De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Max

Administrator
Forumleiding
Waar ik nou vooral nieuwsgierig naar ben is of men liever op de zaterdag of op zondag voetbalt.

Zondag lijkt mij. Loop je niet het risico dat je naar de kerk moet. Daarna hebben de supporters de avond van tevoren lekker lopen zuipen, dus die hebben niet door hoe slecht het niveau is.

noordooster

Well-known member
In welk land of in welke sport bestaan gescheiden competities ?

In Nederland bij het voetbal.
En dat is al vanaf 1940 of nog eerder.

Tot enkele jaren geleden vond niemand dat een probleem.
Het zaterdagvoetbal was lange tijd kwalitatief en kwantitatief ondergeschikt aan het zondagvoetbal.
En niet zelden werd het zaterdagvoetbal wat meewarig met de nek aangekeken en interesseerde het niemand bij de zondag. Laat staan dat gemengde competities ter sprake kwamen.

Dat veranderde een aantal jaren geleden toen het zondagvoetbal ging afkalven en het zaterdagvoetbal kwalitatief en kwantitatief toenam.
Er kwamen en komen voorstellen die het afkalvende zondagvoetbal moeten redden ten koste van het ooit met de nek aangekeken zaterdagvoetbal.

JMD

Well-known member
In Nederland bij het voetbal.
En dat is al vanaf 1940 of nog eerder.
En nog ergens anders, bij andere sport of ander land?

Tot enkele jaren geleden vond niemand dat een probleem.
Jawel, al in de jaren 90 was men bij de KNVB bezig met dit probleem.

Het zaterdagvoetbal was lange tijd kwalitatief en kwantitatief ondergeschikt aan het zondagvoetbal.
En niet zelden werd het zaterdagvoetbal wat meewarig met de nek aangekeken en interesseerde het niemand bij de zondag. Laat staan dat gemengde competities ter sprake kwamen.
En nu kijken jullie als zaterdag meewarig de zondag met de nek aan. So what's new?
En verder: hoe weet je dat zondag zaterdag meewarig aankeek? Je komt nooit bij zondagclubs, je speelt in een zaterdagcompetitie met alleen maar zaterdagclubs.

Dat veranderde een aantal jaren geleden toen het zondagvoetbal ging afkalven en het zaterdagvoetbal kwalitatief en kwantitatief toenam.
Er kwamen en komen voorstellen die het afkalvende zondagvoetbal moeten redden ten koste van het ooit met de nek aangekeken zaterdagvoetbal.
En je hebt niet het idee dat het idee voor een gemengde competitie te maken heeft met de (flinke) afname van gelovigen in Nederland? Het feit dat we zat en zoncomp hebben in NL is puur een geloofskwestie. Momenteel is nog slechts een klein deel van NL gelovig, en het deel dat zijn/haar leven erdoor laat bepalen is helemaal klein te noemen. Dan wordt het dus tijd om ook het voetbal te seculariseren.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Onze grote vriend Niels wilde naar binnen, maar die heb ik maar een enkeltje Azkaban gegeven

Mug

Member
Ik hou van jeugdvoetbal , van bekervoetbal , van het Protos Weering toernooi. Toevallig allemaal gemixt. Dus het kan wel samen .

JMD

Well-known member
Onze grote vriend Niels wilde naar binnen, maar die heb ik maar een enkeltje Azkaban gegeven

:)

Dan is het wel te hopen voor hem dat ze daar zaterdagvoetbal hebben, want anders komt hij tussen die verderfelijke zondagmensen te staan.

JMD

Well-known member
Ik hou van jeugdvoetbal , van bekervoetbal , van het Protos Weering toernooi. Toevallig allemaal gemixt. Dus het kan wel samen .
Tuurlijk kan het samen. Dat kan bij korfbal, volleybal, basketbal, badminton en weet ik welke sport. En daar zijn de christelijke bonden ook uiteindelijk opgegaan in de nationale bonden (net als bij voetbal).

Bonehead

Well-known member
En nog ergens anders, bij andere sport of ander land?

Dit is hier al eerder ter sprake gekomen. Ook in het korfbal zijn er principi?le clubs. Maar klaarblijkelijk gaat het daar wel even iets makkelijker dan bij het voetbal. De meest strenge gelovigen zullen niet sporten, maar daaronder zitten vele mensen die gewoon Nederlands Hervormd of Gereformeerd zijn die uit geloofsovertuiging niet op zondag sporten. Bij bijvoorbeeld mijn club staan we erg achter die paar personen die hier problemen mee hebben. Ook daar ben je een vereniging voor

Jawel, al in de jaren 90 was men bij de KNVB bezig met dit probleem.

Pas sinds 1996 zijn de competities aan elkaar gelijk gesteld. Toch vreemd. Want ook voor die tijd ging de algemene amateurtitel vaker naar een zaterdag- dan naar zondagclub

En nu kijken jullie als zaterdag meewarig de zondag met de nek aan. So what's new?
En verder: hoe weet je dat zondag zaterdag meewarig aankeek? Je komt nooit bij zondagclubs, je speelt in een zaterdagcompetitie met alleen maar zaterdagclubs.

Als je het over de neergang van het zondagvoetbal gaat het vaak over geld. Maar ik denk dat het gewoon een maatschappelijke kwestie is. Steeds minder mensen zijn te porren om zondagmorgen in alle vroegte in een bus te stappen om ergens in Verweggistan om 9 uur tegen een bal aan te trappen. Jongeren gaan steeds vaker liever tot vroeg in de morgen stappen en hebben dan geen zin meer om kotsend over boarding aan sport te doen.

En je hebt niet het idee dat het idee voor een gemengde competitie te maken heeft met de (flinke) afname van gelovigen in Nederland? Het feit dat we zat en zoncomp hebben in NL is puur een geloofskwestie. Momenteel is nog slechts een klein deel van NL gelovig, en het deel dat zijn/haar leven erdoor laat bepalen is helemaal klein te noemen. Dan wordt het dus tijd om ook het voetbal te seculariseren.

Ook hier hebben we het vaker over gehad. De groep wordt weliswaar kleiner maar ook fanatieker.

Op korte termijn zie ik zaterdagclubs niet op zondag uitkomen en om ze te dwingen dan denk ik dat je ongewenst effect krijgt en dat zaterdagclubs zelfstandig verder gaan. Met alle ellende daarbij. Dat moet je niet willen. Daarom zeg ik: Laat principi?le club in hun waarde en laat ze niet op zondag voetballen. Maar dan wel op het gewenste tijdstip van de thuisclub op zaterdag.

JMD

Well-known member
Ik heb volgens mij nergens gezegd dat er verplicht op zondag gespeeld moet worden. Je slotregel ben ik het 100% mee eens, thuisclub bepaalt speeldag + tijdstip, tenzij het een zat/zonduel is, dan sowieso op zaterdag.

Bij al die sporten die ik noemde zitten idd ongetwijfeld ook zat mensen die niet op zondag willen sporten, dus sporten die op maandag t/m zaterdag. Niks mis mee lijkt me.

Ja, en idd vreemd vwb die zaterdag/zondag, dat 'vroeger' ook de zaterdagclubs vaker de algemene titel wonnen dan zondagclubs. Maar goed, dat kan natuurlijk 1 hele goede zaterdagclub zijn, en dat de 'zondag' over een breed niveau breder was. (net zoals nu AFC de beste amateurclub is (volgens stand 2e divisie), maar dat de zaterdagclubs in de breedte veel beter zijn)

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik sprak zojuist iemand die op een heel behoorlijk niveau volleybalt. Daar spelen de meeste ploegen thuis op vrijdagavond en een paar ploegen thuis op zaterdagmiddah of zaterdagavond. Geen enkel probleem daar. Het is vooraf bekend hoe de kalender eruit ziet, dus iedereen kan er rekening mee houden.

Waarom kan dit bij volleybal wel en bij voetbal niet?

Joost

Well-known member
Ik sprak zojuist iemand die op een heel behoorlijk niveau volleybalt. Daar spelen de meeste ploegen thuis op vrijdagavond en een paar ploegen thuis op zaterdagmiddah of zaterdagavond. Geen enkel probleem daar. Het is vooraf bekend hoe de kalender eruit ziet, dus iedereen kan er rekening mee houden.

Dan weet ik niet precies wat jij behoorlijk niveau vind maar alle landelijke divisies spelen standaard op zaterdag eind van de middag of in de avond.

JMD

Well-known member

Mijn ouders hebben jarenlang gevolleybald en die hebben op werkelijk elke avond van de week gespeeld, of zaterdagmiddag. Op zondag werd (hier in de regio althans) niet gespeeld. Al naar gelang wanneer de thuisclub 'de zaal' had. Mijn moeder heeft promotieklasse gespeeld (het toenmalige 5e niveau van Nederland), en mijn vader op lager niveau gespeeld, maar t/m 1e divisie scheidsrechter geweest. Het programma was in juli/augustus bekend en daar deelde je je agenda op in. Als klein JMD-tje ben ik vaak meegeweest met mijn ouders (in vakanties enz), en ook ik ken nog steeds alle dagen uit mijn hoofd, wie wanneer speelde: zo was IJmuiden altijd vrijdagavond, Spaarndam altijd zaterdag overdag, Zandvoort zaterdagavond, Hillegom woensdagavond enz.

Wat dus inderdaad je 2e vraag open laat staan. Nou is het bij voetbal natuurlijk wel meer zo dat training doordeweeks is en wedstrijden in het weekend.

Unregistere

Well-known member
Je hoort wel eens dat de clubs door de komst van de divisies te maken hebben met een daling in het toeschouwersaantal. Dat kan best kloppen, maar is moeilijk te meten.

Echter vraag ik me af hoe groot de invloed van de divisies is. Hebben we niet gewoon te maken met een maatschappelijke trend waarin minder belangstelling voor (top)amateurvoetbal bestaat dan een jaar of tien terug, in de oude situatie met zes hoofdklassen of desnoods twee topklassen? Wellicht dat het zondagvoetbal daar nog net iets meer last van heeft dan het zaterdagvoetbal, omdat mensen het weekend anders indelen en vaker de zondag als dag voor uitjes met partner, kinderen en dergelijke kiezen?

Ik heb zelf het idee dat de toeschouwersaantallen overal gewoon teruglopen - misschien op de Katwijkse clubs, Spakenburgse clubs, Rijnsburgse Boys, Kozakken Boys en naar verluidt HHC Hardenberg na - als je het vergelijkt met tien jaar terug. Vorig seizoen was ik voor het eerst in tijden weer eens bij DOVO en daar stonden beduidend minder mensen dan de laatste keer dat ik daar was. Ook bij pakweg Ter Leede, FC Lisse en Noordwijk viel dit me op. En van clubs als VVOG, Harkemase Boys, ODIN '59 en DVS '33 Ermelo kan ik ook niet zeggen dat het er stampvol staat langs de lijn. In deze regio ook niet. Daarom vraag ik mij serieus af of pakweg Barendrecht - ASWH in 2019 evenveel mensen zou trekken als in 2009, om maar iets te zeggen.

Lijkt mij best een interessant vraagstuk. Hoe ervaren jullie dat in andere regio's? Herkenbaar of niet?

Bovenaan