De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
Werd ergens in mei 2017 gepubliceerd en is hier ook uitgebreid besproken.
Misschien is er daarvan ook nog iets terug te vinden op dvk.

Dank voor de tips, met deze zoekhulp kon ik hem vinden.
https://www.voetbal247.nl/rapport-enquete-over-tweede-divisie-derde-divisie-en-hoofdklasse/

Conclusie: ja, terugloop toeschouwersaantallen, maar als grote oorzaak worden de Jongploegen genoemd.
En jij zegt letterlijk dat alleen de zaterdag teruglopende aantallen toeschouwers had, maar in het rapport gaat het over de hele 2e divisie. Nergens is te lezen dat alleen zaterdag er last van had. Als de zaterdagclubs zoveel toeschouwers meenemen naar uitduels zouden de zondagploegen toch juist een + hebben moeten noteren in toeschouwers? Dus lijkt de mythe over dat zaterdag nou zo ontzettend veel meer supporters meeneemt naar uitduels ook wel mee te vallen.

Het mooiste aan die hele enquete is nog de klacht dat er te weinig spanning zou zijn in de 2e divisie. Tsja, dat is nogal logisch als je als clubs zelf de promotie niet wil hebben in je competitie. Gooi de 2e divisie ook naar boven open, met ook nacompetiteplaatsen (via periodes ofzo) en er is vanzelf ook spanning naar boven. (en nogmaals: dan moeten wel de licentie-eisen idd aangepast worden)

noordooster

Well-known member
Aha, dus je bent voor derby's als het je uitkomt (alleen zat), maar tegen derby's als het je niet uitkomt (zat-zon).

Het gaat erom, dat ik erop tegen ben, dat de zaterdagclubs in competities terecht komen die hen zowel sportief als financieel nadeel opleveren.
Ook als dat tegelijkertijd en ten gevolge daarvan het zondagvoetbal financieel en sportief voordelen brengt.

Verder ga ik inderdaad liever naar een derby Spakenburg- IJsselmeervogels dan naar Telstar-Volendam, ondanks dat er bij de laatste wellicht beter voetbal is te zien. Het zogenaamde betere voetbal is voor mij zelden de belangrijkste drijfveer.
Ik bezoek ook liever een thuiswedstrijdje van HHC dan van bv Emmen, Zwolle of Groningen

De Groene Scout

Well-known member
De Dijk - AFC is een compleet verrot voorbeeld. Dat zijn 2 amateurclubs uit de grote stad. Daar leeft voetbal niet op amateurniveau. Niet op zaterdag en niet op zondag.

stc

Well-known member
Nou heb ik de indruk dat dit in het voetbal nog niet helemaal is doorgedrongen.

Zou kunnen.

Er zijn genoeg zondagclubs hier die reeds de overstap hebben gemaakt naar de zaterdag. Voorts zijn er legio clubs die zowel op zaterdag als zondag (prestatief als recreatief) voetballen.

noordooster

Well-known member
Zomaar wat conclusies n.av. de nieuwe structuur met een Tweede Divisie erbij :

In de 2e divisie zelf is 27% positief en 36% negatief. 36% staat hier neutraal in. Wordt gekeken naar zaterdag- en zondagclubs dan geeft dat extreme verschillen. 0% van de zaterdagclubs zijn positief tegen 60% van de zondagclubs. Van de zaterdagclubs is 67% negatief tegen 0% van de zondagclubs.

In de zaterdag hoofdklassen is een terugloop van 19,5% te noteren. Als de 3e divisie zaterdag en 2e divisie vergeleken wordt met de toeschouwersaantallen van de zaterdag topklasse, dan geeft dit een terugloop van 34%.

Clubs die uit de Topklasse zaterdag naar de Tweede divisie zijn gegaan hebben een teruggang gezien in het
aantal bezoekers (en daarmee de recettes en baromzet), dit komt door de beloftenteams en de zondagclubs die een andere beleving hebben en daardoor minder toeschouwers meenemen. Bovendien zijn de wedstrijden op zaterdag om 18:00 ook minder bezocht dan de zaterdagmiddag wedstrijden.

De Tweede divisie trekt gemiddeld minder toeschouwers dan de Derde divisie zaterdag, dit komt door de zondag
clubs, die gemiddeld minder toeschouwers hebben.

Over de speeldag en de aanvangstijd van de wedstrijden in de Tweede divisie bestaat bij een behoorlijk
aantal clubs ontevredenheid.

Over een zaterdag/zondag scheiding in de Tweede divisie zijn de meningen zeer verdeeld, met meer
tegenstanders dan voorstanders

Wel is er vrij brede steun voor een uniforme aanvangstijd in de Tweede divisie

JMD

Well-known member
Dit is natuurlijk wel al 1,5 jaar terug. En ja, de clubs hadden toen inderdaad gelijk met die aanvangstijden, veel duels begonnen toen om 18.00. Gelukkig is dat inmiddels teruggedraaid, en ik ben er zeker van dat de daling van de recettes die men na 2016 zag al weer is teruggedraaid en men weer rond het niveau van 2016 zit (van de topklassetijd dus).

Je bent overigens wel erg creatief in het lezen van het hele document, want je trekt conclusies die niet in het document staan. Gek genoeg steeds waarbij zondag benadeeld wordt... (want er staat in het document alleen dat de terugloop in gemiddelde komt door de belofteploegen (wat me lijkt te kloppen ja), de 'zondag' wordt nergens genoemd, dat maak jij ervan)

En reageer eens op dit deel van mijn vorige post:
"En jij zegt letterlijk dat alleen de zaterdag teruglopende aantallen toeschouwers had, maar in het rapport gaat het over de hele 2e divisie. Nergens is te lezen dat alleen zaterdag er last van had. Als de zaterdagclubs zoveel toeschouwers meenemen naar uitduels zouden de zondagploegen toch juist een + hebben moeten noteren in toeschouwers? Dus lijkt de mythe over dat zaterdag nou zo ontzettend veel meer supporters meeneemt naar uitduels ook wel mee te vallen."

noordooster

Well-known member
Je bent overigens wel erg creatief in het lezen van het hele document, want je trekt conclusies die niet in het document staan. Gek genoeg steeds waarbij zondag benadeeld wordt... (want er staat in het document alleen dat de terugloop in gemiddelde komt door de belofteploegen (wat me lijkt te kloppen ja), de 'zondag' wordt nergens genoemd, dat maak jij ervan)

Ik heb inderdaad mede geciteerd uit een destijds door de KNVB gepubliceerd document.

Deathprod

Well-known member
Zomaar wat conclusies n.av. de nieuwe structuur met een Tweede Divisie erbij :

In de 2e divisie zelf is 27% positief en 36% negatief. 36% staat hier neutraal in. Wordt gekeken naar zaterdag- en zondagclubs dan geeft dat extreme verschillen. 0% van de zaterdagclubs zijn positief tegen 60% van de zondagclubs. Van de zaterdagclubs is 67% negatief tegen 0% van de zondagclubs.

In de zaterdag hoofdklassen is een terugloop van 19,5% te noteren. Als de 3e divisie zaterdag en 2e divisie vergeleken wordt met de toeschouwersaantallen van de zaterdag topklasse, dan geeft dit een terugloop van 34%.

Clubs die uit de Topklasse zaterdag naar de Tweede divisie zijn gegaan hebben een teruggang gezien in het
aantal bezoekers (en daarmee de recettes en baromzet), dit komt door de beloftenteams en de zondagclubs die een andere beleving hebben en daardoor minder toeschouwers meenemen. Bovendien zijn de wedstrijden op zaterdag om 18:00 ook minder bezocht dan de zaterdagmiddag wedstrijden.

De Tweede divisie trekt gemiddeld minder toeschouwers dan de Derde divisie zaterdag, dit komt door de zondag
clubs, die gemiddeld minder toeschouwers hebben.

Over de speeldag en de aanvangstijd van de wedstrijden in de Tweede divisie bestaat bij een behoorlijk
aantal clubs ontevredenheid.

Over een zaterdag/zondag scheiding in de Tweede divisie zijn de meningen zeer verdeeld, met meer
tegenstanders dan voorstanders

Wel is er vrij brede steun voor een uniforme aanvangstijd in de Tweede divisie

Komen er bij zaterdagclubs minder toeschouwers als ze tegen een zondagclub spelen?

noordooster

Well-known member
Ik heb inderdaad mede geciteerd uit een destijds door de KNVB gepubliceerd document.

Overigens kwam ik nog een opvallende conclusie tegen :

Voor de meeste zaterdagclubs, zowel in de Tweede divisie als in de Derde divisie, is het aantal derby’s
flink gedaald, voor de meeste zondagclubs niet

JMD

Well-known member
Je verzint er dus weer van alles bij. Heeft SM toch gelijk.

En opnieuw reageer je niet op deze post:
"En jij zegt letterlijk dat alleen de zaterdag teruglopende aantallen toeschouwers had, maar in het rapport gaat het over de hele 2e divisie. Nergens is te lezen dat alleen zaterdag er last van had. Als de zaterdagclubs zoveel toeschouwers meenemen naar uitduels zouden de zondagploegen toch juist een + hebben moeten noteren in toeschouwers? Dus lijkt de mythe over dat zaterdag nou zo ontzettend veel meer supporters meeneemt naar uitduels ook wel mee te vallen."

Joost

Well-known member
Komen er bij zaterdagclubs minder toeschouwers als ze tegen een zondagclub spelen?

De gepubliceerde cijfers tonen aan van niet.

Maar toeschouwersaantallen in het amateurvoetbal zijn altijd dubieus. Vaak is het een blinde gok, objectieve cijfers zijn er niet. Dat maakt ook het argument dat toeschouwersaantallen zijn gedaald onmogelijk. Of er werkelijk minder mensen zijn of dat het wel goed uitkomt als er een lager aantal staat is niet na te gaan.

Gebrek aan spanning een argument noemen is natuurlijk hilarisch als je bedenkt dat we komen van een situatie waarin ook louter voor de eer van de klasse werd gestreden.

noordooster

Well-known member
Je verzint er dus weer van alles bij.

Ik kan het niet helpen, dat jij die rapporten niet leest.

En ik ga je erbij ook niet helpen, want je wil zoiets alleen maar om met wiskundige precisie uit te pluizen of er ergens een uit zijn verband gerukt zinnetje te vinden is om als tegenargumentje te gebruiken.

JMD

Well-known member
Of er werkelijk minder mensen zijn of dat het wel goed uitkomt als er een lager aantal staat is niet na te gaan.
Dat wil ik wel geloven dat dat gebeurd is dat eerste seizoen, ik kan zo al 2/3 redenen bedenken:
1) veel duels om 18.00 zijn er toen gespeeld, ipv zat 14.30/15.00, dat scheelt. Is in het 2e seizoen al aangepast
2) duels tegen beloftes trekken gewoon minder publiek, dat zie je ook in de KKD
3) als je ziet hoezeer types als NO zondagploegen haten, dan zou het mij niks verbazen als dat soort mensen gewoon niet komen kijken als hun zaterdagclub speelt tegen bv VVSB of Kon. HFC of AFC.

JMD

Well-known member
Ik kan het niet helpen, dat jij die rapporten niet leest.
Ik heb ze wel gelezen en zelfs gequoot.

En ik ga je erbij ook niet helpen, want je wil zoiets alleen maar om met wiskundige precisie uit te pluizen of er ergens een uit zijn verband gerukt zinnetje te vinden is om als tegenargumentje te gebruiken.
Hoho, jij voegt er dingen aan toe naar eigen interpretatie. Dat noemen we erbij verzinnen.
Nergens wordt gezegd dat het aantal toeschouwers minder komt door de zondagclubs. In het document staat alleen 'de beloften'. Jij verzint er zelf 'de zondag' bij, omdat je die simpelweg haat en hen alles in de schoenen wilt schuiven.
Het is dus niet eens 'uit zijn verband gerukt', je hebt er zelf dingen aan toegevoegd omdat dat je beter uitkomt. Dat is alsof Wilders aan een rapport over criminaliteit zelf even honderdduizenden extra arrestaties van moslims toevoegt omdat het hem dat beter uitkomt.

Verder reageer je dus weer niet op mijn post:

Heb je er geen antwoord op, of is mijn conclusie juist en loop je dus al jaren onwaarheden hier te verkondigen?

Joost

Well-known member
Dat wil ik wel geloven dat dat gebeurd is dat eerste seizoen, ik kan zo al 2/3 redenen bedenken:
1) veel duels om 18.00 zijn er toen gespeeld, ipv zat 14.30/15.00, dat scheelt. Is in het 2e seizoen al aangepast
2) duels tegen beloftes trekken gewoon minder publiek, dat zie je ook in de KKD
3) als je ziet hoezeer types als NO zondagploegen haten, dan zou het mij niks verbazen als dat soort mensen gewoon niet komen kijken als hun zaterdagclub speelt tegen bv VVSB of Kon. HFC of AFC.

Ik denk dat het allemaal geen ruk uitmaalt.

Kijk eens naar de aantallen van Barendrecht bijvoorbeeld;
https://www.voetbal.com/wedstrijdplaats/sportpark-de-bongerd-barendrecht/2017/2/

Als jij daar lijn in kunt ontdekken dan vind ik het knap.

Of Quick Boys, waar nota bene de wedstrijd tegen Jong Groningen het best bezocht was vorig seizoen;
https://www.voetbal.com/wedstrijdplaats/sportpark-nieuw-zuid-katwijk/2018/2/

noordooster

Well-known member
De gepubliceerde cijfers tonen aan van niet.

Maar toeschouwersaantallen in het amateurvoetbal zijn altijd dubieus. Vaak is het een blinde gok, objectieve cijfers zijn er niet. Dat maakt ook het argument dat toeschouwersaantallen zijn gedaald onmogelijk. Of er werkelijk minder mensen zijn of dat het wel goed uitkomt als er een lager aantal staat is niet na te gaan.

In de topklasse zaterdag kwamen er in het laatste jaar gemiddeld 1190 toeschouwers.l
Over de laatste topklasse zondag waren volgens de samenstellers geen cijfers beschikbaar.
In het jaar erop trokken de zaterdagclubs in de tweede divisie gemiddeld 1115 toeschouwers en de zondagclubs gemiddeld 575 toeschouwers.
In de eerste derde divisie zaterdag trokken de zaterdagclubs gemiddeld 870 toeschouwers.

noordooster

Well-known member
Hoho, jij voegt er dingen aan toe naar eigen interpretatie. Dat noemen we erbij verzinnen.

Klopt niet. Alle gegevens komen uit rapporten.
Kijk verder naar mijn vorige reactie.
En wat de rest van je verhaal betreft: Dat je zulke onzin erbij haalt, zegt het meest over jou.

JMD

Well-known member
Klopt niet. Alle gegevens komen uit rapporten.
Kijk verder naar mijn vorige reactie.
En wat de rest van je verhaal betreft: Dat je zulke onzin erbij haalt, zegt het meest over jou.
Jij hebt nog andere rapporten dan degene die ik citeerde?
Welke dan? Want je verwees eerst naar dat 2e divisierapport. Dat heb ik gevonden, en daarin staat niks over dat door de zondagclubs er minder bezoek komt. Dat verzin je er inderdaad wel bij. (of je moet idd een ander rapport hebben, maar dat wil ik dan graag zien. En niet met een flauwe smoes komen, maar nu eens feiten en cijfers)

Verder reageer je dus weer niet op mijn post:

Heb je er geen antwoord op, of is mijn conclusie juist en loop je dus al jaren onwaarheden hier te verkondigen?

Bovenaan