De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
De prachtige amateurtraditie van een voorzitter die zijn spelers gewoon contracten aanbiedt, al dan niet onvrijwillig...
En die een amateurpiramide wil behouden, maar dan natuurlijk wel betalen... Want we moeten wel de beste amateurclub van het land zijn...

de waan

Well-known member
Het fenomeen blijft me toch bezighouden. En ik blijf als rasoptimist toch ook denken in oplossingen. :) Naar aanleiding van het houtje-touwtje compromis dat de KNVB uit de hoge hoed getoverd in West II toch maar weer eens aan het denken gegaan over hoe je in de competitiestructuur nou toch een wijziging zou kunnen doorvoeren, zonder dat we tot in de eeuwigheid door blijven ouwehoeren en zonder dat er op voorhand alweer gedoe ontstaat over alles waar je een beer op de weg kunt zien. Dan moet je het toch stapje voor stapje gaan doen en (waar mogelijk) de regie ook bij de clubs laten.

Voordelen bij het stappenplan hieronder is dat veel gekende haken en ogen worden omzeild:
- Competitie-opzet wordt veel flexibeler;
- Zondagclubs hoeven niet thuis op zaterdag te spelen en zaterdagclubs hoeven - als ze dat niet willen - niet op zondag te spelen;
- Er vallen geen 'gaten' meer in de zondagcompetitie en clubs hoeven na een overstap niet op een veel te laag niveau in te stromen (ja, ja, je leest het goed NoordOoster);
- Door het 'hefboomeffect' en meer uitwisseling tussen speeldagen spelen clubs zoveel mogelijk tegen clubs van gelijkwaardig niveau;
- Weekendvoetbal kan al naar gelang de vraag worden ingevoerd (of niet);
- Geen veredelde beloftenteams en reserve-elftallen meer in de zaterdagcompetities;

Ik heb bewust het divisievoetbal en de hoofdklasse buiten beschouwing gelaten voor de overzichtelijkheid en omdat daar al ontiegelijk veel over geouwehoerd is;

Het plan voorziet in vijf stappen, waar ik voor het gemak (en erg ambitieus) een seizoen aan heb gekoppeld. Zeg het maar, wat zie ik over het hoofd?

Stap 1: 2019-2020
? Aanpassen van de benamingen aan van de klassen, zodat (vooralsnog alleen in naam) het onderscheid tussen zaterdag- en zondagvoetbal vervalt
1e klasse A t/m K
2e klasse A t/m U
Enzovoort
? Aangepaste p/d regeling om te komen tot de competities zoals genoemd in stap 2

Stap 2: 2020-2021
? Stroomlijnen van de piramide (stap 1) waarbij de strikte districtsgrenzen worden losgelaten en de piramide meer symmetrisch wordt gemaakt. De organisatie van elke afdeling wordt belegd bij ??n van de districten (zoals bij de divisies in het jeugdvoetbal). Doel hiervan is ook met name om de niveaus per speeldag en per district zoveel als mogelijk gelijk te maken.
- 11 1e klassen (154 clubs) (5 za, 6 zo) nu 11 (verschil 0)
- 22 2e klassen (308 clubs) (10 za, 12 zo) nu 22 (verschil 0)
- 36 3e klassen (462 clubs) (17 za, 19 zo) nu 20 / 22 (verschil -3 / -3)
- 48 4e klassen (616 clubs) (ca. 23 za, 25 zo) nu 31 / 35 (verschil -8 / -10)
- 5e klassen (ca. 900 clubs) (ca. 20 za, 44 zo) nu 6 / 27 (verschil +14 / +17)
? Aangepaste p/d regeling om te komen tot de competities genoemd in stap 3.

Stap 3: 2021-2022
? Stroomlijnen van de piramide (stap 2)
- 10 1e klassen (140 clubs) verschil - 1
- 20 2e klassen (280 clubs) verschil - 2
- 30 3e klassen (560 clubs) verschil - 1
- 45 4e klassen (700 clubs) verschil – 3
- 5e klassen
? Clubs voor aanvang van de competitie voorkeursspeeldag laten kiezen (en hiermee de mogelijkheid tot horizontaal doorstromen). Het aantal zaterdag- en zondagafdelingen kan daarmee jaarlijks vari?ren en wijzigen per niveaulaag. Gevolg kan ook zijn dat er - tijdelijk - afdelingen met 13 of 15 clubs ontstaan of dat clubs vrijwillig voor ??n seizoen op een andere speeldag uitkomen (en waar mogelijk in overleg met tegenstander thuiswedstrijden wel op de voorkeursdag kunnen spelen).
? Voor aanvang van de competitie intentie peilen bij clubs of ze behalve in een afdeling per speeldag ook in een gemengde afdeling willen spelen (thuisclub bepaalt speeldag en tijd). Naar behoefte naast zaterdag- en zondagafdelingen ook gemengde afdelingen invoeren (uitgangspunt: een gemengde afdeling alleen invoeren als de reistijd in kilometers niet toeneemt).

Stap 4: 2022-2023
Uitfaseren ‘dubbele’ standaardteams: clubs moeten een keuze maken met welk standaardteam ze doorgaan. Uitzondering voor fusieclubs ontstaan uit zaterdag- en zondagclub. Voorwaarde daarbij is wel dat er een bevredigende oplossing is voor de reserveklassen.

Stap 5: 2023-2024
Uitfaseren ‘dubbele’ standaardteams bij fusieclubs.

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Mij staat het verfrissende idee om de benamingen te laten vallen erg aan. Het amateurvoetbal wordt volledig in elkaar geschoven en biedt voor alle clubs een hoop meer mogelijkheden zonder dat hun voorkeursspeeldag in gedrang komt.

JMD

Well-known member
Eerst even de reactie van NO: 'schande, de zaterdag wordt weer genaaid, en moet er aan te pas komen om zondag te redden. Weekendvoetbal moet niet kunnen, want zaterdag 14.30 is de allermooiste tijd om te spelen en dat vind ik en daar moet de rest van NL maar aan voldoen''
Dank je wel NO voor je bijdrage, die we zoals zo vaak niet zagen aankomen.

Dan gaan nu de mensen aan de slag die denken in oplossingen en ook vooruit willen.
Mooi stuk de waan, ik ben niet zo goed in alle klassen en aantallen, dus dat heb ik niet gecontroleerd. Alleen onderstaand kan problemen geven:
Naar behoefte naast zaterdag- en zondagafdelingen ook gemengde afdelingen invoeren (uitgangspunt: een gemengde afdeling alleen invoeren als de reistijd in kilometers niet toeneemt).
Want als reistijd niet toe mag nemen kan het dus zo zijn dat er uiteindelijk een niet gewenste indeling gaat komen omdat anders de reisafstand toeneemt.

de waan

Well-known member
Nou ja, dat zie ik een beetje als een globale stelregel. Om een extreem voorbeeld te geven: stel dat 28 vierdeklassers in het hele land wel iets zien in gemengd indelen, dat je dan dus niet twee gemengde afdelingen gaat invoeren.

Joost

Well-known member
Eerst even de reactie van NO: 'schande, de zaterdag wordt weer genaaid, en moet er aan te pas komen om zondag te redden. Weekendvoetbal moet niet kunnen, want zaterdag 14.30 is de allermooiste tijd om te spelen en dat vind ik en daar moet de rest van NL maar aan voldoen''
Dank je wel NO voor je bijdrage, die we zoals zo vaak niet zagen aankomen.

Dan gaan nu de mensen aan de slag die denken in oplossingen en ook vooruit willen.
Mooi stuk de waan, ik ben niet zo goed in alle klassen en aantallen, dus dat heb ik niet gecontroleerd. Alleen onderstaand kan problemen geven:

Want als reistijd niet toe mag nemen kan het dus zo zijn dat er uiteindelijk een niet gewenste indeling gaat komen omdat anders de reisafstand toeneemt.

Zullen we niet gaan oordelen voordat N-O een reactie geplaatst heeft? Ik zie namelijk eigenlijk geen enkel punt waarop zelfs hij kritiek zou kunnen hebben.

noordooster

Well-known member
- Er vallen geen 'gaten' meer in de zondagcompetitie en clubs hoeven na een overstap niet op een veel te laag niveau in te stromen (ja, ja, je leest het goed NoordOoster);

Dat overstappen met behoud van niveau, heb ik al heel vaak bepleit. Goed zo !

En het idee van een combinatie van 3 stromen, zaterdagvoetbal, zondagvoetbal of een gemengde variant, al naar gelang de keuze van de clubs heb ik hier ook al eens uitgewerkt en als mogelijkheid genoemd.

In de uitwerking zie ik ook enkele zaken waar ik heb absoluut niet mee eens ben en die een verslechtering zouden zijn t.o.v de huidige situatie, ook t.a.v de organisatie, maar daar ga ik op dit moment maar verder niet op in, misschien later.

JMD

Well-known member
Zullen we niet gaan oordelen voordat N-O een reactie geplaatst heeft? Ik zie namelijk eigenlijk geen enkel punt waarop zelfs hij kritiek zou kunnen hebben.
Hoop doet leven inderdaad, maar helaas:
In de uitwerking zie ik ook enkele zaken waar ik heb absoluut niet mee eens ben en die een verslechtering zouden zijn t.o.v de huidige situatie, ook t.a.v de organisatie, maar daar ga ik op dit moment maar verder niet op in, misschien later.

Joost

Well-known member
Dat overstappen met behoud van niveau, heb ik al heel vaak bepleit. Goed zo !

En het idee van een combinatie van 3 stromen, zaterdagvoetbal, zondagvoetbal of een gemengde variant, al naar gelang de keuze van de clubs heb ik hier ook al eens uitgewerkt en als mogelijkheid genoemd.

Noem dan eens specifiek waar je het niet mee eens bent, ik zie ze namelijk niet.

noordooster

Well-known member
Zullen we niet gaan oordelen voordat N-O een reactie geplaatst heeft?

Verstandig praat van jou, Joost.

Verder toont JMD hiermee weer een kant van zichzelf waar hij niet trots op kan zijn en die hij veel te vaak toont.

Er zijn er hier veel meer die anders denken over bepaalde amateurvoetbalzaken dan ik, maar er zijn slechts weinigen die het op een dusdanig domme irritante manier verwoorden als JMD.

Overigens, voor bijval over idee?n die ik over het amateurvoetbal heb, kan ik beter terecht in de echte voetbalwereld buiten ( de wat eenzijdig samengestelde ) dvk om.

de waan

Well-known member
Vriendelijk verzoek aan JMD en NoordOoster om hun priv? vetes even te staken of elders uit te vechten. Inhoudelijke bijdrages zijn wel welkom, ook als je het er niet mee eens bent.

noordooster

Well-known member
Vriendelijk verzoek aan JMD en NoordOoster om hun priv? vetes even te staken of elders uit te vechten. Inhoudelijke bijdrages zijn wel welkom, ook als je het er niet mee eens bent.

Misschien even goed om erbij te vermelden welk figuur hier weer begint met irritant uitlokken.

noordooster

Well-known member
Noem dan eens specifiek waar je het niet mee eens bent, ik zie ze namelijk niet.

Zoals ik al zei, Joost, misschien later.
In een deel van het betoog kan ik me vinden.
Deels heb ik dat ook zelf enkele malen bepleit.

Ik zie nogal wat zaken met open uiteinden, waarbij ik pas mijn oordeel zou willen geven bij een specifiekere invulling.
Ook voorzie ik nogal wat organisatorische problemen.
Dit nog afgezien van idee?n die ik een verslechtering zou vinden t.o.v de huidige situatie , idee?n waar ik absoluut tegen ben.

JMD

Well-known member
Nou ja, dat zie ik een beetje als een globale stelregel. Om een extreem voorbeeld te geven: stel dat 28 vierdeklassers in het hele land wel iets zien in gemengd indelen, dat je dan dus niet twee gemengde afdelingen gaat invoeren.

Ja, oke. Dat is logisch inderdaad.
Ik vraag me dan alleen af of je dan niet elk jaar gedonder krijgt met indelen.

de waan

Well-known member
Dat moet de praktijk gaan uitwijzen. Vind ik erg lastig in te schatten.

Misschien is het dan een optie dat er eerst een concept- indeling wordt gemaakt, waar de clubs nog op kunnen reageren of bezwaar tegen kunnen maken.

Bovenaan