Buitenlands nieuws

JMD

Well-known member
Toch wel apart dat toen Trump geband werd van Twitter men vond dat dat moest kunnen 'want de eigenaar van het bedrijf mag zelf weten wat die er mee doet en het staat vrij om een eigen platform te beginnen' (en geen enkele 'waakhond' daar een probleem mee had) en dat nu Musk eigenaar is 'X van iedereen is en hij niet zomaar mag bepalen wat er mee gebeurt'...
 

gevegt

Well-known member
Toch wel apart dat toen Trump geband werd van Twitter men vond dat dat moest kunnen 'want de eigenaar van het bedrijf mag zelf weten wat die er mee doet en het staat vrij om een eigen platform te beginnen' (en geen enkele 'waakhond' daar een probleem mee had) en dat nu Musk eigenaar is 'X van iedereen is en hij niet zomaar mag bepalen wat er mee gebeurt'...
Musk doet het wel heel eenzijdig als ik het zo lees.

Dat er naar de techbedrijven wordt gekeken is natuurlijk heel logisch. Hun invloed kunnen ze zelf sturen en wordt steeds groter. Da is een nieuw fenomeen en er zal dan ook naar gekeken moeten worden of ze zich aan de wet houden, vooral omdat het zoveel mensen aangaat.
Desnoods moeten er nieuwe wetten worden bedacht om dit in goede banen te leiden.
 

JMD

Well-known member
Musk doet het wel heel eenzijdig als ik het zo lees.
Daar lijkt het idd wel op ja. Maar dat deed die vorige eigenaar ook, alleen dan de andere kant van het spectrum.

Musk doet het wel heel eenzijdig als ik het zo lees.
Dat er naar de techbedrijven wordt gekeken is natuurlijk heel logisch. Hun invloed kunnen ze zelf sturen en wordt steeds groter. Da is een nieuw fenomeen en er zal dan ook naar gekeken moeten worden of ze zich aan de wet houden, vooral omdat het zoveel mensen aangaat.
Desnoods moeten er nieuwe wetten worden bedacht om dit in goede banen te leiden.
[/QUOTE]
O eens, helemaal, en het antisemitisme, racisme enz mag er wat mij betreft zsm af. Maar verder is de belangrijkste vraag nog steeds niet beantwoord: wie bepaalt wat desinformatie is?


Overigens vind ik het allermooiste al die mensen die klagen over X en dat Musk zo slecht is, maar dat ze dan wel blauwe vinkjes hebben, daar moet je dus voor betalen. Dus ze vinden Musk erg, maar ze betalen hem wel... Diezelfde types zeggen ook maar steeds dat ze naar andere platforms gaan (Bluesky, Mastodon), maar ze zitten nog steeds op X... Kunnen dus niet zonder aandacht.
 

zwammy

Well-known member
Gebeurt op X ook met de community notes. Maar dat blijken dan volgens sommigen niet de goede notes te zijn. Met Jack was dat wat makkelijker, daar werd alles geblokt die enigzijds kritisch waren op bepaalde stromingen. Musk vind de vrijheid van meningsuiting heel belangrijk, dan is het volgens mij aan je eigen niveau om dit wel of niet te geloven.
 

gevegt

Well-known member
Gebeurt op X ook met de community notes. Maar dat blijken dan volgens sommigen niet de goede notes te zijn. Met Jack was dat wat makkelijker, daar werd alles geblokt die enigzijds kritisch waren op bepaalde stromingen. Musk vind de vrijheid van meningsuiting heel belangrijk, dan is het volgens mij aan je eigen niveau om dit wel of niet te geloven.
Die vrijheid van meningsuiting moet dan wel voldoen aan zijn, huidige, normen.
 

zwammy

Well-known member
Helemaal eens, maar dat was die onder Jack en op fb ook niet. Dan is het vooral heel grappig dat het nu opeens moet. Als zelfs de Nederlandse omroepen hier niet aan voldoen is het echt lachwekkend dat Twitter de kop van jut is nu
 

gevegt

Well-known member
Helemaal eens, maar dat was die onder Jack en op fb ook niet. Dan is het vooral heel grappig dat het nu opeens moet. Als zelfs de Nederlandse omroepen hier niet aan voldoen is het echt lachwekkend dat Twitter de kop van jut is nu
In Nederland toch niet? Wie legt hem hier, tot nu toe, een strobreedte in de weg?
 

zwammy

Well-known member
Dat was dus niet objectief.

Voor mij hoeft het niet objectief te zijn, ik heb verstand zat om zelf uit te zoeken wat wel en niet klopt. Ik hoef geen geen hesje aan te trekken of op de a12 te gaan liggen om iets te bedenken. Maar wil niet liever meebetalen om leugens en halve waarheden te horen.
 

JMD

Well-known member
Desinformatie kan toch gewoon gecontroleerd worden door factcheckers?
Ja, dat een appel een appel is en geen peer is overduidelijk desinformatie. Daar zal niemand moeilijk over doen. Maar er is ook wel een flink grijs gebied tussen zwart en wit. Zaken die gisteren onwaar bleken kunnen morgen wel waar blijken te zijn.

Zie bv opblazen Nordstream, aanslagen Franse spoorwegen vlak voor de SPelen. Velen wisten zeker dat dat werk van de Russen was, eenieder die durfde te twijfelen werd beschuldigd van verspreiden desinformatie. Die mensen zouden dan nue bestraft worden. Maar beide zaken bleken dus niet door de Russen te komen en de twijfels bleken juist waar.
 

JMD

Well-known member

23 years... De dag waarop 'mijn' generatie meemaakte waar hun ouders het altijd over hadden als ze het over 'ik weet nog precies waar ik was toen Kennedy vermoord werd' hadden... En idd, ook 23 jaar na dato kan ik die middag/avond nog precies uittekenen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik ging naar de bus na het eerste vliegtuig en zat in de bus van Delfstrahuizen naar Heerenveen toen de tweede naar binnen vloog. Het was nog pre- mobiel internet, dus we hoorden het op de radio in de bus.
 

erka

Well-known member
Ik was op mijn werk. Collega van mij riep mij naar de keuken want er was iets ergs gebeurd in Amerika en dat was op TV. Ter plekke in de keuken zag ik precies het tweede vliegtuig erin vliegen. Vergeet ik nooit meer.
 

JMD

Well-known member
Op weg van station Hillegom (terug van studie) naar huis reed ik even (zoals wel vaker) langs de 'Diskoland' (cd-winkel) en zag toen ik binnenkwam een TV met daarop een brandende toren. Aangezien vaak op die TV films werden gedraaid vond ik het niet vreemd. Pas toen ik iets later (terwijl ik in een cd-bak aan het zoeken was) de stem van Philip Freriks hieroverheen hoorde realiseerde ik me dat dit live was. De kilometer naar huis heb ik nog nooit zo snel afgelegd. De rest van de middag en avond aan het TV scherm 'vastgezeten'. Wel nog even in de avond af en toe Nantes - PSV gekeken (schande dat die doorging), maar de uitslag deed me echt helemaal niks. (overigens speelde Roda die middag al voor de UEFA Cup) Een dag later deed de UEFA het enige juiste: eruit die duels.

Ik ging naar de bus na het eerste vliegtuig en zat in de bus van Delfstrahuizen naar Heerenveen toen de tweede naar binnen vloog. Het was nog pre- mobiel internet, dus we hoorden het op de radio in de bus.
Zo'n situatie had ik een maand of 7 later, bij de moord op Fortuyn. Rond een uur of 18.15 zat ik in de trein vanuit Amsterdam naar Haarlem en werd iemand in een overvolle trein (ik stond op het 'balkon') gebeld en die man zei dat Fortuyn was neergeschoten. Wij dachten eigenlijk eerst allemaal aan een grap (Giel Beelen was in die tijd op 3FM vaak bezig met smakeloze grappen). Toen ik daarna in Haarlem overstapte op de stoptrein naar Hillegom (die daar 'omkeert' en dus stilstaat) werd er iemand anders in de trein gebeld hierover. Toen realiseerde ik me dat het waar was. Het kwartier vanaf dat moment tot ik in Hillegom was (plus nog eens de fietsrit) heeft nog nooit zo lang geduurd. Toen ik thuis kwam werd hij bijna direct als overleden gemeld.
Tegenwoordig zou je idd direct zelf TV kijken in de trein enz...
 

erka

Well-known member
Ik weet Enschede nog heel goed, bloedwarme dag en ik had een toernooi. Toen dat op TV kwam hebben alle deelnemers in de kantine zitten kijken.

Ik kijk nog steeds wel eens de beelden en vind het nog steeds ongelofelijk.
 

Batigoal

Well-known member
Bij 9/11 kwam ik thuis uit school en stond de televisie aan. Mijn moeder was boven de was aan het doen en zei dat er een ongeluk was gebeurd in Amerika. Zie ik live die 2e naar binnen vliegen. Direct geroepen dat ze gauw naar beneden moest komen. Daarna hebben we ademloos tv gekeken.
 
Bovenaan