De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
Dat moet de praktijk gaan uitwijzen. Vind ik erg lastig in te schatten.

Misschien is het dan een optie dat er eerst een concept- indeling wordt gemaakt, waar de clubs nog op kunnen reageren of bezwaar tegen kunnen maken.

Ongetwijfeld. Maar dan krijg je alsnog niet iedereen tevreden. En op lager niveau kan ik me juist goed voorstellen dat je een zaterdag- en zondagscheiding hebt. Is het dan misschien niet beter gewoon de districten af te schaffen en (vanaf bv de 1e klasse) 1 zaterdagcompetitie te hebben en 1 zondagcompetitie, waarbij iedereen zoveel mogelijk regionaal wordt ingedeeld. Op die manier had je ook de huidige beslissing mbt West II Zondag niet nodig.

noordooster

Well-known member
In zijn algemeenheid : Bij voorstellen tot veranderingen is het goed je ook te verdiepen in degenen die zulke voorstellen bedenken, in eerdere publicaties, in eerder geuite idee?n en meningen en in de motieven , zeker wanneer er nog diverse niet uitgewerkte open uiteinden aan zitten .
Helemaal wanneer eraan toegevoegd wordt dat " dat later vanzelf komt ".

Dat doet me denken aan bij de hoofdklassen: we stemmen in met het zogenaamde weekendvoetbal en vervolgens moeten we maar akkoord gaan met de verdere uitwerking. Geen weg terug.
Of : een za. en een zo. club gaan fuseren zonder eerst een keuze te maken vwb het prestatievoetbal. Vervolgens maakt de fusieclub een keuze , vaak waarbij de grootste achterban zijn zin krijgt . Grote kans , dat 1 van beide fusieclubs achteraf erg ontevreden is en denkt van : Hadden we bij de fusie maar betere afspraken zonder open uiteinden gemaakt. ( Hiervan ken ik enkele voorbeelden )

Nogmaals er zitten teveel open uiteinden aan, die bij nadere invulling het plan gemakkelijk tot een slecht plan kan maken, veel te verwachten organisatorische problemen en enkele zaken die een verslechtering inhouden ten opzichte van wat we nu hebben.

Het is mogelijk binnen de huidige piramide enkele aanpassingen te doen waardoor er een betere piramide ontstaat dan wat we nu hebben en dan wat er zonet werd voorgesteld.

de waan

Well-known member
Ongetwijfeld. Maar dan krijg je alsnog niet iedereen tevreden. En op lager niveau kan ik me juist goed voorstellen dat je een zaterdag- en zondagscheiding hebt. Is het dan misschien niet beter gewoon de districten af te schaffen en (vanaf bv de 1e klasse) 1 zaterdagcompetitie te hebben en 1 zondagcompetitie, waarbij iedereen zoveel mogelijk regionaal wordt ingedeeld. Op die manier had je ook de huidige beslissing mbt West II Zondag niet nodig.

Je krijgt nooit iedereen tevreden. Dat is nu ook niet. Indelingen pakken altijd wel vervelend uit voor sommige clubs, hoe je het ook doet.

Het loslaten van de districten is onderdeel van het stappenplan (stap 2), maar is voor lang niet alle knelpunten een oplossing.

Joost

Well-known member
In zijn algemeenheid : Bij voorstellen tot veranderingen is het goed je ook te verdiepen in degenen die zulke voorstellen bedenken, in eerdere publicaties, in eerder geuite idee?n en meningen en in de motieven , zeker wanneer er nog diverse niet uitgewerkte open uiteinden aan zitten .
Helemaal wanneer eraan toegevoegd wordt dat " dat later vanzelf komt ".

Dat doet me denken aan bij de hoofdklassen: we stemmen in met het zogenaamde weekendvoetbal en vervolgens moeten we maar akkoord gaan met de verdere uitwerking. Geen weg terug.
Of : een za. en een zo. club gaan fuseren zonder eerst een keuze te maken vwb het prestatievoetbal. Vervolgens maakt de fusieclub een keuze , vaak waarbij de grootste achterban zijn zin krijgt . Grote kans , dat 1 van beide fusieclubs achteraf erg ontevreden is en denkt van : Hadden we bij de fusie maar betere afspraken zonder open uiteinden gemaakt. ( Hiervan ken ik enkele voorbeelden )

Nogmaals er zitten teveel open uiteinden aan, die bij nadere invulling het plan gemakkelijk tot een slecht plan kan maken, veel te verwachten organisatorische problemen en enkele zaken die een verslechtering inhouden ten opzichte van wat we nu hebben.

Het is mogelijk binnen de huidige piramide enkele aanpassingen te doen waardoor er een betere piramide ontstaat dan wat we nu hebben en dan wat er zonet werd voorgesteld.

Welke open eindjes en organisatorische problemen?
Je blijft hangen in hetzelfde vage verhaal.

noordooster

Well-known member
Op verzoek dan gewoon een paar punten die in me opkomen. Geen volledigheid.
Wellicht later wat meer...

Bv het jaar na jaar organiseren van goede competities in de 3 stromen wordt moeilijk.

In hoeverre verworden de zaterdagcompetities tot een veredelde vorm van het zogenaamde weekendvoetbal als deze stroom de mogelijkheid wordt geboden laat op de middag of op de zondag te mogen voetballen ( zoals nu in de zaterdagcompetities in west 2 dreigt te gebeuren) ?
Hier zouden goede regels voor moeten komen. Wedstrijden om 14.00, 14.30 of 15.00 uur waarvan op zaterdag ! alleen mag worden afgeweken bij gezamenlijke goedkeuring

Welke zaterdagvereniging zal er kiezen voor het zogenaamde weekendvoetbal, als de thuisclub de wedstrijddag gaat bepalen ?

Welke regels gelden er voor de zondagcompetities ?
In hoeverre gelden de regels voor zondagcompetities ook voor weekendvoetbal-competities en kunnen die stromen niet in elkaar geschoven worden, zodat je 2 stromen krijgt, zondag- en zaterdagvoetbal.

Er zijn nogal wat verenigingen met een zaterdag en zondag prestatieteam, waarbij de een niet dient als een soort opleiding voor de ander en waarbij e.e.a. altijd goed heeft gefunctioneerd. Ik ben erop tegen, dat de club er daarvan per se tegen haar wil 1 moet afstoten of dat men gedwongen wordt een nieuwe vereniging op te richten.

Het zinnetje "vooralsnog alleen in naam " houdt iets in van een soort verborgen agenda die me niet bevalt.

Een aangepaste p-d regeling loopt vooruit op het volstrekt niet weten welke keuzes er worden gemaakt. In hoeverre zorgt dit voor organisatorische problemen.

In hoeverre kan met minder organisatorische problemen vanuit het bestaande systeem met enkele aanpassingen een beter alternatief gecre?erd worden.
Aanpassingen als overstappen met behoud van niveau, ook voor de niveaus boven de eerste klassen. maar wellicht niet perse elk seizoen de mogelijkheid.
Loslaten van districtsgrenzen. Niet per district per speeldag en per niveau noodzakelijkerwijs evenveel klassen.
2e en 3e divisie hervormen tot 1 niveau. en het huidige hoofdklasse niveau breder maken . Alle beloftenteams eruit.

Joost

Well-known member
Op verzoek dan gewoon een paar punten die in me opkomen. Geen volledigheid.
Wellicht later wat meer...

Bv het jaar na jaar organiseren van goede competities in de 3 stromen wordt moeilijk.

In hoeverre verworden de zaterdagcompetities tot een veredelde vorm van het zogenaamde weekendvoetbal als deze stroom de mogelijkheid wordt geboden laat op de middag of op de zondag te mogen voetballen ( zoals nu in de zaterdagcompetities in west 2 dreigt te gebeuren) ?
Hier zouden goede regels voor moeten komen. Wedstrijden om 14.00, 14.30 of 15.00 uur waarvan op zaterdag ! alleen mag worden afgeweken bij gezamenlijke goedkeuring

Breek je hokjes eerst eens af.
Er is geen zaterdag of zondagvoetbal meer.
Er is amateurvoetbal waarbij iedere club een voorkeur voor een bepaalde speeldag heeft. In het overzichtje van de Waan staat ook heel duidelijk dat iedereen zijn keuze heeft. Je punt is dus totaal irrelevant.

Welke zaterdagvereniging zal er kiezen voor het zogenaamde weekendvoetbal, als de thuisclub de wedstrijddag gaat bepalen ?
Dat zal de toekomst uitwijzen maar kan geen inhoudelijk kritiekpunt zijn, wellicht helemaal niemand.

Welke regels gelden er voor de zondagcompetities ?
In hoeverre gelden de regels voor zondagcompetities ook voor weekendvoetbal-competities en kunnen die stromen niet in elkaar geschoven worden, zodat je 2 stromen krijgt, zondag- en zaterdagvoetbal.
Er zijn geen zondagcompetities meer.
Er zijn, voorbeeldje, 10 1e klasse waarvan er 5 op zaterdag voetballen, en 5 op zondag. Of 7 op zaterdag en 3 op zondag, of 6 op zaterdag, 3 op zondag en 1 gemengde klasse. Het geniale aan dit idee is namelijk dat er geen numerus fixus is.

Er zijn nogal wat verenigingen met een zaterdag en zondag prestatieteam, waarbij de een niet dient als een soort opleiding voor de ander en waarbij e.e.a. altijd goed heeft gefunctioneerd. Ik ben erop tegen, dat de club er daarvan per se tegen haar wil 1 moet afstoten of dat men gedwongen wordt een nieuwe vereniging op te richten.
Daarin verschillen we van mening. Ik vind het onbestaanbaar dat een vereniging twee eerste elftallen heeft en dat wordt inderdaad niet meer mogelijk. Wel bestaan daar mogelijkheden voor in de reservecompetitie. Je zou bijvoorbeeld ook klassen kunnen samenstellen waarbij de afspraak is om op dezelfde dag te spelen op hetzelfde tijdstip.

Het zinnetje "vooralsnog alleen in naam " houdt iets in van een soort verborgen agenda die me niet bevalt.
Ja, en Elvis leeft.

Een aangepaste p-d regeling loopt vooruit op het volstrekt niet weten welke keuzes er worden gemaakt. In hoeverre zorgt dit voor organisatorische problemen.
Dat zorgt niet voor problemen want de p/d regeling wordt pas vastgesteld na indeling van de klassen.

In hoeverre kan met minder organisatorische problemen vanuit het bestaande systeem met enkele aanpassingen een beter alternatief gecre?erd worden.
Aanpassingen als overstappen met behoud van niveau, ook voor de niveaus boven de eerste klassen. maar wellicht niet perse elk seizoen de mogelijkheid.
Loslaten van districtsgrenzen. Niet per district per speeldag en per niveau noodzakelijkerwijs evenveel klassen.
Dit is ongeveer de samenvatting van Waans idee.

Fregge

Well-known member

Alle beloftenteams eruit.

Ik vind deze 2 elkaar tegenspreken, no. Zou je dit willen verklaren?

noordooster

Well-known member
Er is amateurvoetbal waarbij iedere club een voorkeur voor een bepaalde speeldag heeft. In het overzichtje van de Waan staat ook heel duidelijk dat iedereen zijn keuze heeft. Je punt is dus totaal irrelevant.

Zolang de naar de zaterdagcompetities overstappende zondagteams de mogelijkheid hebben op zaterdag aan het eind van de middag te beginnen of in voorkomende gevallen op zondag te mogen voetballen, net als straks dreigt te gebeuren in West 2,
zou zaterdagvoetbal verworden tot het zogenaamde weekendvoetbal en dat zou een flinke verslechtering en uitholling van de zaterdagcompetities betekenen. Dit punt bevat nu losse uiteinden en zou , wanneer dat niet goed geregeld wordt een flinke devaluatie van de op dit moment goed functioneren zaterdagcompetities betekenen.

Breek je hokjes eerst eens af.
Er is geen zaterdag of zondagvoetbal meer.
Er zijn geen zondagcompetities meer.

Ik beschouw de competities van clubs die op zaterdag willen voetballen als zaterdagcompetities en van die op zondag willen voetballen als zondag competities en desnoods zou je de derde stroom kunnen noemen "zogenaamd weekend voetbal ".

Joost

Well-known member
Zolang de naar de zaterdagcompetities overstappende zondagteams de mogelijkheid hebben op zaterdag aan het eind van de middag te beginnen of in voorkomende gevallen op zondag te mogen voetballen, net als straks dreigt te gebeuren in West 2,
zou zaterdagvoetbal verworden tot het zogenaamde weekendvoetbal en dat zou een flinke verslechtering en uitholling van de zaterdagcompetities betekenen. Dit punt bevat nu losse uiteinden en zou , wanneer dat niet goed geregeld wordt een flinke devaluatie van de op dit moment goed functioneren zaterdagcompetities betekenen.
Clubs die kiezen voor de zaterdag als speeldag spelen op zaterdag, clubs die kiezen voor de zondag als speeldag spelen op zondag.
Het kiezen van een aanvangstijdstip is nu ook al mogelijk, kijk bijvoorbeeld naar Leonidas in de hoofdklasse dat op een aparte tijd speelt.

Ik snap je punt maar het is onwaarschijnlijk en desnoods af te bakenen.

Fregge

Well-known member
" Waarvan de een niet dient als beloftenteam/ opleidingsteam van de ander ".
Hoe het in N Brabant is, weet ik niet, maar die situatie komt in Noord regelmatig voor .

In Brabant geloof ik alleen JVC (maar dat kan de waan ook zo weer tegenspreken). Maar goed, dan nog: Je kan dat niet controleren. Dus het is allemaal wel of allemaal niet.

noordooster

Well-known member
In het overzichtje van de Waan staat ook heel duidelijk dat iedereen zijn keuze heeft. Je punt is dus totaal irrelevant.

Ik vind mijn opmerkingen wel relevant.
Ik vind de aangegeven kritiekpunten en constateringen van open eindjes die bij nadere invulling een flinke verslechtering voor met name het zaterdagvoetbal kunnen inhouden wel degelijk relevant .
Het is overigens ook niet voor niets, dat met name zaterdagverenigingen in grote getale het voetballen op zaterdag aan het eind van de middag of begin van de avond zien als een grote achteruitgang , vooral financieel.
Ook de mogelijkheid van zondagteams in zaterdagcompetities om op zondag wedstrijden te mogen spelen ( als in West 2 ) vind ik een devaluatie van de zaterdagcompetities. Hierover geeft de Waan geen exacte duidelijkheid.

Ja, en Elvis leeft.

Een domme diskwalificatie van een serieus punt
Ik houd inderdaad niet van verborgen agenda's daarvan heb ik in deze regio met zowel zaterdag- als zondagvoetbal teveel meegemaakt.
Misschien dat het in zondagvoetballand Limburg wat anders ligt.

Dit is ongeveer de samenvatting van Waans idee.

Ik zie een aantal essenti?le verschillen. Daarom noem ik ze ook.

noordooster

Well-known member
Ik snap je punt maar het is onwaarschijnlijk en desnoods af te bakenen.

In dat vooralsnog niet duidelijk afbakenen op een manier zoals ik enkele malen al noemde zit voor mij een kritiekpunt.
Wanneer er voor de zaterdagcompetities iets uit komt zoals men in West 2 van plan is, zie ik dat als een forse verslechtering van de zaterdagcompetities en kun je er m.i. beter niet aan beginnen.
En dat is overigens ook een flink kritiekpunt op de MSC-plannen voor de hoofdklassen van mij en van een aantal ( vele ? ) zaterdaghoofdklassers

Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Allemaal wel accepteren bedoel ik dan he. Niet dat je verplicht een tweede elftal de piramide in moet sturen.

Joost

Well-known member
In dat vooralsnog niet duidelijk afbakenen op een manier zoals ik enkele malen al noemde zit voor mij een kritiekpunt.
Wanneer er voor de zaterdagcompetities iets uit komt zoals men in West 2 van plan is, zie ik dat als een forse verslechtering van de zaterdagcompetities en kun je er m.i. beter niet aan beginnen.
En dat is overigens ook een flink kritiekpunt op de MSC-plannen voor de hoofdklassen van mij en van een aantal ( vele ? ) zaterdaghoofdklassers

Ik zal stoppen met reageren op je onwaarschijnlijke hersenspinsel die enkel voor vervuiling van het topic zorgen.

noordooster

Well-known member
Ik zal stoppen met reageren op je onwaarschijnlijke hersenspinsel die enkel voor vervuiling van het topic zorgen.

Hij speelt weer het geweten van dvk.
Eerst een aantal malen aan mij vragen om een reactie op dat verhaal van de waan en vervolgens zo reageren op een aantal goede punten van kritiek en bezorgdheid.
Wie het niet met Joost eens is of hem tegen durft te spreken, is kennelijk aan de beurt, want Joost heeft de wijsheid in pacht....

de waan

Well-known member
Joost heeft gewoon op je gereageerd, hoor. Punt is dat iedere discussie met jou binnen no time weer op dezelfde paar stokpaardjes uitkomt. Zelfs als het helemaal niet relevant of van toepassing is sleep je ze er toch weer bij.

noordooster

Well-known member
Als je op een aantal gerede punten van kritiek of bezorgdheid reageert met "hersenspinsels " of "topicvervuiling" noem ik dat geen gewone reactie.
Maar dat zal een verschil in perceptie zijn.
Maar in plaats van dat jij bv ingaat op het punt van de toegestane of verplichte aanvangstijden en speeldagen in een zaterdagcompetitie , waarin ook overstappers vanuit het zondagvoetbal zitten, kom jij ook niet verder dan niet-relevant of niet van toepassing.
Daarmee diskwalificeer ook jij jezelf.
Wellicht moet ook jij wat meer kennis nemen van de zaken waar grote delen van het zaterdagvoetbal moeite mee heeft als het gaat om initiatieven richting zogenaamd weekendvoetbal.

Bovenaan