noordooster
Well-known member
Als je wilt samenwerking moet je concessies doen.
Het waren en zijn vooral de zondagclubs die zo graag willen mixen, niet de zaterdagclubs.
Als je wilt samenwerking moet je concessies doen.
Als je wilt samenwerking moet je concessies doen. Je kunt niet verwachten dat dit concessies louter van de andere kant komen.
De hoop dat zaterdagclubs op zondag gaan voetballen is een ijdele. Vooral de clubs uit de bevingelijke regio's zullen zich afscheiden en het lijkt mij niet wenselijk voor het voetbal.
Het waren en zijn vooral de zondagclubs die zo graag willen mixen, niet de zaterdagclubs.
Je moet gewoon een goede piramide krijgen en dan kun je niet met twee competities naast elkaar werken.
Ik geloof dat je ook bij de voetbaldames in Nederland zaterdag en zondag competities hebt. Prima, mooi zo laten, elk wat wils.
Ja maar niet op de 2 hoogste niveaus.
Kom je in de topklasse dan is het geen za zo.
En dan praat je over een competitie die veel kleiner is dan bij de mannen. Dus dat zou je bij de mannen door kunnen trekken tot bv de hoofdklasse.
Ergens terug las ik iets over de UEFA en daardoor "gedwongen" promotieregelingen. Tenminste dat was het KNVB verhaal. De topklasse werd ingevoerd, later de tweede divisie om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb me altijd al afgevraagd of dat wel klopte. Je had toch de amateurkampioen altijd de mogelijkheid kunnen geven om te promoveren naar de profs? Daar was geen nieuwe opzet voor nodig. Na al dit geouwehoer verlang ik bijna terug naar de ouderwetse competitie met een hoofdklasse A, B en C op beide dagen. Kampioenen tegen elkaar en dan: Promoveren? "Nee, want dan gaan we naar de klote". Maar het lijkt wel op doordrammen van de KNVB. Promoveren moet, laat de clubs wennen aan contractspelers. Een dispensatie voor Achilles'29 met misschien wel fatale gevolgen voor die club, als er degradatie naar de 2e divisie volgt.
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje. Het niveau in eerst de Topklasse en nu de Tweede Divisie is ook echt enorm toegenomen, wat dat betreft hebben de amateurtoppers elkaar echt in positieve zin opgejaagd qua niveau. Over de details kun je van mening verschillen (zoals de noodzaak van de Tweede Divisie en - uiteraard - de beloften), maar als je het hokjesdenken even achterwege laat, kan ik echt geen argument bedenken tegen een goede doorstroming en het spitser maken van de piramide.
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje. Het niveau in eerst de Topklasse en nu de Tweede Divisie is ook echt enorm toegenomen, wat dat betreft hebben de amateurtoppers elkaar echt in positieve zin opgejaagd qua niveau. Over de details kun je van mening verschillen (zoals de noodzaak van de Tweede Divisie en - uiteraard - de beloften), maar als je het hokjesdenken even achterwege laat, kan ik echt geen argument bedenken tegen een goede doorstroming en het spitser maken van de piramide.
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje.
Wat ik begrepen heb, is dat de KNVB (nadat de Jupiler League open moest) er voor koos om ??n divisie eronder te zetten, zodat je geen gezeik kreeg met wie er moet promoveren. Met de hoofdklasses had je 6 kampioenen, waarvan er minimaal 5 niet eens wilden promoveren. Dan krijg je dus ploegen die met opzet gaan/willen verliezen tegen elkaar en uiteindelijk moet er toch ??n omhoog. Nu is dat de winnaar van de Tweede Divisie, gelukkig voor de KNVB is dat nu toevallig een Jong team, die willen ten minste omhoog.
Uiteraard kan een AFC of andere promotieweigeraar altijd nog bewust 2e worden, maar da's de keus van ??n team.
In de oude Hoofdklasse C (zon) was dat verschil er duidelijk wel.