Binnenlands nieuws

De Wolf

Well-known member
Er waren wel geruchten over een bezoek aan Duitsland waaronder Aken. Maar dat is gecanceld.
Of hij morgen op de Dam is weet ik niet. Koning komt er wel dus er zijn altijd wat meer veiligheidsmaatregelen. Kan ook zijn dat Amalia meekomt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik denk vrij standaard. Ik heb veelvuldig de Stille Tocht gelopen van Museumplein of vanaf de Stopera naar De Dam en dan is met name het laatste stuk toch wel behoorlijk beveiligd. Meen dat het niet ongebruikelijk is dat er snipers op de daken liggen.

Ik moet zeggen dat ik het in mijn Amsterdamse tijd het wel goed vond om echt naar een herdenking te gaan. Aantal keren dus op de Dam, maar ook wel in de buurt. In Amsterdam worden er natuurlijk op veel plekken herdenkingen gehouden. Kijken hoe ik dat morgen in Hoorn ga doen. Ik zag wel een optie redelijk om de hoek.
 

De Wolf

Well-known member
Weer de gebruikelijke discussie. 4 mei staat voor Nederlandse slachtoffers maar er is weer discussie of we de Oekraïnse slachtoffers ook mogen herdenken. Mij best allemaal wat ieder voor zich doet zolang de basis maar de herdenking van Tweede Wereldoolog blijft.
 

JMD

Well-known member
Weer de gebruikelijke discussie. 4 mei staat voor Nederlandse slachtoffers maar er is weer discussie of we de Oekraïnse slachtoffers ook mogen herdenken. Mij best allemaal wat ieder voor zich doet zolang de basis maar de herdenking van Tweede Wereldoolog blijft.
Jep. Eens. Punt is alleen dat hoe meer men er bij gaat doen dat dan ook groepen zich achtergesteld voelen omdat ze niet genoemd worden. Las van de week een artikel dat er nu een oproep is om meer aandacht te besteden aan de LHBTI-ers die gestorven waren in de oorlog... Tsja, dan kan je bezig blijven
 

De Wolf

Well-known member
Een paar klimaatsukkeltjes die niet vooraan hebben gestaan toen de hersenen werden uitgedeeld.

 

De Wolf

Well-known member
Je zou denken dat er op een universiteit wel wat verstand zit.
Maar heeft ook een Thierry en Gideon gebracht dus ook daar zitten kanslozen.
 

Joost

Well-known member
Minister Wiersma is een beetje wereldvreemd.

Eindtoets basisscholen botst volgend jaar deels met carnaval: ‘Ministerie liet weten dat scholen ‘het evenement’ maar moeten verplaatsen’​


Den Haag - Geen ideale planning, de eindtoets van het primair onderwijs in de periode rond carnaval 2024. Of dat dus niet anders kan, vraagt D66-Kamerlid Paul van Meenen aan de minister voor primair en voortgezet onderwijs, Dennis Wiersma.

De eindtoets voor de basisscholen, de voormalige Cito-toets, heet vanaf komend schooljaar ‘doorstroomtoets’. Die wordt in 2024 afgenomen in de eerste twee volle weken van februari (5 tot en met 16 februari). Carnaval dat jaar begint op zondag 11 februari.

Kamerlid Van Meenen wil dat om die reden de afnameperiode wordt ‘verplaatst of verbreed’. Ook de week vóór carnaval staat immers al in het teken van allerlei activiteiten ‘binnen en buiten school’, betoogt de D66’er. ‘Is de minister het met de fractie van D66 eens dat deze periode een hoogst ongelukkig moment is voor een toets die voor leerlingen en alle betrokkenen zo belangrijk is?’, aldus de schriftelijke vragen.

‘Het evenement’
Volgens Van Meenen heeft het ministerie eerder aan scholen laten weten dat ze ‘het evenement’, carnaval dus, ‘maar moeten verplaatsen’. Van Meenen vraagt de minister of hij wel weet dat scholen de datum van carnaval helemaal niet kúnnen verzetten.

In een toelichting op de vragen schrijft de parlementariër: ‘Optochten, feesten en activiteiten: carnaval is een roerige periode in het zuiden van het land, binnen en buiten het schoolgebouw. Een ongelukkig moment voor de eindtoets. Het wordt lastig om carnaval te verplaatsen. Daarom vragen we de minister om de toetsperiode te verruimen. Zo kunnen kinderen met volle concentratie hun toets maken’.
 

JMD

Well-known member
Jep. Maar de fout zit natuurlijk vooral op het ministerie, want welke idioot plant dit op die dagen?
 
Bovenaan