Neem dan ook meteen FC Hilversum en Haaglandia mee.
Bij Argon is de publieke belangstelling overigens duidelijk afgenomen. Die hebben de dalende trend in hun laatste zondagjaren zeker niet kunnen keren.
Verder vraag ik me af hoe sterk de "self fulfilling prophecy" is. Als maar genoeg clubs zeggen dat "er een duidelijke trend waarneembaar is naar zaterdag" en ze (mede) daardoor de daad bij het woord voegen is dat natuurlijk een zelfversterkend mechanisme.
Eigenlijk vind ik SC Feyenoord ook zo'n beetje het enige echt geslaagde voorbeeld momenteel. Komt ook omdat die wel de mogelijkheden hadden om razendsnel op te klimmen. Staan vrijwel zeker volgend seizoen in de hoofdklasse en ze trekken nu inderdaad wel meer publiek dan destijds op zondag.
Papendrecht stopte enkele jaren geleden met zondagvoetbal om dezelfde reden. Kon ik me bij hen nog iets bij voorstellen, zeker in hun hoofdklassejaren waren ze toch vaak een vreemde eend in de bijt. Veel publiek kwam er niet, het tweede elftal in stand houden werd steeds lastiger. Zij hoopten ook vrij snel door te groeien richting de eerste klasse - en mogelijk hoger - op zaterdag, met meer derby's als gevolg. Is er echter niet helemaal uitgekomen. Ze blijven hangen in de tweede klasse. Wel meer streekwedstrijden, maar het effect is denk ik minder dan gehoopt.
Je ziet nu ook clubs in deze regio die er juist wel voor kiezen om voorlopig op zondag te blijven spelen, zoals IFC. Die deden dat ook met het idee daarmee een vrij unieke positie te cre?ren en daarmee de aantrekkingskracht op spelers te vergroten. Dat is best wel gelukt, al zijn de toeschouwersaantallen niet om over naar huis te schrijven. Eenzelfde ontwikkeling zie je nu bij Unitas, dat zich in de regio rond Gorinchem straks kan profileren als d? club voor voetballers die op hoog niveau op zondag willen spelen.
Veel concurrentie hebben ze in elk geval allebei niet meer, eigenlijk alleen Leonidas. Maar goed, daar gingen altijd al spelers naar toe, vaak ongeacht het niveau.