De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member
. Nu er weer De Waan staat....

Hij leest alles in dit topic.
De verzoeken om de vele open uiteinden en onduidelijkheden nader in te vullen negeert hij.
Zoals bv deze :

Verder zou de waan zijn voorstel verder moeten uitwerken o.a door duidelijker regels te stellen voor het meedoen aan de zaterdagcompetities, de zondagcompetities en de zgn weekendvoetbal-competities.
Regels die vooral moeten gaan over speeldagen en aanvangstijden.

Hij zal daar wel zijn redenen voor hebben.
Voorlopig ga ik er dan maar van uit, dat hij de zaterdagcompetities wil omvormen tot een vorm van weekendvoetbal, waarbij de thuisclub ook kan beslissen tot het spelen van wedstrijden aan het diepe eind van de zaterdagmiddag of op zondag.
( Zoals de KNVB nu ook de zaterdagcompetities in West 2 wil verslechteren )
Dat past ook wel in zijn meermaals getoonde streven om het succesvolle zaterdagvoetbal te laten inleveren en de neergaande tendens van het zondagvoetbal te vertragen.
Wellicht zou het beter zijn om vanuit de bestaande piramide enkele verbeteringen toe te passen. Een van de eerste dingen zou dan moeten zijn, het mogelijk maken om van speeldag over te stappen met behoud van niveau. En voor zowel het zaterdag-, als het zondagvoetbal duidelijke regels op te stellen wat betreft aanvangstijden en speeldagen. Op verzoek wil ik hiervan wel een voorstel schrijven.

JMD

Well-known member
De verzoeken om de vele open uiteinden en onduidelijkheden nader in te vullen negeert hij.
Zoals bv deze :

Voorlopig ga ik er dan maar van uit, dat hij de zaterdagcompetities wil omvormen tot een vorm van weekendvoetbal, waarbij de thuisclub ook kan beslissen tot het spelen van wedstrijden aan het diepe eind van de zaterdagmiddag of op zondag.
( Zoals de KNVB nu ook de zaterdagcompetities in West 2 wil verslechteren )
Dat past ook wel in zijn meermaals getoonde streven om het succesvolle zaterdagvoetbal te laten inleveren en de neergaande tendens van het zondagvoetbal te vertragen.
Wellicht zou het beter zijn om vanuit de bestaande piramide enkele verbeteringen toe te passen. Een van de eerste dingen zou dan moeten zijn, het mogelijk maken om van speeldag over te stappen met behoud van niveau. En voor zowel het zaterdag-, als het zondagvoetbal duidelijke regels op te stellen wat betreft aanvangstijden en speeldagen. Op verzoek wil ik hiervan wel een voorstel schrijven.

Alsof je ons verzoek nodig hebt om dat te doen.
Overigens heb je dat standpunt al meer dan genoeg hier neergezet, en aangezien wij geen Alzheimer hebben hoef je dat dus niet nog een keer (voor de 1023e keer) te posten.

de waan

Well-known member

Ja, om er een paar te noemen:
- Ik heb het soms best druk, zeker in het weekend
- Je nogal dwingende toon maakt ook niet dat ik extra veel behoefte heb om direct in de houding te springen
- Je insinuaties over dat ik “kennelijk mijn naam er niet aan wil verbinden” omdat ik je vraag om geheel conform de ongeschreven regels van ieder willekeurig forum (al een jaartje of twintig) niet mijn echte naam te gebruiken.
- Je vooringenomenheid helpt ook niet echt mee, zoals deze.

- Kortom, je voortdurende persoonlijke, kinderachtige en vooral bijzonder onsympathieke gedrag. Maar de belangrijkste reden is toch wel omdat uit al je reacties blijkt dat je kennelijk niet echt goed kennis hebt genomen van het plan.

Maar goed, uiteindelijk moet je daar dan toch ook nog maar overheen stappen. Dus bij deze dan maar.

De Waan heeft de hoogste 5 niveaus van de piramide niet meegenomen. Boven de eerste klassen zijn er teveel niveaus en is de piramide veel te smal.

Dat heb ik bewust gedaan en ook toegelicht waarom.

Verder zou de waan zijn voorstel verder moeten uitwerken o.a door duidelijker regels te stellen voor het meedoen aan de zaterdagcompetities, de zondagcompetities en de zgn weekendvoetbal-competities. Regels die vooral moeten gaan over speeldagen en aanvangstijden. Als dat niet wordt gedaan krijg je net zoiets als bij de hoofdklassen discussie: ik kom er niet uit, KNVB beslis jij maar. Terwijl een nadere invulling van zulke zaken juist essentieel is voor het draagvlak van een dergelijk plan.

Voor aanvangstijden zijn al regels, die wat mij betreft prima voldoen. Er was daarom ook geen reden voor mij om dat te noemen. Clubs die voor de zaterdag of zondag kiezen zullen – zoals nu ook gebeurt – logischerwijs doorgaans in de middag spelen. Clubs die kiezen voor de gemengde afdeling naar alle waarschijnlijk ook grotendeels, omdat zondagclubs niet verplicht voor thuiswedstrijden hoeven uit te wijken naar zaterdag. Misschien dat een aantal clubs de voorkeur geeft aan vrijdag- of zaterdagavond. Let wel dat clubs alleen op basis van VRIJWILLIGHEID EN EIGEN VOORKEUR in deze gemengde afdeling zullen gaan spelen.

Ik vraag me af of een gigantische heen en weer operatie elk seizoen moet plaatsvinden, misschien wel, misschien niet. Hangt mede af van de organisatorische problemen.

Er is nog maar ??n piramide met daarin een flexibele onderverdeling naar afdelingen per speeldag of gemengd. Er is dus geen heen-en-weer operatie.

De eis om per vereniging maar 1 team in de standaardklassen te mogen inschrijven is niet goed. Er zijn clubs, die vanaf de oprichting , vanuit een fusie , of anderszins spelen met 2 prestatieteams , waarbij duidelijk de een niet dient als opleidingsploeg voor de ander en daarbij zou ik de eis niet willen stellen.
In dat geval moeten er natuurlijk ook goede regels komen.

Dit is vooral een mening. Er is buiten de genoemde fusieclubs overigens geen enkele club die niet ooit is begonnen met ??n standaardteam. Sowieso is dit een relatief nieuw fenomeen. Fusieclubs krijgen in mijn plan nog een jaartje extra (in totaal vijf jaar dus) om een keuze te maken. In die tijd moet je er als je een gezonde club bent intern toch wel uit kunnen komen lijkt me.

Voor aanvang van de competities worden p/d regels vastgesteld. Omdat het aantal klassen per niveau is gefixeerd. Na afloop van de competities maken clubs de keuzes, waarbij er ook clubs helemaal kunnen wegvallen. Er kunnen zodoende teveel of te weinig teams per speeldag zijn om volwaardige competities te maken.
Je kunt zomaar bv 7 teams tekort komen voor 1 niveau voor 1 speeldag. Om dat glad te strijken met vrijwillig veranderen van keuze wordt problematisch, zeker ook als zich dat jaarlijks voordoet. En wat als de peilingen voor aanvang van de competities vrijblijvend zijn en achteraf niet blijken te kloppen ?

Dat probleem is er nu ook en zelfs nog in veel sterkere mate, omdat je straks geen overstappers meer hebt of teams die met ??n van hun standaardteams stoppen. Wat je met die laatste zin bedoelt is me een raadsel.

Ook kan bekeken worden, of met de huidige piramide als basis de goede aanpassingen kunnen worden doorgevoerd. Wat mij betreft, zijn enkele goede aanpassingen : het kunnen overstappen van speeldag met behoud van niveau en het loslaten van de strikte districtsgrenzen.

Daar noem je dus precies twee belangrijke punten waar mijn plan in voorziet. Horizontaal overstappen is gewoon niet te doen als je de huidige strikt gescheiden piramides in stand houdt.
- Piramides lopen in vrijwel alle districten niet synchroon per speeldag
- Het niveau is niet altijd vergelijkbaar
- Hoe ga je overgestapte clubs inpassen? Het aantal te vergeven plekken wordt niet groter, dus je krijgt of veel te grote competities of een versterkte degradatie, die pas tijdens het lopende seizoen bekend wordt. Dat is niet te verkopen aan de clubs die daar wellicht de dupe van worden.
- Het probleem van de openvallende plekken die weer met versterkte promotie moet worden opgevuld los je ook niet op.
In mijn plan kun je dit met een ‘waterbedeffect’ veel makkelijker opvangen.

Ik denk dat er ook clubs zullen kiezen met in het achterhoofd, waar heb ik de meeste kans op promotie of degradatie. Maar misschien dat dat op den duur juist egaliserend werkt vergeleken bij het huidige systeem, waarbij er per speeldag en per district op sommige niveaus nogal grote verschillen zijn.

Je geeft zelf het antwoord al. Verder lijkt het me sterk dat dit daadwerkelijk iets is dat clubs meenemen in de overwegingen.

Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Goed verhaal Waan!

Ik zou de piramide nog wat scherper maken. Dus niet van 4 hoofdklassen naar 10 1e Klassen maar 8. En dan niet 20 twee klassen maar 16. Meer 2 kwadraat dus.

Heb je op zich inderdaad gelijk in. Dan kun je hem naar beneden ook beter doorvoeren. Alleen heb ik er bewust geen al te rigoureuze aanpassingen op dat gebied van gemaakt.

noordooster

Well-known member
Verontwaardiging over het noemen van een achternaam in plaats van de daarvan afgeleide dvk-naam komt vreemd over als men tegelijkertijd zelf regelmatig via links verwijst naar zelf geschreven artikelen waarboven volop de eigen naam prijkt.
En hoe zit het met een verwijzing naar een echte naam van gevegt ?
Ook raar trouwens wanneer je van hem niets hoort, wanneer dvk-leden de meest waanzinnige scheldwoorden, insinuaties en ander onfatsoen naar de kop geslingerd krijgen van figuren als bv SanMark, Kip, JMD, erka of JFK . Dan wordt niet op een correctie aangedrongen.
De op dvk zo vaak getoonde selectieve verontwaardiging.

De conclusie, dat ik niet goed gelezen zou hebben geeft kennelijk aan, dat uit vooringenomenheid niet goed kennis werd genomen van mijn op- en aanmerkingen.

Dat de 5 bovenste niveaus niet zijn meegenomen zou juist wel moeten als je ingrijpend gaat veranderen.
Dat betoogde ik. Natuurlijk las ik wel waarom dat niet gedaan is , ondanks dat aangegeven werd , dat ik kennelijk niet goed las.

De KNVB geeft aan, dat in West 2 zondagclubs kunnen gaan overstappen naar zaterdagcompetities .
De KNVB noemt het bewust geen weekendvoetbal.
Toch wordt aan die overstappers eenzijdig het recht toegekend wedstrijden aan het eind van de zaterdagmiddag te beginnen. Of wedstrijden op zondag af te werken.
Dat noem ik geen zaterdagcompetities meer , maar weekendvoetbal.
Over of zoiets in de voorgestelde zaterdagcompetities ook mogelijk is, is geen duidelijkheid en dat lijkt me wel essentieel. In dat licht gezien, zijn er helemaal geen duidelijke regels over aanvangstijden.
Aan een opmerking over hoe zoiets logischerwijze wel of niet zal gaan hebben we niet zoveel.

Er is wel een grote heen-en weer operatie wanneer jaarlijks clubs massaal gebruik zullen malen van het wisselen van speeldag.

Dat wordt aangegeven dat een wijziging niet zou kunnen vanuit de bestaande piramidestructuur heeft vooral te maken met het niet goed lezen of begrijpen van hetgeen ik aangaf.

Dat zou worden aangegeven, dat het niet waar zou zijn wanneer wordt geconstateerd dat e.e.a. past in een streven de neergaande spiraal van het zondagvoetbal te vertragen mede door het zaterdagvoetbal te laten inleveren is voorspelbaar . Zo'n mening wordt mede ingegeven en gevormd door diverse eerdere publicaties, opmerkingen , bv over het zaterdagvoetbal en over zaterdagvoetbalverenigingen en over analyses van de huidige stand van het amateurvoetbal.

Ik ben er op tegen dat clubs met 2 teams in de piramide ( za en zo ) er 1 zouden moeten afstoten, en al helemaal niet wanneer het ene team niet dient als opleidingsteam voor het andere ,een situatie die zich zeker niet alleen voordoet bij gefuseerde verenigingen.

Bovenaan