De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

bqandy

Well-known member
Volgens @sportinstad zijn dit de drie voorstellen van de KNVB voor de bondsvergadering van 21 maart die de rust weer moeten herstellen in de tweede en derde divisie.

A: Clubs met een gecertificeerde jeugdopleiding hoeven geen spelers onder contract te nemen.
B: Instroom extra beloftenteams pas in 2018
C: Maximaal 4 beloftenteams per divisie. Ook in de JL


Ik weet niet of het echt klopt, maar het klinkt wel als een soort KNVB compromis.
 

de waan

Well-known member
Het zijn geen voorstellen van de KNVB, maar van de CVTD (Tweede en Derde Divisie), die voorgelegd worden aan de clubs. De voorstellen zijn tot stand gekomen in een heel breed overleg (KNVB profs en amateurs, profclubs, amateurclubs en KNVB ledenraadsleden).

Voor wat betreft A, dat geldt alleen voor de 3e divisie, in de 2e divisie is het aantal contracten wel minder bij een gecertificeerde jeugdopleiding (let op: ook Westerhof van AFC zat aan de onderhandelingstafel!)
Voor wat betreft C geldt dat maximum van vier alleen voor de afdelingen met minimaal 18 clubs, daaronder is het maximaal drie.

Het is inderdaad een compromis in een poging om voor (bijna) alle clubs met een acceptabel plan te komen, ook al omdat er een CAO moet komen en dat moet weer door 2/3e van de clubs goedgekeurd worden. Bij geen CAO staat het hele contractenverhaal op losse schroeven omdat er dan geen uitzonderingspositie is voor het kettingbeding (dat je na twee tijdelijke contracten een contract voor onbepaalde tijd moet aanbieden).
 
Laatst bewerkt:

bqandy

Well-known member
Okay, dank je voor de info. Kreeg van sportinstad geen duidelijk antwoord.
Maar als het breed gedragen wordt dan is de kans groot dat het ook door gaat.
 

noordooster

Well-known member
Vanwaar die koppeling met de jeugdopleiding ? Omdat die vriendjes uit de zondag derde divisie daar aan voldoen ?
En dan maakt het verder niet uit hoeveel spelers die club nog elders vandaan halen en hoe en hoeveel ze die spelers betalen ?
Waarom bv niet een koppeling met het aantal toeschouwers in thuiswedstrijden of met het aantal beschikbare parkeerplaatsen of het aantal aanwezige toiletten.
Op die manier wil de KNVB dus zijn vriendjes tegemoet komen, want de grootste oproerkraaiers als Be Quick 1887, AFC, Kon. HFC, en die clubs uit Noord Brabant voldoen er toch wel aan en zodoende krijgen ze, zoals ik eerder al voorspelde , gewoon hun zin.
Zo komen ze lekker onder deze gezamenlijk gemaakte afspraak uit.
Als je toevallig in een grote plaats zit en veel jeugd hebt heb je veel meer kans op certificering.
Een mooie club met veel publiek als Harkemase Boys uit een klein dorpje wordt zo benadeeld.

En dus komen die beloften er straks ook allemaal, ondanks dat er geen fatsoenlijke amateurvereniging op zit te wachten.
Weliswaar een jaartje later, want dan heeft de KNVB wat meer tijd om de piramide opzet nog verder te veranderen om die tsunami van beloftenteams mogelijk te maken en ook om een verslechtering van een verdere mix za-zo. door te drukken.

En dan acht ik het niet onwaarschijnlijk dat een jaartje later ook reserveteams van amateurs de lagere standaardklassen gaan bevuilen.

Het valt te hopen dat de zaterdagverenigingen bij die vergadering op 21 maart hun gezond verstand gebruiken en niet met deze onzin akkoord gaan.
 

de waan

Well-known member
Okay, dank je voor de info. Kreeg van sportinstad geen duidelijk antwoord.
Maar als het breed gedragen wordt dan is de kans groot dat het ook door gaat.

Ook belangrijk wat mij betreft, maar wat in de publicaties niet wordt benoemd: in het voorstel kunnen betalingen alleen nog via geregistreerde contracten gaan (waarbij wordt voorgesteld om boven de verplichte contracteisen ook contracten voor minimaal 4 uur per week aan te kunnen bieden). Geen vage constructies meer dus.
 

noordooster

Well-known member
Als die eis van die contractspelers er, zoals voorspeld en verwacht, af gaat, is die waardeloze tweede divisie nog minder nodig dan dat die al was.
Afschaffen maar en terug naar de situatie van vorig seizoen.
Was veel leuker met normale aanvangstijden en aansprekender tegenstanders op zaterdag.
( en nee, dat heeft niks te maken met de huidige positie van HHC )

Wat ik ook een uitstekend voorstel zou vinden :
Ga mixen za/zo tot pakweg 2e klasse en laat vooral de thuisclub de speeldag bepalen.
Clubs die weigeren op zondag te voetballen, zet je in aparte zaterdagcompetities, met speeldag en speeltijd zaterdagmiddag 14.30 of 15.00 uur.
 

erka

Well-known member
Volgens @sportinstad zijn dit de drie voorstellen van de KNVB voor de bondsvergadering van 21 maart die de rust weer moeten herstellen in de tweede en derde divisie.

A: Clubs met een gecertificeerde jeugdopleiding hoeven geen spelers onder contract te nemen.
B: Instroom extra beloftenteams pas in 2018
C: Maximaal 4 beloftenteams per divisie. Ook in de JL


Ik weet niet of het echt klopt, maar het klinkt wel als een soort KNVB compromis.

Klinkt best logisch eigenlijk.
 

SanMark.

Well-known member
Ook belangrijk wat mij betreft, maar wat in de publicaties niet wordt benoemd: in het voorstel kunnen betalingen alleen nog via geregistreerde contracten gaan (waarbij wordt voorgesteld om boven de verplichte contracteisen ook contracten voor minimaal 4 uur per week aan te kunnen bieden). Geen vage constructies meer dus.

En de spelers worden dan door de club betaald en niet door 'vage stichtingen' die aan de club hangen ?

Het zou dan ook best kunnen dat het steeds meer leden bij een club gaat tegenstaan dat er zoveel geld naar het eerste elftal gaat. Want dat word dan allemaal een stuk inzichtelijker voor de leden.
 

de waan

Well-known member
Klinkt best logisch eigenlijk.

Het best haalbare compromis om (vrijwel) alle clubs binnenboord te kunnen houden.

De beloften moeten we helaas maar als onvermijdelijk bijproduct gaan beschouwen, want dat wordt toch niet meer teruggedraaid.
 

SanMark.

Well-known member
Clubs die weigeren op zondag te voetballen, zet je in aparte zaterdagcompetities, met speeldag en speeltijd zaterdagmiddag 14.30 of 15.00 uur.

Lijkt mij een uitstekend plan en de spelers die bij zulke clubs gaan voetballen royeer je dan gelijk voor 2 jaar als ze weer bij de echte KNVB willen gaan voetballen.
 
Bovenaan