Buitenlands nieuws

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mario

Well-known member
'Belangrijke getrouwe Saddam Hoessein gedood in Irak'
Foto: ANP
Gepubliceerd: 17 april 2015 15:32
Laatste update: 17 april 2015 18:02

Izzat Ibrahim al-Douri, een hooggeplaatste functionaris ten tijde van het regime van Saddam Hoessein, is omgekomen bij gevechten tussen het Iraakse leger en terreurgroep Islamitische Staat (IS) in de buurt van Tikrit.
Dat meldt BBC. Volgens al-Arabiya heeft de gouverneur van de provincie Salahaddin de dood van al-Douri bevestigd. De gouverneur omschrijft al-Douri als het brein achter IS in Irak.

Een DNA-test moet uitsluitsel geven. De uitslag daarvan wordt ''heel binnenkort'' bekendgemaakt, aldus de gouverneur.

Tikrit, een bolwerk van terreurgroep IS en de oude thuisstad van Hoessein, wordt door zowel het Iraakse leger als de internationale coalitie bestookt.

Klaverkoning

Al-Douri werd een van de meeste gezochten personen na de Amerikaane invasie in Irak. Hij gold als de 'Klaverkoning', een van de vier belangrijkste figuren op de Amerikaanse lijst van gezochte personen. Op het hoofd van de leider stond 10 miljoen dollar.

De toenmalig plaatsvervangend bevelhebber van het Iraakse leger wordt verdacht van misdaden tegen de menselijkheid.

Dat al-Douri meevocht met IS bij Tikrit, was al langer bekend. Hij zou het graf van Hoessein vorig jaar hebben bezocht om zijn terugkeer op het strijdtoneel kenbaar te maken.

Vicevoorzitter

Generaal Douri (1942) was onder Saddam vicevoorzitter van de Iraakse Revolutionaire Commandoraad. In die functie was hij nauw betrokken bij de oorlog tegen Iran in de jaren tachtig en de inval van het Iraakse leger in Koeweit in 1990.

Douri was de meest uitgesproken functionaris van Saddams Baathpartij die na de val van de dictator wist te voorkomen dat hij gevangen werd genomen. Na de executie van Saddam eind 2006 werd Douri de nieuwe leider van de verboden Baathpartij.

Door: NU.nl/ANP
 

Ska P 187

Well-known member
Ik denk dat het eerst nog een stuk erger moet gaan worden. Ik ben benieuwd wat Jemen voor verder effect op de regio zal hebben en hoe ver Iran zal gaan in het steunen van de rebellen. Iets waar ze inprincipe het volste recht toe hebben als andere landen de andere groep(en) aldaar mogen steunen.
Wat ik me wel eens afvraag is zou het niet meer zin hebben om een oorlog eens ouderwets uit te laten woekeren, met alle gevolgen van dien, misschien vreselijk op korte termijn maar het levert misschien wel een duidelijke winnaar op, ipv dat er allerlei landen zich met conflicten gaan bemoeien.
Al is mengen in andermans conflicten ook van alle tijden natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Zojuist een indrukwekkende reportage in Nieuwsuur gezien over Libi?. Iedereen in die reportage hadden liever nog Khaddafi gehad. Toen was het tenminste nog veilig op straat. Een land dat het westen even naar de klote heeft geholpen met bombardementen en het steunen van onbekende ongeorganiseerde oppositie in Benghazi.
 

De Wolf

Well-known member
IS is vooral succesvol omdat het in bepaalde gebieden bestuurlijk een chaos is. Daarnaast werkt het inderdaad mee dad de westerse bemoeienis en dan vooral van de VS veel buitenlandse strijders oplevert.
 

Mario

Well-known member
Best wel triest al die Afrikaanse drenkelingen van de laatste tijd. Is het nu plotseling een media hype, of is er nu een grote exodus uit Afrika op gang gekomen? Elke dag berichten over omgeslagen en gestrande bootjes vol met mensen, maar volgens mij is dat nu niet voor het eerst. Kijken wij in Europa idd altijd weg?
 
Laatst bewerkt:

ALenstra

Well-known member
Men probeert ons inderdaad een schuldgevoel aan te praten. Dat het vaker voorkomt zal wel te maken hebben met de enorme chaos die met name in Egypte en Libie voorkomt.
 

Pascallovic

Well-known member
Men probeert ons inderdaad een schuldgevoel aan te praten. Dat het vaker voorkomt zal wel te maken hebben met de enorme chaos die met name in Egypte en Libie voorkomt.
Nu zijn wij ook zeker schuldig aan de huidige situatie in Libie, door er bommen te gooien en een zooitje ongeregeld te hebben gesteund als oppositie van Khaddafi. Echt beter is het er allemaal niet geworden. Ik zie ons niet schuldig aan die zinkende boten in de middelandse zee overigens, maar de situatie in Libie hebben wij gewoon een aandeel in.

Vraag mij ook af wat er waar is van al die berichten hoor. Die boot met 900 vluchtelingen, waar voor de rest niks van bekend of gevonden is. Hoezo weten we dan dat er 900 personen op die vermeende boot zaten? Hebben de overlevenden een telling gehouden voordat de boot zonk of zo? Of gisteren die boot van 300 personen in de probleem die naar een of ander kantoor in Rome hebben gebeld met de mededeling dat hun boot zonk. Er wordt ook best een loopje met de waarheid genomen. Al is het wel een groot probleem hoor. Je moet iets verzinnen dat die boten niet kunnen vertrekken, anders houdt je ze niet tegen.
 

Mario

Well-known member
Degene die een dergelijke tocht overleven, ook weer gewoon terugsturen. Als je ze gaat opvangen, zijn er meer die het gaan proberen. De situatie in Libi? hebben we idd zelf gecre?erd, dus moet je een manier vinden om ze niet in die bootjes te laten stappen. Alle andere Noord Afrikaanse landen hebben maatregelen genomen tegen dit soort gelukzoekers.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Weet je wat het is? Je kunt ze wel terug sturen, maar zal dat echt anderen weerhouden om het niet te proberen? Die mensen zijn wanhopig h?... En daar komt bij dat de teruggestuurde mensen vast niet met open armen ontvangen worden.

Lastig.
 

Wigboldus

Well-known member
Het zijn vluchtelingen vaak, echt niet gelukzoekers. Natuurlijk zitten die er ook bij, maar daarom alles opvangen en snel duidelijkheid geven aan die mensen. Een oplossing heb ik daar ook niet voor, maar direct terugsturen vind ik echt niet kunnen. Ze stappen echt niet zomaar in die boot. Het rijke Europa heeft genoeg ruimte, geld en eten of ze een beetje veiligheid te geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan