De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

gevegt

Well-known member
Buiten de twist over de dagen, begrijp ik N-O wel.
Wat helpt het topvoetbal om een doorlopende piramide te maken?
 

Deathprod

Active member
Buiten de twist over de dagen, begrijp ik N-O wel.
Wat helpt het topvoetbal om een doorlopende piramide te maken?

De sportieve uitgangspunten voor de piramide zijn onder meer dat clubs en spelers op het niveau moeten uitkomen waar ze het beste tot hun recht komen en talenten van de BVO's zich met de juiste weerstand kunnen ontwikkelen en er meer spanning moet ontstaan door een open competitie.
 

de Kok

Member
Het gerucht schijnt een voorstel te zijn om de discussie open te breken.
Als je goed kijkt zitten er meerdere mogelijkheden om de problemen te doorbreken.
Ere en 1e divisies weekend voetbal.
Wil men niet gemengd dat komt er een zat 2e, een zon 2e en een beloften 2e en wordt het weer 3 klassen zat en 3 klassen zon.
Het schijnt dat er een voorkeur is voor gemengd bij de indieners om redenen van kosten en derby's.
De nieuwe modellen voldoen aan alle gestelde uitgangspunten van doorstroming en spelen op voor spelers gewenst niveau.
De piramide wordt duidelijk ingekort zoals NO wenst.
 

Forza AZ

Well-known member
1e divisie N/Z lijkt me niet goed. In die 1e divisie komen dan ook wat huidige 2e divisionisten (simpelweg omdat je anders geen 'volle' eerste divisie krijgt), en dan zou bv een ploeg als Katwijk volgend jaar kunnen spelen om promotie naar de eredivisie, dat lijkt me wel erg snel.
Als er nu iets besloten wordt over een nieuwe opzet, dan gaat dat natuurlijk niet deze zomer al in. Alle promotie/degradatie regelingen zijn al bekend en die kunnen niet zomaar gewijzigd worden.

In 2018/19 is het dus nog gewoon zoals nu. Vanaf 2019/20 kunnen er wijzigingen ingevoerd worden waarover dit voorjaar/zomer besloten wordt.
 

noordooster

Well-known member
De clubs uit de 2e klasse t.e.m. de tweede divisie zijn nu verdeeld in 5 niveaus.
Dit terugbrengen naar 4 of 3 niveaus kan naar mijn idee zonder dat je te grote verschillen binnen 1 niveau krijgt.
(Dat is dan te vergelijken met de situatie van 2015-2016 of eventueel met de situatie van voor de topklassen )

Een goede tweede klasser moet nu 4x promoveren om het hoogste amateurniveau te bereiken en dat vind ik onnodig veel.
Daarbij lijken de argumenten om de tweede divisie er tussen te wringen te gaan vervallen, nl geen verplichte promotie en minder of geen beloftenteams.


Voordeel van een plattere piramide is verder dat je meer poules per niveau krijgt, waardoor je per speeldag interessantere competities met mooie aansprekende tegenstanders en met fatsoenlijke aanvangstijden kunt samenstellen.
MSC hoeft dan niet meer vele uitwedstrijden in de randstad te spelen , maar kan gewoon op zondag om 14.00 uur spelen tegen clubs uit Noord en Oost. En Flevo Boys kan , zeker als het promoveert, mooi zijn wedstrijden op zaterdag om 14.30 uur spelen tegen zaterdagverenigingen uit Noord en Oost.
 

noordooster

Well-known member
Buiten de twist over de dagen, begrijp ik N-O wel.
Wat helpt het topvoetbal om een doorlopende piramide te maken?

Je komt inderdaad nogal eens kul-argumenten tegen om de voordelen van de voetbalpiramide aan te geven.
Op de site van de KNVB kom je meermalen het volgende tegen : " Clubs kunnen nu, dankzij de voetbalpiramide bij wijze van spreken doorstoten van de 5e klasse naar de eredivisie. De top wordt nu in theorie haalbaar voor iedereen en voor elke club" .
Alsof dat voor die voetbalpiramide niet kon. :confused:
 

Deathprod

Active member
Ohw, dat is voor het eerst.
Ik heb je altijd zien beweren, mixen t.e.m. minimaal de hoofdklasse en het thuisspelende team bepaalt de speeldag.
Maar misschien heb je nu zelf uiteindelijk ook door dat dat erg onrealistisch is.
Wat goed gaat, moet je natuurlijk niet willen veranderen.

Ik zou graag onder andere de volgende vernieuwingen, verschuivingen en verbeteringen doorvoeren:
- Overstappen van speeldag met behoud van niveau
- Toevoegen van een extra Tweede Divisie, zodat we daar verlost worden van weekendvoetbal .
- Een aparte kolom voor beloften ( en tweede elftallen ) waarbij de uiteindelijke kampioen kan promoveren naar de Jupiler League.
- Onmogelijk maken van constructies, zoals Achilles '29 die heeft toegepast

Hoe wil je dat aanpakken dan? Stel een zondag 1e klasser wil naar de zaterdag. Wil je dan tijdelijk de competitie uitbreiden? Dat is wellicht met 1 club te doen maar wat nou als het er een stuk of 5 zijn? Zoiets zie ik in West II bijvoorbeeld wel gebeuren. Het jaar daarop willen clubs weer switchen, dat gaat echt niet werken. Het is denk ik makkelijker om alles samen te voegen.
 

SanMark.

Well-known member
Je komt inderdaad nogal eens kul-argumenten tegen om de voordelen van de voetbalpiramide aan te geven.
Op de site van de KNVB kom je meermalen het volgende tegen : " Clubs kunnen nu, dankzij de voetbalpiramide bij wijze van spreken doorstoten van de 5e klasse naar de eredivisie. De top wordt nu in theorie haalbaar voor iedereen en voor elke club" .
Alsof dat voor die voetbalpiramide niet kon. :confused:

Bij een open piramide heb je gewoon veel meer teams die nog ergens om spelen in de eerste en tweede divisie. Heb je een goede degradatie regeling van bv 3 teams dan moet de club die op plek 11 of 12 staat nog rekening houden met degradatie en speelt dus vrij lang nog ergens voor. Idem met de tweede divisie als er daar 3 kunnen promoveren dan speelt de club die 9de of 10de staat nog vrij lang voor promotie. En de rest moet naar onderkijken dat ze niet te laag komen te staan voor de gevarenzone. Kunnen we ook eindelijk eens af van die belachelijke perioderegeling in de eerste divisie waar club 10 nog aan de nacompetitie mee mag doen. Prima dat er nacompetitie is maar dan wel op de amateurniveau regeling max 3 periodekampioenen die strijden om promotie/degradatie. Clubs in de eerste divisie kunnen het dan ook niet zomaar jaren laten lopen omdat ze weten dat ze toch niet kunnen degraderen, dus zullen clubs creatiever moeten zijn om spelers te binden en sponsors te vinden, en jeugdspelers te houden/opleiden.
 

noordooster

Well-known member
Hoe wil je dat aanpakken dan? Stel een zondag 1e klasser wil naar de zaterdag. Wil je dan tijdelijk de competitie uitbreiden? Dat is wellicht met 1 club te doen maar wat nou als het er een stuk of 5 zijn? Zoiets zie ik in West II bijvoorbeeld wel gebeuren. Het jaar daarop willen clubs weer switchen, dat gaat echt niet werken. Het is denk ik makkelijker om alles samen te voegen.

Oh, jij las ook al driftig mee voordat je hier lid werd ? :eek:mg:
Want deze van mij is alweer van een poos geleden ?
Overigens kwam toentertijd de waan met een soortgelijk idee.

Ik zou daar zeker niet een jaarlijks gebeuren van willen maken.
Je kunt inventariseren wat clubs willen, zaterdag of zondag of maakt niet uit.
Kiezen voor een lager , maar niet het laagste, niveau moet wat mij betreft ook kunnen.
Aan de hand daarvan kun je een indeling maken, waarbij je dan niet bang moet zijn dat op een bepaald niveau de aantallen klassen per speeldag niet meer gelijk zijn. Met de clubs die het niets uitmaakt zou je de zaak passend kunnen maken.

Uit praktische overwegingen is het wellicht beter vooraf geen garanties te geven, maar inventariseren kan altijd.
Het voorkomt de rare situatie dat je bij een overstap helemaal onderaan moet beginnen, iets wat nogal wat clubs weerhoudt die stap te maken.
 

gevegt

Well-known member
De sportieve uitgangspunten voor de piramide zijn onder meer dat clubs en spelers op het niveau moeten uitkomen waar ze het beste tot hun recht komen en talenten van de BVO's zich met de juiste weerstand kunnen ontwikkelen en er meer spanning moet ontstaan door een open competitie.

Dat lijkt me ook prima voor het voetbal. Of het voetbal er beter van wordt dat je onder de hoofdklasse dit ook gaat doorvoeren waag ik te betwijfelen.
 

Forza AZ

Well-known member
Met ??n promotieregeling had de KNVB geen moeite om die even snel te wijzigen:oops:

Maar dat is nog wel iets anders dan ineens het aantal clubs per divisie wijzigen voor het volgende seizoen, terwijl het lopende seizoen al in de eindfase zit.

En dat was ook alleen maar omdat (bijna) niemand uit de Tweede Divisie wilde promoveren dit seizoen.
 

Unregistere

Well-known member
Dat lijkt me ook prima voor het voetbal. Of het voetbal er beter van wordt dat je onder de hoofdklasse dit ook gaat doorvoeren waag ik te betwijfelen.

Nee, dat moeten ze nooit doen. Ik vind het voor de hoofdklasse eigenlijk al niet eens meer een optie. Maar eerste klasse of lager is helemaal belachelijk, die spelers moet je niet tegen beloften laten voetballen. Is voor niemand leuk.
 

noordooster

Well-known member
Nee, dat moeten ze nooit doen. Ik vind het voor de hoofdklasse eigenlijk al niet eens meer een optie. Maar eerste klasse of lager is helemaal belachelijk, die spelers moet je niet tegen beloften laten voetballen. Is voor niemand leuk.

Goede zaak dat vooreerst het aantal beloften in totaal en per klasse aan een maximum wordt gebonden en dat er strengere eisen worden gesteld aan de spelers van die teams.
Toch hoop ik dat die beloftenteams zo snel mogelijk helemaal uit de piramide verdwijnen.
De redenen waarom ook de clubs uit de eerste, tweede en derde divisie dat graag willen zijn hier al vaak genoemd.
Wanneer de beloftenteams in een eigen competitie gaan spelen kunnen ze ook wat soepeler omgaan met de voorwaarden, bijv. het laten meedoen van oudere contractspelers.
Daardoor krijgen de jonge spelers ook weer meer weerstand.
Ook clubs die nu niet meedoen in de piramide, zoals Heerenveen, Feyenoord , Pec, Heracles, ADO enz. zullen dan op meer tegenstand kunnen rekenen wat goed is voor de ontwikkeling van de jonge spelers.
 

gevegt

Well-known member
Goede zaak dat vooreerst het aantal beloften in totaal en per klasse aan een maximum wordt gebonden en dat er strengere eisen worden gesteld aan de spelers van die teams.
Helemaal mee eens.

Toch hoop ik dat die beloftenteams zo snel mogelijk helemaal uit de piramide verdwijnen.
De redenen waarom ook de clubs uit de eerste, tweede en derde divisie dat graag willen zijn hier al vaak genoemd.
Wanneer de beloftenteams in een eigen competitie gaan spelen kunnen ze ook wat soepeler omgaan met de voorwaarden, bijv. het laten meedoen van oudere contractspelers.
Daardoor krijgen de jonge spelers ook weer meer weerstand.
Ook clubs die nu niet meedoen in de piramide, zoals Heerenveen, Feyenoord , Pec, Heracles, ADO enz. zullen dan op meer tegenstand kunnen rekenen wat goed is voor de ontwikkeling van de jonge spelers.

Niet mee eens. Voor alle clubs is het beter dat er ook beloften mee doen, niet alleen om sneller te leren, maar ook omdat andere spelers zich sneller in de kijker kunnen spelen bij de BVO's.
 

Unregistere

Well-known member
Voor de BVO's is het inderdaad veel interessanter om in de piramide te spelen tegen goede amateurclubs. Dus ik snap wel dat die daar het liefst niets in veranderen.
 

noordooster

Well-known member
Dat interessantere voor de BVO's zit 'm er vooral in dat die beloften bovenin de piramide voor veel publiek en op een fatsoenlijk tijdstip hun wedstrijden kunnen afwerken en dat ze meer publiciteit krijgen dan wanneer ze in een beloftencompetitie spelen.
In een beloftencompetitie met Ajax, PSV, AZ, enz. krijgen de beloften van Groningen en Twente ook meer dan voldoende weerstand, zeker als in zo'n competitie ook duurbetaalde oudere profs mogen meedoen, die om welke reden dan ook even niet meedoen met het eerste.
Overigens, toen Nederland internationaal nog wel mee kon doen, speelden de beloften ook niet tegen amateurs.

Terecht geven de topamateurs aan van, wat schieten wij ermee op dat die beloften meedoen ?
En die geluiden hoor ik ook van de clubs in de eerste divisie.
Met alle respect, maar wat gevegt zegt, dat spelers zo beter op de radar komen bij BVO's vind ik een non-argument.
 
Bovenaan