De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

De Groene Scout

Well-known member
Ik heb dat anders gehoord. SSSE was niet op sterven na dood bij de fusie in 2006.
Ik heb dat ook anders gehoord en dat het wel zo was. Vrijwel alle jeugd uit Eibergen ging naar Sp. Eibergen en met name vanuit die jeugdhoek van SSSE was de drang richting fusie sterk.
Met zaterdag/zondag had dat niet zo veel te maken.

noordooster

Well-known member
Ik heb dat ook anders gehoord en dat het wel zo was. Vrijwel alle jeugd uit Eibergen ging naar Sp. Eibergen en met name vanuit die jeugdhoek van SSSE was de drang richting fusie sterk.
Met zaterdag/zondag had dat niet zo veel te maken.

Kennelijk maar net van wie je de verhalen hoort.
Ik kan me vergissen, maar ik meende dat voor de fusie de jeugd al een poos samen was.
Het zou best kunnen, dat ze ook bij SSSE wel wilden fuseren, anders was het ook niet doorgegaan.
Maar achteraf hadden ze spijt, dat de meerderheid van de leden van de gefuseerde club het prestatievoetbal op zaterdag afserveerde.

Max

Administrator
Forumleiding
Iedere club heeft enkele leden met een enorme hang naar vroeger. Gezien jijzelf dat ook wel een beetje hebt is het niet wonderbaarlijk dat jij die leden spreekt. Je spreekt toch vaker met min of meer gelijkgestemden.

de waan

Well-known member
Waarschijnlijk kun je ook nog wel vijf mensen in Winsum en Bedum vinden die vinden dat hun zondagclubje nooit had moeten fuseren. Dingen veranderen nou eenmaal. In 90% van de situaties neigt het nu naar zaterdag, in Eibergen toevallig niet. Zal vooral met de regio te maken hebben: de fusie met Grol bleek voor Grolse Boys een laatste stuiptrekking en ook Haarlo is naar zondag gegaan. Maar misschien zit over tien jaar in de Achterhoek ook wel alles op zaterdag.

noordooster

Well-known member
Waarschijnlijk kun je ook nog wel vijf mensen in Winsum en Bedum vinden die vinden dat hun zondagclubje nooit had moeten fuseren.

Ik spreek de laatste tijd weinig mensen in Bedum en in Winsum.
Maar ik weet er wel een beetje van.
Ook in Bedum was eerst de jeugd samen en later gingen de moederverenigingen CVVB en Bedum samen. CVVB verreweg de grootste en altijd tamelijk hoog spelend. Ook na de fusie hield men er 2 prestatieteams. Za meestal eerste klasse en zo de laatste jaren 5e klasse.
Toen er voor zondag niet genoeg spelers meer over waren voor zelfs maar 1 team is men daarmee gestopt.

In Winsum zijn Hunsingo en Viboa in 2016 gefuseerd nadat de jeugd l een poosje samen was. Ook hier was Viboa de grootste en hoogst spelende ( zaterdag ) tak. Iets van 2 jaar later werd de stekker eruit getrokken bij het prestatieteam op zondag, ook omdat men onvoldoende spelers beschikte om verder te gaan. Ook de A-jeugd had geen zin om op zondag te voetballen.

In met name Drenthe en Oost Groningen kan ik zo minimaal 20 verenigingen opnoemen waar net als bij Eibergen eerst prestatievoetbal was op zaterdag en zondag ( meestal na een fusie )en waar na verloop van tijd het zaterdagvoetbal werd afgeserveerd.

noordooster

Well-known member
Kennelijk is zaterdagvoetbal kut.

Met name in het verleden werd er op die manier wel vaak tegenaan gekeken.
Het werd met de nek aangekeken ,er werd lacherig over gedaan en een grote groep van de bevolking had er geen belangstelling voor.
De laatste jaren zie je dat de interesse in het zaterdagvoetbal sterk toenam en dat het nu wordt gezien als de tak die nodig is om het zondagvoetbal van de ondergang te redden.

de waan

Well-known member
Ik spreek de laatste tijd weinig mensen in Bedum en in Winsum.

- heel lang verhaal -

Dankjewel voor het epistel, maar het was slechts een voorbeeld ter illustratie. Dat doet allemaal niks af aan het gegeven dat individuele leden nogal eens in het verleden blijven hangen. Ook in Eibergen.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member

Omdat je het had over Bedum en Winsum wilde ik je even van wat extra info en achtergronden voorzien.

Dat doet allemaal niks af aan het gegeven dat individuele leden nogal eens in het verleden blijven hangen.

Ik snap mijn geschiedenisleraar steeds beter toen hij zei dat het verleden je lessen leert voor het heden en de toekomst.
Daarbij, niet elke verandering is een verbetering , menig verandering is een verslechtering.
Je moet alleen veranderen als dat ook een verbetering inhoudt.
Niet als het een verslechtering inhoudt, zoals met de voetbalpiramide of met het zaterdagvoetbal in Eibergen.
Helaas zien teveel mensen dat vaak achteraf in.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Maar nu kiezen fusieclubs dus massaal voor zondagvoetbal?

Ik zou het niet massaal willen noemen. Daarbij kun je ook zien, dat het in de ene regio meer voorkwam/ voorkomt dan in de andere.
Vaak tot onbegrip van de zaterdagtak.
Overigens is de trend in heel Nederland, dat met name het standaardvoetbal op zondag sterk afneemt.

Unregistere

Well-known member
Verder heeft Aad nog altijd zijn huiswerkopdracht over correlatie en causaliteit niet gemaakt zie ik. Dat wordt strafwerk!

Misschien had hij het stukje wel uitbesteed aan een collega en zat hij nog met een Zeeuwse bolus op de bank na zijn bezoek aan Hoek - DVS '33 Ermelo. ;)

de waan

Well-known member
Omdat je het had over Bedum en Winsum wilde ik je even van wat extra info en achtergronden voorzien.

Nou ja, ik volg zelf het amateurvoetbal ook wel aardig goed, zoals je misschien wel eens was opgevallen. Je had de achtergrond van mijn opmerking over Bedum/Winsum dus dus niet helemaal begrepen. Geeft niks, misschien was ik niet duidelijk genoeg.

Ik ga weer even stoppen met reageren op zaken die niet relevant zijn en voor het plan dat ik hier een paar dagen terug plaatste. Ik quote hem nog maar weer even omdat ie inmiddels weer aardig weggezakt is. Misschien heeft iemand nog behoefte om het van (relevant) commentaar te voorzien. En om nog even terug te komen op een oude post van Kralinger: ik heb de KNVB nog niet ingelicht.Misschien toch wel een aardig idee om te doen.

Het fenomeen blijft me toch bezighouden. En ik blijf als rasoptimist toch ook denken in oplossingen. :) Naar aanleiding van het houtje-touwtje compromis dat de KNVB uit de hoge hoed getoverd in West II toch maar weer eens aan het denken gegaan over hoe je in de competitiestructuur nou toch een wijziging zou kunnen doorvoeren, zonder dat we tot in de eeuwigheid door blijven ouwehoeren en zonder dat er op voorhand alweer gedoe ontstaat over alles waar je een beer op de weg kunt zien. Dan moet je het toch stapje voor stapje gaan doen en (waar mogelijk) de regie ook bij de clubs laten.

Voordelen bij het stappenplan hieronder is dat veel gekende haken en ogen worden omzeild:
- Competitie-opzet wordt veel flexibeler;
- Zondagclubs hoeven niet thuis op zaterdag te spelen en zaterdagclubs hoeven - als ze dat niet willen - niet op zondag te spelen;
- Er vallen geen 'gaten' meer in de zondagcompetitie en clubs hoeven na een overstap niet op een veel te laag niveau in te stromen (ja, ja, je leest het goed NoordOoster);
- Door het 'hefboomeffect' en meer uitwisseling tussen speeldagen spelen clubs zoveel mogelijk tegen clubs van gelijkwaardig niveau;
- Weekendvoetbal kan al naar gelang de vraag worden ingevoerd (of niet);
- Geen veredelde beloftenteams en reserve-elftallen meer in de zaterdagcompetities;

Ik heb bewust het divisievoetbal en de hoofdklasse buiten beschouwing gelaten voor de overzichtelijkheid en omdat daar al ontiegelijk veel over geouwehoerd is;

Het plan voorziet in vijf stappen, waar ik voor het gemak (en erg ambitieus) een seizoen aan heb gekoppeld. Zeg het maar, wat zie ik over het hoofd?

Stap 1: 2019-2020
? Aanpassen van de benamingen aan van de klassen, zodat (vooralsnog alleen in naam) het onderscheid tussen zaterdag- en zondagvoetbal vervalt
1e klasse A t/m K
2e klasse A t/m U
Enzovoort
? Aangepaste p/d regeling om te komen tot de competities zoals genoemd in stap 2

Stap 2: 2020-2021
? Stroomlijnen van de piramide (stap 1) waarbij de strikte districtsgrenzen worden losgelaten en de piramide meer symmetrisch wordt gemaakt. De organisatie van elke afdeling wordt belegd bij ??n van de districten (zoals bij de divisies in het jeugdvoetbal). Doel hiervan is ook met name om de niveaus per speeldag en per district zoveel als mogelijk gelijk te maken.
- 11 1e klassen (154 clubs) (5 za, 6 zo) nu 11 (verschil 0)
- 22 2e klassen (308 clubs) (10 za, 12 zo) nu 22 (verschil 0)
- 36 3e klassen (462 clubs) (17 za, 19 zo) nu 20 / 22 (verschil -3 / -3)
- 48 4e klassen (616 clubs) (ca. 23 za, 25 zo) nu 31 / 35 (verschil -8 / -10)
- 5e klassen (ca. 900 clubs) (ca. 20 za, 44 zo) nu 6 / 27 (verschil +14 / +17)
? Aangepaste p/d regeling om te komen tot de competities genoemd in stap 3.

Stap 3: 2021-2022
? Stroomlijnen van de piramide (stap 2)
- 10 1e klassen (140 clubs) verschil - 1
- 20 2e klassen (280 clubs) verschil - 2
- 30 3e klassen (560 clubs) verschil - 1
- 45 4e klassen (700 clubs) verschil – 3
- 5e klassen
? Clubs voor aanvang van de competitie voorkeursspeeldag laten kiezen (en hiermee de mogelijkheid tot horizontaal doorstromen). Het aantal zaterdag- en zondagafdelingen kan daarmee jaarlijks vari?ren en wijzigen per niveaulaag. Gevolg kan ook zijn dat er - tijdelijk - afdelingen met 13 of 15 clubs ontstaan of dat clubs vrijwillig voor ??n seizoen op een andere speeldag uitkomen (en waar mogelijk in overleg met tegenstander thuiswedstrijden wel op de voorkeursdag kunnen spelen).
? Voor aanvang van de competitie intentie peilen bij clubs of ze behalve in een afdeling per speeldag ook in een gemengde afdeling willen spelen (thuisclub bepaalt speeldag en tijd). Naar behoefte naast zaterdag- en zondagafdelingen ook gemengde afdelingen invoeren (uitgangspunt: een gemengde afdeling alleen invoeren als de reistijd in kilometers niet toeneemt).

Stap 4: 2022-2023
Uitfaseren ‘dubbele’ standaardteams: clubs moeten een keuze maken met welk standaardteam ze doorgaan. Uitzondering voor fusieclubs ontstaan uit zaterdag- en zondagclub. Voorwaarde daarbij is wel dat er een bevredigende oplossing is voor de reserveklassen.

Stap 5: 2023-2024
Uitfaseren ‘dubbele’ standaardteams bij fusieclubs.

Unregistere

Well-known member
Ben ik de enige die Zeeuwse bolus op zich niet heel erg smakelijk vind klinken?

Haha, nee hoor, de naam kan ook andere associaties oproepen. Maar ze zijn best goed te eten hoor!

Zeeuwe-Bolus.jpg

noordooster

Well-known member
ik heb de KNVB nog niet ingelicht.Misschien toch wel een aardig idee om te doen.

Ik raad je aan daarbij dan de opmerkingen van mij toe te voegen, hoewel ik me vanuit jouw achtergrond en eerdere publicaties kan voorstellen, dat je dat liever niet doet. Je zet het liever weg als niet relevant of niet terzake doend.

En ik raad je aan met een nadere uitwerking te komen, zoals bv ook t.a.v. regelingen m.b.t. aanvangstijden . Je weet welke ik bedoel. Ik noemde ze eerder.
Vertel het hele verhaal en laat niet essenti?le zaken in het ongewisse.

Bovenaan