De clubs in de Derde Divisie moeten minimaal 6 spelers voor 12 uur op de loonlijst hebben staan. Voor clubs uit de Tweede Divisie is het 13 spelers voor 12 uur.
Een contract voor 12 uur betekent zo'n 6600 per jaar, dat is dus fors meer dan die 1500 of 2000 euro, die ze de spelers nu geven aan vergoedingen.
De clubs klagen niet zozeer over de verplichting om spelers te betalen maar over "ongelijkheid" die binnen hun selectie zou ontstaan (omdat ze het niet aan alle spelers kunnen bieden). De KNVB zegt dat ze minimaal 6 spelers voor 12 uur onder contract moeten hebben, terwijl ze zelf liever 18 spelers voor 4 uur onder contract willen hebben, wat in totaal evenveel contracturen (72) is en bovendien veel meer in de buurt zit van de bedragen, die ze nu ook al betalen.
Ik heb dit ook al eens benoemd mbt de eisen van de Eerste Divisie: 16 spelers voor 40 uur, waarom laat met de clubs niet zelf bepalen hoe ze die uren (640) verdelen over een minimum aantal spelers?
Ze blijven volharden dat het wel zo is, de cijfers zeggen anders.
De uitslagen tussen Topklassers en Beloftenteams in oefenduels zijn overigens wel interessant. Als HSC '21 zelfs Jong De Graafschap op 3-3 houdt dan durf ik wel te zeggen dat veel beloftenteams volgend jaar in de 2e en 3e divisie degradatiekandidaat nummer 1 zijn.
Ik kom op 5486 per jaar?
Dat laatste bedoelde ik ook eigenlijk. Als iemand denkt met een amateurteam de Eredivisie aan te kunnen, waarom niet? Het is natuurlijk totaal onrealistisch maar de beperking van aantal profspelers zou je vanuit sportief oogpunt niet hoeven hebben. Begrijp dat het vooral een vakbondding is.
Best gek: wij zijn in de virtuele 3e divisie vooralsnog de meest noordelijke club.
En in de zaterdag groep zou HSC'21 een van de meer zuidelijke zijn...
Ik tel er nu nog maar vijf.
Dat wordt nog 't begin van 't einde van 't zondagvoetbal
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/08/biljartbond-discrimineert-met-wedstrijden-op-zondag