Wat ik van de campagne in Groot Brittannie heb meegekregen vond ik het van twee kanten dat er leugens werden verkocht en er op de angst werd ingespeeld.
Je haalt nu twee dingen doorelkaar. Het is waar dat er van beide kanten angst werd gezaaid, maar angstzaaien en liegen zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Het "vertrekkamp" spuide gewoon doelbewust feitelijke onjuistheden, dat heet liegen.
Het "blijvenkamp" sprak bezorgdheid uit over mogelijke negatieve gevolgen. Nu kun je zeggen dat die bezorgdheid onbewezen en overdreven is, maar het is ook niet bewezen dat het niet waar is.
Mooi dat Brexit! Op naar de ontmanteling van de EU in deze vorm. En daarna terug naar een 'normale' EU, die staat voor handelsverdragen en samenwerking, in plaats van dingen van bovenaf vanuit Brussel opleggen en elke maand 4 dagen de hele mik naar Straatsburg verhuizen etc.
Die kans is miniem. Er is niet wel een hele grote kans dat het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittanni? en Noord-Ierland uit elkaar valt. Ik was, gezien de verschillen in de peiling in de verschillende landen al geneigd om te spreken van "The Divided Kingdom of England, Scotland, Wales and Northern Ireland". Een onafhankelijk Schotland lijkt nu imminent en een referendum voor hereniging van Ierland lijkt mij ook niet uitgesloten. Wat dat laatste betreft verwacht ik dat Noord-Ierland gewoon bij het VK zal willen blijven, hoewel de uitslag van een Schots onafhankelijkheidsreferendum ook nog van invloed zou kunnen zijn. Straks is het Engleave (incl. Wales, dat wel) ipv. Brexit. :rumcolaa:
Nou ja, in Nederland stemt een groot deel van de studenten ook D66, terwijl D66 openlijk tegen de studiefinancieringsregeling was en pleitte voor een sociaal leenstelsel.
Misschien moet je je wat beter in een onderwerp verdiepen, voor je er iets over zegt. Als je puur op basis van dit onderwerp zou stemmen, dan had je drie optie: laten zoals het is (standpunt van o.a. de PVV en de SP), afschaffing van de giftregeling (standpunt van "paars-plus") of het verdrievoudigen van het collegegeld (standpunt van de christelijke partijen). Alle partijen waren voor behoud van de studiefinanciering, bovendien WAS de studiefinanciering al een sociaal leenstelsel, het verschil is dat de giftregeling (bij afstuderen binnen 10 jaar) is komen te vervallen in de nieuwe wet.
Overigens las ik in een NRC-artikel van een poosje geleden , dat hoe lager de opkomst in Engeland hoe gunstiger het zou zijn voor het Brexit-kamp.
Dat is wel zo, dat heeft met "enthousiasme" te maken. Het idee is dat een kamp iets te winnen heeft en het andere kamp iets te verliezen. Het kamp dat iets te winnen heeft, is meer geneigd om te stemmen. Ik had dit eerder ook al benoemd bij het referendum over het associatieverdrag.
Het is overigens niet zo dat enthousiasme direct bepalend voor de uitslag dat hebben we een paar weken geleden gezien bij dat referendum in Zwitserland. Dat voorstel had simpelweg te weinig draagvlak.
Ik lees net dat de remainers een nieuw referendum willen om weer toegelaten te worden tot de EU. Als ik het goed las, hadden ze al de benodigde 100.000 handtekeningen.
Ik had het gisteren al gezegd, en dit bevestigt het maar weer: een bananenrepubliek is het!
We hebben het hier over hoe verheugt Farage, Wilders, Le Pen en Trump op deze uitslag reageren, maar alleen Poetin kan echt verheugt op deze uitslag zijn. De eerste drie denken dat ze gewonnen hebben en Trump is blij dat ze geestesverwanten gewonnen hebben, maar de kwade oorlogszuchtige genius in Rusland ziet een verdeeld Europa ontstaan, als dat al niet zo was. Uiteraard laat hij zich publiekelijk een stuk bescheidener uit, dan de mensen die de zege claimen, maar eigenlijk nog niet weten waar ze nu aan toe zijn.