Buitenlands nieuws

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik weet Enschede nog heel goed, bloedwarme dag en ik had een toernooi. Toen dat op TV kwam hebben alle deelnemers in de kantine zitten kijken.

Ik kijk nog steeds wel eens de beelden en vind het nog steeds ongelofelijk.
Ja, onvoorstelbaar he? Die knal op een gegeven moment, pas toen besefte iedereen hoe ernstig het was
 

JMD

Well-known member
Ja, onvoorstelbaar he? Die knal op een gegeven moment, pas toen besefte iedereen hoe ernstig het was
Inderdaad. En die echte knal (dat filmpje) zag je pas uren later. Tot die tijd zag je vooral beelden vanaf de rand van het centrum met wel flinke zwarte wolken, maar verder niks. Ik weet nog dat ik die avond 'gewoon' Songfestival ging kijken en dat er na een nummer of 5 gezegd werd dat de NOS ging stoppen met uitzenden. Eerst dacht ik nog 'wat een onzin', ik zapte door naar een andere zender om het Songfestival verder te kijken en bleef hangen bij beelden op RTL Nieuws. Dacht eerst beelden te zien uit Belgrado (dat in die tijd flink gebombardeerd werd door de VS), maar het bleken zo ongeveer de eerste beelden uit het rampgebied zelf. Toen snapte ik het aflasten direct. Ongelooflijk.

Ben 2 jaar terug in die wijk geweest, zeer indrukwekkend om daar nu te lopen met het monument. In een museum vlak achter die wijk is een deel van de tentoonstelling aan 13 mei 2000 gewijd, en er staat een 3d-landkaart van 'vroeger' waarop je ziet welk deel van de huizen verwoest was, welk deel zwaar beschadigd enz... Ongelooflijk.
 

Mario

Well-known member
Deze dag is er één die je nooit vergeet. Ik was op het werk. Eerst het bericht dat er een vliegtuigje tegen het WTC was gevlogen, dat werd een uiteindelijk een passagiersvliegtuig, en toen het tweede vliegtuig. Beneden bij de receptie naar de televisiebeelden zitten kijken. 's avonds alleen maar de tv aan. PSV was op het andere net, maar niet gekeken.

Later pas het besef in wat voor doodsangst al die mensen in het vliegtuig en op de bovenste etages moeten hebben gezeten. Levend verbranden of naar beneden springen. Het was natuurlijk een shock voor de westerse wereld, maar weten we nog wat we deden bij de zoveelste oorlog in het midden-oosten, of de inval van de Ruasen in Oekraïne? Ik niet echt...De val van de muur, Enschede, de moord op Fortuin. Ja, allemaal wel ... de rest is waarschijnlijk dan toch te ver van mijn bed.
 

erka

Well-known member
Ik weet nog wel de 1e Golfoorlog. Ik lag in bed, 's ochtends vroeg en ik hoorde mensen op straat praten. Ze zijn begonnen, ze zijn begonnen. Dus toen als puber rechtop, uit bed, naar beneden en de TV aan.
 

Mario

Well-known member
Ik moest 1 maand later in militaire dienst, daarna brak ook nog eens de oorlog in Joegoslavië uit. Gelukkig bleef het bij een jaartje bier drinken en de plaat aanvegen in het pittoreske Assen (JWF kazerne)
 

Mario

Well-known member
De val van de muur, wat een feest was dat. Op een vrijdagavond ook de hele avond live op tv. Mijn (groot)ouders die bang waren voor een verenigd Duitsland, terwijl mijn generatie blij was dat de koude oorlog eindelijk voorbij was. Mijn eerste trip naar Oost Europa, het leek wel een tijdmachine.
 

gevegt

Well-known member
De Molukkers die in opstand kwamen en de gijzelingen die er op volgden waren voor mij zeer indrukwekkend. Dat je zo gewelddadig voor een doel kon worden heeft mij jaren later bewogen om me in die geschiedenis te verdiepen. Natuurlijk was de methode niet goed, maar de wanhoop kan ik nu heel goed begrijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JFK

erka

Well-known member
De val van de muur, wat een feest was dat. Op een vrijdagavond ook de hele avond live op tv. Mijn (groot)ouders die bang waren voor een verenigd Duitsland, terwijl mijn generatie blij was dat de koude oorlog eindelijk voorbij was. Mijn eerste trip naar Oost Europa, het leek wel een tijdmachine.

Yep. Wij gingen met school in 1990 naar Tsjechoslowakije, vlak na de val en de Fluwelen Revolutie. Precies wat je zegt, die tijdmachine.

En ik weet nog dat we alleen maar heel aardige mensen hebben ontmoet en dat die Tsjechen reuze relaxed waren. Die maakten zich echt nergens druk om.
 

JMD

Well-known member
De Bijlmerramp weet ik ook nog precies. Was op een zondagavond, vlak voordat Studio Sport zou beginnen.
Nee, tijdens studio sport. De voetbalsamenvatting werd onderbroken door Gijs wanders die ineens in de studio zat bij studio sport…
 

Mario

Well-known member
Yep. Wij gingen met school in 1990 naar Tsjechoslowakije, vlak na de val en de Fluwelen Revolutie. Precies wat je zegt, die tijdmachine.

En ik weet nog dat we alleen maar heel aardige mensen hebben ontmoet en dat die Tsjechen reuze relaxed waren. Die maakten zich echt nergens druk om.

1991 vanuit militaire dienst naar Berlijn, Tsjechoslowakije en Polen..inderdaad hele vriendelijke mensen die zich ook nog wat verbaasden over die jongeren uit het westen. In Praag verbleven we in een studentenflat, dat was wel gezellig. In Polen oa Auschwitz bezocht. Voor mij persoonlijk ook wel bijzonder om Polen te bezoeken, het geboorteland van mijn oma.

Ik moet hier ergens nog een stukje Berlijnse muur hebben, dat kon je daar toen kopen.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
De val van de muur, wat een feest was dat. Op een vrijdagavond ook de hele avond live op tv. Mijn (groot)ouders die bang waren voor een verenigd Duitsland, terwijl mijn generatie blij was dat de koude oorlog eindelijk voorbij was. Mijn eerste trip naar Oost Europa, het leek wel een tijdmachine.
Donderdagavond ;)

Ik was toen nog te jong om het live mee te maken, maar weet wel dat mijn moeder het de andere ochtend vertelde en onze meester het erover had en wat het betekende. (In taal zodat het ook voor groep 7 te volgen is)

De laatste dagen van het regime van ceaucescu in Roemenië maakte ook indruk op me, vooral een reportage waarin een journalist heel angstig omkeek toen er ineens een busje langsreed, die was als de dood voor de securitate.
 

gevegt

Well-known member
1991 vanuit militaire dienst naar Berlijn, Tsjechoslowakije en Polen..inderdaad hele vriendelijke mensen die zich ook nog wat verbaasden over die jongeren uit het westen. In Praag verbleven we in een studentenflat, dat was wel gezellig. In Polen oa Auschwitz bezocht. Voor mij persoonlijk ook wel bijzonder om Polen te bezoeken, het geboorteland van mijn oma.

Ik moet hier ergens nog een stukje Berlijnse muur hebben, dat kon je daar toen kopen.
Kapitalist!
 

erka

Well-known member
Nee, tijdens studio sport. De voetbalsamenvatting werd onderbroken door Gijs wanders die ineens in de studio zat bij studio sport…

Het bewuste fragment. Het was blijkbaar tijdens het driebanden. Ook daarna gewoon verder gaan met driebanden want de NOS had toen nog helemaal geen draaiboek voor zoiets.

 

gevegt

Well-known member
Het bewuste fragment. Het was blijkbaar tijdens het driebanden. Ook daarna gewoon verder gaan met driebanden want de NOS had toen nog helemaal geen draaiboek voor zoiets.

Ah, je stokpaardje weer. Ze melden toch dat er om 20.00 uur meer info komt?
Of had de NOS live moeten gaan zonder dat er ook maar iemand toen meer wist, laat staan ze op dat ogenblik al beelden hadden.

Wat mij pas echt irriteert is dat ik nu nog niet weet uit dat filmpje wie dat potje driebanden heeft gewonnen.
 

gevegt

Well-known member
Zo was het niet bedoeld hoor. Ik had even gezocht en op de site van de NOS stond dat ze zelf niet precies wisten hoe ze hiermee om moesten gaan, dus dat heb ik even overgenomen. Zeker geen stokpaardje dit keer.
Prima, ook wel logisch gezien die tijd.
Maar wie heeft die wedstrijd nou gewonnen?
 

Joost

Well-known member
De Bijlmerramp weet ik ook nog precies. Was op een zondagavond, vlak voordat Studio Sport zou beginnen.
Nee dat was tijdens Studio Sport. Dat weet ik nog goed want het programma werd onderbroken hiervoor.

Net zoals het Songfestival werd onderbroken door de vuurwerkramp in Enschede.
 
Bovenaan