De harde cijfers:
- Zowel de BAV als de KNVB waren het erover eens dat de uitkomsten van de enqu?te een representatief beeld gaven en dat op basis daarvan conclusies getrokken kunnen worden.
Bij een vraag mbt west 2 gaf 33 % aan dat men zonder meer tegen gemengde competities was, 9% wilde geen enkele variant, 19 % wilde alle wedstrijden op zaterdag.
- Van de zaterdagclubs wil 92 % ! niet op zondag voetballen.
- Van de zondagclubs wil 64 % ! niet op zaterdag voetballen.
Mede gezien bovenstaande is streven naar weekendvoetbal trekken aan een dood paard, m.a.w., tegen de wens van de clubs !
Vandaar mijn veel re?lere idee om clubs die willen overstappen met behoud van niveau daartoe de kans te geven, zodat elke club lekker kan voetballen in een competitie en op een speeldag die hen het beste uitkomt, waarbij er dan wel regels moeten komen voor standaard aanvangstijden.
( Het moet bv in een zondag 2e klasse niet mogelijk zijn, dat 2 clubs al hun thuiswedstrijden willen spelen op zondag om 18.00 uur )
Aanbevelingen
Gezien de uitkomsten van de enqu?te heeft de BAV de volgende aanbevelingen voor de KNVB:
- Weekendvoetbal invoeren in West 2 volgens het ?beker-principe?.
- Aangeven dat er binnen 2 jaar een oplossing komt voor de situatie rond de Hoofdklassen en de 1ste klassen.
- Aangeven dat er de komende 2 jaar geen weekendvoetbal in de overige districten wordt ingevoerd.
- Een ondergrens formuleren waarin het gescheiden zaterdag- en zondagvoetbal kan blijven functioneren.
- In de drukke tijden van het seizoen KNVB Assist voorzien van meer menskracht.
Dat vindt nagenoeg iedereen normaal, maar in het handboek competitiezaken kan ik hierover geen enkele harde regel vinden
En die "korte overgangsperiode" is nergens voor nodig.
Als je op tijd weet dat e.e.a. van toepassing is, kun je er met de teamindeling, de aanvangstijden en het uit en thuis spelen rekening mee houden.
En als dat over 1 jaar niet lukt, dan lukt het over 3 jaar ook niet.
Bovendien vermoed ik, dat het tijdelijke in dezen definitief gaat worden.
Er is natuurlijk wel het voorstel van Jonkers en van MSC.
Verder zie ik in de media en vooral ook hier in dvk vele voorstellen voorbij komen.
Natuurlijk is er geen afspraak of uitspraak van de KNVB, dat zou de zaak al definitief maken en dat is natuurlijk erg gevaarlijk nu de clubs in grote meerderheid het zogenaamde weekendvoetbal afwezen.
Hier en daar, met name door Joost, worden de uitkomsten van de enqu?te ter discussie gesteld .
Er wordt op allerlei gebieden gewerkt met steekproeven wel of niet in de vorm van enqu?tes. Domweg omdat het moeilijk is iedereen om zijn mening te vragen.
Zowel de BAV als de KNVB zijn het erover eens dat de enqu?te representatief was en daarom de uitkomsten betrouwbaar.
Vanuit de statistiek is bekend dat daarvoor 2 vereisten gelden: de steekproef moet voldoende groot zijn en degenen die meedoen geven een goed beeld van het totaal ( aselect )
Ho. Ik stel de uitkomsten niet ter discussie, ik stel enkel de representativiteit ter discussie.
Statistisch gezien kun je volgens mij niet zoveel conclusies verbinden aan een enqu?te, om de simpele reden dat die op basis van vrijwilligheid is gevuld........
Kortom: aardige enqu?te, individuele antwoorden vooral meenemen en beoordelen, maar geen conclusies aan verbinden over wat "de clubs" wel of niet zouden willen. Daarvoor is de wijze van onderzoek simpelweg niet geschikt en ook de vraagstelling hier en daar nogal brak naar mijn mening.
Ergo, het interesseert niemand iets alleen in DVK wordt erover geknokt.
De uitkomsten van de enqu?te zijn betrouwbaar .
Er is overeenstemming over de legitimiteit van de enqu?te.
58 % van de respondenten kwam uit het zondagvoetbal, 42 % uit het zaterdagvoetbal.
Verreweg het grootste deel van de respondenten, zo'n 70 % kwam uit de 2e, 3e en 4e klassen.
Er was een behoorlijke verdeling over de districten, met Noord een beetje als uitschieter naar boven, maar qua clubs is daar de verdeling juist ongeveer 50-50.
Dat de BAV in west 2 opteert voor het " bekerprincipe vind ik vreemd.
Slechts 15 % koos voor die variant, (terwijl er bv 34 % kiest voor gescheiden competities en 19% kiest voor alles gewoon op zaterdag )
64 % van de zondagclubs wil niet op zaterdagvoetballen en 92 % van de zaterdagclubs wil niet op zondag spelen.
Geheel logisch dat er wordt geconcludeerd dat de clubs geen zogenaamd weekendvoetbal willen .
Gezien hoe nu zondagclubs als de Treffers , VVSB, Achilles '29 en SJC hun wedstrijden op zaterdag om 18.00 uur spelen ( De Dijk 17.00 uur ) en niet gewoon om 14.30 uur, is er geen enkele reden om aan te nemen, dat hetzelfde niet ook bij het zogenaamde weekendvoetbal zal gebeuren, al was het alleen maar om te pesten.
Dan kan het zomaar gebeuren, dat een clubs als DFS en Achilles Veen al hun uitwedstrijden op de ongunstige tijd van 18.00 uur moeten spelen ( ik zag een mogelijke indeling van MSC, dat zij bij allemaal zondagclubs in zouden komen ).
Volgens de voorzitter van Urk, gaan de clubs in za HB alleen akkoord met een mix als de zondagclubs zich aanpassen de zaterdagclubs, dus ook gewoon alles om 14,30 uur. Ajax amateurs ( 3Div za ) zal sowieso niet akkoord gaan met een mix waarbij ze wedstrijden op de late zaterdagmiddag moet spelen.
Je kunt wel steeds dezelfde cijfers blijven herhalen maar zolang je ze niet in het juiste perspectief zet zeggen ze helemaal niets en daar wijs ik je steeds op.
Het zijn exact de cijfers zoals ze in de uitkomsten van die enqu?te terug te vinden zijn.
De legitimiteit van de enqu?te en de betrouwbaarheid van de uitkomsten worden niet ter discussie gesteld, daarover is men het eens.
Dat ze jou wellicht niet zo goed uitkomen kan ik niet helpen.
Wanneer alle clubs zouden antwoorden zou je pas een volledig beeld krijgen, maar dat krijg je bij zo'n raadpleging zelden voor elkaar.
( Ook bij die COH bijeenkomsten komen niet alle hoofdklassers opdagen )
Bovendien zouden mensen als jij dan bij tegenvallende uitkomsten weer vraagtekens zetten bij degenen die het invulden of bij hun kennis van zaken.
Net zoals politici bij tegenvallende verkiezingen vaak zeggen : "ze snappen het niet" of " we moeten het beter uitleggen "
Je kunt wel steeds dezelfde cijfers blijven herhalen maar zolang je ze niet in het juiste perspectief zet zeggen ze helemaal niets en daar wijs ik je steeds op.
Persoonlijk zal het me een zorg zijn en wat het standpunt van Alcides is weet ik niet. Ik denk alleen dat zondagvoetbal (op niveau) nooit hoeft te verdwijnen zolang er gewerkt wordt op zaterdag.Klopt niet.
Ik sprak afgelopen zondag bij jouw Alcides ( wedstrijd tegen Silvolde ) met enkele Alcides-supporters en men begon daar ongevraagd over een eventuele mix van zaterdag en zondag hoofdklassers en gaf aan wat daar volgens hen de voor- en nadelen van waren.
Voor hen leefde het in ieder geval wel.
( En met de wedstrijd heb ik me ook wel aardig vermaakt. )
Je kunt wel steeds dezelfde cijfers blijven herhalen ....
Prima dat er zondagvoetbalcompetities op zondag blijven.Ik denk alleen dat zondagvoetbal (op niveau) nooit hoeft te verdwijnen zolang er gewerkt wordt op zaterdag.
Omdat het lijkt dat je ze niet gelezen hebt, of niet helemaal goed begrijpt.