De Tweede Divisie blijft dus ook komend seizoen nog een saaie flutcompetitie zonder promotie.
Nou ja, beter zonder promotie dan dat driekwart zijn best doet om maar niet te hoeven promoveren.
Nou ja, beter zonder promotie dan dat driekwart zijn best doet om maar niet te hoeven promoveren.
Ik snap niet waarom ze niet in ieder geval voorlopig vrijwillige promotie mogelijk maken. Als een club kampioen wordt die toevallig wel wil promoveren (Jong Vitesse misschien?), dan moet dat toch mogelijk zijn.
Als je clubs laat beslissen voor 1 maart of ze willen promoveren of niet, dan lijkt me dat vroeg genoeg. De nummer laatst van de Eerste Divisie is dan toch nog niet bekend.Wanneer er bij zo'n promotie ook eentje moet degraderen uit de JL wordt het wel laat bekend voor die nr laatst van de JL.
Maar ze zouden eigenlijk gewoon de licentie eisen van de JL moeten versoepelen. Dat is de enige manier om alsnog een succes te maken van de piramide.
Die vrijwillige promotie is natuurlijk ook behoorlijke poos al mogelijk geweest.
Wanneer er bij zo'n promotie ook eentje moet degraderen uit de JL wordt het wel laat bekend voor die nr laatst van de JL.
En mag dan alleen de kampioen promoveren of bv ook de nr 4 als 1,2 en 3 niet willen ?
De vergadering over de piramide staat nu gepland voor juni a.s.
Niet onwaarschijnlijk is, dat men dan nog geen stap verder is en dat de vergadering opnieuw wordt uitgesteld.
https://www.voetbal247.nl/knvb-vergadering-over-piramide-en-competitieopzet-naar-juni/
De Tweede Divisie blijft dus ook komend seizoen nog een saaie flutcompetitie zonder promotie.
Ik bekijk het van de positieve kant; de semi-profs houden dit keer hun poot stijf
Hoe bedoel je dat precies, Joost ?
Het zijn de profclubs die moeten inbinden. De amateurs hebben eisen neergelegd waar de profs het niet mee eens zijn.
Dat is al ingesteld op 4. In de degradatieregeling uit de Eerste Divisie (voordat die geschrapt werd) stond al dat in het geval dat Jong Sparta kampioen zou worden, dat er dan een beslissingswedstrijd zou volgen met de laagste beloftes uit de Eerste Divisie (als de nummer 20 geen belofte-elftal was).Ik had begrepen dat de discussie vrijwillige promotie vs verplichte promotie van 2e Divisie naar JL een van de grote struikelblokken is. Dat het laat bekend is voor de JL, lijkt mij op te lossen. Als je nu voorafgaand aan het seizoen alle clubs vraagt of ze eventueel gebruik maken van het promotierecht maak je de kans al een stuk kleiner dat je als JL club te laat weet waar je aan toe bent.
Ander probleem is uiteraard de licentie-eisen. Die begrijp ik wel. Het is vaker gezegd, daar moet de KNVB echt water bij de wijn doen en de eisen voor de JL aanzienlijk verlagen.
En niet nog meer beloftenteams moeten de Eredivieclubs ook maar slikken lijkt me. Wat mij betreft maximaal aantal in de JL, maximaal aantal in de 2e Divisie en een extra 3e Divisie alleen voor beloften. Waaruit alleen een beloftenteam kan promoveren naar de 2e Divisie als een ander beloftenteam degradeert daaruit.