De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
van der Zee zegt te streven naar een breed draagvlak en hij geeft aan dat na de tekentafel het voetbal weer centraal moet staan.
M.a.w., dat de kritiek dan verstomd is.
Dat bereik je niet met 51-49.
Dat zeg ik toch ook...

En overigens speelt ook een belangrijke rol of die lui die straks mogen stemmen wel of niet voldoende de topamateurs vertegenwoordigen.
En wat zou dan een goede verdeling volgens jou zijn?
 

noordooster

Well-known member
En wat zou dan een goede verdeling volgens jou zijn?

Ik zou van alle clubs uit de 2e en 3e div. en de hoofdklassen ( exclusief de beloften ) willen weten of ze voor of tegen het nieuwe plan zijn wat er dan ligt.
Het plan kan doorgaan als minimaal 80 % voor is, want dan heb je denk ik een redelijk breed draagvlak.
De BVO's en de lagere amateurs moeten in dat geval niet in staat zijn zo'n plan dan nog te torpederen.

Een stemmenverdeling als in 2014 , waarin de topamateurs zwaar ondervertegenwoordigd waren , zou je niet moeten willen, dat is vragen om problemen. Helaas weet ik niet wie er eind maart worden uitgenodigd om te stemmen.
 

JMD

Well-known member
Ik zou van alle clubs uit de 2e en 3e div. en de hoofdklassen ( exclusief de beloften ) willen weten of ze voor of tegen het nieuwe plan zijn wat er dan ligt.
Het plan kan doorgaan als minimaal 80 % voor is, want dan heb je denk ik een redelijk breed draagvlak.
De BVO's en de lagere amateurs moeten in dat geval niet in staat zijn zo'n plan dan nog te torpederen.

Een stemmenverdeling als in 2014 , waarin de topamateurs zwaar ondervertegenwoordigd waren , zou je niet moeten willen, dat is vragen om problemen. Helaas weet ik niet wie er eind maart worden uitgenodigd om te stemmen.

Hoe waren ze dan vertegenwoordigd in 2014?
 

erka

Well-known member
Ja, bij andere sportbonden worden standaard alle clubs (of afgevaardigden per district) uitgenodigd bij dit soort beslissingen en dan telt elke stem. En als je dan niet komt dan is het je eigen schuld. Net als met de verkiezingen zeg maar. Kans verspeeld.

Is er in 2014 een selectie gemaakt? Of kwamen clubs gewoon niet opdagen?
 

noordooster

Well-known member
Hoe waren ze dan vertegenwoordigd in 2014?

Naar ik heb begrepen 60 stemmers.
30 van de amateurs en 30 van BVO's.
In die 30 van de amateurs zaten mensen van clubs van alle niveau's , van de 2e divisie tem de 5e klasse.
En van za en zo verenigingen.
Ik neem aan een evenredige verdeling naar aantal klassen, niveau's en district, althans dat hoorde ik van iemand.
Dat laatste weet ik niet zeker, daarover heb ik ook nooit een offici?le mededeling gezien.
Ik schat dat de clubs die het aangaat hooguit iets van 25 % van de stemmen hadden.
( Als iemand betere cijfers heeft , voor 2014 en voor straks in maart, hoor ik ze graag... )
Gezien de belangen voor die clubs zou ik hun stem veel belangrijker willen maken ( zie 19.41 )
 

JMD

Well-known member
Naar ik heb begrepen 60 stemmers.
30 van de amateurs en 30 van BVO's.
In die 30 van de amateurs zaten mensen van clubs van alle niveau's , van de 2e divisie tem de 5e klasse.
En van za en zo verenigingen.
Ik neem aan een evenredige verdeling naar aantal klassen, niveau's en district, althans dat hoorde ik van iemand.
Dat laatste weet ik niet zeker, daarover heb ik ook nooit een offici?le mededeling gezien.
Ik schat dat de clubs die het aangaat hooguit iets van 25 % van de stemmen hadden.
( Als iemand betere cijfers heeft , voor 2014 en voor straks in maart, hoor ik ze graag... )
Gezien de belangen voor die clubs zou ik hun stem veel belangrijker willen maken ( zie 19.41 )
Wat mij betreft (als het over de piramide gaat) hoeven de BVO's daar niet over te stemmen.

Wiens stem zou jij belangrijker willen maken? De 2e/3e divisionisten?
 

JMD

Well-known member
Ja, bij andere sportbonden worden standaard alle clubs (of afgevaardigden per district) uitgenodigd bij dit soort beslissingen en dan telt elke stem. En als je dan niet komt dan is het je eigen schuld. Net als met de verkiezingen zeg maar. Kans verspeeld.
Maar NL heeft weet ik niet hoeveel voetbalclubs. Dat wordt een Poolse landdag als je die allemaal wilt gaan laten stemmen. En ik ben het wel met NO eens dat je bv een 4e klasser niet zo nodig over de top van die piramide hoeft te laten stemmen. Net zoals dat een 2edivisionist niet zoveel heeft te vertellen over iets wat in een 3e klasse speelt.
 

Fregge

Well-known member
Waarom is 51-49 ineens niet meer goed genoeg? Is toch de meerderheid die voor of tegen stemt? Of ben ik nu gek? Als je met 60-40 gaat doen zul je zien dat mensen zeggen bij 61-39: Ja, maar is maar 1 stem.
 

noordooster

Well-known member
Wat mij betreft (als het over de piramide gaat) hoeven de BVO's daar niet over te stemmen.

Wiens stem zou jij belangrijker willen maken? De 2e/3e divisionisten?

Zie mijn reactie 19.41 uur.
Iets soortgelijks.
Maar ik vrees dat in de KNVB-reglementen iets anders staat en dat je dat voor maart a.s. niet gewijzigd krijgt.
Hoewel je natuurlijk altijd wel je plan kunt voorleggen aan de clubs in de 3 hoogste amateurniveau's.
 

erka

Well-known member
Naar ik heb begrepen 60 stemmers.
30 van de amateurs en 30 van BVO's.
In die 30 van de amateurs zaten mensen van clubs van alle niveau's , van de 2e divisie tem de 5e klasse.
En van za en zo verenigingen.
Ik neem aan een evenredige verdeling naar aantal klassen, niveau's en district, althans dat hoorde ik van iemand.
Dat laatste weet ik niet zeker, daarover heb ik ook nooit een offici?le mededeling gezien.
Ik schat dat de clubs die het aangaat hooguit iets van 25 % van de stemmen hadden.
( Als iemand betere cijfers heeft , voor 2014 en voor straks in maart, hoor ik ze graag... )
Gezien de belangen voor die clubs zou ik hun stem veel belangrijker willen maken ( zie 19.41 )

Dan ben ik het in dit geval volledig met je eens. Wat een rare verdeling.

Of je laat iedereen stemmen, of alleen de clubs waar het over gaat, maar niet zo'n steekproef. Dan heeft dus bijvoorbeeld Wagenborger Boys uit de 5e klasse, die van zijn leven nooit in de buurt gaat komen van 2e Divisie t/m Hoofdklasse, net zoveel, nl. 1/60 invloed als pak m beet Spakenburg (clubs als voorbeeld).
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Waarom is 51-49 ineens niet meer goed genoeg? Is toch de meerderheid die voor of tegen stemt? Of ben ik nu gek? Als je met 60-40 gaat doen zul je zien dat mensen zeggen bij 61-39: Ja, maar is maar 1 stem.

In de 1e en 2e kamer heeft een grondwetswijziging ook 2/3e meerderheid nodig. Snap best dat je vanwege het draagvlak de grens niet bij 51-49 legt.
 

JMD

Well-known member
Dan ben ik het in dit geval volledig met je eens. Wat een rare verdeling.

Of je laat iedereen stemmen, of alleen de clubs waar het over gaat, maar niet zo'n steekproef. Dan heeft dus bijvoorbeeld Wagenborger Boys uit de 5e klasse, die van zijn leven nooit in de buurt gaat komen van 2e Divisie t/m Hoofdklasse, net zoveel, nl. 1/60 invloed als pak m beet Spakenburg (clubs als voorbeeld).

Iedereen laten stemmen is ook niet goed, want er zijn veel meer 3e/4e klassers dan divisionisten. Er zijn 47 divisieclubs + 83 HK-clubs (Jong Achilles niet meegeteld) dat zijn er samen 130. Alleen al in West II zijn er volgens mij meer dan 130 amateurclubs uit de 1e/2e/3e/4e klasse.
 

noordooster

Well-known member
De 30 stemmers van de amateurs vertegenwoordigden bepaalde geledingen van de amateurs.
Naar ik heb begrepen leverde het stemgedrag van een aantal ook kritiek op.
Zij bleken er anders over te denken dan de meerderheid van hun "achterban".
Waarvan de "schuld" dan natuurlijk ook bij die "achterban" kan liggen.
 

gevegt

Well-known member
Er is toch een amateurtak binnen de KNVB?
Laat die eerst overleggen en een afvaardiging kiezen en die een net zo'n zware stem geven als de prof tak.
 

erka

Well-known member
Iedereen laten stemmen is ook niet goed, want er zijn veel meer 3e/4e klassers dan divisionisten. Er zijn 47 divisieclubs + 83 HK-clubs (Jong Achilles niet meegeteld) dat zijn er samen 130. Alleen al in West II zijn er volgens mij meer dan 130 amateurclubs uit de 1e/2e/3e/4e klasse.

Kun je met gewogen stemmen werken he.
 

Friesland

Well-known member
Waarom is 51-49 ineens niet meer goed genoeg? Is toch de meerderheid die voor of tegen stemt? Of ben ik nu gek? Als je met 60-40 gaat doen zul je zien dat mensen zeggen bij 61-39: Ja, maar is maar 1 stem.

Als een "50%+1" meerderheid voldoende is om een besluit te nemen, is het ook een voldoende grote meerderheid om dat besluit weer terug te draaien.
Als je een gekwalificeerde meerderheid vereist om een besluit te namen, dient er ook een gekwalificeerde meerderheid te zijn om dat besluit eventueel terug te draaien. Bij bijvoorbeeld een 3/5e moet al minimaal 1/3e van de voorstanders van gedachte veranderen om een besluit terug te draaien en bij een 2/3e meerderheid gaat het om minimaal de helft.

Hmm, als wiskundige zie ik wel wat in een "gouden" meerderheid: aantal stemmen voor > φ x aantal stemmen tegen. Dat zit ergens tussen een 3/5e en een 2/3e meerderheid in. Bij 60 stemmen betekent dat er een 38-22 meerderheid vereist is. :rumcolaa:
 
Bovenaan