verhouding op het gebied van lonen in de begrotingen tussen 1e en 2e divisie.
Er zijn 2e divisie clubs die ongeveer hetzelfde voor een 1e elftal hebben te besteden als 1e divisie clubs.
Misschien daarom 2e divisie overdragen aan sectie BV?

de waan

Well-known member
Er was een storing gisteren waardoor reacties van een paar uur verdwenen zijn. Ik had ook nog een geniale bijdrage in dit topic: helaas verloren gegaan.

De bondsvergadering is ondertussen met een maand uitgesteld. Er is kennelijk nog niet genoeg gepolderd.

noordooster

Well-known member
"De afgelopen periode is achter de schermen hard gewerkt, maar het bondsbestuur ziet dat op een aantal punten meer tijd nodig is voor nadere uitwerking."
Om welke punten zou dat gaan ?

Bovenaan