De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
De koppeling tussen jeugdopleiding en aantal verplichte contracten is een beetje raar. Het heeft maar weinig met elkaar te maken op het eerste gezicht.

Wel denk ik dat het in de praktijk, in combinatie met de transparantere betalingen, gaat werken. De enige clubs waar veel spelers voor een lage vergoeding op dat niveau blijven zijn de clubs die de spelers zelf hebben opgeleid. Maar is nu ook de licentie eis van een volledige jeugdwerking van tafel?

De instroom van beloftenteams is helaas een gepasseerd station maar ik hoop dat de semi-profs wel wat meer zaken kunnen afdwingen. Vaste selecties bijvoorbeeld, waarbij je een week of vier niet van team mag wisselen zoals het in Duitsland is volgens Erka. Een tweede promotieplek naar de 1e Divisie lijkt me ook een goed punt om doorstroming en vermenging te versnellen.

Het maximum aantal beloften is in ieder geval een goede stap al zie ik daarin nog wel een berg praktische problemen. Wat nu als er 4 beloftenteams in de 2e Divisie zitten en er een beloftenteam uit de 1e Divisie degradeert?
 

SanMark.

Well-known member
Het maximum aantal beloften is in ieder geval een goede stap al zie ik daarin nog wel een berg praktische problemen. Wat nu als er 4 beloftenteams in de 2e Divisie zitten en er een beloftenteam uit de 1e Divisie degradeert?

Klopt het is allemaal lang niet optimaal.
 

de waan

Well-known member
De koppeling tussen jeugdopleiding en aantal verplichte contracten is een beetje raar. Het heeft maar weinig met elkaar te maken op het eerste gezicht.

Aan de ene kant is het natuurlijk een handige manier om de patstelling op een praktische manier op te lossen, maar het wordt ook een beetje gebracht als een "beloning" voor clubs die flink investeren in de jeugdopleiding (om een gecertificeerde opleiding te hebben moet je bijvoorbeeld ook een bepaald aantal gediplomeerde trainers in dienst hebben). Ik vind het niet zo onlogisch om clubs die mede op basis van een goede opleiding op een hoog niveau uitkomen een voordeel te geven ten opzichte van clubs die daar veel minder aan doen (en die dus toch sowieso al niet ontkomen aan behoorlijk betalen om op divisieniveau te kunnen spelen).

Wat er nu gebeurt met de licentie-eis over de jeugdopleidingen is wel een goede vraag inderdaad.
 

noordooster

Well-known member
Een handige manier ja.
Je had er ook voor kunnen kiezen clubs vrij te stellen van de contracten eis-als ze veel bekakt pratende leden hebben.
Ook handig. Zo bereik je als KNVB ook mooi je doel.

Interessant is ook wel wie er deelnemen aan die vergadering op 21 maart, wie die vertegenwoordigers zijn, in hoeverre die ook werkelijk weten wat er leeft bij de clubs die ze vertegenwoordigen en of er beslist wordt met meerderheid van stemmen .
En ik vraag me af of deze site ook wel eens gelezen wordt door de mensen die op 21 maart mogen komen opdraven ?
 

bqandy

Well-known member
Een handige manier ja.
Je had er ook voor kunnen kiezen clubs vrij te stellen van de contracten eis-als ze veel bekakt pratende leden hebben.
Ook handig. Zo bereik je als KNVB ook mooi je doel.

Interessant is ook wel wie er deelnemen aan die vergadering op 21 maart, wie die vertegenwoordigers zijn, in hoeverre die ook werkelijk weten wat er leeft bij de clubs die ze vertegenwoordigen en of er beslist wordt met meerderheid van stemmen .
En ik vraag me af of deze site ook wel eens gelezen wordt door de mensen die op 21 maart mogen komen opdraven ?

Ja.
Je hebt trouwens best een punt bij een heleboel dingen die je noemt, maar als je het nou met wat minder emotie doet komt het beter over.
 

bqandy

Well-known member
Ten eerste: Ophoepelen met die beloftenteams en ook weg met die contracten. Maar goed, dat is moeilijk terug te draaien. Zeker als er een compromis komt.

Maar dit voelt echt als een gedwongen compromis. Iedereen probeert het maximale voor zichzelf er uit te halen met als wisselgeld de beloftenteams.
Sportief gezien misschien een aanwinst die jonkies, maar er hangen genoeg nadelen aan. Die zijn al ruimschoons genoemd.
 

Forza AZ

Well-known member
Het maximum aantal beloften is in ieder geval een goede stap al zie ik daarin nog wel een berg praktische problemen. Wat nu als er 4 beloftenteams in de 2e Divisie zitten en er een beloftenteam uit de 1e Divisie degradeert?
Dan zal de laagste geplaatste van die 4 waarschijnlijk alsnog degraderen. Dat is dan natuurlijk wel een beetje vreemd als alle 4 clubs ruim boven de degradatiestreep zijn ge?indigd.
 

noordooster

Well-known member
Ja.
Je hebt trouwens best een punt bij een heleboel dingen die je noemt, maar als je het nou met wat minder emotie doet komt het beter over.

Ondanks jouw advies, Andor, denk ik dat ik toch de lijn van vandaag maar wat doortrek.
Ik heb nog nooit zo weinig kritiek gekregen en ben nog nooit zo weinig uitgescholden als vandaag, integendeel hier en daar meende ik zelfs wat bijval te zien.
 

noordooster

Well-known member
Ten eerste: Ophoepelen met die beloftenteams en ook weg met die contracten. Maar goed, dat is moeilijk terug te draaien. Zeker als er een compromis komt.

Maar dit voelt echt als een gedwongen compromis. Iedereen probeert het maximale voor zichzelf er uit te halen met als wisselgeld de beloftenteams.
Sportief gezien misschien een aanwinst die jonkies, maar er hangen genoeg nadelen aan. Die zijn al ruimschoons genoemd.

Het is een compromis wellicht voor de weigerclubs. Aan hun wensen wordt, zoals verwacht en ook voorspeld , voldaan.
En dan moeten ze maar voor lief nemen dat er meer beloften bij in gepropt worden.
Maar hoe zit het bv met die alliantie van minimaal 11.
Je kunt voor hen moeilijk spreken van een compromis omdat alle 3 voorgestelde maatregelen voor hen negatief zijn.
Er zou voor die groep pas sprake zijn van een soort van compromis of evenwicht wanneer bijvoorbeeld alle beloftenteams uit de piramide werden weggehaald.
Ik zou, als ik hen was, ook iets positiefs eisen. Bijv. afschaffing van de tweede divisie of afschaffing za-zo mix of bij handhaving mix een vaste wedstrijdtijd van 14.30 uur op zaterdag.
 

SanMark.

Well-known member
Ondanks jouw advies, Andor, denk ik dat ik toch de lijn van vandaag maar wat doortrek.
Ik heb nog nooit zo weinig kritiek gekregen en ben nog nooit zo weinig uitgescholden als vandaag, integendeel hier en daar meende ik zelfs wat bijval te zien.

Jij bent de enige hier die denkt in deugen en niet deugen , in elite clubs, in zaterdag zondag clubs dat clubs uit het noorden en oosten worden achtergesteld. dat er minderwaardig gesproken word over de noordelijke klassen .

En alle keren kom je met hetzelfde riedeltje, of je er emotioneel zelf bij betrokken bent.

Het zegt toch al genoeg dat jij van mij totaal geen bijval krijgt , ik ben een rasechte Drenth , heb mijn hele leven op zaterdag gevoetbald , heb jaren voetbal gekeken op zondag, en het is mij om het even waar de betere clubs te vinden zijn. Er zijn clubs waar ik een hekel aan heb maar dat heeft met rivaliteit te maken en of slechte ervaringen in het verleden. Maar helemaal niets met zaterdag of zondag.

Ik vind het uitstekend dat er eindelijk een doorstroming is tussen de eerste divisie en de hoogste amateurklassen. Dat had al 20 jaar eerder moeten gebeuren.

Heel Nederland is aan het veranderen en winkels zijn bijna 7 dagen in de week open. Dus zeker op het hoge niveau moet je de klassen gewoon gaan mixen. Wat een geouwehoer za of zo . Wil je de met de grote jongens meedoen ( en dat willen ze want ze hebben jaren lang dik geld betaald om mee te doen), dan zal je dus ook zo nu en dan op de zondag moeten voetballen. Wil je dat niet dan is de eerste klasse het hoogst haalbare.

Reserve teams in de standaardklassen zijn gewoon kut, ik snap heel goed dat het vervelend is voor de clubs die daarmee te maken hebben/krijgen. Maar uitzonderingen kun je niet maken dus het is voor de betaalde clubs of allemaal of geen enkele.

Geen enkele zal niet meer gebeuren. Persoonlijk vind ik het best wel aardig om op vrijdag of maandagavond een wedstrijd van Jong Ajax te bekijken maar dat komt puur omdat ik voor Ajax ben en Jong Ajax vaak het spel speelt wat Ajax nastreeft bij het eerste team (daarnaast is het interessant om op het team te gokken)

Dus dan moet je het beste er maar van maken met alle reserves/jong teams en duidelijke regels maken waardoor de andere clubs zo min mogelijk last hebben van die teams.

En daarnaast hoop ik niet dat er in het gehele amateur voetbal de reserve teams bij de standaard teams inkomen.
 

bqandy

Well-known member
Het is een compromis wellicht voor de weigerclubs. Aan hun wensen wordt, zoals verwacht en ook voorspeld , voldaan.
En dan moeten ze maar voor lief nemen dat er meer beloften bij in gepropt worden.
Maar hoe zit het bv met die alliantie van minimaal 11.
Je kunt voor hen moeilijk spreken van een compromis omdat alle 3 voorgestelde maatregelen voor hen negatief zijn.
Er zou voor die groep pas sprake zijn van een soort van compromis of evenwicht wanneer bijvoorbeeld alle beloftenteams uit de piramide werden weggehaald.
Ik zou, als ik hen was, ook iets positiefs eisen. Bijv. afschaffing van de tweede divisie of afschaffing za-zo mix of bij handhaving mix een vaste wedstrijdtijd van 14.30 uur op zaterdag.

Die komen er inderdaad bekaaid van af. Maar het verwijderen van de beloftenteams gaat niet gebeuren. Dat is het wisselgeld voor de profclubs. Het enige dat de alliantie nog rest is er op 21 maart voor gaan liggen. Ik heb overigens nooit goed begrepen dat de zaterdagafdeling akkoord is gegaan met de piramide. De topklasse was in feite de zaterdag eredivisie. De amateurs hebben zich aardig de kaas van het brood laten eten door de profsectie.
 

Ceephax

New member
Het best haalbare compromis om (vrijwel) alle clubs binnenboord te kunnen houden.

De beloften moeten we helaas maar als onvermijdelijk bijproduct gaan beschouwen, want dat wordt toch niet meer teruggedraaid.

Heb je iets opgevangen of ze van plan zijn om wat divisie's aan te maken? Bijvoorbeeld 2x 2e Div, 4x 3e Div en 6x, Hoofdkl? Aangezien ze de beloften pas in 2018 willen laten instromen heb ik het idee dat ze wat willen veranderen aan de structuur, anders had je de beloften al gewoon komend seizoen in de Hoofd en Eerste klasse kwijt gekund.
 
Bovenaan