Je hoort wel eens dat de clubs door de komst van de divisies te maken hebben met een daling in het toeschouwersaantal. Dat kan best kloppen, maar is moeilijk te meten.
Echter vraag ik me af hoe groot de invloed van de divisies is. Hebben we niet gewoon te maken met een maatschappelijke trend waarin minder belangstelling voor (top)amateurvoetbal bestaat dan een jaar of tien terug, in de oude situatie met zes hoofdklassen of desnoods twee topklassen? Wellicht dat het zondagvoetbal daar nog net iets meer last van heeft dan het zaterdagvoetbal, omdat mensen het weekend anders indelen en vaker de zondag als dag voor uitjes met partner, kinderen en dergelijke kiezen?
Ik heb zelf het idee dat de toeschouwersaantallen overal gewoon teruglopen - misschien op de Katwijkse clubs, Spakenburgse clubs, Rijnsburgse Boys, Kozakken Boys en naar verluidt HHC Hardenberg na - als je het vergelijkt met tien jaar terug. Vorig seizoen was ik voor het eerst in tijden weer eens bij DOVO en daar stonden beduidend minder mensen dan de laatste keer dat ik daar was. Ook bij pakweg Ter Leede, FC Lisse en Noordwijk viel dit me op. En van clubs als VVOG, Harkemase Boys, ODIN '59 en DVS '33 Ermelo kan ik ook niet zeggen dat het er stampvol staat langs de lijn. In deze regio ook niet. Daarom vraag ik mij serieus af of pakweg Barendrecht - ASWH in 2019 evenveel mensen zou trekken als in 2009, om maar iets te zeggen.
Lijkt mij best een interessant vraagstuk. Hoe ervaren jullie dat in andere regio's? Herkenbaar of niet?