De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
Naar ik heb begrepen 60 stemmers.
30 van de amateurs en 30 van BVO's.
In die 30 van de amateurs zaten mensen van clubs van alle niveau's , van de 2e divisie tem de 5e klasse.
En van za en zo verenigingen.
Ik neem aan een evenredige verdeling naar aantal klassen, niveau's en district, althans dat hoorde ik van iemand.
Dat laatste weet ik niet zeker, daarover heb ik ook nooit een offici?le mededeling gezien.
Ik schat dat de clubs die het aangaat hooguit iets van 25 % van de stemmen hadden.
( Als iemand betere cijfers heeft , voor 2014 en voor straks in maart, hoor ik ze graag... )
Gezien de belangen voor die clubs zou ik hun stem veel belangrijker willen maken ( zie 19.41 )
Niet alleen betere cijfers, vooral een verhaal dat wel klopt.

De KNVB heeft een sectie amateur en profvoetbal. Voor zulke wijzigingen als in 2014 moeten beide secties akkoord gaan.
Het beslissingsorgaan binnen de sectie amateurvoetbal is de Ledenraad. Die bestaat uit 30 leden. Nederland is opgedeeld in 30 districten en ieder district heeft zijn vertegenwoordiger.

De clubs in de regio?s kiezen hun vertegenwoordiger in de Ledenraad. Dus helemaal geen za/zo of 5e/hoofdklasse geneuzel. Een lid is een gekozen persoon dus door de clubs zelf.

Het plan dat uiteindelijk ter stemming kwam was er eentje dat tot stand kwam na extreem gepolder tussen allerlei belangenverenigingen van profs en topamateurs.

Dat clubs dus niet gehoord zijn of geen inspraak hebben gehad is klinklare onzin.
 

bqandy

Well-known member
Naar ik heb begrepen 60 stemmers.
30 van de amateurs en 30 van BVO's.
In die 30 van de amateurs zaten mensen van clubs van alle niveau's , van de 2e divisie tem de 5e klasse.
En van za en zo verenigingen.
Ik neem aan een evenredige verdeling naar aantal klassen, niveau's en district, althans dat hoorde ik van iemand.
Dat laatste weet ik niet zeker, daarover heb ik ook nooit een offici?le mededeling gezien.
Ik schat dat de clubs die het aangaat hooguit iets van 25 % van de stemmen hadden.
( Als iemand betere cijfers heeft , voor 2014 en voor straks in maart, hoor ik ze graag... )
Gezien de belangen voor die clubs zou ik hun stem veel belangrijker willen maken ( zie 19.41 )

Wie is je bron? :) Maar dit klopt wel zo'n beetje.
Ik ken precies dezelfde verhalen. Men stemt anders dan de achterban heeft besloten en wat belangrijker is: 4e/5e klassers (Inderdaad Erka) beslisten mee over de top van het amateurvoetbal.

Daarom is het belangrijk dat de clubs die in de top van het amateurvoetbal spelen zelf met plannen komen die op steun kunnen rekenen. Het meest concrete plan komt voorlopig van MSC.
Ik constateer verder dat diverse clubs in de "top" het maar een beetje laten gebeuren. Er is namelijk genoeg interne sores en die piramide is misschien bijzaak.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Niet alleen betere cijfers, vooral een verhaal dat wel klopt.

De KNVB heeft een sectie amateur en profvoetbal. Voor zulke wijzigingen als in 2014 moeten beide secties akkoord gaan.
Het beslissingsorgaan binnen de sectie amateurvoetbal is de Ledenraad. Die bestaat uit 30 leden. Nederland is opgedeeld in 30 districten en ieder district heeft zijn vertegenwoordiger.

De clubs in de regio’s kiezen hun vertegenwoordiger in de Ledenraad. Dus helemaal geen za/zo of 5e/hoofdklasse geneuzel. Een lid is een gekozen persoon dus door de clubs zelf.

Het plan dat uiteindelijk ter stemming kwam was er eentje dat tot stand kwam na extreem gepolder tussen allerlei belangenverenigingen van profs en topamateurs.

Dat clubs dus niet gehoord zijn of geen inspraak hebben gehad is klinklare onzin.

Zie de opmerkingen van bqandy.
En zie mijn eerdere opmerkingen, dat het ook aan de topamateurs zelf ligt , wanneer ze achteraf constateren dat hun vertegenwoordiger verkeerd stemde .
Inderdaad ook door oorzaken als onverschilligheid en onwetendheid.

Gaat het straks in maart weer net zo ?
van der Zee gaat ongetwijfeld zeggen dat de verkenners de wensen goed hebben ge?nventariseerd.
Het zou een goede zaak zijn wanneer de BAV ( de Belangenorganisatie Amateur Voetbalverenigingen ) zo snel mogelijk via een enqu?te onder de clubs uit de 2e en 3e divisie en de hoofdklasse de mening over het nieuwe piramideplan vraagt.
Het liefst voor de stemming , indien mogelijk.
 

noordooster

Well-known member
Wie is je bron? :) Maar dit klopt wel zo'n beetje.
Ik ken precies dezelfde verhalen. Men stemt anders dan de achterban heeft besloten en wat belangrijker is: 4e/5e klassers (Inderdaad Erka) beslisten mee over de top van het amateurvoetbal.

Ik weet echt niet meer waar ik het las, maar het zou inderdaad maar zo kunnen, dat ik het ooit heb gelezen in een stuk van jouw hand. :duim:
 

Joost

Well-known member
Zie de opmerkingen van bqandy.
En zie mijn eerdere opmerkingen, dat het ook aan de topamateurs zelf ligt , wanneer ze achteraf constateren dat hun vertegenwoordiger verkeerd stemde .
Inderdaad ook door oorzaken als onverschilligheid en onwetendheid.

Gaat het straks in maart weer net zo ?
van der Zee gaat ongetwijfeld zeggen dat de verkenners de wensen goed hebben ge?nventariseerd.
Het zou een goede zaak zijn wanneer de BAV ( de Belangenorganisatie Amateur Voetbalverenigingen ) zo snel mogelijk via een enqu?te onder de clubs uit de 2e en 3e divisie en de hoofdklasse de mening over het nieuwe piramideplan vraagt.
Het liefst voor de stemming , indien mogelijk.

Maar wat is verkeerd stemmen?

De overkoepelende organen van de topamateurs stemmen in met een plan.
De (ook door de topamateurs) gekozen ledenraad bekrachtigd dat.

Het enige dat je echt kunt zeggen is dat doordat iedereen zijn eigen belangen voorop stelt er nooit een oplossing gaat komen.
 

de waan

Well-known member
Ter afwisseling van wiskundesommen en de (vermeende) werking van het besluitvormingsproces dan maar weer eens een stukje over de inhoud. Uit De Stentor van gisteren.

Piramide-stentor.jpg
 

TukkerVoetbal

New member
Niks ontwijken.
Ik heb al veel gereageerd op jouw vragen en opmerkingen.
Een goed lezer weet allang hoe ik erover denk.
Maar ok. Over dat zwarte geld . Alles moet volgens de regels gebeuren.
En die relatie ( alleen ) zaterdagvoetbal / zwart geld, die ook hier nogal eens wordt gelegd, berust meer op jaloezie dan op feiten.
Jouw stelling mist de nodige nuance en ik onderschrijf 'm zo niet.
Dat spelers in de top van het amateurvoetbal betaald worden heeft ook positieve effecten. Ik noem enkele :
Topvoetbal naast een maatschappelijke carri?re of een studie is beter mogelijk.
Spelers van lagere amateurverenigingen wordt het gemakkelijker gemaakt over te stappen naar de top van de amateurs waar ze anders wellicht bleven hangen op lager niveau of zouden stoppen met voetballen.
Afvallers van BVO's of jongens die het net niet redden hebben meer redenen te kiezen voor de top van de amateurs, hetgeen niveauverhogend werkt ( zodat bijv ook " eigen jeugd" daar baat bij heeft )

Dank voor je inhoudelijke antwoord.

Stellen we dan vast dat 2e divisie-niveau als profvoetbal gezien kan worden ?
 

TukkerVoetbal

New member
Daarnaast ben ik trouwens van mening dat dit een zaak is die ALLE clubs in het amateurvoetbal aangaat. Dit zou dus via de ledenraad van de KNVB besloten moeten worden en niet ALLEEN de clubs die nu op 2e/3e/hoofdklasse-niveau spelen.
 

SanMark.

Well-known member
Ter afwisseling van wiskundesommen en de (vermeende) werking van het besluitvormingsproces dan maar weer eens een stukje over de inhoud. Uit De Stentor van gisteren.

Piramide-stentor.jpg

toch mooi dat wij onze ideeen kunnen ventileren in de krant. NO heeft alleen dit forum als podium . En dan word het meeste nog weggegumd ook.
 

de waan

Well-known member
Hij kan een ingezonden brief sturen en misschien mag hij zelfs wel iets vertellen op de opiniepagina.
 

noordooster

Well-known member
Dank voor je inhoudelijke antwoord.

Stellen we dan vast dat 2e divisie-niveau als profvoetbal gezien kan worden ?

Beste Tukkervoetbal, je mag het noemen zoals je wil.
Overigens blijft de grens dan willekeurig , omdat ook in de klassen eronder betaald wordt.
En nogmaals, zolang dat volgens de regels gebeurt heb ik daar geen moeite mee.
Ik blijf voorlopig maar vasthouden aan de benamingen van de KNVB .
Zij rekenen de tweede divisie tot het amateurvoetbal.

Mijn grens 2e, 3e,hk, is gekozen , omdat zij waarschijnlijk het meeste zullen merken van de veranderingen.
Over het algemeen merken clubs in de klassen daar onder nauwelijks wat van de gevolgen en clubs uit bv de 5e klasse boeit het vaak ook niet. Ik zou de clubs die het echt aangaat een zwaardere stem willen geven.

Met jouw voorstel om za en zo te mixen en de thuisclub de speeldag te laten bepalen heb ik nog wel de grootste moeite.
 

TukkerVoetbal

New member
Beste Tukkervoetbal, je mag het noemen zoals je wil.
Overigens blijft de grens dan willekeurig , omdat ook in de klassen eronder betaald wordt.
En nogmaals, zolang dat volgens de regels gebeurt heb ik daar geen moeite mee.
Ik blijf voorlopig maar vasthouden aan de benamingen van de KNVB .
Zij rekenen de tweede divisie tot het amateurvoetbal.

Mijn grens 2e, 3e,hk, is gekozen , omdat zij waarschijnlijk het meeste zullen merken van de veranderingen.
Over het algemeen merken clubs in de klassen daar onder nauwelijks wat van de gevolgen en clubs uit bv de 5e klasse boeit het vaak ook niet. Ik zou de clubs die het echt aangaat een zwaardere stem willen geven.

Met jouw voorstel om za en zo te mixen en de thuisclub de speeldag te laten bepalen heb ik nog wel de grootste moeite.

Wel de lusten, niet de lasten. Meer kan ik er niet van maken.

We kunnen het eens zijn, dat we het oneens zijn en blijven. Ik zal je niet meer vragen om in te gaan op mijn argumenten/idee?n. Ik zal omgekeerd ook niet meer trachten om je op andere gedachten te brengen.
 

noordooster

Well-known member
Maar wat is verkeerd stemmen?

De overkoepelende organen van de topamateurs stemmen in met een plan.
De (ook door de topamateurs) gekozen ledenraad bekrachtigd dat.

Het enige dat je echt kunt zeggen is dat doordat iedereen zijn eigen belangen voorop stelt er nooit een oplossing gaat komen.

Wat voor mij vooral telt is dat het nieuwe piramideplan een breed draagvlak krijgt.
En dat ging in 2014 ondanks gekozen ledenraden en weet ik veel wat niet allemaal, compleet mis.
Als minimaal zo'n 80 % van de topamateurs er achter kan staan ben je een heel eind.

Je hebt gezien hoe na 2014 er fikse commotie ontstond over de spelerscontracten, omdat een aantal clubs dat het betrof hier flink tegen tekeer ging. Wat uiteindelijk leidde tot versoepelingen en een punt in mindering voor ongeveer 20% van de clubs die het aanging.
 

De Groene Scout

Well-known member
Als je wacht totdat 80% achter een plan gaat staan, zal er nooit iets veranderen, daarvoor zijn er te veel verschillende belangen, wensen, inzichten etc.
Een kleine meerderheid zou al heel erg mooi zijn.
 

noordooster

Well-known member
Wel de lusten, niet de lasten. Meer kan ik er niet van maken.

Ik zie deze omschrijving meer als het gaat om zaterdagclubs te verplichten op zondag te voetballen.
Onterecht naar mijn idee, voor het zaterdagvoetbal hoeft die mix helemaal niet. Hoezo lusten die ze via de piramide zouden krijgen ?
Zoiets als, je krijgt het voorrecht om tegen AFC of TEC te mogen voetballen, maar dan moet je wel toestaan dat het op zondag om half 3 gebeurt ?

Hoofdargument om die verplichting niet te willen is dat je allerlei ongewenste gevolgen krijgt , omdat zeer vele zaterdagclubs zullen weigeren op zondag te voetballen.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Voor (beroeps)gedeformeerde zeloten als jij en ik zal er niet veel nieuws in staan, maar dat geldt vast niet voor de gemiddelde voetballiefhebber annex krantenlezer.

Jij hebt het over de afwisseling hier.
En onder de lezers en reageerders hier zijn er meer die in het onderwerp ge?nteresseerd zijn.
Zij zullen iets soortgelijks als wat in het artikel staat wel vaker gelezen hebben.
Overigens zou ik zo'n term als die van jou nooit gebruikt hebben.
 

noordooster

Well-known member
Als je wacht totdat 80% achter een plan gaat staan, zal er nooit iets veranderen, daarvoor zijn er te veel verschillende belangen, wensen, inzichten etc.
Een kleine meerderheid zou al heel erg mooi zijn.

van der Zee heeft meermalen gezegd te streven naar een breed draagvlak en te verwachten dat dat er ook komt.
Daarvoor is een kleine meerderheid niet genoeg.
Zou er niet iets te bedenken zijn waar minimaal zo'n 80 % van degenen die het aangaat achter kan staan ?
 
Bovenaan