De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

bqandy

Well-known member
Maandag, vandaag dus, schijnt de beroepscommissie van de KNVB zich te buigen over de bezwaren van clubs tegen de contractspelers. Dus als iemand wat nieuws heeft.....
 

Ceephax

New member
"De voorwaarde zou volgens de juristen en de clubs in strijd zijn met de arbeidstijdenwet: wanneer een contractspeler naast zijn volledige baan minstens twaalf uur per week in dienst is voor een club, is hij bij elkaar liefst vijftig uur werkzaam op contractbasis."


Als dit het enige is waar ze mee komen, dan geef ik ze weinig kans. Maar mocht het ze toch lukken dan vraag ik me af of dat ook concequenties gaat hebben voor de ED en JL. Want het zou vreemd zijn als er in de voetbaltak alleen fulltime contracten mogelijk zijn.
 

Unregistere

Well-known member
Ook lang niet alle amateurvoetballers hebben een fulltime baan natuurlijk, dus dat argument gaat niet in alle gevallen op. Al zou je dan wel precies bij die jongens het KNVB contract kunnen aanbieden, zodat je op vijftig uur komt.
 

Batigoal

Well-known member
"De voorwaarde zou volgens de juristen en de clubs in strijd zijn met de arbeidstijdenwet: wanneer een contractspeler naast zijn volledige baan minstens twaalf uur per week in dienst is voor een club, is hij bij elkaar liefst vijftig uur werkzaam op contractbasis."

Als dit het enige is waar ze mee komen, dan geef ik ze weinig kans. Maar mocht het ze toch lukken dan vraag ik me af of dat ook concequenties gaat hebben voor de ED en JL. Want het zou vreemd zijn als er in de voetbaltak alleen fulltime contracten mogelijk zijn.

Ik vat 'm ook niet helemaal; het is in Nederland toch niet verboden zoveel uur per week te werken?
 

Joost

Well-known member
Dit gaat over die vergadering van gisteravond :
http://tweededivisie.org/beroepscom...tegen-licentie-eisen-aan-kunnen-niet-meegaan/

Er staat niets in wat we nog niet wisten en er is uiteraard nog niets besloten.

Dit was wel nieuw voor me:

.” Er zijn echter een aantal clubs die een andere mening toebedeeld zijn. “Die hebben zich naar de KNVB hebben gewend om vooral w?l die S.05 in te voeren.” De desbetreffende ploegen vinden het oneerlijk dat zij nu aan de eisen voldoen, waar andere clubs n??t mee willen gaan. “
 

noordooster

Well-known member

En ook deze actie valt te begrijpen.
Ik denk dat de discussie zich vooral zal toespitsen op hoe de regeltjes voor de piramide tot stand zijn gekomen, of dat democratisch is gebeurd en of de clubs het wel of niet hebben geweten of hebben kunnen weten.
Het valt op dat het bij deze 11 gaat om nagenoeg ( uitzondering is VVSB ) allemaal zaterdagverenigingen..
Wellicht is het ook interessant om te weten hoe de clubs die wel aan de voorwaarden voldoen, maar niet tot 1 van beide kampen behoren, erin staan.
 

Joost

Well-known member
Ik heb toch maar eens uitgezocht welke van de weigerclubs in hun statuten benoemd hebben dan beroepsvoetbal niet wordt gefaciliteerd:
AFC De vereniging heeft ten doel het (doen) beoefenen van de voetbalsport en eventueel andere takken van sport, in welke verschijningsvorm dan ook, met uitzondering van sportbeoefening als beroep.
Harkemase Boys Geen statuten online in te zien, wel staat dit in het beleidsplan 2012-2015: "Dit staat of valt met de kwaliteit van de spelersgroep en heeft een directe relatie met de kansen en mogelijkheden (financieel) van de Stichting Sponsorgroep Harkemase Boys."
ODIN?59 De vereniging heeft ten doel het doen beoefenen en het bevorderen van de voetbalsport in al zijn verschijningsvormen, met uitzondering van de beroepsvoetbalsport.
Be Quick 1887 In de statuten is niets te vinden dat betalingen zou moeten tegenhouden.
Dongen Geen statuten online in te zien
EVV Geen statuten online in te zien
HBS Geen statuten online in te zien
Hercules De vereniging stelt zich ten doel het doen beoefenen en bevorderen - van sport en sportieve recreatie, alsmede al datgene wat daarmee verband houdt, een en ander in de ruimste zin van het woord
Juliana?31 De vereniging heeft ten doel het doen beoefenen en het bevorderen van de voetbalsport in al zijn verschijningsvormen
Magreb?90 website momenteel uit de lucht
OJC Rosmalen Geen statuten online in te zien
Quick?20De vereniging stelt zich ten doel het doen beoefenen en bevorderen - van sport en sportieve recreatie, alsmede al datgene wat daarmee verband
houdt, een en ander in de ruimste zin van het woord
UDI?19 Geen statuten online in te zien
WestlandiaDe vereniging stelt zich ten doel het doen beoefenen en bevorderen - van sport en sportieve recreatie, alsmede al datgene wat daarmee verband houdt, een en ander in de ruimste zin van het woord
 

noordooster

Well-known member
Mij valt vooral ook op dat een aantal clubs zich kennelijk nogal heeft zitten ergeren aan de publiciteit die de weigerclubs hebben gekregen:
" We willen het bestuur van de CVTD erop wijzen dat de mening van de bovengenoemde
veertien clubs, hoewel zeer vocaal geuit, niet zo breed gedragen wordt als zich het wellicht
doet voorkomen. "
 

Sensini

Active member
‘BVO's willen meer beloftenteams in Tweede en Derde Divisie’
Tot grote afschuw van veel clubs in de Tweede en Derde Divisie [en van noord-ooster] stromen mogelijk meer belofteteams in de voetbalpiramide. In Zeist spreekt de KNVB vandaag met zowel afvaardigingen van de Eredivisie, Jupiler League ?n het amateurvoetbal over uitbreiding van de verschillende competities met belofteteams.

http://tweededivisie.org/meer-beloftenteams-in-tweede-en-derde-divisie/
 
Laatst bewerkt:

bqandy

Well-known member
Die brief is niet meer dan een vriendelijk reminder aan de CSVT dat eventuele veranderingen toch pas komend seizoen in moeten gaan. Iets dat tot nu toe door alle partijen niet zijnde de bende van 14 ook bevestigd is.

Zo lees ik het ook. Beide partijen hebben natuurlijk een punt.

Maar het wordt misschien wel een zooitje.
Stel de KNVB houdt voet bij stuk en wint ook bij de rechter. Dan kan er een situatie ontstaan dat veel clubs uit de derde divisie dan maar de hoofdklasse als plafond zien. Die moeten degraderen. En ik kan nu al met zekerheid stellen dat er vanuit de zondag niet genoeg hoofdklassers zijn om dat gat op te vullen. Die zien de contracten ook niet zitten. Maar wellicht ook weer een mooie kans om de beloften van PEC, Heerenveen en Feyenoord te laten instromen. :)

De bende van 14 wint: Dan zal de KNVB toch de clubs die de contractzaken voor elkaar hebben (financieel) moeten compenseren.

Het meest voor de hand liggende compromis is om voor dit seizoen de straffen te handhaven en volgend seizoen met een schone lei te beginnen met de eisen als in de topklasse van de voorgaande jaren. Maar daar zal de "bende van 14" nooit mee instemmen. Voor clubs als UDI, Juliana en Odin dreigt door het puntaftrek niet-sportieve degradatie.

Opvallend ook het verschil tussen de zaterdag (voornamelijk alliance van 11) en zondag (bende van 14). In de zaterdagtak gaat veel meer geld rond terwijl de zondagclubs het van hun opleidingen moeten hebben, die over het algemeen beter zijn dan zaterdag.

Misschien zit daarin nog een compromis. Dispensatie voor clubs qua contracten als hun jeugdopleiding in de top 25 staat. :oops:
 

Joost

Well-known member
De kans dat de zaken voor komend seizoen aangepast zullen worden zijn behoorlijk groot volgens mij.

Dat het enkel zaterdagclubs en VVSB zijn die nu ageren is wel passend. Het zijn allemaal oude zaterdagkolossen en enkel VVSB is als bollenstreekclub natuurlijk binnen hun kennissenkring. Er zullen genoeg zondagverenigingen zijn die het met ze eens zijn maar die gewoon niet benadert zijn is mijn inschatting.

Wellicht dat ze nog een tussenoplossing kunnen verzinnen waarbij de weigeraars van dit seizoen komend jaar met minpunten starten.
 
Bovenaan