De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

de waan

Well-known member
Ik moet wel zeggen dat ik bovenstaand voorbeeld alleen ken uit Denekamp en Eibergen waar de standaard zaterdagteam de nek is om gedraaid. Ben benieuwd wanneer zij naar de zaterdag verhuizen.

Vorige week toevallig bij Eibergen geweest. Fraai nieuw sportpark. Ik heb niet het idee daar nog heel erg sprake is verschillende bloedgroepen. Fusie is ook weer 13 jaar geleden. Het voetbal leek overigens nergens op.

Maar goed, er zijn behalve fusieclubs en opleidingsteams nog heel wat clubs met twee standaardteams, al is dat in Oost vrij zeldzaam.

Het lijkt me vrij kansloos om een verbod op opleidingsteams in regels te vatten.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Toch niet hoor. Bij de opzet van de Derde Divisie was de afspraak dat er gepromoveerd zou worden. De topamateurs bleken echter onbetrouwbare partners want wilden plots niet meer.
Was er door de topamateurs/semi-profs uit de Derde Divisie gewoon gepromoveerd dan was er geen noodzaak om de piramide open te stellen voor Jong Ajax, PSV en Twente en was het hek niet van de dam geweest.

Ik reageerde op de opmerking van SanMark. Die ging over de tweede divisie.
Ontstaan bij de afspraken over de voetbalpiramide.
Die voetbalpiramide , inclusief de tweede divisie , kwam er in 2016.
Via een zeer dubieus beslissingsproces, mede gebaseerd op de leugen van van Oostveen.
Bij die afspraken hebben KNVB en BVO's mede gedaan gekregen dat er vele beloftenteams mochten instromen in de piramide.

Wat er daarna kwam was een slechte, kromme piramide met te weinig hoofdklassen, mede veroorzaakt doordat het aantal toen instromende beloftenteams voor de KNVB zeer tegenvallend was.

Als voornaamste oorzaak van beloftenteams in de tweede divisie zie ik de slinkse wijze waarop KNVB en BVO's dat in de afspraken voor de piramide hebben weten te krijgen .

Niet omdat, zoals SanMark aangeeft de amateurclubs niet willen promoveren.
Alsof er geen beloftenteams in de tweede divisie hadden gezeten, wanneer er na jong AZ ook vorig seizoen een club naar de eerste divisie was gepromoveerd.

jong Ajax kwam in 2013 in de eerste divisie, samen met enkele andere beloftenteams. De topklasse kwam er in 2010.
Welke afspraken toen zijn gemaakt weet ik niet. Maar ik zie niet welke invloed het afschaffen van de verplichte promotie naar de eerste divisie daarna, mede goedgekeurd door de KNVB, heeft op de huidige aantallen beloftenteams in de tweede divisie.
Die aantallen beloftenteams hebben we mi vooral te danken aan de slechte afspraken bij de vorming van de voetbalpiramide.

Joost

Well-known member
Ik reageerde op de opmerking van SanMark. Die ging over de tweede divisie.
Ontstaan bij de afspraken over de voetbalpiramide.
Die voetbalpiramide , inclusief de tweede divisie , kwam er in 2016.
Via een zeer dubieus beslissingsproces, mede gebaseerd op de leugen van van Oostveen.
Bij die afspraken hebben KNVB en BVO's mede gedaan gekregen dat er vele beloftenteams mochten instromen in de piramide.

Wat er daarna kwam was een slechte, kromme piramide met te weinig hoofdklassen, mede veroorzaakt doordat het aantal toen instromende beloftenteams voor de KNVB zeer tegenvallend was.

Als voornaamste oorzaak van beloftenteams in de tweede divisie zie ik de slinkse wijze waarop KNVB en BVO's dat in de afspraken voor de piramide hebben weten te krijgen .

Niet omdat, zoals SanMark aangeeft de amateurclubs niet willen promoveren.
Alsof er geen beloftenteams in de tweede divisie hadden gezeten, wanneer er na jong AZ ook vorig seizoen een club naar de eerste divisie was gepromoveerd.

jong Ajax kwam in 2013 in de eerste divisie, samen met enkele andere beloftenteams. De topklasse kwam er in 2010.
Welke afspraken toen zijn gemaakt weet ik niet. Maar ik zie niet welke invloed het afschaffen van de verplichte promotie naar de eerste divisie daarna, mede goedgekeurd door de KNVB, heeft op de huidige aantallen beloftenteams in de tweede divisie.
Die aantallen beloftenteams hebben we mi vooral te danken aan de slechte afspraken bij de vorming van de voetbalpiramide.

Heel veel wol maar het is heel simpel.

Hadden de Topklassers zich aan de afspraken omtrent promotie gehouden was er hoogstwaarschijnlijk geen 2e Divisie geweest.

noordooster

Well-known member
Ik ken enkele mensen die lid waren van zaterdagclub SSSE uit Eibergen.
Bij de fusie met zondagclub sc Eibergen was afgesproken met een za. en een zo. prestatieteam verder te gaan.
Na enkele jaren besloot de fusieclub als zondagclub verder te gaan en werd het zaterdagvoetbal afgeserveerd.
Voormalige leden van SSSE hadden achteraf spijt als haren op het hoofd, dat ze destijds akkoord waren gegaan met de fusie.
Dit verhaal staat niet op zichzelf, ik kan er vele andere soortgelijke voorbeelden van geven.

Mijn advies bij een voorgenomen fusie tussen een za en een zo club zou zijn, pas hiermee in te stemmen wanneer men het samen eens is over hoe het met het prestatievoetbal geregeld wordt. Dat voorkomt gemakkelijker spijt en ontevredenheid achteraf.

De Groene Scout

Well-known member
Ik ken enkele mensen die lid waren van zaterdagclub SSSE uit Eibergen.
Bij de fusie met zondagclub sc Eibergen was afgesproken met een za. en een zo. prestatieteam verder te gaan.
Na enkele jaren besloot de fusieclub als zondagclub verder te gaan en werd het zaterdagvoetbal afgeserveerd.
Voormalige leden van SSSE hadden achteraf spijt als haren op het hoofd, dat ze destijds akkoord waren gegaan met de fusie.
Dit verhaal staat niet op zichzelf, ik kan er vele andere soortgelijke voorbeelden van geven.

Mijn advies bij een voorgenomen fusie tussen een za en een zo club zou zijn, pas hiermee in te stemmen wanneer men het samen eens is over hoe het met het prestatievoetbal geregeld wordt. Dat voorkomt gemakkelijker spijt en ontevredenheid achteraf.

Mooi advies, maar slaat nergens op in je voorbeeld. SSSE was op sterven na dood en had nog 1 kans om te overleven en dat was een fusie. Dat die niet lekker uit zou pakken en uiteindelijk richting zondag-tak zou gaan wist iedereen vooraf.

noordooster

Well-known member
Mooi advies, maar slaat nergens op in je voorbeeld. SSSE was op sterven na dood en had nog 1 kans om te overleven en dat was een fusie. Dat die niet lekker uit zou pakken en uiteindelijk richting zondag-tak zou gaan wist iedereen vooraf.

Ik heb dat anders gehoord. SSSE was niet op sterven na dood bij de fusie in 2006.
Het eerste team speelde jarenlang in de derde klasse, waarna het in 2003 degradeerde naar de vierde klasse.
Na een tweede plaats in 2004 en een eerste plaats en promotie in 2005 handhaafde de club zich in het laatste jaar voor de fusie in de derde klasse.
En naar ik begreep had de vereniging gemakkelijk zelfstandig verder gekund.
Totdat de stekker uit het zaterdagvoetbal van de fusieclub werd getrokken speelde Fc Eibergen steeds in de za derde klasse.

Eibergen zondag degradeerde in het laatste jaar voor de fusie naar de vierde klasse.
En na de fusie afwisselend in de derde en vierde klasse.
Op dit moment voor het derde jaar in de vierde klasse.

De Groene Scout

Well-known member
Ik heb dat anders gehoord. SSSE was niet op sterven na dood bij de fusie in 2006.
Ik heb dat ook anders gehoord en dat het wel zo was. Vrijwel alle jeugd uit Eibergen ging naar Sp. Eibergen en met name vanuit die jeugdhoek van SSSE was de drang richting fusie sterk.
Met zaterdag/zondag had dat niet zo veel te maken.

noordooster

Well-known member
Ik heb dat ook anders gehoord en dat het wel zo was. Vrijwel alle jeugd uit Eibergen ging naar Sp. Eibergen en met name vanuit die jeugdhoek van SSSE was de drang richting fusie sterk.
Met zaterdag/zondag had dat niet zo veel te maken.

Kennelijk maar net van wie je de verhalen hoort.
Ik kan me vergissen, maar ik meende dat voor de fusie de jeugd al een poos samen was.
Het zou best kunnen, dat ze ook bij SSSE wel wilden fuseren, anders was het ook niet doorgegaan.
Maar achteraf hadden ze spijt, dat de meerderheid van de leden van de gefuseerde club het prestatievoetbal op zaterdag afserveerde.

Max

Administrator
Forumleiding
Iedere club heeft enkele leden met een enorme hang naar vroeger. Gezien jijzelf dat ook wel een beetje hebt is het niet wonderbaarlijk dat jij die leden spreekt. Je spreekt toch vaker met min of meer gelijkgestemden.

de waan

Well-known member
Waarschijnlijk kun je ook nog wel vijf mensen in Winsum en Bedum vinden die vinden dat hun zondagclubje nooit had moeten fuseren. Dingen veranderen nou eenmaal. In 90% van de situaties neigt het nu naar zaterdag, in Eibergen toevallig niet. Zal vooral met de regio te maken hebben: de fusie met Grol bleek voor Grolse Boys een laatste stuiptrekking en ook Haarlo is naar zondag gegaan. Maar misschien zit over tien jaar in de Achterhoek ook wel alles op zaterdag.

noordooster

Well-known member
Waarschijnlijk kun je ook nog wel vijf mensen in Winsum en Bedum vinden die vinden dat hun zondagclubje nooit had moeten fuseren.

Ik spreek de laatste tijd weinig mensen in Bedum en in Winsum.
Maar ik weet er wel een beetje van.
Ook in Bedum was eerst de jeugd samen en later gingen de moederverenigingen CVVB en Bedum samen. CVVB verreweg de grootste en altijd tamelijk hoog spelend. Ook na de fusie hield men er 2 prestatieteams. Za meestal eerste klasse en zo de laatste jaren 5e klasse.
Toen er voor zondag niet genoeg spelers meer over waren voor zelfs maar 1 team is men daarmee gestopt.

In Winsum zijn Hunsingo en Viboa in 2016 gefuseerd nadat de jeugd l een poosje samen was. Ook hier was Viboa de grootste en hoogst spelende ( zaterdag ) tak. Iets van 2 jaar later werd de stekker eruit getrokken bij het prestatieteam op zondag, ook omdat men onvoldoende spelers beschikte om verder te gaan. Ook de A-jeugd had geen zin om op zondag te voetballen.

In met name Drenthe en Oost Groningen kan ik zo minimaal 20 verenigingen opnoemen waar net als bij Eibergen eerst prestatievoetbal was op zaterdag en zondag ( meestal na een fusie )en waar na verloop van tijd het zaterdagvoetbal werd afgeserveerd.

noordooster

Well-known member
Kennelijk is zaterdagvoetbal kut.

Met name in het verleden werd er op die manier wel vaak tegenaan gekeken.
Het werd met de nek aangekeken ,er werd lacherig over gedaan en een grote groep van de bevolking had er geen belangstelling voor.
De laatste jaren zie je dat de interesse in het zaterdagvoetbal sterk toenam en dat het nu wordt gezien als de tak die nodig is om het zondagvoetbal van de ondergang te redden.

de waan

Well-known member
Ik spreek de laatste tijd weinig mensen in Bedum en in Winsum.

- heel lang verhaal -

Dankjewel voor het epistel, maar het was slechts een voorbeeld ter illustratie. Dat doet allemaal niks af aan het gegeven dat individuele leden nogal eens in het verleden blijven hangen. Ook in Eibergen.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member

Omdat je het had over Bedum en Winsum wilde ik je even van wat extra info en achtergronden voorzien.

Dat doet allemaal niks af aan het gegeven dat individuele leden nogal eens in het verleden blijven hangen.

Ik snap mijn geschiedenisleraar steeds beter toen hij zei dat het verleden je lessen leert voor het heden en de toekomst.
Daarbij, niet elke verandering is een verbetering , menig verandering is een verslechtering.
Je moet alleen veranderen als dat ook een verbetering inhoudt.
Niet als het een verslechtering inhoudt, zoals met de voetbalpiramide of met het zaterdagvoetbal in Eibergen.
Helaas zien teveel mensen dat vaak achteraf in.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Maar nu kiezen fusieclubs dus massaal voor zondagvoetbal?

Ik zou het niet massaal willen noemen. Daarbij kun je ook zien, dat het in de ene regio meer voorkwam/ voorkomt dan in de andere.
Vaak tot onbegrip van de zaterdagtak.
Overigens is de trend in heel Nederland, dat met name het standaardvoetbal op zondag sterk afneemt.

Bovenaan