De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
Normaal logisch nadenkende mensen inderdaad niet.
Maar jij bent zo iemand die waarheden als leugen bestempelt. Vandaar.
Heb ik een andere wiskundige waarheid voor je: min en min is plus.
Dat jij iemand als leugenaar bestempelt betekent dus eigenlijk dat je zegt dat ik de waarheid spreek. Waarvoor dank.

Joost

Well-known member
Mijns inziens is het hele probleem in deze 'discussie' dat het verworden is tot een zaterdag/zondag & beloften discussie terwijl het dat helemaal niet zou moeten zijn.

Het grote probleem wat er speelt heeft helemaal niets met de speeldag te maken maar enkel en alleen met de manier waarop de competitie is ingedeeld. In de oude situatie met zes Hoofdklassen en een gesloten profafdeling was het overzichtelijk. Eigenlijk was er weinig mis met de competitie van destijds, zeker omdat de topploegen in de zes Hoofdklassen vooral regionale uitstraling hadden. Zeker omdat zaterdagvoetbal maar in een hele kleine regio sterk is waren die Hoofdklassen zeer regionaal.

Het samenvoegen van de beste ploegen uit iedere Hoofdklasse is sportief gezien in de Topklassen absoluut een succes gebleken maar heeft tot een al eerder genoemd monster geleid. Het invoegen van de Tweede Divisie daarna heeft dat alleen maar versterkt.

De grote ploegen zijn zowel sportief als organisatorisch gegroeid. In de oude Hoofdklassen waren het regionale grootmachten, in de Divisies zijn het clubs geworden met bovenregionale uitstraling die volwaardige semi-profs geworden zijn. Clubs die qua mogelijkheden de verenigingen een niveau hoger voorbij zijn gegaan.

De contradictie is nu juist dat die grote ploegen genieten van hun nieuwe status als semi-profclubs (de lusten) maar zich in het grote geheel weigeren te gedragen als semi-profs (de lasten). Ze blijken ook extreem ongeloofwaardige gesprekspartners te zijn. Met de komst van de Topklasse zou er gepromoveerd worden zodat er evenwicht zou ontstaan. Met allerlei valse argumenten is dat van tafel gegaan. De clubs bespreken eerst, komen tot overeenstemming maar als het puntje bij paaltje komt haken ze af en gaan ze in de media hun onvrede uiten over beslissingen waar ze eerst zelf achter stonden. De licentie eisen waarmee een club in de eerste jaren van de Topklasse zou kunnen instromen waren zeer karig en absoluut niet onoverkomelijk.

Dat patroon is sinds de invoering van de 2e Divisie alleen maar versterkt en daar komt ook nog het ongelukkig geval van Achilles '29 bij. Doordat Achilles'29 zich megalomaan ging gedragen is dat als voorbeeld gaan dienen waar steeds naar wordt gewezen. Een makkelijke en onterecht voorbeeld.

Nu zitten we dus opgescheept met een competitievorm die totaal uit balans is en is het vooral zaak om tot een oplossing te komen.

Teruggaan naar de periode met 6 Hoofdklassen ligt voor de hand. Maar deze zal door de clubs die gewend zijn geraakt aan hun nieuwe status nooit geaccepteerd worden. Die kan dus gelijk van tafel.

Dus moeten we binnen het huidige model een oplossing vinden. Er moet een oplossing komen voor de totale onbalans tussen 1e en 2e Divisie. En clubs op 3e Divisie niveau en lager moeten zich meer gaan thuisvoelen in de competitie, mede door meer regionale indelingen. Daarbij gaat het helemaal niet over speeldag, toeschouwersaantallen of wie er dan meer of minder voordeel bij heeft, het gaat om herkenbare competities met een mooi niveau. De clubs in de Hoofdklasse tonen daar nu al goede wil in, het is aan de KNVB om eindelijk eens de baas te gaan spelen en een paar harde noten over het andere probleem te kraken.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Tot aan " de contradictie" heeft Joost een aardig verhaal.
Daarna vliegt hij uit de bocht.
Met als klapper natuurlijk een volgens hem noodzakelijke mix met : " Daarbij gaat het helemaal niet over speeldag, toeschouwersaantallen of wie er dan meer of minder voordeel bij heeft"
Dat kan alleen maar iemand zeggen vanuit het zondagvoetbal die er op allerlei gebied voordeel van wil hebben.
En met zo'n redenering zou je ook zaterdagclubs wel kunnen verplichten op zondag of om 20.00 op zaterdagavond te voetballen.
" Daar gaat het immers niet om "
Natuurlijk gaat het daar allemaal wel om.
Iedereen ziet , dat bij die mixplannen het zondagvoetbal er baat bij heeft en dat het zaterdagvoetbal er sportief en financieel op achteruit zou gaan.

Joost heeft gelijk, dat die piramide heel veel ellende heeft veroorzaakt. Doordat er allemaal stappen in de verkeerde richting zijn gezet.
praat voor jezelf.
Gelukkig praten er veel meer mensen zo over .

Een belangrijke en natuurlijk niet onmogelijke oplossing zou zijn : een za en een zo Topklasse als hoogste amateurniveau en weg met de beloften.

de waan

Well-known member
Je hoort wel eens dat de clubs door de komst van de divisies te maken hebben met een daling in het toeschouwersaantal. Dat kan best kloppen, maar is moeilijk te meten.

Echter vraag ik me af hoe groot de invloed van de divisies is. Hebben we niet gewoon te maken met een maatschappelijke trend waarin minder belangstelling voor (top)amateurvoetbal bestaat dan een jaar of tien terug, in de oude situatie met zes hoofdklassen of desnoods twee topklassen? Wellicht dat het zondagvoetbal daar nog net iets meer last van heeft dan het zaterdagvoetbal, omdat mensen het weekend anders indelen en vaker de zondag als dag voor uitjes met partner, kinderen en dergelijke kiezen?

Ik heb zelf het idee dat de toeschouwersaantallen overal gewoon teruglopen - misschien op de Katwijkse clubs, Spakenburgse clubs, Rijnsburgse Boys, Kozakken Boys en naar verluidt HHC Hardenberg na - als je het vergelijkt met tien jaar terug. Vorig seizoen was ik voor het eerst in tijden weer eens bij DOVO en daar stonden beduidend minder mensen dan de laatste keer dat ik daar was. Ook bij pakweg Ter Leede, FC Lisse en Noordwijk viel dit me op. En van clubs als VVOG, Harkemase Boys, ODIN '59 en DVS '33 Ermelo kan ik ook niet zeggen dat het er stampvol staat langs de lijn. In deze regio ook niet. Daarom vraag ik mij serieus af of pakweg Barendrecht - ASWH in 2019 evenveel mensen zou trekken als in 2009, om maar iets te zeggen.

Lijkt mij best een interessant vraagstuk. Hoe ervaren jullie dat in andere regio's? Herkenbaar of niet?

Dit dus. Afname van toeschouwersaantallen zie je over de hele linie (een paar uitzonderingen daargelaten misschien). Het is heel makkelijk om dan te wijzen naar de competitievorm, maar diezelfde afname die je ook bij competities die niet wezenlijk zijn veranderd. Beste voorbeeld is misschien wel de Hoofdklasse A op zaterdag.

Lijkt me vooral een mooie en grote uitdaging om die trend te keren en dat gaat zeker niet lukken met alleen maar terugverlangen naar vroeger, want het is dus echt niet zo dat als je de competities maar weer aanpast naar hoe het twintig jaar geleden was het publiek ook weer terug komt.

Verder is de analyse van Joost hierboven ook de spijker op de kop.

noordooster

Well-known member
Verder is de analyse van Joost hierboven ook de spijker op de kop.

Dus niet. Zie mijn reactie op dat stuk hier boven.

Maar geen wonder dat jij je ook wel kunt vinden in "Daarbij gaat het helemaal niet over speeldag, toeschouwersaantallen of wie er dan meer of minder voordeel bij heeft" .
Jouw door de clubs verworpen pleidooi voor een gemengde derde divisie spreekt wat dat betreft boekdelen.

Mug

Member
Gelukkig heb ik een eigen mening , dus geen meeloper. Alleen maar een sportieve overweging. Ik zie het liefst de beste hoofdklassers, niet gescheiden en op wat voor dag maakt mij niet uit.

noordooster

Well-known member
Ik zie het liefst de beste hoofdklassers, niet gescheiden en op wat voor dag maakt mij niet uit.

Alle hoofdklassewedstrijden op zaterdag om 14.30 uur ?
En alleen maar de beste hoofdklassers bij Alcides in , ook Halsteren ?
En overigens komen er bij en mix geen betere hoofdklassers in de klassen, dan die welke er nu ook in zitten.
En als er in sommige hoofdklassen wel betere in komen dan die er nu in zitten, zullen er in andere hoofdklassen mindere in komen dan nu.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Aldus degene die bij het amateurvoetbal juist zo min mogelijk diversiteit wil...

Met Niels erbij zou de diversiteit de aantrekkelijkheid van dvk bevorderen.
Met de door jou bij het amateurvoetbal bedoelde diversiteit beoog je eenzijdig sportieve en financi?le nadelen van het zaterdagvoetbal.
Dat lijkt me niet een goed idee.

JMD

Well-known member
Met Niels erbij zou de diversiteit de aantrekkelijkheid van dvk bevorderen.
Met de door jou bij het amateurvoetbal bedoelde diversiteit beoog je eenzijdig sportieve en financi?le nadelen van het zaterdagvoetbal.
Dat lijkt me niet een goed idee.

1023

Joost

Well-known member
Tot aan " de contradictie" heeft Joost een aardig verhaal.
Daarna vliegt hij uit de bocht.
Met als klapper natuurlijk een volgens hem noodzakelijke mix met : " Daarbij gaat het helemaal niet over speeldag, toeschouwersaantallen of wie er dan meer of minder voordeel bij heeft"
Dat kan alleen maar iemand zeggen vanuit het zondagvoetbal die er op allerlei gebied voordeel van wil hebben.
En met zo'n redenering zou je ook zaterdagclubs wel kunnen verplichten op zondag of om 20.00 op zaterdagavond te voetballen.
" Daar gaat het immers niet om "
Natuurlijk gaat het daar allemaal wel om.
Iedereen ziet , dat bij die mixplannen het zondagvoetbal er baat bij heeft en dat het zaterdagvoetbal er sportief en financieel op achteruit zou gaan.

Joost heeft gelijk, dat die piramide heel veel ellende heeft veroorzaakt. Doordat er allemaal stappen in de verkeerde richting zijn gezet.

Gelukkig praten er veel meer mensen zo over .

Een belangrijke en natuurlijk niet onmogelijke oplossing zou zijn : een za en een zo Topklasse als hoogste amateurniveau en weg met de beloften.

Je bent het dus wel met me eens dat een deel van de clubs in de 2e Divisie dusdanig gegroeid zijn dat ze mee moeten kunnen in de 1e Divisie

Een noodzakelijke mix heb ik het nergens genoemd, mixen is in mijn ogen ook nooit het hoofddoel. Het enige dat er moet gebeuren is dat er een oplossing komt voor het probleem dat clubs zich niet meer thuisvoelen in de huidige competitieopzet. Clubs voelen zich nu eenmaal meer thuis in klassen waar wat bekends in zit. Je wilt spelers van de tegenpartij kennen bijvoorbeeld. Met de huidige media aandacht voor de 2e Divisie is dat op dat niveau wel gewaarborgd maar voor lager niveau niet op een manier zoals dat vroeger in de Hoofdklasse wel was.

Neem bijvoorbeeld Leonidas. Spijkenisse is voor hen absoluut geen derby maar qua wedstrijd altijd interessanter dan een willekeurige club uit Brabant waartegen ze niet meer hoeven te spelen. En andersom is Leonidas voor Spijkenisse ook leuker dan RKAV Volendam. Spelers kennen elkaar, supporters kennen de spelers en de clubs uit de lokale kranten.

Teruggaan naar Topklassen plus Hoofdklassen zoals het 3 jaar geleden was is mijns inziens een gepasseerd station omdat in die situatie de status van grote clubs niet zwakker wordt. En dat is ook iets dat die clubs helemaal niet willen.

Vandaar dat de clubs in de Hoofdklassen, en hopelijk ook de 3e Divisie, nu samen onderling naar een oplossing zoeken. Daarbij willen de zondagclubs als het nodig is dus best op zaterdag om half drie beginnen om de clubs die vasthouden aan dat oude recht tegemoet te komen. Dat heeft echt niets te maken met de door jou steeds benoemde maar nooit onderbouwde financiele voordelen die enkel voor zondagteams van toepassing zijn maar enkel vanwege de oplossingsgerichtheid. Dat 75% van de clubs het daarmee eens is, is een teken aan de wand. Tegenstanders zul je altijd en overal hebben maar dit is wel een meerderheid die iets uitstraalt.

Bovenaan