De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

de waan

Well-known member
Eigenlijk is dit schandalig. Dus amateurclubs (lees: semiprofs) hoeven aan nog minder voorwaarden te voldoen terwijl ze bij de amateurs mogen blijven spelen als ze dat het beste uitkomt. Wat een cowboy-competitie wordt het dan.

Je kunt precies voorspellen wat er gaat gebeuren. Onder de eerste divisie ontstaat een soort zaterdageredivisie, bestaande uit allemaal clubs die prima mee zouden kunnen in het rechterrijtje van de Eerste Divisie maar niet willen promoveren en het wel prima vinden zo, zodat de hele boel dicht blijft zitten.
 

Joost

Well-known member
Je kunt precies voorspellen wat er gaat gebeuren. Onder de eerste divisie ontstaat een soort zaterdageredivisie, bestaande uit allemaal clubs die prima mee zouden kunnen in het rechterrijtje van de Eerste Divisie maar niet willen promoveren en het wel prima vinden zo, zodat de hele boel dicht blijft zitten.

Ongemerkt komt er dan gelijk een tweede glazen plafond bij omdat het voor de hoogstspelende zondagclubs wellicht interessanter is om niet naar de (zaterdag) tweede divisie te promoveren.
 

noordooster

Well-known member
Ik betwijfel of de topamateurploegen zomaar mee zouden kunnen draaien in de eerste divisie.
Incidenteel, bv in de beker, winnen ze wel eens van clubs in de eerste divisie , maar over een heel seizoen wordt het wat anders.

En zeker onder de huidige condities vind ik de keuze om promotie niet verplicht te stellen een verstandige.
En laat clubs inderdaad vooraf aangeven of ze wel of niet zouden willen promoveren .
Je kunt dan nog discussi?ren over welke clubs dan na afloop van het seizoen in aanmerking komen om de stap te maken.
De clubs die als laatste zijn toegetreden tot het betaald voetbal waren ook lang niet allemaal amateurkampioen.
 

noordooster

Well-known member
Verplichte promotie zou helemaal geen probleem zijn wanneer er dusdanige voorwaarden en omstandigheden zijn dat de topamateurs graag zouden willen promoveren naar de eerste divisie.
En dat ook de BVO's zich erin kunnen vinden.
Kennelijk hebben " de verkenners " zoiets niet kunnen bedenken.

Je zou dan kunnen kiezen voor verplichte promotie , terwijl amateurclubs liever niet dan wel willen promoveren en misschien zelfs wel hun best doen om promotie te ontlopen.
Dat lijkt me ook geen gezonde situatie.

De plannen die nu naar buiten zijn gekomen, geen verplichte promotie en van te voren bekendmaken of je wel of niet zou willen promoveren , lijken mij op dit moment ook het beste.
 

SanMark.

Well-known member
Gelul . Eisen omlaag. En een verplichte promotie eerste jaar alleen fee kampioen. Daarna kampioen rechtstreeks. Nummer 2 play off. Aantal jaar daarna nummers 1 en 2 rechtstreeks en nummer 3 play offs .
 

De Groene Scout

Well-known member
Inderdaad stoppen met dat softe geneuzel van wel of niet willen. Dat heeft niets met topsport te maken. Ben je de beste; dan moet je hogerop.
De eisen voor dat hogere niveau moeten dan nog maar eens nader bekeken worden, maar promoveren moet je eisen als KNVB-zijnde.
 

Forza AZ

Well-known member
Inderdaad stoppen met dat softe geneuzel van wel of niet willen. Dat heeft niets met topsport te maken. Ben je de beste; dan moet je hogerop.
De eisen voor dat hogere niveau moeten dan nog maar eens nader bekeken worden, maar promoveren moet je eisen als KNVB-zijnde.
Alleen enkele eisen stellen aan de accomodatie. En dat hoeft voor de clubs uit de Tweede Divisie geen probleem te zijn. Op dit moment wordt op de trainingscomplexen van Ajax, PSV en AZ immers ook gespeeld in de Eerste Divisie. Dan moeten top amateurclubs ook makkelijk aan diezelfde eisen kunnen voldoen.
 

de Kok

Member
Mijn eerdere reacties zijn om duistere redenen verdwenen.
Inderdaad gewoon promoveren in een open piramide hoort bij een topsport gebeuren.
Licentie eisen gelijkstellen in 1e en 2e divisie. Zeker op het punt van contract spelers. Ambitie eredivisie? Dan dien je meer richting licentie eisen eredivisie te voldoen.
Thans is er sprake van een scheve verhouding op het gebied van lonen in de begrotingen tussen 1e en 2e divisie.
Er zijn 2e divisie clubs die ongeveer hetzelfde voor een 1e elftal hebben te besteden als 1e divisie clubs.
Misschien daarom 2e divisie overdragen aan sectie BV?
 

de waan

Well-known member
Er was een storing gisteren waardoor reacties van een paar uur verdwenen zijn. Ik had ook nog een geniale bijdrage in dit topic: helaas verloren gegaan.

De bondsvergadering is ondertussen met een maand uitgesteld. Er is kennelijk nog niet genoeg gepolderd.
 

noordooster

Well-known member
"De afgelopen periode is achter de schermen hard gewerkt, maar het bondsbestuur ziet dat op een aantal punten meer tijd nodig is voor nadere uitwerking."
Om welke punten zou dat gaan ?
 

Deathprod

Active member
De kans dat de beloftenteams uit de piramide verdwijnen is denk ik heel erg klein, ik neem aan dat er uitgebreid onderzoek is gedaan naar de voordelen van beloftenteams in de piramide met oog op talentontwikkeling dus daar moet je je op een gegeven moment gewoon bij neerleggen. Het enige wat je dan als KNVB moet doen is het voor alle clubs zo eerlijk mogelijk maken. Dus om de enorme wisselingen in de wedstrijdselecties tegen te gaan moet je strengere regels invoeren. Dan moet je denken aan vaste selecties , een verplicht percentage zelf opgeleide spelers en een maximum leeftijd (O21 of O23). Wellicht is het ook een optie dat clubs bijvoorbeeld voor de start van de competitie 3 tot 5 vaste spelers kunnen kiezen die mogen pendelen tussen het eerste en de beloften.
Een maximum aantal beloften van 4 per competitie lijkt me redelijk bij 18 of 20 deelnemers, 3 bij een competitie van 16 en 2 bij een competitie van 14 clubs, het huidige voorstel met slechts 2 teams per competitie gaat denk ik al snel voor problemen zorgen. Bovendien is de verwachting dat clubs door de strengere regels op een lager niveau uit gaan komen. Hoe lager het niveau hoe meer teams en dus ook meer ruimte voor beloftenteams. Van het 2e niveau t/m het 6e niveau heb je dan de ruimte voor maximaal 50 beloftenteams. 1e Divisie (4), 2e Divisie (4), 3e Divisie (8), Hoofdklasse (12), Eerste Klasse (22).
Verder moeten dan ook de amateurclubs de mogelijk krijgen om beloftenteams in te schrijven, met als minimale eis dat ze beschikken over een knvb certificering, zodat clubs een extra motivatie krijgen om ook in hun jeugdopleiding te gaan investeren.

Het volgende probleempunt is de promotie/degradatie tussen de Eerste en Tweede Divisie. De licentie-eisen zullen wat versoepeld moeten worden. Denk daarbij aan zaken als de financi?le huishouding, het aantal contractspelers en de speeldag. In het verleden is al gebleken dat veel clubs daar een probleem mee hadden, er zijn er zelfs een aantal failliet gegaan. Zelfs in de tijd dat je niet kon degraderen uit de Jupiler League, wat aangeeft dat het niet altijd met slecht financieel beleid te maken had, maar eerder dat het gewoon onmogelijk was om het profvoetbal rendabel te houden. De VVCS heeft door de nieuwe Divisie's ruim 100 extra part-timers onder hun hoede, die hoeven dus niet te klagen over een mogelijke kleinere arbeidsomvang in de Eerste Divisie.
Wellicht is het ook een idee om geen minimaal aantal contractspelers aan te houden, maar een minimaal aantal contracturen per club. Zodat clubs meer vrijheid hebben hoe ze te werkgaan met hun full- en parttime contracten. Een flink aantal clubs uit de Derde Divisie gaven in het verleden al aan dat ze geen voorstander waren van 3 contracten van 12 uur per club, maar bijvoorbeeld liever 12 spelers met een contract van 3 uur . In beide gevallen een totaal van 36 uur, maar zo voorkom je in ieder geval dat er ongelijkheid ontstaat binnen de selectie.
Bij het invoeren van een promotie- en degradatievergoeding denk ik dat clubs de stap zonder al teveel problemen kunnen maken. Na de promotie kunnen ze van een dergelijke vergoeding gelijk de contracten opwaarderen en bij degradatie kunnen de contracten afgekocht worden. Tussen de Eredivisie en de Eerste divisie is er al zo'n degradatievergoeding, die in het eerste jaar Jupiler League € 0,6 M bedraagt, in het tweede jaar € 0,4 M en in het derde jaar € 0,2 M.
Speeldag lijkt me niet echt een probleem aangezien er al op zaterdag, zondag en zelfs de maandag gevoetbald wordt, dus als een nieuwkomer z'n thuiswedstrijden op de zaterdagmiddag wil afwerken moet dat dus ook gewoon kunnen.

Verder lijkt het me verstandig om de scheiding tussen het zaterdag- en zondagvoetbal op te heffen. Ondanks dat de afstanden klein zijn in Nederland is het onzinnig om het hele land door te reizen op het 4e niveau. Het plan van MSC met een regionale indelingen lijkt me een prima idee. Derby's horen gewoon bij het amateurvoetbal. Het is een belangrijke inkomstenbron voor de clubs. Thuisclubs bepalen de speeldag die ze voor het begin van het seizoen eventueel kunnen veranderen. Je zal echter een uitzondering moeten maken voor clubs die kunnen aantonen dat ze in hun reglementen hebben staan dat ze niet op zondag mogen voetallen. Die clubs mogen dus ook hun uitwedstrijden op zaterdag spelen. Je kan bijvoorbeeld de herstructurering van 1996 aanhouden als referentiepunt, aangezien er sindsdien een flink aantal clubs zijn overgestapt naar de zaterdag afdeling op niet religieuze gronden.

Mochten er clubs zijn die het allemaal onredelijke voorstellen vinden, dan kunnen ze met hun eerste elftal de reserve afdeling instromen, vaste speeldag naar keuze...


Hieronder mijn ideale piramide met gemixte divisie's en zonder beloftenteams....

Eredivisie - 1x 18
1e Divisie - 1x 18
=============
2e Divisie - 2x 18
3e Divisie - 4x 18
-----------------------
1e Klasse - 6 x 16
2e Klasse - 12 x 16
vanaf de 5e klasse met 14 clubs.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Deathprod, dankjewel dat je een heel re?el en objectief stuk plaatst. Noord Ooster is niet zo van veranderingen ;)
 

noordooster

Well-known member
Hier worden regelmatig allemaal idee?n gespuid over de piramide, maar uiteindelijk gaat het om wat in de bondsvergadering beslist wordt.
Er lekte uit dat er een soort compromis was bereikt over de niet verplichte promotie en over de maximering van de beloften in de piramide en een eigen beloftencompetitie, hoewel ook dat nog weer geen uitgemaakte zaak lijkt.

Over andere belangrijke zaken , zoals aan beloftenteams te stellen voorwaarden, de licentie-eisen ( bv over contractspelers of vrijstellingen als je over veel jeugd beschikt ), het aantal niveaus in de piramide, het aantal klassen per niveau, wel of juist niet mixen van klassen, voorwaarden ( oa speeldag, speeltijden enz ) bij het eventueel wel mixen van klassen, is bij mijn weten nog niets naar buiten gebracht.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de bondsvergadering ook om enkele van die punten een maand is uitgesteld.
van der Zee verwacht in die bondsvergadering groen licht te krijgen voor de aangepaste opzet en hij hoopt ermee van het gezeur af te zijn.

Als een meerderheid van 51 % een groen licht betekent, dan zal dat nog wel lukken. Maar of je dan ook van het gezeur af bent is de vraag.
Eerdere besluiten over de piramide waren ook met meerderheid aangenomen, maar leverden naderhand veel kritiek op.
Ik ben benieuwd waarover er in april gestemd gaat worden.
 
Bovenaan