Binnenlands nieuws

Joost

Well-known member
Vanaf zaterdag zit er ook statiegeld op blikjes.

Zouden we die maatregel over 5 jaar ook evalueren en eventueel weer afschaffen als het geen enkel effect heeft gehad?
 

Pascallovic

Well-known member
Fijn voor de daklozen die rond voetbalwedstrijden een paar honderd euro kunnen verdienen door lege blikjes en flesjes te verzamelen en in te leveren voor statiegeld.
 

JFK

Well-known member
Vanaf zaterdag zit er ook statiegeld op blikjes.

Zouden we die maatregel over 5 jaar ook evalueren en eventueel weer afschaffen als het geen enkel effect heeft gehad?
Zomaar op straat van je afgooien is uiteraard veel makkelijker.
 

ALenstra

Well-known member
In Duitsland doen ze het al vele jaren en daar denken ze niet aan stoppen. Is ook een leuke bijverdienste voor veel mensen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Fijn voor de daklozen die rond voetbalwedstrijden een paar honderd euro kunnen verdienen door lege blikjes en flesjes te verzamelen en in te leveren voor statiegeld.
dit dus, ik ben er van overtuigd dat je over een paar maanden een stuk minder blikjes zult zien liggen tussen het zwerfafval aangezien dit gewoon geld oplevert maar Joost heeft ongetwijfeld andere info.
 

Batigoal

Well-known member
Er zijn heel veel dingen om je terecht druk over te maken, maar dat er statiegeld komt op blikjes lijkt me daar nou niet eentje van.
 

Joost

Well-known member
dit dus, ik ben er van overtuigd dat je over een paar maanden een stuk minder blikjes zult zien liggen tussen het zwerfafval aangezien dit gewoon geld oplevert maar Joost heeft ongetwijfeld andere info.
ja en? Die werden toch ook te pas en te onpas op staat geflikkerd?

Ik zie in Nederland sowieso veel minder zwerfafval dan in omringende landen, misschien dat het in de Randstad anders is. Daarbij vraag ik me af of iemand die nu een los blikje achterlaat dat niet meer gaat doen als hij er een paar cent statiegeld voor terugkrijgt.

Plastic flesjes hebben een dop waardoor je die gemakkelijker terug stopt in je tas als het flesje leeg is. Zou je zelf een leeg blikje terug stoppen in je tas? Er zitten altijd restanten in van de vloeistof en daarnaast deuk je het steeds in waardoor het niet gepakt wordt door de automaat.

Daarom vraag ik me af of statiegeld op blikjes wel effectief gaat zijn.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dat er hier minder zwerfafval is waag ik te betwijfelen, maar dan nog, dat is voor mij geen reden om het hier dan maar niet in te voeren, ik zie iig zat liggen en nee, de meeste mensen zal dat dubbeltje een zorg vinden maar ik ben er van overtuigd dat dit voor een hoop mensen loont om dan blikjes te rapen en in te leveren waardoor het in het zwerfafval een veel kleiner aandeel zal hebben.
En misschien is dit wel een begin om minder blikjes te verkopen waardoor fabrikanten meer in gaan zetten op flesjes als verpakking.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zijn flesjes dan duurzamer? Veel craftbierbrouwers zijn juist overgaan op blik. Ik dacht dat dit ook ergens duurzamer was. Het stapelt iig wel lekker in de voorraadkast of de koelkast. Het zwerfafval verminderen lijkt mij een voorname winst van het statiegeld. Mocht het daadwerkelijk gewoon in de vuilnisbak belanden is de apparatuur tegenwoordig er vrij handig in om het eruit te filteren. Sowieso is dat met veel vormen van afvalscheiden zo dat machines dat beter kunnen dan mensen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Nee bier in plastic flesjes gaat het niet worden natuurlijk maar ik zie wel ontzettend veel frisdranken in blikjes, ik denk dat daar best wel een deel in flesjes kan worden verkocht.
 

JMD

Well-known member

Apart dat een journalist niet snapt hoe dit tegenwoordig gaat. Ze had kunnen weten dat dit een publieke schandpaal ging worden, dat was ook zo bij bv The Voice schandalen.
 

Mario

Well-known member

Apart dat een journalist niet snapt hoe dit tegenwoordig gaat. Ze had kunnen weten dat dit een publieke schandpaal ging worden, dat was ook zo bij bv The Voice schandalen.
Ze is er zelf mee in de media gekomen, wat had ze dan verwacht?
 
Bovenaan