De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

gevegt

Well-known member
Tot en met de derde divisie een piramide
Daaronder mogen alle clubs zelf bepalen op welke dag ze spelen. Maw, de amateurs zoeken het maar uit.
Belofte teams strenger aanpakken en mee laten doen in de piramide.

Als een club onder de piramide kampioen wordt en wil instappen een onderling duel.

Zo moeilijk is het allemaal niet.
 

noordooster

Well-known member
En daarom herhaal je het tot in den treure.

Opnieuw een grandioze hyperbool. Gelukkig zeg jij nooit hetzelfde.
Maar :
Het ene kamp bestaat uit nagenoeg allen die iets te zeggen hebben over de piramide en dat kamp zegt vrijwel steeds hetzelfde over de piramide tegen het andere kamp.
Wanneer het andere kamp, bestaande uit 1 a 2 personen, op de meeste van die reacties fatsoenlijk wil reageren, ontkom je er niet aan dat er zo nu en dan eens hetzelfde wordt gezegd.
 

Bonehead

Well-known member
Dus zondagclubs die in een zaterdagregio worden benadeeld als je gaat mixen? Ik geloof inderdaad dat Be Quick 1887 daardoor echt niet zit te wachten nee...

Jij geeft aan dat clubs die willen vasthouden aan hun principes maar als gehele club uit de bond moeten worden gegooid. Ik heb zo'n vermoeden dat hierbij de gedachtegang is dat als je ze maar onder druk zet ze vanzelf wel overstag gaan. Dat denk ik dus eerlijk gezegd niet. En dat baseer ik op mijn omgeving waarbij juist de grootste zaterdagclubs de meest orthodoxe aanhang heeft. Die gaan nu zeker niet op zondag voetballen. In dat plannetje van onder andere jou zouden die dus geroyeerd moeten worden en een eigen bond moeten oprichten. Nu zou het maar zo kunnen dat het voor minder/niet principi?le clubs of overstappers deze nieuwe bond nog wel eens interessant zou kunnen zijn. Dat lijkt mij allemaal niet zo wenselijk en constructief moet ik eerlijk zeggen. Dan zou ik toch voor een andere oplossing willen kiezen. En het lijkt me ook niet dat de KNVB het afscheid van tal van clubs bij hun als wenselijk ziet.

En daarom herhaal je het tot in den treure. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien leest er wel een vertegenwoordiger mee.

Nou als hij die stukjes van jou leest is hij in de tussentijd wel in slaap gevallen.

Die zijn na de eerste pagina gillend weggelopen om nooit meer terug te komen.

Iets anders. Een tijdje terug in dit topic kwam de vraag hoe het toch kwam dat alleen bij het voetbal er sprake is van een tweedeling. Veel teamsporten worden nog niet zo lang beoefend in mijn dorp, maar het viel wel op de de plaatselijke korfbalclub altijd op zaterdag speelt. Een beetje googlen levert dan dit op -> https://www.trouw.nl/home/korfbal-op-zaterdag-is-nu-net-zo-gewoon-als-op-de-zondag~a9b3764a/

Ook het Rijssense RIVO speelt al haar volleybalwedstrijden in de tweede divisie op zaterdag. Ik vermoed dat daar eenzelfde regeling is hoewel ik daar geen vinger achter kan krijgen.
 

JMD

Well-known member
Iets anders. Een tijdje terug in dit topic kwam de vraag hoe het toch kwam dat alleen bij het voetbal er sprake is van een tweedeling. Veel teamsporten worden nog niet zo lang beoefend in mijn dorp, maar het viel wel op de de plaatselijke korfbalclub altijd op zaterdag speelt. Een beetje googlen levert dan dit op -> https://www.trouw.nl/home/korfbal-op-zaterdag-is-nu-net-zo-gewoon-als-op-de-zondag~a9b3764a/

Ook het Rijssense RIVO speelt al haar volleybalwedstrijden in de tweede divisie op zaterdag. Ik vermoed dat daar eenzelfde regeling is hoewel ik daar geen vinger achter kan krijgen.
Bij zaalsporten spelen de 'lagere divisies/klasses' vaak op de dag dat ze de zaal kunnen huren. In Haarlem heb je bv Spaarnestad als volleybalploeg (speelt 1e of 2e divisie dames en 3e divisie heren als ik het goed heb), die spelen op zaterdagmiddag thuis, simpelweg omdat hun hal (Beijneshal) op zaterdag beschikbaar is voor hen.

Zaalsporten zitten dus vaak zo ongeveer op alle dagen, maar (bijna) nooit op zondag. Dat zal er denk ik mee te maken hebben dat sporthallen vroeger vaak gemeente-eigendom waren en zij dus konden bepalen op welke dagen er van de zaal gebruikt gemaakt mocht worden. Op zondag worden/werden er in sporthallen vaak beurzen en dat soort dingen georganiseerd, dus misschien dat daarom de gemeenten hun hal op zondag nooit verhuurden aan sportverenigingen(??).
 

noordooster

Well-known member
Wat heb ik gelachen om de " kamp" opmerkingen van gisteravond en vanochtend. Ik kwam haast niet meer bij.

Maar belangrijker :
Om de paar weken verschijnt er een verhaaltje van JD van der Zee op de site van de KNVB.
Vandaag schrijft hij dat hij hoopt dat er zo spoedig mogelijk een einde komt aan het gezeur binnen de voetbalpiramide.
Dat hij daarbij alleen de beloften en de licentie voorwaarden noemt baart me zorgen.
Er speelt veel meer dan dat alleen.
Straks krijgen we nog zoiets als : Als wij , de KNVB, de voorwaarden met spelerscontracten ( vooral een zondagdingetje) flink versoepelen , moeten jullie akkoord gaan met gemengde 3e divisies en hoofdklassen.
 

noordooster

Well-known member
De verkenners ( wie ? ) hebben hun werk gedaan.
Er wordt nu gewerkt aan een voorstel " waarin het voetbal centraal komt te staan ".
En waarin iedereen of bijna iedereen zich kan vinden.
Dat vond vd Zee eerst ook van de plannen van 2014.
Totdat de kritiek in volle hevigheid losbarstte.
Tot dusverre komt er helaas nauwelijks iets naar buiten over waar ze mee bezig zijn.
 

noordooster

Well-known member
Veel hangt af van wie erover mogen stemmen. We zagen in 2014 waar een verkeerde groep stemmers toe kan leiden.
Beter zou zijn de clubs in de 2e en 3e div. en de hoofdklassen allen hun mening te laten geven over het definitieve plan.
Ik zie de reacties wel weer tegemoet. :rumcolaa:

Meestal wordt er veel gereageerd op mijn bijdragen hier. Dan wordt het tenminste ook gelezen.

Dat er van bepaalde personen ook beledigingen , scheldwoorden enz. tussen zitten moet ik maar op de koop toe nemen. Het wordt door de moderatoren immers gesanctioneerd.
 

erka

Well-known member
Bij zaalsporten spelen de 'lagere divisies/klasses' vaak op de dag dat ze de zaal kunnen huren. In Haarlem heb je bv Spaarnestad als volleybalploeg (speelt 1e of 2e divisie dames en 3e divisie heren als ik het goed heb), die spelen op zaterdagmiddag thuis, simpelweg omdat hun hal (Beijneshal) op zaterdag beschikbaar is voor hen.

Zaalsporten zitten dus vaak zo ongeveer op alle dagen, maar (bijna) nooit op zondag. Dat zal er denk ik mee te maken hebben dat sporthallen vroeger vaak gemeente-eigendom waren en zij dus konden bepalen op welke dagen er van de zaal gebruikt gemaakt mocht worden. Op zondag worden/werden er in sporthallen vaak beurzen en dat soort dingen georganiseerd, dus misschien dat daarom de gemeenten hun hal op zondag nooit verhuurden aan sportverenigingen(??).

In de tijd dat ik nog veel aan zaalsporten deed (volleybal en badminton) zaten we net zo vaak op zaterdag als op zondag. Wat daar wel vaak speelt is dat grote sporten en clubs vaak historisch voorrang hebben boven kleinere. Volleybal en basketbal zaten bijna vaak op zaterdag daardoor en badminton bv. moest dan op zondag. Had je niks over te zeggen.

Korfbal is overigens van nature een nogal christelijke sport, dus die spelen eigenlijk allemaal zaterdags.
 

JMD

Well-known member
Straks krijgen we nog zoiets als : Als wij , de KNVB, de voorwaarden met spelerscontracten ( vooral een zondagdingetje) flink versoepelen , moeten jullie akkoord gaan met gemengde 3e divisies en hoofdklassen.
Hoezo is de spelerscontracten vooral een zondagdingetje?? Volgens mij hebben zaterdagclubs meer contractspelers (omdat het niveau hoger is). Of impliceer je hier mee dat de zaterdagclubs gewoon meer 'onder tafel' regelen? Nee toch?
 
Bovenaan