De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Pascallovic

Well-known member
Ben je ongesteld Pascallovic?
Ben gewoon klaar met schijtlollige dubbelzinnige teksten over Christenen en incest. Kom er gewoon openlijk vooruit dan hebben we ook niet achteraf het gezeur als er weer een ban wordt uitgedeeld aan iemand en dat plotseling niemand weet wat voor onder de gordel opmerkingen hij of zij gemaakt heeft in een discussie over de voetbalpiramide van Nederland.

Maar je durft er dus niet voor uit te komen of die opmerking daadwerkelijk een verwijzing naar incest was.
 

noordooster

Well-known member
Hoezo is de spelerscontracten vooral een zondagdingetje?? Volgens mij hebben zaterdagclubs meer contractspelers (omdat het niveau hoger is). Of impliceer je hier mee dat de zaterdagclubs gewoon meer 'onder tafel' regelen? Nee toch?

Het waren vooral de zondagverenigingen die bezwaar maakten tegen de verplichte aantallen contractspelers enz. ( en een punt in mindering kregen )

Blijf ik toch apart vinden: de meest christelijke sport is tevens de enige gemengde...

Is dat wel zo ?
Volgens mij zijn verreweg de meeste korfbalclubs niet-christelijk.
En ik vraag me af of het percentage christelijke verenigingen daar hoger ligt dan bij voetbal.
Ik hoorde dat de top-korfbalclubs DKOD en PKC niet op zondag spelen.

En, Pascallovic , :duim: voor je opmerkingen over incest.
 

Joost

Well-known member
Volgens mij zijn verreweg de meeste korfbalclubs niet-christelijk.
En ik vraag me af of het percentage christelijke verenigingen daar hoger ligt dan bij voetbal.
Ik hoorde dat de top-korfbalclubs DKOD en PKC niet op zondag spelen.

En, Pascallovic , :duim: voor je opmerkingen over incest.

Over dat korfbal gesproken;

Tot 1970 bestonden er twee bonden: de Koninklijke Nederlandse Korfbalbond (KNKB) en de CKB met respectievelijk circa 47 000 en 13 000 leden; het was een restant van de vooroorlogse verzuiling. In 1970 achtte het bestuur van de CKB tijd en geesten rijp om met de KNKB over een gezamenlijke competitie te praten. Oud-voorzitter Piet Nagtegaal: “Het was een David en Goliath-verhaal. David zag de toekomst somber in. We voorzagen een terugloop in ledental en ook dat het spelpeil achterbleef. Dus ging het CKB-bestuur gesprekken aan met de KNKB, waarbij we eerst dachten aan een federatieve samenwerking, maar later aan een fusie. Voor d?e tijd was dat vreselijk revolutionair.”

In de besprekingen stelden de CKB'ers dat zij geen aparte zaterdagsectie binnen de KNKB wilden vormen. Nagtegaal: “Wij zagen het zaterdagvoetbal als afschrikwekkend voorbeeld. Dus de sleutel was: gemengde klassen van zaterdag- en zondagclubs. Dat betekende dat zondagclubs altijd op zaterdag moesten spelen tegen een zaterdagclub. Het was voor die clubs een offer, maar hiermee werden principi?le obstakels omzeild. Wie niet op zondag wilde spelen, kon bij een zaterdagclub terecht. Voor spelers in vertegenwoordigende teams gold hetzelfde; meedoen op zondag werd een individuele keuze.”
 

de waan

Well-known member
Ik had niet gedacht dat ik het ooit nog zou zeggen, maar die korfballers zijn slimme jongens en meisjes.

Apart ook eigenlijk, die hadden het bijna 50 jaar geleden al over "restanten van de verzuiling". Het voetbal blijkt weer eens hopeloos ouderwets.
 

noordooster

Well-known member
De schrijver van het stukje over korfbal ( wikepedia ? ) heeft het over restanten van de verzuiling.
Nagtegaal had in de 1970-situatie over David ( zaterdagkorfbal )en Goliath, een sombere toekomst, achterblijvend spelpeil, terugloop in leden en zaterdagvoetbal als afschrikkend voorbeeld.
Die kwalificaties zou ik anno 2018 niet aan het zaterdagvoetbal willen geven.

In 1970 kwam het bij het korfbal tot een fusie en zaterdagclubs kregen de garantie niet op zondag te hoeven spelen.
Bij het voetbal zagen in die tijd de zondagclubs hun zaterdagcollega's nauwelijks staan, was er van gemengde competities geen sprake , laat staan van de garantie dat er door zaterdagclubs niet op zondag hoefde te worden gevoetbald.
 

noordooster

Well-known member
Het zaterdagvoetbal zich sinds die tijd sterk ontwikkeld.
In 1970 was de tweede klasse op zaterdag de hoogste klasse. Daarvan waren er 5.
Op zondag had je toen 12 2e klassen en ook nog daarboven 6 1e klassen.
Er waren toen 30 KNVB-competities op zaterdag en 90 op zondag ( afdelingen niet meegerekend )
De verhoudingen zijn sindsdien door allerlei oorzaken wel erg veranderd.
 

Fregge

Well-known member
Noord-ooster. Hoe zie je dat eigenlijk voor je? Dit seizoen staan AFC (zondagclub) en TEC onderaan. Even er van uit gaan dat die gaan degraderen. TEC misschien iets minder snel in verband met Achilles, maar dat zijn 2 zondagploegen. Moet er 1 op zaterdag spelen? Want anders begint dadelijk de zaterdagkliek weer over te veel belofteelftallen.
 

noordooster

Well-known member
Noord-ooster. Hoe zie je dat eigenlijk voor je? Dit seizoen staan AFC (zondagclub) en TEC onderaan. Even er van uit gaan dat die gaan degraderen. TEC misschien iets minder snel in verband met Achilles, maar dat zijn 2 zondagploegen. Moet er 1 op zaterdag spelen? Want anders begint dadelijk de zaterdagkliek weer over te veel belofteelftallen.

Beste Fregge, zonder gemengde competities en zonder beloftenteams, wat naar mijn idee nog steeds de beste oplossing zou zijn, had je dat soort problemen niet.
"Zaterdagkliek " klinkt nogal denigrerend. Ze hadden gewoon gelijk met hun kritiek op de KNVB. Velen hadden de bond vooraf voor zo'n belachelijke situatie met 5 beloftenteams gewaarschuwd. De KNVB is daarin erg tekort geschoten.
En voor komend seizoen kun je weer zoiets krijgen. Je noemt AFC en TEC, maar wat denk je van De Dijk en Achilles '29. En ook de Treffers staat maar 2 punten boven een p/d plek.

Ik denk dat die beloftenteams nog wel uit de piramide weg worden gehaald, maar komend seizoen nog niet.
 

TukkerVoetbal

New member
Ik heb vaker gepleit voor het invoeren van het weekendvoetbal ( thuisspelende vereniging bepaald de wedstrijddag). Ook heb ik gepleit voor het terugdringen van de, in mijn ogen belachelijk hoge, vergoedingen voor spelers. Dit bevorderd namelijk het investeren in eigen jeugd en opleiding. Als laatste bepleitte ik het versoepelen van de licentievoorwaarden m?t verplichte promotie, ongeacht het niveau. Dit lijken mij allemaal gezonde maatregelen om het Nederlandse voetbal structureel naar een hoger plan te tillen, want het is dramatisch op dit moment !

Er zijn mensen die dit allemaal niet zien zitten maar dan stel ik ze de vraag: wat zou de KNVB in het amateurvoetbal kunnen/moeten veranderen om het Nederlandse voetbal weer een boost te geven ?
Nu krijg ik het gevoel dat tegenstanders van bovenstaande maatregelen alleen maar tegen zijn vanuit eigenbelang.
 

noordooster

Well-known member
Ik heb vaker gepleit voor het invoeren van het weekendvoetbal ( thuisspelende vereniging bepaald de wedstrijddag). Ook heb ik gepleit voor het terugdringen van de, in mijn ogen belachelijk hoge, vergoedingen voor spelers. Dit bevorderd namelijk het investeren in eigen jeugd en opleiding. Als laatste bepleitte ik het versoepelen van de licentievoorwaarden m?t verplichte promotie, ongeacht het niveau. Dit lijken mij allemaal gezonde maatregelen om het Nederlandse voetbal structureel naar een hoger plan te tillen, want het is dramatisch op dit moment !

Er zijn mensen die dit allemaal niet zien zitten maar dan stel ik ze de vraag: wat zou de KNVB in het amateurvoetbal kunnen/moeten veranderen om het Nederlandse voetbal weer een boost te geven ?
Nu krijg ik het gevoel dat tegenstanders van bovenstaande maatregelen alleen maar tegen zijn vanuit eigenbelang.

Om met dat laatste te beginnen.
Het niveau van het amateurvoetbal is nog nooit eerder zo hoog geweest als de afgelopen jaren.
Ik neem aan dat je het Nederlands voetbal aan de top een boost zou willen geven, omdat we internationaal steeds minder meetellen ?
Misschien kijken naar hoe het (amateur)voetbal in Nederland was georganiseerd toen we nog wel meetelden ?
Verder zou ik de trainersopleiding stevig onder de loep nemen. Dat het buitenland nauwelijks interesse heeft in onze trainers en dat de laatsten zijn ontslagen is een teken aan de wand.
Verder slagen ze er in Nederland ook nauwelijks in iets te cre?ren .
Over wat er volgens mij verder wel en niet zou moeten veranderen heb ik hier wel eens iets gezegd.
Misschien doe ik dat nog wel een keer.

Over jouw eerste zin, die inhoudt dat je zaterdagclubs wilt verplichten op zondag te voetballen zeg ik:
Is niet zo verstandig, omdat zeer vele zaterdag(top)clubs dat niet gaan doen, met alle consequenties van dien.
 

Fregge

Well-known member
Beste Fregge, zonder gemengde competities en zonder beloftenteams, wat naar mijn idee nog steeds de beste oplossing zou zijn, had je dat soort problemen niet.
"Zaterdagkliek " klinkt nogal denigrerend. Ze hadden gewoon gelijk met hun kritiek op de KNVB. Velen hadden de bond vooraf voor zo'n belachelijke situatie met 5 beloftenteams gewaarschuwd. De KNVB is daarin erg tekort geschoten.
En voor komend seizoen kun je weer zoiets krijgen. Je noemt AFC en TEC, maar wat denk je van De Dijk en Achilles '29. En ook de Treffers staat maar 2 punten boven een p/d plek.

Ik denk dat die beloftenteams nog wel uit de piramide weg worden gehaald, maar komend seizoen nog niet.

Maar dit is niet realistisch. Hoe zou jij het oplossen?
 

TukkerVoetbal

New member
Om met dat laatste te beginnen.
Het niveau van het amateurvoetbal is nog nooit eerder zo hoog geweest als de afgelopen jaren.
Ik neem aan dat je het Nederlands voetbal aan de top een boost zou willen geven, omdat we internationaal steeds minder meetellen ?
Misschien kijken naar hoe het (amateur)voetbal in Nederland was georganiseerd toen we nog wel meetelden ?
Verder zou ik de trainersopleiding stevig onder de loep nemen. Dat het buitenland nauwelijks interesse heeft in onze trainers en dat de laatsten zijn ontslagen is een teken aan de wand.
Verder slagen ze er in Nederland ook nauwelijks in iets te cre?ren .
Over wat er volgens mij verder wel en niet zou moeten veranderen heb ik hier wel eens iets gezegd.
Misschien doe ik dat nog wel een keer.

Over jouw eerste zin, die inhoudt dat je zaterdagclubs wilt verplichten op zondag te voetballen zeg ik:
Is niet zo verstandig, omdat zeer vele zaterdag(top)clubs dat niet gaan doen, met alle consequenties van dien.

Het niveau van het Nederlandse amateurvoetbal nog nooit zo hoog geweest ? Ik weet niet waar je dit op baseert.
Hoe het voetbal was georganiseerd toen we nog wel top waren ? Dat heeft toch geen enkele zin, je moet kijken naar wat nu en in de toekomst gaat werken.

De opleiding van jeugdvoetballers zou het speerpunt van iedere club in Nld. moeten zijn. Dat is bij veel clubs al het geval maar in de top van het zaterdagvoetbal zie ik teveel voorbeelden van clubs die liever voor de korte termijn en vanuit egoisme kiezen voor het strooien met geld in plaats van opleiden. Dat maakt nl. meer kapot dan het goed doet voor het totale voetbal. Waarom zou een knaap van 22 nog in zichzelf investeren qua trainingsintensiteit, opoffering sociaal gezien etc. als hij met 3 x per week trainen en een wedstrijd in het weekend 20.000,- NETTO per jaar erbij kan verdienen ?
Geef daar nou eens antwoord op.
 

noordooster

Well-known member
Maar dit is niet realistisch. Hoe zou jij het oplossen?

Zo snel mogelijk goed regelen via de tekentafel op de manier zoals ik zopas beschreef.
De problemen met die beloften werden veroorzaakt door die gemengde tweede divisie.
Verder zou ik voor komend seizoen een max. aantal beloften per competitie als eis stellen.
Eventueel beloften verplicht indelen in een derde divisie die niet haar voorkeur heeft.
In de situatie die jij schetst kunnen er teveel clubs in de zondag 3e divisie komen en te weinig in de zaterdag derde divisie.
Dat zou voor komend seizoen op te lossen zijn via versterkte degradatie resp. promotie.
Moet dan wel tijdig worden meegedeeld.

Maar ik heb de KNVB hierin opnieuw geen initiatieven zien nemen. E.e.a. hangt ook samen met wat er van de tekentafel af komt.
 

noordooster

Well-known member
Het niveau van het Nederlandse amateurvoetbal nog nooit zo hoog geweest ? Ik weet niet waar je dit op baseert.
Hoe het voetbal was georganiseerd toen we nog wel top waren ? Dat heeft toch geen enkele zin, je moet kijken naar wat nu en in de toekomst gaat werken.

Dat eerste baseer ik op uitslagen in de beker en van oefenwedstrijden.
Daarbij heb ik het idee dat de top van het amateurvoetbal steeds dichter bij het niveau van het betaald voetbal komt.
Maar zoiets valt natuurlijk niet "te bewijzen".

Dat tweede is niet zo moeilijk en kan gemakkelijk ook in de toekomst worden toegepast.

In tegenstelling tot jou heb ik er niet zo'n moeite mee dat er bij de amateurs betaald wordt, mits het volgens de regels gebeurt.
En dat sommige clubs meer te besteden hebben dan andere omdat ze meer inkomsten hebben, bijvoorbeeld uit recettes , kantine-inkomsten of sponsorgeld lijkt me logisch.
Natuurlijk is het prima dat men aandacht besteedt aan de jeugd.
Maar ik zou een club als bijvoorbeeld Harkemase Boys niet willen straffen omdat ze logischerwijze over weinig jeugd beschikken en daarom niet in de lijstjes van " beste amateurclub" voor komen. Misschien doen ze het met hun weinige jeugd wel erg goed.
Ik vind het ook belangrijk dat zo'n club om de twee weken behoorlijk wat toeschouwers plezier biedt.

Daarentegen hoeft een club als AFC wat mij betreft niet beloond te worden met lagere licentievoorwaarden omdat ze bovenaan staan in de lijstjes, vooral ook omdat veel talentvolle jeugd naar hen overschrijving aanvraagt.
En omdat ik het schrijnend vind dat een club met zoveel leden en zoveel eigen jeugd in het eerste, zulke lage aantallen toeschouwers trekt .
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan