De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Fregge

Well-known member
Dit bevestigt eens te meer, dat die O23 competitie vooral is opgezet voor verenigingen in het zondagvoetbal .
Het moet de problemen ondervangen die grote clubs hebben om een representatief 2e elftal op de been te brengen. Dat probleem speelt nagenoeg alleen bij zondagverenigingen.
Het moet het probleem ondervangen, dat jonge spelers voor een andere vereniging in de buurt kiezen, iets waar ik ook met name zondagverenigingen over hoor.
De vraag blijft echter of jonge spelers zo''n O23 interessanter vinden dan een standaardteam in de buurt.
Om bovengenoemde zaken te voorkomen, beginnen veel zondagclubs met een prestatief zaterdagteam. Men vindt het echter een nadeel, dat spelers uit zo'n zaterdagteam terecht niet mee mogen doen op zondag.
Met zo'n O23 is het geen probleem om zowel op zaterdag als op zondag mee te doen.

Men verwacht dat het niveau van zo'n O23 competitie beduidend hoger zal liggen dan dat van de reserve Hoofdklasse ( ondanks dat er geen spelers mee mogen doen van 24 en ouder.)
We gaan het zien.
Ik ben ook benieuwd naar de interesse van zaterdagverenigingen van dat niveau en of die dan ook hun 2e elftal terugtrekken uit veelal de reserve hoofdklasse.
Dat betwijfel ik.
Bij een soortgelijk initiatief van clubs in Noord Nederland waren alleen enkele zondagverenigingen geïnteresseerd ( en ook het dit seizoen naar het zaterdagvoetbal overgestapte Achilles 1894 .

Met uitzondering van dit jaar deed ons tweede elftal altijd mee in de top van de reserve hoofdklasse. En nog is het niveau tussen ons 1e en 2e behoorlijk groot is. Dat was niet meer uitdagend (met alleen UDI en Gemert als concurrenten). Als je met zo'n competitie meer weerstand krijgt, prima. Idealer zou zijn als ons O23 eigenlijk 1e klasse gaat spelen of iets dergelijks.

noordooster

Well-known member
Met uitzondering van dit jaar deed ons tweede elftal altijd mee in de top van de reserve hoofdklasse. En nog is het niveau tussen ons 1e en 2e behoorlijk groot is. Dat was niet meer uitdagend (met alleen UDI en Gemert als concurrenten). Als je met zo'n competitie meer weerstand krijgt, prima. Idealer zou zijn als ons O23 eigenlijk 1e klasse gaat spelen of iets dergelijks.

Er zijn heel wat zondagverenigingen die beginnen met een standaardelftal op zaterdag.
Vaak ook wordt zo'n team gebruikt om jongens die nog niet klaar zijn voor zondag 1 te behouden en op te leiden.
Er zijn maar weinig verenigingen bij wie zo'n team 1e klasse of hoger speelt ( alleen AFC geloof ik, waarbij ik me ook afvraag of dat team wordt gezien als opleidingsteam van zo1 ) Met alleen O23 jongens lijkt me dat onmogelijk.

Bonehead

Well-known member
Prima ontwikkeling. Beter dan opleidingsteams op zaterdag. Maar dat is die regio natuurlijk lastiger. Maar wat ik niet snap dat men in de reserve hoofdklasse zondag niet op een ander tijdstip gaat voetballen. Want daar lijkt juist het probleem te liggen.

Wel leuk voor Gemert dat ze ondanks de ongetwijfelde bomvolle bezetting nog een gaatje kunnen vinden voor dit team op de zaterdagmiddag.

noordooster

Well-known member
Beter dan opleidingsteams op zaterdag. Maar dat is die regio natuurlijk lastiger. Maar wat ik niet snap dat men in de reserve hoofdklasse zondag niet op een ander tijdstip gaat voetballen. Want daar lijkt juist het probleem te liggen.

Wel leuk voor Gemert dat ze ondanks de ongetwijfelde bomvolle bezetting nog een gaatje kunnen vinden voor dit team op de zaterdagmiddag.

Ben het helemaal met je eens.
En wat betreft je laatste zeer terechte opmerking : Waar een wil is , is een weg.
En waar de wil er niet is, wil men ook de weg niet vinden.

Unregistere

Well-known member
Ons tweede speelt sinds dit seizoen om 14.00 uur, maar dat is een uitzondering.

Dat is dan dus - min of meer - gelijktijdig met het eerste? Wordt dat als handig ervaren? Want spelers eerst bij twee laten spelen en dan op de bank zetten bij één wordt in dat geval lastiger, lijkt mij.

de waan

Well-known member
Dat kan toch al bijna niet. Bij uitwedstrijden is het eerste sowieso al ruim voor het middaguur weg en de uitwedstrijden van de tweede zijn ook vaak op minimaal drie kwartier reistijd.

Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat dit voor wat minder reizende clubs een reden is om vast te houden aan de ochtend als speeltijd.

Unregistere

Well-known member
Dat is vaak wel de achterliggende gedachte, in elk geval bij thuiswedstrijden. Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Dat het bij dubbele uitduels lastiger wordt, is logisch. Zeker als je zoals HSC flink moet reizen. Maar thuis doen jullie dat dus ook niet?

noordooster

Well-known member
Ook clubs als Staphorst, Harkemase Boys en Flevo Boys spelen met het tweede bij thuiswedstrijden om 14.30 u.of 14.45 u of zo.
Maar in Noord en Oost hebben de meeste topzaterdagclubs voor hun tweede elftal de aanvangstijd kort na de middag.

JMD

Well-known member
Ook clubs als Staphorst, Harkemase Boys en Flevo Boys spelen met het tweede bij thuiswedstrijden om 14.30 u.of 14.45 u of zo.
Maar in Noord en Oost hebben de meeste topzaterdagclubs voor hun tweede elftal de aanvangstijd kort na de middag.

Maar ook dan red je het toch niet om bij zowel 1 als 2 aanwezig te zijn? Want als je om 12.00 begint, is het duel rond 13.45 klaar, dan red je 14.30/14.45 niet. Dus dan maakt het imo ook niet veel uit of je 12.00 speelt of 14.30 als het 2e

Unregistere

Well-known member
Nee zelden. Op donderdag/vrijdag krijgen de spelers te horen of ze bij 1 op de bank zitten of met het 2e mee doen.

Okee, helder. En om en om uit en thuis, dus dan gaat het sowieso niet.

Wij hebben bewust de aanvraag gedaan bij de KNVB om beide teams tegelijk thuis te laten spelen (waar mogelijk). Dan begint het 2e al om 12.00 uur.

noordooster

Well-known member
Maar ook dan red je het toch niet om bij zowel 1 als 2 aanwezig te zijn? Want als je om 12.00 begint, is het duel rond 13.45 klaar, dan red je 14.30/14.45 niet. Dus dan maakt het imo ook niet veel uit of je 12.00 speelt of 14.30 als het 2e

Ik zag wel, dat eerder bij een club als HHC regelmatig het tweede thuis speelde voor het eerste aan en dat soms een speler van het tweede op de bank plaatsnam bij het eerste ,.
De laatste 2 jaar heb ik dat niet meer gezien en spelen ook lang niet altijd het eerste en tweede tegelijk thuis.
En bij uitwedstrijden van een van de twee komt het eigenlijk niet meer voor dat een speler op zaterdagmiddag bij beide teams zit.

bqandy

Well-known member
Naast de O23 competitie zijn er meer plannen bleek uit een gesprek met Arjan Jonkers voorzitter van MSC.
Namelijk een vierde divisie tussen de hoofdklasse en de derde divisie. Er komt daarom een versterkte promotie nog dit seizoen. Nog iemand die dit opgevangen heeft?

De zaterdag zondag mix blijft in de koelkast liggen. De KNVB wil dit aan de clubs over laten, maar die komen er niet uit. Dat ligt overigens niet alleen aan de zaterdagclubs maar ook aan de zondag.
Vooral capaciteitsproblemen op zaterdag zijn pijnpunten.

noordooster

Well-known member
Naast de O23 competitie zijn er meer plannen bleek uit een gesprek met Arjan Jonkers voorzitter van MSC.
Namelijk een vierde divisie tussen de hoofdklasse en de derde divisie. Er komt daarom een versterkte promotie nog dit seizoen. Nog iemand die dit opgevangen heeft?

En dat betekent dat die k...piramide nog verder uitgerekt wordt en dat met straks op het 6e !! niveau het hele land moet doorkruizen ?
Of is dit een nieuwe poging van de KNVB de piramide dusdanig samen te stellen, dat de roep om te mixen sterker wordt ?
Maar eerst maar eens zien of dat waarheid wordt, want de praatjes van Jonkers hebben we achteraf gezien al vaker met een korreltje zout moeten nemen.
En verder is het natuurlijk belangrijk dan een nadere uitwerking te zien, bijvoorbeeld hoe breed elk niveau dan zou moeten worden enz.

De zaterdag zondag mix blijft in de koelkast liggen. De KNVB wil dit aan de clubs over laten, maar die komen er niet uit. Dat ligt overigens niet alleen aan de zaterdagclubs maar ook aan de zondag.
Dat laatste wordt in de discussies nogal eens vergeten.
En dan spelen daar niet alleen de bezwaren van capaciteitsproblemen

Joost

Well-known member

Vooral capaciteitsproblemen op zaterdag zijn pijnpunten.

Zolang daar verder nog niets over bekend is blijft het gissen naar exacte ideeen.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de KNVB het zou willen invoeren om de overgang vanuit de districten naar de klasse soepeler te maken met als doel een opheffing van de vaste speeldag.

noordooster

Well-known member
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de KNVB het zou willen invoeren om de overgang vanuit de districten naar de klasse soepeler te maken met als doel een opheffing van de vaste speeldag.

Dat eerste zie ik niet direct en dat tweede noemde ik ook al.
Na het versmallen van het niveau hoofdklasse tot 2 +2 ipv 3 +3 zou dit dan een tweede maatregel van de KNVB zijn om de roep om te gaan mixen sterker te laten worden..
Dan is het om die reden alleen al een waardeloos idee.

Bovenaan