De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Bonehead

Well-known member
Een roadtrip door Zuidoost Drenthe? Dan ben je met 15 minuten klaar... Wat moet NO dan gaan doen? :p

Nog een keer dat rondje en dan nog een keer en dan nog een keer. De kracht van herhalingen zeg maar

Als je als club tegen bent omdat je zowel op zaterdag als zondag een standaardteam hebt heb je je ook niet ingelezen.

Kun je dit even uitleggen? Ik snap deze zin niet.

noordooster

Well-known member
In reactie 5332 van dit topic wordt een aantal media ( stuk of 10 ) aangehaald, die gemeenschappelijk hebben dat ze allemaal berichten: de voetbal clubs willen het zogenaamde weekendvoetbal niet.
Moeiteloos zou je zo op internet nog veel meer artikelen met die strekking kunnen vinden.

Trouwens, de term "weekendvoetbal" werd ooit als negatieve benaming ge?ntroduceerd door de clubs in de Tweede Divisie die het maar niks vonden, dat daar op allerlei verschillende dagen en tijdstippen werd afgetrapt.

De KNVB ( en ook Jonkers van MSC, neem ik aan ) is inmiddels ervan op de hoogte hoe de clubs erover denken .

Dat betekent evenwel niet dat zondagman van der Zee zich er automatisch wat van aantrekt.
Over de leegloop van het zondagvoetbal zegt hij oa : "Doen wij niks, dan struikelt de zaterdagcompetitie over zijn eigen succes en komt zondagvoetbal steeds vaker buitenspel te staan”.
Wat naar mijn idee je reinste flauwekul is.
Het aantal verenigingen in de standaard-zaterdag competities is nog vele malen lager dan het ooit was op de zondag.
Het zou niet voor het eerst zijn, dat de KNVB er iets door wil drukken tegen de wens van de clubs.

Mug

Member
Waarschijnlijk komt er een voorstel , wat wel een meerderheid heeft , om t/m de Hoofdklasse te gaan mixen .

noordooster

Well-known member
Ben ik benieuwd hoe dat eruit komt te zien.
Onlangs hebben clubs zich uitgesproken tegen het zogenaamde weekendvoetbal, welke variant dan ook.
En waarom kwam dat er dan niet eerder met die 90 % en later 75 % van Jonkers ?
Maar ja, je komt misschien aan die percentages als 75 % zegt, maakt mij niet uit, terwijl een deel zegt, thuisclub bepaalt de speeldag en een ander deel zegt, alles op zaterdag om 14.30 uur en weer een ander zegt zaterdag om 18.00 of 19.00 uur enz. enz. Dat betekent nog niks.

Joost

Well-known member
Kun je dit even uitleggen? Ik snap deze zin niet.

Er zijn clubs die hebben ingevuld dat ze tegen zijn omdat er een zaterdagstandaard ?n zondagstandaardteam is bij de vereniging en dat het tot capaciteitsproblemen zal leiden.

Bij het opheffen van een zaterdag/zondagscheiding is er maar 1 standaardteam per vereniging dus is er geen probleem.

Joost

Well-known member
Ben ik benieuwd hoe dat eruit komt te zien.
Onlangs hebben clubs zich uitgesproken tegen het zogenaamde weekendvoetbal, welke variant dan ook.
En waarom kwam dat er dan niet eerder met die 90 % en later 75 % van Jonkers ?
Maar ja, je komt misschien aan die percentages als 75 % zegt, maakt mij niet uit, terwijl een deel zegt, thuisclub bepaalt de speeldag en een ander deel zegt, alles op zaterdag om 14.30 uur en weer een ander zegt zaterdag om 18.00 of 19.00 uur enz. enz. Dat betekent nog niks.

Ik kan je adviseren niet te posten als je aan de hallucinerende middelen zit.

noordooster

Well-known member
Waarschijnlijk komt er een voorstel , wat wel een meerderheid heeft , om t/m de Hoofdklasse te gaan mixen .

Is er al bekend welk voorstel, Mug ?
Zingt dat al wat rond in Meppel ?
In de media lees ik er niks over.
En is al bekend wanneer die uitgestelde vergadering van het C.O.H. plaatsvindt ?

Bonehead

Well-known member
Er zijn clubs die hebben ingevuld dat ze tegen zijn omdat er een zaterdagstandaard ?n zondagstandaardteam is bij de vereniging en dat het tot capaciteitsproblemen zal leiden.

Bij het opheffen van een zaterdag/zondagscheiding is er maar 1 standaardteam per vereniging dus is er geen probleem.

Okay bedankt. Ik dacht al aan zoiets. Maar het is best heel goed mogelijk dat die clubs hun tweede standaardteam niet kwijt willen en dat ze daarom tegen het opheffen zijn. Ik heb het idee dat er nogal wat zondagclubs zijn die hun zaterdagteam als beloftenteam gebruiken.

noordooster

Well-known member
https://www.udiros.frl/nieuws?n=249
Zondag vierdeklasser Udiros stapt komend seizoen over naar de zaterdag.
Dat is niet echt zo bijzonder, want dat doen meerdere clubs in noord het komend seizoen.

Bijzonder is wel, dat Udiros van de KNVB in mag stromen in de zaterdag vierde klasse, terwijl tot dusverre men bij een overstap altijd op het laagste niveau moest beginnen, dat is in Noord de vijfde klasse.

Het lijkt me, dat nu ook voor andere clubs een overstap naar de andere speeldag mogelijk moet zijn, met behoud van niveau.
Iets wat ik hier ook meerdere malen heb bepleit. Eventueel in de vorm van een soort "generaal pardon"

Want er zijn tot dusverre meerdere clubs die zo'n overstap niet maken, omdat ze dan te ver terug moeten in niveau.
Maar misschien dat nu met een beroep op een soort "gelijkheidsbeginsel" wel mogelijk.

Wellicht wordt dan ook de behoefte aan het zogenaamde weekendvoetbal wat minder, omdat clubs dan nog gemakkelijker kunen gaan spelen op hun voorkeursspeeldag.

de waan

Well-known member
Nou, dan lijkt het me zaak dat morgen de overige 1.292 zondagclubs de overstap bekend gaan maken (met behoud van huidig niveau) en dan is het doel bereikt. E?n piramide. Niks meer aan doen.

noordooster

Well-known member
En dan geen gezeur, gewoon allemaal voetballen om 14.30 uur.

Maar gezien de BAV enqu?te zijn er ook flink wat zondagverenigingen die voetballen op zaterdag helemaal niet zien zitten.
Omdat de spits dan bij de HEMA werkt, omdat de spelers op zaterdag actief zijn bij de jeugd, omdat de capaciteit van de velden het niet toelaat, vanwege een gebrek aan vrijwilligers enz. enz.
Die clubs moeten vooral op zondag blijven spelen.

Maar voor de clubs die wel willen overstappen met behoud van niveau zou ik een uitzondering willen maken.
Net als men nu ook met Udiros gedaan heeft.
Zo erg is het ook niet als het aantal competities per district en per speeldag niet meer helemaal gelijk is.

JMD

Well-known member
Het lijkt me, dat nu ook voor andere clubs een overstap naar de andere speeldag mogelijk moet zijn, met behoud van niveau.
Iets wat ik hier ook meerdere malen heb bepleit. Eventueel in de vorm van een soort "generaal pardon"
Dit ben ik op zich met je eens, maar: hoe zie je dat voor je als er bv 5 3e klassers overstappen en die beloofd wordt 'met behoud van niveau'. Dan moeten er dus 5 plaatsen gevonden worden in de 3e klasse zaterdag. Ga je die vinden door versterkte degradatie in de 3e klassen zaterdag? lijkt me ook niet fair.

noordooster

Well-known member
Dit ben ik op zich met je eens, maar: hoe zie je dat voor je als er bv 5 3e klassers overstappen en die beloofd wordt 'met behoud van niveau'. Dan moeten er dus 5 plaatsen gevonden worden in de 3e klasse zaterdag. Ga je die vinden door versterkte degradatie in de 3e klassen zaterdag? lijkt me ook niet fair.

Zoiets kun je moeilijk vooraf uitwerken, zolang je de aantallen niet kent.
Ik denk dat je dan in ieder geval wat minder star moet vasthouden aan een gelijk aantal competities per district en per speeldag en dat er ook niet per se in elke competitie evenveel teams moeten zitten.
Het is nu ook een illusie om te denken, dat het speelniveau van bv alle 22 tweede klassen gelijk is.
Verder zou het helpen, als je redelijk ruim van te voren inventariseert en dat je zo'n overstap niet per se elk jaar mogelijk maakt.

Ik zou zeggen, KNVB maak er werk van.
Op deze manier kunnen alle clubs gewoon op hun favoriete speeldag en tijdstip voetballen en hoef je clubs niet te dwingen tot ongewilde tijdstippen en speeldagen.

Bovenaan