De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member
En straks willen er clubs op zaterdag 17.00 uur spelen.

Daarvan zou ik geen voorstander zijn.
( En voor zover ik weet de overgrote meerderheid van de zaterdagclubs ook niet )
Ik ken niet de exacte regels die op dit moment gelden voor de aanvangstijden, maar nagenoeg alle wedstrijden van de standaard za derde divisie en lager beginnen om 14.30 of 15.00 uur, volgens mij ook bijna alle van die clubs die nu al overgestapt zijn.
Dat zou ik dan zo ( verplicht ) willen houden, met alleen uitzonderingen , later op de zaterdagmiddag bij wederzijdse toestemming.

SanMark.

Well-known member
Daarvan zou ik geen voorstander zijn.
( En voor zover ik weet de overgrote meerderheid van de zaterdagclubs ook niet )
Ik ken niet de exacte regels die op dit moment gelden voor de aanvangstijden, maar nagenoeg alle wedstrijden van de standaard za derde divisie en lager beginnen om 14.30 of 15.00 uur, volgens mij ook bijna alle van die clubs die nu al overgestapt zijn.
Dat zou ik dan zo ( verplicht ) willen houden, met alleen uitzonderingen , later op de zaterdagmiddag bij wederzijdse toestemming.

Of jij het geweten bent van de tijdstippen. Wat een arrogantie. Bah.

noordooster

Well-known member
Of jij het geweten bent van de tijdstippen. Wat een arrogantie. Bah.

Stel je niet zo aan en maak je niet zo druk.
Ik geef slechts mijn mening en mijn voorkeur.
Overigens bleek in de BAV enqu?te dat de overgrote meerderheid van de clubs die wel wat voelen voor het zogenaamde weekendvoetbal ook voorstander is van de door mij genoemde tijden.
En daarbij is nog niet eens rekening gehouden met die zaterdagclubs die tegenstander zijn van dat weekendvoetbal, maar die spelen nagenoeg ook allemaal het liefst om 14.30 uur.

Edit : het gaat hier dus om clubs die overstappen van zondag naar zaterdag.
En niet om het zogenaamde weekendvoetbal waarbij clubs onderling of de thuisclub alleen kan bepalen dat er laat op de zaterdagmiddag of -avond of op zondag wordt gespeeld.
Dat weekendvoetbal hebben de clubs in grote meerderheid afgewezen.

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Edit : het gaat hier dus om clubs die overstappen van zondag naar zaterdag.
En niet om het zogenaamde weekendvoetbal waarbij clubs onderling of de thuisclub alleen kan bepalen dat er laat op de zaterdagmiddag of -avond of op zondag wordt gespeeld.
Dat weekendvoetbal hebben de clubs in grote meerderheid afgewezen.

Even de keiharde feiten;
- aanvangstijdstippen zijn altijd in onderling overleg bij afwijking
- er zijn 144 verenigingen tegen een gemengde competitie in de door jou veelgenoemde enqu?te. Dat is 33% van het aantal respondenten en ongeveer 7% van alle voetbalverenigingen in Nederland.

JMD

Well-known member
Even de keiharde feiten;
En wat is dan de standaardtijd?? 14.30?

Maar dit geldt dan neem ik aan niet voor 2e/3e divisie? Want daar speelt VVSB, SJC enz ook gewoon om 18.00. En dat zal niet in onderling overleg zijn lijkt me.

Joost

Well-known member
En wat is dan de standaardtijd?? 14.30?

Maar dit geldt dan neem ik aan niet voor 2e/3e divisie? Want daar speelt VVSB, SJC enz ook gewoon om 18.00. En dat zal niet in onderling overleg zijn lijkt me.

14:00, 14:30 en 15:00 zijn de normale tijdstippen.

Voor de 2e en 3e Divisie hebben de clubs aparte afspraken gemaakt, dat staat eigenlijk buiten deze discussie want het is niet direct representatief.

In de voorstellen die over de Hoofdklasse is het steeds gegaan over aftrappen op zaterdagmiddag op standaardtijd waarbij er een korte aanpassingsmogelijkheid komt voor clubs die een acuut capaciteitsprobleem hebben.

En verder kom je direct tot het grote probleempunt aan de discussie 'weekendvoetbal', er is geen afspraak, er is geen voorstel. Alles wat Noord-Ooster daarover zegt is puur speculeren.

noordooster

Well-known member
Even de keiharde feiten;
- er zijn 144 verenigingen tegen een gemengde competitie in de door jou veelgenoemde enqu?te. Dat is 33% van het aantal respondenten en ongeveer 7% van alle voetbalverenigingen in Nederland.

- Wat is afwijking in dezen.
De harde cijfers:
- Zowel de BAV als de KNVB waren het erover eens dat de uitkomsten van de enqu?te een representatief beeld gaven en dat op basis daarvan conclusies getrokken kunnen worden.
Bij een vraag mbt west 2 gaf 33 % aan dat men zonder meer tegen gemengde competities was, 9% wilde geen enkele variant, 19 % wilde alle wedstrijden op zaterdag.
- Van de zaterdagclubs wil 92 % ! niet op zondag voetballen.
- Van de zondagclubs wil 64 % ! niet op zaterdag voetballen.

Mede gezien bovenstaande is streven naar weekendvoetbal trekken aan een dood paard, m.a.w., tegen de wens van de clubs !
Vandaar mijn veel re?lere idee om clubs die willen overstappen met behoud van niveau daartoe de kans te geven, zodat elke club lekker kan voetballen in een competitie en op een speeldag die hen het beste uitkomt, waarbij er dan wel regels moeten komen voor standaard aanvangstijden.
( Het moet bv in een zondag 2e klasse niet mogelijk zijn, dat 2 clubs al hun thuiswedstrijden willen spelen op zondag om 18.00 uur )

SanMark.

Well-known member

Voor de 2e en 3e Divisie hebben de clubs aparte afspraken gemaakt, dat staat eigenlijk buiten deze discussie want het is niet direct representatief.

In de voorstellen die over de Hoofdklasse is het steeds gegaan over aftrappen op zaterdagmiddag op standaardtijd waarbij er een korte aanpassingsmogelijkheid komt voor clubs die een acuut capaciteitsprobleem hebben.

En verder kom je direct tot het grote probleempunt aan de discussie 'weekendvoetbal', er is geen afspraak, er is geen voorstel. Alles wat Noord-Ooster daarover zegt is puur speculeren.

Staat dat in de regels ?

Kan bv een club standaard zeggen dat ze bv om 17.00 uur hun thuiswedstrijden willen voetballen ?

noordooster

Well-known member

Dat vindt nagenoeg iedereen normaal, maar in het handboek competitiezaken kan ik hierover geen enkele harde regel vinden

En die "korte overgangsperiode" is nergens voor nodig.
Als je op tijd weet dat e.e.a. van toepassing is, kun je er met de teamindeling, de aanvangstijden en het uit en thuis spelen rekening mee houden.
En als dat over 1 jaar niet lukt, dan lukt het over 3 jaar ook niet.
Bovendien vermoed ik, dat het tijdelijke in dezen definitief gaat worden.

Er is natuurlijk wel het voorstel van Jonkers en van MSC.
Verder zie ik in de media en vooral ook hier in dvk vele voorstellen voorbij komen.
Natuurlijk is er geen afspraak of uitspraak van de KNVB, dat zou de zaak al definitief maken en dat is natuurlijk erg gevaarlijk nu de clubs in grote meerderheid het zogenaamde weekendvoetbal afwezen.

Fregge

Well-known member
Dat vindt nagenoeg iedereen normaal, maar in het handboek competitiezaken kan ik hierover geen enkele harde regel vinden

Aanvangstijden
Wedstrijden in de Tweede divisie mannen worden als volgt ingepland:
• Zaterdag thuis tegen zaterdag/zondag: zaterdag 15:30 uur
• Zondag thuis tegen zondag: zondag 14:30 uur
• Zondag thuis tegen zaterdag: zaterdag 18:00 uur
Elke club uitkomend in de Tweede divisie geeft voor de bekendmaking van het competitieprogramma aan wat de gewenste
speeldag is van de betreffende club. Met het inplannen van de wedstrijden wordt hier rekening mee gehouden, zoals
hierboven weergegeven. Voor zondagclubs die op zaterdag de thuiswedstrijden wensen te spelen, kan zaterdag 18:00 uur
worden aangehouden.
Wedstrijden in de Derde divisie zaterdag worden ingepland op zaterdag 14:30 / 15:00 / 18:00 uur.
Wedstrijden in de Derde divisie zondag worden ingepland op zondag 14:00 / 14:30 uur.
Clubs kunnen in onderling overleg tot een aangepast tijdstip en eventueel aangepaste datum komen

https://www.knvb.nl/downloads/sites/bestand/knvb/11939/handboek-competitiezaken-av-2018-2019

Paragraaf 2.7

SanMark.

Well-known member
Dus je kan als zaterdag club standaard om 17.00 uur voetballen de tegenstander heeft er maar mee te dealen ?

En die "korte overgangsperiode" is nergens voor nodig.
Als je op tijd weet dat e.e.a. van toepassing is, kun je er met de teamindeling, de aanvangstijden en het uit en thuis spelen rekening mee houden.
En als dat over 1 jaar niet lukt, dan lukt het over 3 jaar ook niet.
Bovendien vermoed ik, dat het tijdelijke in dezen definitief gaat worden.

Puur speculatie

Er is natuurlijk wel het voorstel van Jonkers en van MSC.
Verder zie ik in de media en vooral ook hier in dvk vele voorstellen voorbij komen.
Natuurlijk is er geen afspraak of uitspraak van de KNVB, dat zou de zaak al definitief maken en dat is natuurlijk erg gevaarlijk nu de clubs in grote meerderheid het zogenaamde weekendvoetbal afwezen.

Inderdaad om er een mooie gestroomlijnde piramide van te maken, is het prima om met voorstellen te komen. 33% heeft het maar ingevuld, ik vind dat nog steeds geen grote sample en er zitten nog al wat haken en ogen aan.

noordooster

Well-known member
Fregge haalt de tijden aan zoals die nu gelden voor de tweede en de derde divisies.
Zoals ook Joost al aangaf zijn daar aparte regels voor opgesteld.
Persoonlijk ben ik helemaal niet gelukkig met die regels, maar de de geschiedenis ervan is ook duidelijk.
De tweede divisie is een onnodige en rampzalige tussenlaag, die mede door die beloftenteams dat gemixte karakter leidde tot idiote verschillende speeldagen en aanvangstijden, tot grote ontevredenheid van de clubs, ook na het eerste jaar. Ze noemden het badinerend negatief : " weekendvoetbal"
Dat leidde tot enkele aanpassingen, maar het blijft erg onbevredigend.
Van die 18.00 uur in de derde divisie za. wordt vooral gebruikt gemaakt van de daarin wel of niet noodgedwongen terechtgekomen zondagclubs.

Gezien de uitkomsten van de BAV enqu?te wil de grote meerderheid van de clubs voor het zgn weekendvoetbal de wedstrijden op zaterdag om 14.30 a 15.00 uur en veel zaterdagclubs die helemaal geen weekendvoetbal willen spelen sowieso als om 14.30 of 15.00 uur.

Hier en daar, met name door Joost, worden de uitkomsten van de enqu?te ter discussie gesteld .
Er wordt op allerlei gebieden gewerkt met steekproeven wel of niet in de vorm van enqu?tes. Domweg omdat het moeilijk is iedereen om zijn mening te vragen.
Zowel de BAV als de KNVB zijn het erover eens dat de enqu?te representatief was en daarom de uitkomsten betrouwbaar.
Vanuit de statistiek is bekend dat daarvoor 2 vereisten gelden: de steekproef moet voldoende groot zijn en degenen die meedoen geven een goed beeld van het totaal ( aselect )

SanMark.

Well-known member
Als je gewoon een normale doorstroming tussen de eerste div en tweede div hebt, dan had je de belofteams ook niet nodig gehad.

Bonehead

Well-known member
Staat dat in de regels ?

Kan bv een club standaard zeggen dat ze bv om 17.00 uur hun thuiswedstrijden willen voetballen ?

Ik dacht dat het voor standaardteams uiterlijke aanvangstijd om 15:00 (14:30 voor zondag) uur was. Ik had het mis:

3.5 Aanvangstijden
De thuisclub bepaalt de aanvangstijd van haar wedstrijden.
Vroegste en uiterste aanvangstijden
Pupillen en junioren
Bij wedstrijden van de pupillen en junioren geldt een vroegste aanvangstijd van 08.30 uur en een uiterste aanvangstijd van 18.00 uur. Met uitzondering van midweekse wedstrijden.
Senioren
Bij wedstrijden van de senioren geldt een vroegste aanvangstijd van 09.00 uur en een uiterste aanvangstijd van 18.00 uur. Met uitzondering van midweekse wedstrijden.
Algemeen
Indien sprake is van een verre reisafstand/lange reistijd voor het bezoekende team kan de competitieleider besluiten de wedstrijd op een latere aanvangstijd vast te stellen.
Geen kunstlicht
Voor wedstrijden in het senioren- en juniorenvoetbal die een aanvangstijdstip hebben van later dan 14.30 uur, geldt dat dit tijdstip in de loop van het seizoen vanwege de invallende duisternis door de KNVB automatisch wordt aangepast.
Handboek competitiezaken amateurvoetbal 2018/?19
P. 36
Uitzondering
Verenigingen die over een goedgekeurde lichtinstallatie beschikken mogen op dat (die) veld(en) ook in de genoemde perioden de wedstrijden in overleg met de competitieleider later aanvangen dan 16.15 uur. In dat geval moet de lichtinstallatie altijd ontstoken zijn vanaf het begin tot het einde van de wedstrijd. Voor deze uitzondering moet schriftelijk dispensatie worden aangevraagd bij de medewerker organisatie competitie van het betreffende district.
Wedstrijden op avonden in de week met en zonder kunstlicht
Gedurende de periode dat de invallende duisternis dat toestaat, kunnen er door de KNVB wedstrijden worden vastgesteld op avonden in de week. Bij verenigingen die over een goedgekeurde lichtinstallatie beschikken kan dit ook buiten de hiervoor genoemde periode. In dat geval dient de lichtinstallatie altijd ontstoken te zijn vanaf het begin tot het einde van de wedstrijd. Klik hier voor de brochure ?Kwaliteitsnormen voetbalaccommodatie
Uitzonderingen Tweede en Derde divisie senioren mannen
Zie hiervoor paragraaf 2.7 van dit Handboek.
Laatste twee wedstrijddagen
Voor de categorie A geldt dat voor alle teams de laatste twee volledige wedstrijdprogramma?s in principe op dezelfde datum worden vastgesteld. Voor de mannen eerste teams (zaterdag- en zondagvoetbal) en de vrouwen Top-, Hoofd- en eerste klasse geldt dat de laatste twee volledige wedstrijdprogramma?s in principe op dezelfde datum en op een gelijk aanvangsuur worden vastgesteld.

noordooster

Well-known member
Momenteel vormen die aanvangstijden in de standaard zaterdagcompetities geen probleem.
De wedstrijden beginnen nagenoeg allemaal om 14.30 of 15.00 uur.
Wat mij betreft wordt dat de hoofdregel waarbij alleen mag worden afgeweken als beide clubs het erover eens zijn.
Vooral ook gezien de overgrote meerderheid van clubs die de aanvangstijd van wedstrijden op zaterdag op 14.30 of 15.00 uur wil hebben.

Blijft die regeling uit dat handboek van kracht dan zie ik dat overstappen van speeldag met behoud van niveau niet zitten, als de overstapper thuis een aanvangstijd later dan 15.00 uur hanteert.

SanMark.

Well-known member
Nou prima dat die zondagclubs overstappen naar de zaterdag. Kunnen ze zonder gezeur hun eigen tijd bepalen en zelfs onderling beslissen om zo nu en dan op zondag te voetballen als de tegenstander dat ook wil.

noordooster

Well-known member
Nou prima dat die zondagclubs overstappen naar de zaterdag. Kunnen ze zonder gezeur hun eigen tijd bepalen en zelfs onderling beslissen om zo nu en dan op zondag te voetballen als de tegenstander dat ook wil.

Dat is geen overstappen naar het zaterdagvoetbal.
Dat zijn zondagclubs die zogenaamd weekendvoetbal willen.
En dat zogenaamde weekendvoetbal wezen de clubs in grote meerderheid af.
En 64 % van de zondagclubs wil ook helemaal niet op zaterdag voetballen.
En 92 % van de zaterdagclubs wil niet op zondag spelen.

Dus gewoon zaterdagcompetities met normale aanvangstijden van 14.30 u en 15.00 uur.
En zondagcompetities voor clubs die liever op zondag spelen ( en niet op zaterdag willen voetballen )

Laatst bewerkt:
Bovenaan