De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Forza AZ

Well-known member
Zaterdag om 14.00 is echt idioot. Behalve dat het idd een deel van de amateurs in de weg zit (want de zondagamateurs hebben hier natuurlijk al jaren al mee te maken), is de zaterdagmiddag een andere middag dan de zondagmiddag. (qua invulling en beleving)
Niet dat ik graag voetbal op zaterdagmiddag zie komen.

Maar waarom is zaterdagmiddag zoveel anders tegenwoordig dan zondagmiddag? Winkels zijn bijna overal beide dagen open bijvoorbeeld. En ook waarom zou het in Nederland niet kunnen op zaterdagmiddag terwijl een heel vergelijkbaar land als Duitsland volle stadions heeft op zaterdagmiddag.

Zondag om 14.00 zou dan wat mij betreft wel kunnen, temeer omdat het potje daarna dan om 16.00 kan beginnen, wat ik een betere tijd vind dan 16.45.

Dit lijkt me een raar plan van FOX, omdat je dan van 3 tijden naar 2 tijden gaat op zondag. Ze willen toch juist zoveel mogelijk wedstrijden achter elkaar uitzenden? Of komt er dan een 3e wedstrijd achteraan om 18.00u of 18.30u?

Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Op de site van PZC vond ik een column van Barry van der Hooft over het mixen in de hoofdklasse. Interessant, omdat ik vanuit Zeeland nog niet zo veel had vernomen over de plannen:

Column | In Huizen vond dinsdag een vergadering plaats van het Centraal Orgaan Hoofdklassers (COH). E?n van de belangrijkste uitkomsten van de avond was dat een werkgroep serieus aan de slag gaat met het plan om de hoofdklassen in het amateurvoetbal regionaal te gaan opdelen. Het zou betekenen dat, net als in de tweede divisie, de scheiding tussen het zaterdag- en zondagvoetbal wordt opgeheven. Een zaterdagclub blijft op zaterdag spelen, een zondagclub moet tegen een zaterdagclub op zaterdagmiddag of –avond in actie komen, twee zondagclubs kunnen gewoon op zondag tegen elkaar blijven spelen.

Wat zou dat betekenen voor het Zeeuwse voetbal? Op dit moment hebben we drie hoofdklassers. Hoek op zaterdag, Goes en Vlissingen op zondag. Die drie clubs zouden – als het plan er daadwerkelijk door kan worden gedrukt – samen in ??n hoofdklasse komen. Als we de huidige indelingen van de hoofdklassen op zaterdag en zondag als voorbeeld nemen en die regionaal indelen, zou dat een aardige klasse opleveren.

Naast Hoek, Goes en Vlissingen zouden ook Zeeuws getinte clubs als Baronie en Halsteren in die nieuwe hoofdklasse komen. Twee andere Brabantse deelnemers zijn dan Achilles Veen en Stedoco. Vanuit Zuid-Holland zouden er zes clubs in terecht komen, die nu al tegen Hoek spelen: Smitshoek, RVVH, ’s-Gravenzande, Nootdorp, Zwaluwen en Rijsoord. Blijven er drie zondagclubs over: DHC, Leonidas en IFC.

Natuurlijk zitten er nadelen aan – willen/kunnen Vlissingen en Goes bijvoorbeeld wel op zaterdagmiddag- of avond spelen? – maar ik zie veel meer voordelen. Zo zullen de toeschouwersaantallen zeker stijgen, al was het alleen al door de zes Zeeuwse derby’s die tijdens een seizoen gespeeld worden. Op duels als Hoek-Argon, Vlissingen-Woezik of Goes-BVC’12 komt vaak geen hond af. Maar bij het bekerduel Vlissingen-Hoek stonden vorig seizoen ruim 1000 toeschouwers langs de lijn. En het competitieduel Vlissingen-Goes trok vier maanden geleden ruim 1250 man publiek.

Bij Vlissingen hebben ze al ‘ja’ gezegd tegen het plan, vanuit de hoek van Goes en Hoek heb ik nog geen standpunt vernomen. Zelf zou ik zo’n samensmelting toejuichen, al was het om bijvoorbeeld eens te zien of er nu echt zo’n verschil zit tussen het zaterdag- en zondagvoetbal. Ik denk dat alle Zeeuwse clubs uiteindelijk wel voor zullen stemmen. Al was het maar omdat ze door die indelingen heel wat minder kilometers moeten maken en dus lagere kosten hebben. Want iedereen weet: ‘Ons Zeeuwen bin zunig’.

https://www.pzc.nl/amateurvoetbal/hoofdklasse~ada40142/

JMD

Well-known member
https://www.voetbal247.nl/fc-lisse-wil-een-uur-eerder-aftrappen/

Wat mij betreft volgt HHC het voorbeeld van Lisse .
De verplichte 18.00 uur wedstrijden van het afgelopen seizoen vond ik ( en trouwens niet alleen ik, bleek uit een enqu?te ) een ramp, de 15.30 uur van dit seizoen is een verbetering, maar 14.30 uur zou nog veel beter zijn.

Lijkt me idd ook de meest logische keuze, 14.30.
En Fox gaat maar lekker om 14.30 een duel uitzenden als het dat live wil doen. Er kijken heel weinig mensen naar via FOX, en daarvoor moet dan een hele vereniging zijn tijden aanpassen omdat FOX dat zo nodig wil.

de Kok

Member
Bah, waarom niet gewoon om 18.00 uur? :oops:

FOX overweegt eredivisie uit te zenden op zaterdag 14, 16 , 18 en 20 00 uur en zondag 14. 16 en 18 00 uur
Onderzoek naar schakel of flitsen programma 2e en mogelijk 3e divisie tussen twee eerste wedstrijden.

Wordt ook besproken met Ver Ned Gemeenten

Joost

Well-known member
FOX overweegt eredivisie uit te zenden op zaterdag 14, 16 , 18 en 20 00 uur en zondag 14. 16 en 18 00 uur
Onderzoek naar schakel of flitsen programma 2e en mogelijk 3e divisie tussen twee eerste wedstrijden.

Dat is zo'n beetje de dood van het Nederlandse amateurvoetbal.

Satyr

Administrator
Forumleiding

Er kijkt toch geen hond naar FOX? Of nu ineens wel?

Ik bedoel, zaterdag vanaf 14:00 kun je kiezen tussen Engels, Spaans, Duits voetbal en dus de Eredivisie er dan bij. Je hoeft geen hogere wiskunde te hebben om te bedenken dat Ajax, PSV en Feyenoord nooit om 14:00 of 16:00 spelen, want juist dan kijkt er geen hond. Dus dan komen ze met Heracles - Willem II aanzetten. Dan is de kans groot dat ik niet kijk, vanwege het grote aanbod.

JMD

Well-known member

Inderdaad.

Welke imbeciel verzint dit? En denken ze nou echt dat daardoor meer verdiend wordt? Hoogstens duels van Ajax, Feyenoord en PSV trekken kijkers aan die niet supporters zijn van 1 van de 2 clubs, voor de rest niet... Op 7 verschillende tijden wedstrijden. En inderdaad: op zaterdagmiddag is bv Engels en Duits voetbal, daar win je het als NL echt niet van.

Gewoon zaterdagavond 19.30 of 20.00. Met 1 centrale wedstrijd. En op zondag om 14.30, met 1 duel om 12.30 of 16.45.

Forza AZ

Well-known member

Daarmee krijg je echt niet meer TV-kijkers. De wedstrijden van PSV, Feyenoord en Ajax zijn nu ook al nooit tegelijk, en daarmee trekken ze verreweg de meeste TV-kijkers. De supporters van de clubs die nu tegelijk met ??n van de top 3 wedstrijden gespeeld worden gaan echt niet massaal na hun eigen club ook nog de rest van de dag kijken.

En voor de clubs gaat dit waarschijnlijk minder toeschouwers in de stadions betekenen. Want op zaterdagmiddag zijn een hoop mensen niet in staat naar het stadion te gaan. En met nog meer wisselende tijden zullen volgens mij ook minder mensen een seizoenkaart kopen, omdat het dan niet meer aantrekkelijk is qua aantal wedstrijden dat ze kunnen bezoeken.

Ook is zondag om 18.00u te laat voor uitsupporters. 16.45u is nu al minder populair omdat je vrij laat thuis kan zijn als je aan de andere kant van het land speelt. Dat wordt alleen maar erger met aanvang om 18.00u. Als ze het per se gespreid willen houden, waarom dan niet gewoon laten zoals nu, of maak er 13, 15 en 17 van.

Forza AZ

Well-known member
Gewoon zaterdagavond 19.30 of 20.00. Met 1 centrale wedstrijd. En op zondag om 14.30, met 1 duel om 12.30 of 16.45.

Helemaal eens. Clubs gewoon zelf laten kiezen of ze hun thuiswedstrijden op zaterdag 20.00u of zondag 14.30u willen spelen. En voor de commercie alleen de wedstrijden van de top 3 spreiden. Maximaal 2 van de 3 op zaterdag, waarvan dan 1 om 18.00u (of 18.30u + 20.30u). En op zondag met 2 spreiden om bijvoorbeeld 13.00u en 15.00u of met 3 spreiden om 13.00u, 15.00u en 17.00u.

JMD

Well-known member
Helemaal eens. Clubs gewoon zelf laten kiezen of ze hun thuiswedstrijden op zaterdag 20.00u of zondag 14.30u willen spelen. En voor de commercie alleen de wedstrijden van de top 3 spreiden. Maximaal 2 van de 3 op zaterdag, waarvan dan 1 om 18.00u (of 18.30u + 20.30u). En op zondag met 2 spreiden om bijvoorbeeld 13.00u en 15.00u of met 3 spreiden om 13.00u, 15.00u en 17.00u.

Eens. Zullen wij dit voorstel naar FOX en de KNVB sturen?? Hier zit meer voetbalknowhow dan bij die geldhoeren van de KNVB en FOX.

SanMark.

Well-known member
En of je nu elke wedstrijd afzonderlijk uitzend of gewoon in blokken van 2 a 3 wedstrijden. De interesse in de ere divisie word er toch niet groter van en meer geld ga je er ook niet van krijgen.

Al zou ik op de maandagavond een mooie wedstrijd nog wel een leuke toevoeging vinden. Moet je niet met NAC- Roda aankomen zetten maar bv een topclub Ajax, Feyenoord, Psv tegen een Utrecht, Vitesse , Heerenveen en Zwolle zou ik de TV nog wel voor aanzetten ook als Ajax niet de club is die dan voetbalt.

JMD

Well-known member
En of je nu elke wedstrijd afzonderlijk uitzend of gewoon in blokken van 2 a 3 wedstrijden. De interesse in de ere divisie word er toch niet groter van en meer geld ga je er ook niet van krijgen.

Al zou ik op de maandagavond een mooie wedstrijd nog wel een leuke toevoeging vinden. Moet je niet met NAC- Roda aankomen zetten maar bv een topclub Ajax, Feyenoord, Psv tegen een Utrecht, Vitesse , Heerenveen en Zwolle zou ik de TV nog wel voor aanzetten ook als Ajax niet de club is die dan voetbalt.
Voor de TV-kijker ja. Of supporters er zo blij mee zijn... (en de burgemeesters)

Bovenaan