Buitenlands nieuws

JMD

Well-known member
Albanie... ik weet nog heel goed dat de VI een reportage deed toen Feyenoord daar heen moest. Wat een verschrikkelijke ellende was dat, op een paar uur rijden. Dat de spelers en zelfs journalisten helemaal van slag waren

Lekbello... :cool:
En dat was dan toen het communisme al gevallen was... (1991)

Idd Lekbello, met als sponsor "Bakker Klootwijk"...
 

Mario

Well-known member
Albanie... ik weet nog heel goed dat de VI een reportage deed toen Feyenoord daar heen moest. Wat een verschrikkelijke ellende was dat, op een paar uur rijden. Dat de spelers en zelfs journalisten helemaal van slag waren

Lekbello... :cool:
In Albanië kwam er pas begin jaren 90 een einde aan het communisme toen er voor het eerst vrije verkiezingen werden gehouden. Het land was echter straatarm, en na een financiële crisis brak er in 1996 anarchie uit, waarbij iedereen zich ging bewapenen. De VN heeft daar toen nog blauwhelmen naar toe gestuurd om de orde te handhaven. Daarna begon ook nog eens de strijd in Kosovo.
 

erka

Well-known member
Albanië was ook niet echt Oostblok he, maar meer een soort eiland met een heel eigen regime. De Sovjetunie moest ook niks van Albanië hebben.
 

erka

Well-known member
Ik heb wel eens een docu gezien over het Oostblok, hoe rijk (of arm) elk land was en hoe de relatie met de Sovjetunie was. Zal eens kijken of ik die nog kan terugvinden. Kwam erop neer dat de DDR en Tsjechoslowakije relatief rijk waren en de mensen het daar financieel nog best aardig hadden. In die landen was er geen vrijheid, maar ook geen echte armoede.
In Polen, Roemenië en Bulgarije was er wel armoede. Hongarije was een soort eigengereid landje dat tegen de zin van de SU veel opener was naar het westen en van Joegoslavië en Albanië moest de SU dus niks hebben en andersom ook niet.
 

Mario

Well-known member
Joegoslavië had zelfs in 1958 al de banden met de SU verbroken. Tito voerde zijn eigen koers. Tot zijn dood, daarna ging het daar helemaal mis.

Hongarije was idd tegendraads, daar begon uiteindelijk ook de val van het Oostblok toen men in 1989 de grens met Oostenrijk opende.
 

Joost

Well-known member
Vroeger na de samenvattingen van de Eredivisie zijn we gewoon blijven zitten voor het biljarten, nu zouden we waarschijnlijk al lang weg zappen.
En ritmische gymnastiek met zo'n lint kwam ook vaak langs. En aan het eind een paardenkoers met Hans Ijsvogel.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Roemenië en Albanië waren de meest geïsoleerde landen in het Oostblok, de armoede die daar aangetroffen werd was shockerend. De kindertehuizen in Roemenië. Heel triest allemaal die uitgemergelde kinderen. Bekend als de Ceausescu kinderen.
Ik was in Roemenië (niet Boekarest, een rondreis door het westen en midden van het land) 10 jaar na de val van Ceausescu en het was zoveel armer dan andere voormalige Oostblok landen waar ik geweest was dat ik er gewoon van schrok. Ik was in de voormalige DDR ongeveer een jaar na Duitse hereniging en dat toen was vele malen verder toen dan Roemenië 10 jaar na dato.
 

JMD

Well-known member
Ik had deze dus nooit helemaal gezien. Alleen dat eerste stukje tot de uitzending stopte. Dacht dat dat het enige was en dat hij daarna weggevoerd werd.
Ben benieuwd of ergens de rest ook nog te zien is, want aan het eind van de film is hij nog steeds aan het praten

Heb ook even zijn leeftijd opgezocht, 71, ik vind hem er echt ouder uitzien. Honecker was toen 77, die zag er jong uit vergeleken met Ceaucescu
 

Mario

Well-known member
Ik had deze dus nooit helemaal gezien. Alleen dat eerste stukje tot de uitzending stopte. Dacht dat dat het enige was en dat hij daarna weggevoerd werd.
Ben benieuwd of ergens de rest ook nog te zien is, want aan het eind van de film is hij nog steeds aan het praten

Heb ook even zijn leeftijd opgezocht, 71, ik vind hem er echt ouder uitzien. Honecker was toen 77, die zag er jong uit vergeleken met Ceaucescu
Ik weet niet hoe goed je Roemeens is, maar hij heeft zijn speech gewoon afgemaakt. Beloofde het volk van alles volgens mij.

 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan