Column | In Huizen vond dinsdag een vergadering plaats van het Centraal Orgaan Hoofdklassers (COH). E?n van de belangrijkste uitkomsten van de avond was dat een werkgroep serieus aan de slag gaat met het plan om de hoofdklassen in het amateurvoetbal regionaal te gaan opdelen. Het zou betekenen dat, net als in de tweede divisie, de scheiding tussen het zaterdag- en zondagvoetbal wordt opgeheven. Een zaterdagclub blijft op zaterdag spelen, een zondagclub moet tegen een zaterdagclub op zaterdagmiddag of –avond in actie komen, twee zondagclubs kunnen gewoon op zondag tegen elkaar blijven spelen.
Wat zou dat betekenen voor het Zeeuwse voetbal? Op dit moment hebben we drie hoofdklassers. Hoek op zaterdag, Goes en Vlissingen op zondag. Die drie clubs zouden – als het plan er daadwerkelijk door kan worden gedrukt – samen in ??n hoofdklasse komen. Als we de huidige indelingen van de hoofdklassen op zaterdag en zondag als voorbeeld nemen en die regionaal indelen, zou dat een aardige klasse opleveren.
Naast Hoek, Goes en Vlissingen zouden ook Zeeuws getinte clubs als Baronie en Halsteren in die nieuwe hoofdklasse komen. Twee andere Brabantse deelnemers zijn dan Achilles Veen en Stedoco. Vanuit Zuid-Holland zouden er zes clubs in terecht komen, die nu al tegen Hoek spelen: Smitshoek, RVVH, ’s-Gravenzande, Nootdorp, Zwaluwen en Rijsoord. Blijven er drie zondagclubs over: DHC, Leonidas en IFC.
Natuurlijk zitten er nadelen aan – willen/kunnen Vlissingen en Goes bijvoorbeeld wel op zaterdagmiddag- of avond spelen? – maar ik zie veel meer voordelen. Zo zullen de toeschouwersaantallen zeker stijgen, al was het alleen al door de zes Zeeuwse derby’s die tijdens een seizoen gespeeld worden. Op duels als Hoek-Argon, Vlissingen-Woezik of Goes-BVC’12 komt vaak geen hond af. Maar bij het bekerduel Vlissingen-Hoek stonden vorig seizoen ruim 1000 toeschouwers langs de lijn. En het competitieduel Vlissingen-Goes trok vier maanden geleden ruim 1250 man publiek.
Bij Vlissingen hebben ze al ‘ja’ gezegd tegen het plan, vanuit de hoek van Goes en Hoek heb ik nog geen standpunt vernomen. Zelf zou ik zo’n samensmelting toejuichen, al was het om bijvoorbeeld eens te zien of er nu echt zo’n verschil zit tussen het zaterdag- en zondagvoetbal. Ik denk dat alle Zeeuwse clubs uiteindelijk wel voor zullen stemmen. Al was het maar omdat ze door die indelingen heel wat minder kilometers moeten maken en dus lagere kosten hebben. Want iedereen weet: ‘Ons Zeeuwen bin zunig’.