Buitenlands nieuws

JMD

Well-known member
Het bewuste fragment. Het was blijkbaar tijdens het driebanden. Ook daarna gewoon verder gaan met driebanden want de NOS had toen nog helemaal geen draaiboek voor zoiets.

Ik zie die beelden voor het eerst in 32 jaar en het beeld dat op mijn netvlies stond hierover klopt dus precies met wat het was...
 

JFK

Well-known member
Ik moet hier ergens nog een stukje Berlijnse muur hebben, dat kon je daar toen kopen.
Ik was in februari 1990 in Berlijn.
Een week later had je dat concert van Pink Floyd. Een grote muur van piepschuim was er gebouwd.
Daar heb ik ook een stukje van meegenomen.

Bij de echte Berlijnse muur heb ik zelf nog staan hakken.
Diverse brokjes heb ik nog steeds bewaard.
 

JFK

Well-known member
De Molukkers die in opstand kwamen en de gijzelingen die er op volgden waren voor mij zeer indrukwekkend. Dat je zo gewelddadig voor een doel kon worden heeft mij jaren later bewogen om me in die geschiedenis te verdiepen. Natuurlijk was de methode niet goed, maar de wanhoop kan ik nu heel goed begrijpen.
Mijn ouders hadden Molukse kennissen.
Ik dacht altijd dat dat gewoon Indonesiërs waren, totdat ik een van die kinderen tegen mij zei dat zij dus Moluks waren.
Ik kreeg even een kneiterharde error.
 

ALenstra

Well-known member
De laatste dagen van het regime van ceaucescu in Roemenië maakte ook indruk op me, vooral een reportage waarin een journalist heel angstig omkeek toen er ineens een busje langsreed, die was als de dood voor de securitate.
De laatste ogenblikken van de gehate president zijn vrouw. Stonden op het paleis te zwaaien naar een menigte waarna plotseling tegendemonstranten verschenen die Roemeense vlaggen met een gat er in. Korte tijd later verscheen een man op tv die zei dat het Roemeense volk de macht had overgenomen en dat de president en zijn vrouw allebei geëxecuteerd waren.
 

Mario

Well-known member
De laatste ogenblikken van de gehate president zijn vrouw. Stonden op het paleis te zwaaien naar een menigte waarna plotseling tegendemonstranten verschenen die Roemeense vlaggen met een gat er in. Korte tijd later verscheen een man op tv die zei dat het Roemeense volk de macht had overgenomen en dat de president en zijn vrouw allebei geëxecuteerd waren.
Het enige Oostblokland waar geweld is gebruikt na de val van de muur. Ceauşescu was sowieso een vreemde vogel, waar Moskou ook niet zoveel mee op had. Hij werd alleen getolereerd omdat hij het communisme in stand hield. Op eerste kerstdag 1989 schuldig bevonden en meteen geëxecuteerd.
 

JMD

Well-known member
Vroeger na de samenvattingen van de Eredivisie zijn we gewoon blijven zitten voor het biljarten, nu zouden we waarschijnlijk al lang weg zappen.
Inderdaad....

De laatste ogenblikken van de gehate president zijn vrouw. Stonden op het paleis te zwaaien naar een menigte waarna plotseling tegendemonstranten verschenen die Roemeense vlaggen met een gat er in.
De uitzending werd ook ineens afgebroken.
Elke dictator is maf, maar die Ceaucescu was echt idioot. Met dat grote paleis, zijn vrouw die zo ongeveer alle eredoctoraten van alle universiteiten had gekregen en alle schoolboeken had 'geschreven'. En hij liet Roemenië soms ook zelf dingen doen zonder dat de Sovjetunie het goed vond, zo was Roemenië bv op de Spelen van LA 1984.
 

erka

Well-known member
Die beelden staan ook op mijn netvlies. Ceaucescu en zijn vrouw geexecuteerd bij een of ander muurtje.

Overigens begon in zowel de DDR, Polen als in Roemenië de opstand in een andere stad dan de hoofdstad (Leipzig, Gdansk en Timisoara).
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Inderdaad....


De uitzending werd ook ineens afgebroken.
Elke dictator is maf, maar die Ceaucescu was echt idioot. Met dat grote paleis, zijn vrouw die zo ongeveer alle eredoctoraten van alle universiteiten had gekregen en alle schoolboeken had 'geschreven'. En hij liet Roemenië soms ook zelf dingen doen zonder dat de Sovjetunie het goed vond, zo was Roemenië bv op de Spelen van LA 1984.

Hij had ook geweigerd soldaten te leveren aan de Sovjetunie in 1968 bij de inval in Praag. En zijn Securitate was de ergste van het hele Oostblok (erger nog dan de KGB en de Stasi).
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Die beelden staan ook op mijn netvlies. Ceaucescu en zijn vrouw geexecuteerd bij een of ander muurtje.
Jep, plus de beelden van die 2 aan dat tafeltje in de rechtbank(?) toen ze veroordeeld werden.

Overigens begon in zowel de DDR, Polen als in Roemenië de opstand in een andere stad dan de hoofdstad (Leipzig, Gdansk en Timisoara).
Is misschien ook wel logisch, in de hoofdsteden zat in al die landen de 'macht'. Daar was denk ik geen beginnen aan om echt iets te proberen.
 

erka

Well-known member
Jep, plus de beelden van die 2 aan dat tafeltje in de rechtbank(?) toen ze veroordeeld werden.


Is misschien ook wel logisch, in de hoofdsteden zat in al die landen de 'macht'. Daar was denk ik geen beginnen aan om echt iets te proberen.

Nou ja, het sloeg wel over naar Boekarest met die grote bijeenkomst waar Ceaucescu een toespraak hield en die vervolgens helemaal omsloeg. Net nog even weer teruggekeken, indrukwekkende beelden waren dat toch. Totale verbijstering bij hem.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Mario

Well-known member
Roemenië en Albanië waren de meest geïsoleerde landen in het Oostblok, de armoede die daar aangetroffen werd was shockerend. De kindertehuizen in Roemenië. Heel triest allemaal die uitgemergelde kinderen. Bekend als de Ceausescu kinderen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Roemenië en Albanië waren de meest geïsoleerde landen in het Oostblok, de armoede die daar aangetroffen werd was shockerend. De kindertehuizen in Roemenië. Heel triest allemaal die uitgemergelde kinderen. Bekend als de Ceausescu kinderen.
Albanie... ik weet nog heel goed dat de VI een reportage deed toen Feyenoord daar heen moest. Wat een verschrikkelijke ellende was dat, op een paar uur rijden. Dat de spelers en zelfs journalisten helemaal van slag waren

Lekbello... :cool:
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Nou ja, het sloeg wel over naar Boekarest met die grote bijeenkomst waar Ceaucescu een toespraak hield en die vervolgens helemaal omsloeg. Net nog even weer teruggekeken, indrukwekkende beelden waren dat toch. Totale verbijstering bij hem.
Heb je een linkje?
 
Bovenaan