De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
Dat UEFA verhaal klopt.

Het is ook een van de redenen waarom de gesloten competitie in Belgi? uiteindelijk geen doorgang vond en waarom er in Schotland tegenwoordig een play-off is tussen de nummer laatst van het 4e niveau en de winnaar van de Lowland of Highland League.

Doorstroming was noodzakelijk en zie ik ook echt als meerwaarde voor de piramide, alleen had dat direct bij invoering van de Topklasse fatsoenlijk geregeld moeten worden.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Wat ik begrepen heb, is dat de KNVB (nadat de Jupiler League open moest) er voor koos om ??n divisie eronder te zetten, zodat je geen gezeik kreeg met wie er moet promoveren. Met de hoofdklasses had je 6 kampioenen, waarvan er minimaal 5 niet eens wilden promoveren. Dan krijg je dus ploegen die met opzet gaan/willen verliezen tegen elkaar en uiteindelijk moet er toch ??n omhoog. Nu is dat de winnaar van de Tweede Divisie, gelukkig voor de KNVB is dat nu toevallig een Jong team, die willen ten minste omhoog.

Uiteraard kan een AFC of andere promotieweigeraar altijd nog bewust 2e worden, maar da's de keus van ??n team.

de waan

Well-known member
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje. Het niveau in eerst de Topklasse en nu de Tweede Divisie is ook echt enorm toegenomen, wat dat betreft hebben de amateurtoppers elkaar echt in positieve zin opgejaagd qua niveau. Over de details kun je van mening verschillen (zoals de noodzaak van de Tweede Divisie en - uiteraard - de beloften), maar als je het hokjesdenken even achterwege laat, kan ik echt geen argument bedenken tegen een goede doorstroming en het spitser maken van de piramide.

Batigoal

Well-known member
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje. Het niveau in eerst de Topklasse en nu de Tweede Divisie is ook echt enorm toegenomen, wat dat betreft hebben de amateurtoppers elkaar echt in positieve zin opgejaagd qua niveau. Over de details kun je van mening verschillen (zoals de noodzaak van de Tweede Divisie en - uiteraard - de beloften), maar als je het hokjesdenken even achterwege laat, kan ik echt geen argument bedenken tegen een goede doorstroming en het spitser maken van de piramide.

Dit. Als de KNVB een opbouwsysteem invoert zodat clubs geleidelijk de faciliteiten moeten verbeteren en de bond zelf iets soepeler om gaat met contracten is de Tweede Divisie de ideale overgangsklasse. En hoeven clubs niet bang te zijn door te stoten naar de Jupiler League. Uiteindelijk wordt dat weer een doel i.p.v. doemscenario.

bqandy

Well-known member

Het ging me voornamelijk om de redenatie achter de promotieregeling. Het niveau van het voetbal is uiteraard wel beter geworden.

noordooster

Well-known member
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje.

Dat dat op de laatste benen liep ben ik niet met je eens.
Kijkend naar de beide hoofdklassen C was het tot het laatste jaar zo dat elke club van de andere kon winnen en dat bij geen enkele wedstrijd winst of verlies vantevoren al vaststond. PKC '83 won zomaar van HHC en dat was niet eens erg verrassend.
En ik meen me te herinneren dat in de laatste jaren voor de invoering van de topklasse de publieke belangstelling in de zaterdag hoofdklasse C ook goed was.
Dat past ook niet bij een competitie op zijn laatste benen.
Natuurlijk bepaalde clubs meer kans in het linkerrijtje te komen dan andere, maar dat zie je bij veel competities, ook bv bij de eredivisie.

noordooster

Well-known member
Wat ik begrepen heb, is dat de KNVB (nadat de Jupiler League open moest) er voor koos om ??n divisie eronder te zetten, zodat je geen gezeik kreeg met wie er moet promoveren. Met de hoofdklasses had je 6 kampioenen, waarvan er minimaal 5 niet eens wilden promoveren. Dan krijg je dus ploegen die met opzet gaan/willen verliezen tegen elkaar en uiteindelijk moet er toch ??n omhoog. Nu is dat de winnaar van de Tweede Divisie, gelukkig voor de KNVB is dat nu toevallig een Jong team, die willen ten minste omhoog.
Uiteraard kan een AFC of andere promotieweigeraar altijd nog bewust 2e worden, maar da's de keus van ??n team.

Dat is toch een armoe van jewelste. Dat je die tweede divisie invoert uit angst omdat niemand wil promoveren.
Zoals jij nu terecht opmerkt zijn er ook nu clubs in die divisie die niet graag zouden willen promoveren en dus ook liever niet kampioen willen worden.
Aan dat principe verandert niet veel . En men zal inderdaad blij zijn dat AZ er met kop en schouders bovenuit steekt.
Weten alle andere clubs al ver van te voren dat ze zich niet hoeven voor te bereiden op een jaartje JL.
Maar ik blijf ook van mening dat men zeker in het systeem van vorig seizoen met 2 topklassen die verplichte promotie wel had kunnen realiseren.
Daar was die onnodige oninteressante tweede divisie, met die beroerde wisselende aanvangstijden en met de wetenschap dat de plekken 2 tem 14 alleen maar handhaving en verder niks opleveren , niet voor nodig.

noordooster

Well-known member
In de oude Hoofdklasse C (zon) was dat verschil er duidelijk wel.

Meer dan in de zaterdag hoofdklasse C.
Maar niet alleen dat, in de zondag hoofdklasse C ( en ook in de andere zondaghoofdklassen ? ) hoorde ik nog wel eens geklaag over gebrek aan publieke belangstelling, aan sfeer, beleving en dat soort zaken, met ook tot gevolg dat steeds meer spelers liever naar de zaterdagcompetities wilden.
Een doorn in het oog van die clubs en van de KNVB.
En daarom voert de KNVB allerlei veranderingen door die bovenstaande ontwikkelingen moeten stoppen, ten koste van het zaterdagvoetbal.

Max

Administrator
Forumleiding
De piramide

Ze hadden eigenlijk het zaterdag-/zwartgeldvoetbal helemaal moeten opheffen.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
De tweede divisie is wel interessant. Ik kijk elke zaterdag iig

Als je in Heerlen woont moet je nogal een eind rijden om een wedstrijd live te zien.
Op tv kan ook en mooi dat je geniet, maar verder zijn de kijkcijfers op FOX nou niet direct spectaculair.
Ik was de vorige seizoenen ook in de gelegenheid wedstrijden te zien van de zaterdag topklasse en in zijn algemeenheid genoot ik daar in velerlei opzicht ( vooral vanwege de clubs die daarin zaten ) meer van dan van de tweede divisie, die ik behalve oninteressant ook onnodig vind.

noordooster

Well-known member
Ze hadden eigenlijk het zaterdag-/zwartgeldvoetbal sowieso helemaal moeten opheffen.

Zwart geld is helemaal niet nodig wanneer je veel toeschouwers trekt, dikke recettes pakt en wanneer er voldoende sponsoren zijn die het interessant vinden zich te binden aan dergelijke clubs.

SanMark.

Well-known member
Meer dan in de zaterdag hoofdklasse C.
Maar niet alleen dat, in de zondag hoofdklasse C ( en ook in de andere zondaghoofdklassen ? ) hoorde ik nog wel eens geklaag over gebrek aan publieke belangstelling, aan sfeer, beleving en dat soort zaken, met ook tot gevolg dat steeds meer spelers liever naar de zaterdagcompetities wilden.
Een doorn in het oog van die clubs en van de KNVB.
En daarom voert de KNVB allerlei veranderingen door die bovenstaande ontwikkelingen moeten stoppen, ten koste van het zaterdagvoetbal.

Het geld is er zeer goed dat is de reden dat ze op zaterdag willen voetballen. Rest is toevallig mooi meegenomen.

noordooster

Well-known member
Het geld is er zeer goed dat is de reden dat ze op zaterdag willen voetballen. Rest is toevallig mooi meegenomen.

Dat het geld er goed is , is mooi.
Overigens een misverstand dat dat vooral zwart geld zou zijn.
Het zou ook kunnen dat men veel geld weet te genereren uit sponsoring, recettes, kantine-inkomsten e.d.
Dat is bij populaire clubs niet ongebruikelijk.
Overigens hoor ik van overstappende voetballers vaak andere boven genoemde argumenten .

Eef de Kip

Well-known member
Ik vind sowieso dat je niet meer moet kunnen promoveren op basis van de hoeveelheid punten die je haalt maar op basis van toeschouwersaantallen, dan krijg je een veel eerlijker systeem en hoef je ook niet meer te voetballen.

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vind sowieso dat je niet meer moet kunnen promoveren op basis van de hoeveelheid punten die je haalt maar op basis van toeschouwersaantallen, dan krijg je een veel eerlijker systeem en hoef je ook niet meer te voetballen.

Tel je dan het aantal verkochte kaartjes of de aanwezige toeschouwers?

de waan

Well-known member
Vanvavond trouwens overleg tussen de clubs.

@unregistere Heb jij nog iets opgevangen vanuit ASWH hierover?

Bovenaan