Coronavirus 2

JMD

Well-known member
rond de 4200 besmettingen gemeld, het laagste sinds 1 december.

Je had met die avondklok moeten komen toen er 12000 per dag waren, maar dat durfde Rutte/De Jong toen niet aan wegens de aankomen kerst. Nu is het grofweg nog 1/3 ervan en gaan we aan de avondklok.

In GB/IRL loopt het aantal al flink terug, in heel Europa is het aantal besmettingen (volgens het WHO dashboard) het laagst in 3 maanden...
 

Atreides

Well-known member
Totaal draconische maatregel die avondklok. Deze mag echt de allerlaatste oplossing zijn wat mij betreft. Waarom heeft het kabinet niet wat meer aandacht voor ventilatie, vliegverkeer enzovoort.
 

JMD

Well-known member
In een week is het aantal besmettingen van de Britse variant van 5 naar 10% gegaan.
Dus even kort door de bocht wiskundig: van 5% van 50.000 (2500) naar 10% van 39.000 (3900). Dat is een toename van rond de 60%. Als dat doorzet hebben we dus volgende week rond de 6400 VK-mutatiebesmettingen, die zorgen voor 21% van de besmettingen als de totale afname gelijk is.

Punt is alleen dat (volgens het RIVM-bericht) het geschat wordt dat het nu 10% is. Waarom we in NL nog niet in grote getalen 'sequencen' is me een raadsel. Zoek nou eens uit wie die mutatie heeft. Met dalende aantallen wordt dat steeds makkelijker. Al onderzoek je maar 5000 positieve gevallen, daar kan je al een hele goede conclusie uit trekken.
 

De Wolf

Well-known member
Ik zie ook niet echt een toegevoegde waarde voor een avondklok.
Mensen gaan vaak genoeg nog overdag bij elkaar op bezoek.

Ik zou zeggen, maak die boete weer 490 euro. Bij herhaling hoger. Zijn toch voornamelijk wappies die beboet worden.
Die lachen gewoon om die 95 euro.
 

Joost

Well-known member
Ik heb nog eens gekeken of er een koppeling te vinden is tussen het aantal dagelijkse besmettingen dat gemeld wordt en het dagtotaal dat het uiteindelijk wordt.

Vrij grof, maar het is wel te vinden. Het blijkt dat het 7-daags gemeld gemiddelde ongeveer overeenkomt met het 7-daagse gemiddelde van 5 a 6 dagen eerder.

Dus; vandaag, 19 januari worden 4335 besmettingen gemeld, het gemiddelde van de laatste 7 dagen is 5492.
Dat betekend dat het aantal mensen op 13/14 januari positief bleek rond de 5500 is.

Inmiddels zijn we zo'n 5 dagen verder en ligt het aantal nog een stuk lager. Ik schat rond de 4000.
 

JMD

Well-known member
Het kabinet bereidt een avondklok
voor die mogelijk vrijdag ingaat en
geldt tot 9 februari.Volgens ingewijden
wordt gedacht aan een avondklok van
20.00 uur tot 4.00 uur.

Morgen willen premier Rutte en minister
De Jonge de details bekendmaken.Mensen
zouden 's avonds alleen mogen reizen
met een werkgeversverklaring.


Het kabinet vindt een avondklok nodig
om te voorkomen dat de Britse variant
van het coronavirus weer leidt tot een
toename van de pandemie.Vanavond wordt
met de burgemeesters gesproken.Bij hen
bestaat twijfel over een avondklok.Ook
de Tweede Kamer is nog niet overtuigd.
(Bron: TT)

Ben benieuwd of dat onderstreepte betekent dat bv een wandelingetje 's avonds nog wel mag.
 

Eef de Kip

Well-known member
Prima beslissing, alles wat er toe bij kan dragen is goed en na 8 uur ben ik toch al niet meer buiten.
Hopen dat mede hiermee de (basis)scholen weer zsm open kunnen.
 

De Wolf

Well-known member
Zouden ze dat ook gaan controleren?
Pa de Wolf werkte in de jaren 70 in de wegenbouw en had ontheffing voor de autoloze zondagen. Onderweg naar zijn werk toch een stuk of 3 keer gecontroleerd.
 

JMD

Well-known member
Zouden ze dat ook gaan controleren?
Pa de Wolf werkte in de jaren 70 in de wegenbouw en had ontheffing voor de autoloze zondagen. Onderweg naar zijn werk toch een stuk of 3 keer gecontroleerd.
Toen waren er in NL veel meer politieagenten (in verhouding) dan nu. Toen hadden we nog een flink leger (door de dienstplicht). Dat is er nu allemaal niet.
 

De Wolf

Well-known member
Toen waren er in NL veel meer politieagenten (in verhouding) dan nu. Toen hadden we nog een flink leger (door de dienstplicht). Dat is er nu allemaal niet.

In Frankrijk had je in het voorjaar ook toestemming nodig om de deur uit te gaan. De controle was daar ook niet heel scherp.
 
Bovenaan